Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+18 neviditelných
Písmácké lázeňství
datum / id08.01.2017 / 475541Vytisknout |
autorMovsar
kategorieÚvahy
zobrazeno917x
počet tipů2
v oblíbených1x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Písmácké lázeňství

S novým rokem jako by došlo na našem literárním serveru, uvnitř našeho společenství k vyvrcholení jistého žargonu, o němž bychom měli svést diskusi. Fakt, že k uvedenému přispěla jedna postava, do níž jsem byl některými mylně projikován, nyní ponechám stranou. Vstupme rovnou do věci samé.

Problém má dvě roviny. Jednou je jazyk, jímž se tady mluví, a druhou je tendence k vylučování těch elementů, jež do oficiální řeči nezapadají. Přijměme archeologickou metodou Michela Foucaulta za svou a nejprve bez komentáře berme z archivu:

Čtenář: Výborné. Autor: Děkuju. Čtenář: Vynikající! Kde jsi čerpala reálie? Je to velmi uvěřitelné a přesvědčivé.*** Autor: děkuju, že čteš má dílka:-) Jsou to posloupně upravené střípky vzpomínek. Ten samý čtenář: Úžasný zdroj! Měla bys toho využít a psát, psát, psát! Mohla by z toho být úspěšná knížka! Lidi už jsou unaveni horory a detektivkami. Čtenář: Páni, to je příběh! Čtenář: smutný obrázek... až je z toho člověku úzko. Poutavě zapsané...i když se člověku ani nechce věřit...* Čitatel: Už prológ bol mimoriadne zaujímavý a niečo nové som sa aj dozvedel. /* Čtenář: Moc se mi povídka líbí. Krásně napsané. /* Čtenář: Těším se na pokračování, skvěle napsané. Čtenář: Dojemný příběh a ty to dokážeš napsat prostě úžasně. /T

Až na jedinou reakci se všechny citované a další obdobné, z důvodu úspornosti již necitované, zprávy spokojily s vyjádřením nejhlubšího možného obdivu. Pokud před sebou nemáme „komentovaný“ text samotný, lze sandno podlehnout dojmu, že se zrodil nový Homér či Proust, a světe div se – zrovna v naší malé zemi!

Co je tedy na tom emotivním slovníku bezvýhradného přijetí pozoruhodného? Ani ne tak ona bezvýhradnost, jejímž motivem může být leccos, spíše onen slovník, jímž je vyjádřena. Slova tady mohou totiž fungovat jako svého druhu balzám, zázračné bahýnko z Mrtvého moře, když ne zdejší med, kterým vyvolenému jedinci poskytneme duševní lázeň. Jako na vše příjemné, i na takovou duševní lázeň vzniká návyk. A to jsme u druhé roviny věci, totiž obraně lázeňství.

A tady stojíme před druhou pozoruhodností. Je jasné, že návyk, následující po opakovaném dosažení slasti, velí závislému mít se na pozoru před vším, co by mohlo vejít mezi něj a jeho drogu. Jak je to ale s těmi, kteří slast poskytují? Z jakého důvodu i oni projevují tolik aktivity, aby napříště předešli zkratu na spojnici poskytovatel slasti – příjemce slasti? Stali se i oni závislí na své „dobročinnosti“, anebo je to spíše tak, že mají radost ze svého díla? Ovšem pak je nutno k radosti přidat adjektivum škodolibá, protože stvořit člověka závislého na pochvale, ba přímo z pochval sestaveného, nemůže být upřímné.       

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

14.01.2017 13:36:36Big_George

Tip bych dal egilovi za jeho komentář.

 

Přesně popsal to, o co tady jde.

Vím, že ví, že tím nic nezmění, ale je dobře, že to napsal. 

I za mě...

10.01.2017 02:34:21Safián

Ono to funguje stejně i mimo servery. Člověk se doslechne o báječné knize, otevře ji a ...

09.01.2017 16:41:16egil
redaktor poezie

Ona tahle virtualita obecně vede k různým druhům závislostí. Od těch spíše fyzických (je prokázaný fenomén, že pro leckoho internet-pornografie tvoří náhražku klasického sexu - v reálném světě je dotyčný následkem toho nezřídka impotentní). Až po různé závislosti psychologické. O náhražky jde vždy - virtuální realita je a priori podvržená. Takřka všichni, co tu delší čas působíme, jsme si prošli nebo procházíme určitými formami závislosti. Řeklo by se - no jo, ale oproti pornu je to přeci super - být závislý na tvorbě, na básních... Kéž by to tak bylo. Ta závislost se vůbec netýká děl samotných, ta mohou být v podstatě jakákoli. Týká se virtuální interakce - a psychické a mentální důsledky mohou být pro člověka podobně destruktivní jako fyzická impotence.

Písmák není ani tak literární server. To je důležité předeslat. Mnohem víc jde o server sociální. Proto se taky s nástupem Facebooku dost vyprázdnil (počítal jsem to - průměr zde publikovaných děl na den od počátku po dnešek je 61.7 díla na den... Skutečně, byla tu doba /2002-2007/, kdy tu těch děl přibývalo třeba 100 za den. V současnosti jsme hluboko pod průměrem). Masivní úbytek je zapříčiněný vznikem dalších sodiálních médií. 

Na všech sociálních serverech fungují stejné principy - Písmák není výjimkou. Příznakové jsou tzv. "echo chambers", které se - jaksi v malém - můžou projevit i ve stylu komentářů, v následování a v absenci kritiky.

V zásadě jde o sílu osobnosti - někdo z toho přediva závislostí vyleze na povrch silnější, s vyhraněným náhledem a názorem na tvorbu, někdo v tom bahýnku prostě uvízne a jen se utvrzuje a utvrzuje (echo chambers v analogickém smyslu definovaného významu).

 

09.01.2017 12:46:04R. L.
Mylenko, ty krávo, já můžu tipovat koho chci, ale protože Jsi píča nebetyčná, tak Tebe nikdy...
09.01.2017 12:40:32R. L.
Gora? Lizprdelka rovná se. Vemeno z kachny.
09.01.2017 12:39:41R. L.
Přečetl jsem si Mylenku, alias Marcelu.K. Je stejná kráva jako celá ta léta. Ať se jde vycpat ona s těma slabomyslnostma, šatičkama, králíčkama cubydup, maminkama, pobliónka jedna přiblblá. Blbka vzorová.
08.01.2017 20:42:50Zdenda

Ne, asi o tom nenapíšu, v tomhle se naše zájmy dost míjí, tebe zajímá velikášstvé skryté za pokoru, mě zas to "udávání a zákulisní, trochu dětinské hry".

08.01.2017 20:32:01Movsar

v té nadsázce s dýkou byla odpověď. stejně falešná jako ta tvoje otázka. proč bych měl hrát tvoji hru? napiš o tom, můžeme se pak pod tím nad tím bavit.

08.01.2017 19:57:42Zdenda

Jo, uznávám, není to zrovna originální figura. Tak klidně odpověz a obrať dýku proti mě: Mysliš, že jsi velikášský?

Goro, prosím tě, jaká organizuješ zákulisní tažení?

08.01.2017 19:45:54Movsar

na tuhle figuru už jsem zvyklý: mluvčí mi položí (nikoli tak docela řečnický) dotaz, v němž je ukryt útok a ironie, ale současně dodá, abych neopodvídal, abych mu náhodou tu ironii nevzal a dýku neobrátil proti němu. výborně, jdeš dolů. 

mě udávání a zákulisní, trochu dětinské hry nepřijdou zábavné. raději se pustím do polemiky, do textu. zeptej se přímo jí.  


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.