Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Černé na bílém

Výběr: Lyryk, Zbora
14. 11. 2016
32
30
1851
Autor
Umbratica

 

 

 

Mlha nad sněhem  -

V širém poli vidím jen

od vrány k vráně

 

 

 


30 názorů

daddy
06. 05. 2019
Dát tip

Prostě sedí no :)


Umbratica
06. 05. 2019
Dát tip

Je zajímavé, že moje dekadentní básničky většinou skončily jako propadák, ale tohle temné haiku se stalo mým nejúspěšnějším dílkem , co se tipů týče.


daddy
02. 05. 2019
Dát tip

No je to pro mě dobrej obraz, čistej :)


Umbratica
02. 05. 2019
Dát tip

daddy,

díky zas típek.  - Tipy pro  staré dílko vždy potěší.


daddy
29. 04. 2019
Dát tip

:)


Umbratica
12. 04. 2019
Dát tip

Díky,Petře,

moc děkuji za tip pro tak staré dílko.


0-negativ
11. 04. 2019
Dát tip


Umbratica
21. 11. 2016
Dát tip

Markel,díky ! - Norsko - "od brány k bráně" ? - Možná námět pro senrjú.


Markel
19. 11. 2016
Dát tip

no, to je ňamka *


Norsko 1
18. 11. 2016
Dát tip
Jen bych zrušil, ale současně to je orientální termín. Od brány k bráně, dobré. Tip

Umbratica
18. 11. 2016
Dát tip

a2a2a,snake,

ráda bych se připojila k vaší diskusi.Právě čtu "Chrám plný květů". Znova a znova se zde opakuje,že v Japonsku 17. a 18. stol. řada h. vznikala jako reakce na dílo mistra nebo významného básníka obecně a ten zase odpovídal a opravoval své žáky též prostřednictvím h.Také jsem se dočetla,že jako inspirace k haiku často sloužily dobové dřevořezy. - Z toho tedy vyplývá,že h. bylo velmi akademickou záležitostí,ba přímo sportovní disciplínou. - Ne každý tedy psal na základě okamžitého prožitku. Nedovedu ale vůbec posoudit,kolik procent haiku z klasického odkazu vznikalo tak či onak.

Z velkého balíku haiku,který jsem publikovala 18.11. je dílem okamžiku jen to poslední. Nedovedu ale předem posoudit,zda je lepší než ta ostatní. Bojím se,že je příliš "zahradnické".


Umbratica
18. 11. 2016
Dát tip

Lyryku,Zboro,

moc děkuji za výběr.

 

Diano,Darmošlape,Adriano,Gogine,Zboro, 4U,

jsem moc ráda,že vás haiku zaujalo a jsem dost překvapená,že právě tohle haiku má takový úspěch. Nečekala jsem to.


4U
17. 11. 2016
Dát tip

líbí *


Zbora
15. 11. 2016
Dát tip

Parádní obraz.


Darmo-šlap
15. 11. 2016
Dát tip

No výborně!


Gogin
15. 11. 2016
Dát tip

dobrý, T.


a2a2a
14. 11. 2016
Dát tip

snake_01, právě, zdá se mi, že  toto haiku splňuje požadavek na přítomný okamžik, ale pokud bychom striktně odmítali širší časový rámec, který se v textu  přímo neprojevuje, pak by to podle mého názoru docela zužovalo inspirační příležitosti pro haiku.


snake_01
14. 11. 2016
Dát tip

a2a2a: mně osobně tenhle přístup víceméně nevadí, ale čistě vzato by haiku mělo zprostředkovávat přítomný okamžik. Tady to předpokládá zapojení širší časové perspektivy, a to se malinko komplikuje... Takový Roman Szpuk je například purista pokud jde o zprostředkování reality, já zas naopak beru texty volněji, pokud je narušení formy ku prospěchu z estetického hlediska... ale rozhodně budu rád za jakoukoli navazující diskusi...


a2a2a
14. 11. 2016
Dát tip

snake_01, ptám se, zda ...v širém... je opravdu problém, protože krom toho, že jde o vítaný kontrast ve vztahu ke vzdálenostem lze připustit, že velikost pole je subjektu známa třeba z jasných dnů a on vlastně takto reaguje na změnu. Pak by to nebylo neprůkazné hodnocení. Jde mi o to, zda haiku může být pojednáním o  momentální situaci, změně něčeho pro subjekt známého.


Pořádná mlha. :-))) /T


T*, na bílém sněhu stejně dál jak od vrány k vráně nedohlédnu, moc hezké, výstižné, obrazné


Diana
14. 11. 2016
Dát tip

To nemá chybu! ***


Kočkodan
14. 11. 2016
Dát tip
No, jen neprehánej, "kásný" je moc silné slovo. Ale "krásný" ten muj námet mozná fakt bude... :-)

Umbratica
14. 11. 2016
Dát tip

Kočkodane,

to je kásný námět na senrjú - ty prostě hýříš nápady.


Kočkodan
14. 11. 2016
Dát tip
Umbratico, dávám ti to cerné na bílém, ze se mi tvoje dílko líbí. Mlha muze být za urcitých okolností i prospesná - cloveka se tolik nedotkne prípadná invektiva "Ses tak blbej, jak daleko vidís." :-)

Umbratica
14. 11. 2016
Dát tip

Moc děkuji, snake. Píšu o poli,kolem kterého chodím často na procházku už od dětství,proto vím ,že je širé (značně knižní výraz,to uznávám). Nejsem pouhý pozorovatel. V krajině,o které většinou píšu (Okolí "Vyhnálova"),jsem doma.


snake_01
14. 11. 2016
Dát tip

Je to moc pěkný obraz, upravil bych jedinou věc: jestliže vidím jen od vrány k vráně, působí jako jasný hodnotící zásah lyrického subjektu, pokud o poli prohlásím, že je "širé"... To z pohledu pouhého pozorovatele nelze prokázat. Jinak ale velký Tip za výborný pozorovací talent.


Umbratica
14. 11. 2016
Dát tip

Vetší viditelnost ,Goro,u nás ve středu minulý týden opravdu nebyla.


Gora
14. 11. 2016
Dát tip

Moc parádní...od vrány k vráně:-)


Umbratica
14. 11. 2016
Dát tip

maurio,

název tohohle haiku je možné si odmyslet. Není  tady už kontrast černé a bílé vyjádřen pouze mezi řádky ?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru