Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Písmácké lázeňství

08. 01. 2017
2
21
1449
Autor
Movsar

S novým rokem jako by došlo na našem literárním serveru, uvnitř našeho společenství k vyvrcholení jistého žargonu, o němž bychom měli svést diskusi. Fakt, že k uvedenému přispěla jedna postava, do níž jsem byl některými mylně projikován, nyní ponechám stranou. Vstupme rovnou do věci samé.

Problém má dvě roviny. Jednou je jazyk, jímž se tady mluví, a druhou je tendence k vylučování těch elementů, jež do oficiální řeči nezapadají. Přijměme archeologickou metodou Michela Foucaulta za svou a nejprve bez komentáře berme z archivu:

Čtenář: Výborné. Autor: Děkuju. Čtenář: Vynikající! Kde jsi čerpala reálie? Je to velmi uvěřitelné a přesvědčivé.*** Autor: děkuju, že čteš má dílka:-) Jsou to posloupně upravené střípky vzpomínek. Ten samý čtenář: Úžasný zdroj! Měla bys toho využít a psát, psát, psát! Mohla by z toho být úspěšná knížka! Lidi už jsou unaveni horory a detektivkami. Čtenář: Páni, to je příběh! Čtenář: smutný obrázek... až je z toho člověku úzko. Poutavě zapsané...i když se člověku ani nechce věřit...* Čitatel: Už prológ bol mimoriadne zaujímavý a niečo nové som sa aj dozvedel. /* Čtenář: Moc se mi povídka líbí. Krásně napsané. /* Čtenář: Těším se na pokračování, skvěle napsané. Čtenář: Dojemný příběh a ty to dokážeš napsat prostě úžasně. /T

Až na jedinou reakci se všechny citované a další obdobné, z důvodu úspornosti již necitované, zprávy spokojily s vyjádřením nejhlubšího možného obdivu. Pokud před sebou nemáme „komentovaný“ text samotný, lze sandno podlehnout dojmu, že se zrodil nový Homér či Proust, a světe div se – zrovna v naší malé zemi!

Co je tedy na tom emotivním slovníku bezvýhradného přijetí pozoruhodného? Ani ne tak ona bezvýhradnost, jejímž motivem může být leccos, spíše onen slovník, jímž je vyjádřena. Slova tady mohou totiž fungovat jako svého druhu balzám, zázračné bahýnko z Mrtvého moře, když ne zdejší med, kterým vyvolenému jedinci poskytneme duševní lázeň. Jako na vše příjemné, i na takovou duševní lázeň vzniká návyk. A to jsme u druhé roviny věci, totiž obraně lázeňství.

A tady stojíme před druhou pozoruhodností. Je jasné, že návyk, následující po opakovaném dosažení slasti, velí závislému mít se na pozoru před vším, co by mohlo vejít mezi něj a jeho drogu. Jak je to ale s těmi, kteří slast poskytují? Z jakého důvodu i oni projevují tolik aktivity, aby napříště předešli zkratu na spojnici poskytovatel slasti – příjemce slasti? Stali se i oni závislí na své „dobročinnosti“, anebo je to spíše tak, že mají radost ze svého díla? Ovšem pak je nutno k radosti přidat adjektivum škodolibá, protože stvořit člověka závislého na pochvale, ba přímo z pochval sestaveného, nemůže být upřímné.       


21 názorů

Safián
10. 01. 2017
Dát tip

Ono to funguje stejně i mimo servery. Člověk se doslechne o báječné knize, otevře ji a ...


egil
09. 01. 2017
Dát tip

Ona tahle virtualita obecně vede k různým druhům závislostí. Od těch spíše fyzických (je prokázaný fenomén, že pro leckoho internet-pornografie tvoří náhražku klasického sexu - v reálném světě je dotyčný následkem toho nezřídka impotentní). Až po různé závislosti psychologické. O náhražky jde vždy - virtuální realita je a priori podvržená. Takřka všichni, co tu delší čas působíme, jsme si prošli nebo procházíme určitými formami závislosti. Řeklo by se - no jo, ale oproti pornu je to přeci super - být závislý na tvorbě, na básních... Kéž by to tak bylo. Ta závislost se vůbec netýká děl samotných, ta mohou být v podstatě jakákoli. Týká se virtuální interakce - a psychické a mentální důsledky mohou být pro člověka podobně destruktivní jako fyzická impotence.

Písmák není ani tak literární server. To je důležité předeslat. Mnohem víc jde o server sociální. Proto se taky s nástupem Facebooku dost vyprázdnil (počítal jsem to - průměr zde publikovaných děl na den od počátku po dnešek je 61.7 díla na den... Skutečně, byla tu doba /2002-2007/, kdy tu těch děl přibývalo třeba 100 za den. V současnosti jsme hluboko pod průměrem). Masivní úbytek je zapříčiněný vznikem dalších sodiálních médií. 

Na všech sociálních serverech fungují stejné principy - Písmák není výjimkou. Příznakové jsou tzv. "echo chambers", které se - jaksi v malém - můžou projevit i ve stylu komentářů, v následování a v absenci kritiky.

V zásadě jde o sílu osobnosti - někdo z toho přediva závislostí vyleze na povrch silnější, s vyhraněným náhledem a názorem na tvorbu, někdo v tom bahýnku prostě uvízne a jen se utvrzuje a utvrzuje (echo chambers v analogickém smyslu definovaného významu).

 


Movsar
08. 01. 2017
Dát tip

v té nadsázce s dýkou byla odpověď. stejně falešná jako ta tvoje otázka. proč bych měl hrát tvoji hru? napiš o tom, můžeme se pak pod tím nad tím bavit.


Movsar
08. 01. 2017
Dát tip

na tuhle figuru už jsem zvyklý: mluvčí mi položí (nikoli tak docela řečnický) dotaz, v němž je ukryt útok a ironie, ale současně dodá, abych neopodvídal, abych mu náhodou tu ironii nevzal a dýku neobrátil proti němu. výborně, jdeš dolů. 

mě udávání a zákulisní, trochu dětinské hry nepřijdou zábavné. raději se pustím do polemiky, do textu. zeptej se přímo jí.  


Movsar
08. 01. 2017
Dát tip

bláznění je pochopitelně jen volný příměr, nejsme psychiatři. i když, co třeba velikáštví, ne příliš umně skrývané pod maskou největší skromnosti?  


Movsar
08. 01. 2017
Dát tip

v podstatě se ztotožňuju s použitým výrazem frankenstein. zdejší pokusníci a alchymisté ji, možná nejprve bez nějakého přemýšlení, stvořili. pak se jim vymkla z kontroly a nabrala vrchu, vodí si je. je to obludnost.


Movsar
08. 01. 2017
Dát tip

nezbláznila. o tom moc nevíme, ale rozhodně si jsem jistý, že tady je s to pro zachování svého statu quo udělat leccos. třeba iniciovat zákulisní tažení proti tomu nebo onomu. je to bláznění? svým způsobem je.  


Marcela.K.
08. 01. 2017
Dát tip

Závist? Samozřejmě, že ne, jak bys mohl závidět nějaké tipy, které o ničem nevypovídají, mají nulovou hodnotu... Tak žárlivost? Proboha na koho bys žárlil?! Na ženskou, která je už jednou nohou v urnovém háji - jak si tu notuješ s člověkem, který za sebe umí vypustit akorát pRd a těm pRdíkům, jsi podlehL tak, že je musíš otipovat jen co z něho vyběhnou. ..

Co tu vlastně kritizuješ? To, že ty máš tipů pomálu, protože lidi jsi přestal bavit? Tvé "úvahy" tu otavují vzduch a Tvůj vlezdoprdelka ti je tipuje. Hledali jste se, až jste se našli. Tím, co Ty hodnotíšv Dílně  tipem, je zcela jasné, že jsi stejný amatér, jako my všichni a dokonce ani nepoznáš grafomana...Nadmovsare, jsi se svojí záští a nenávistí směšný. De facto se chováš stejně, jako většina písmáků. Tip za tip co, milánku?! Holt Ti zbyl už jen ten románek...a takový jsi býval fajnový "pražský chodec"... jdi se vycpat!

Gora píše tak jak umí , těší ji to, a to, že její povídky lidi čtou a baví je , neznamená, že jsou méněcenější než Ty.

 


Gerty
08. 01. 2017
Dát tip

Tohle je přesně věc, kvůli které jsem zásadně přehodnotil některé své názory a vzdal publikování na litwebech. Pochvala je sice velmi hezká a veskrze příjemná věc, ale má nulovou hodnotu, pokud není zakončena částkou k fakturaci. Ta jediná je totiž známkou, že autorovo dílo opravdu stojí někomu stojí nejen za čas, který věnoval jeho četbě, ale i za nějaký, i když třeba malý peníz, za který si konzument mohl dopřát jiný druh slasti.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru