Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Podvržené město II

Výběr: Lyryk, whispermoonlite, Zbora, Elizabeta
20. 01. 2017
24
14
1787
Autor
egil

 

PODVRŽENÉ MĚSTO II

 

Všechno je přízračné. Světelný fantom
smýkl se po stěně. Oči. Jsou prosklené.
Z obrazů slepená přibližná vitráž.
Co jsme si / to jsme si –
to byl náš příběh a na něj si zvykáš. Příběh je výkladem,
jediným z mnoha. Utonul vykladač.
Proč mu teď skleněný sarkofág vykrádáš?
: nestačil změlčit svou představu boha.                                            
 
 
 
To bych se nenadál.
Napadený maskovaným zrcadlem, myslel jsem,
i když už nezbylo téměř nic k myšlení,
snad jen ty odrazy
mělké jak hlazení na dobrou noc; na ně jsem nemyslel,
ačkoli právě z těch odrazů,
v době kdy jazyky rostly jak choroše,
šlo ještě odhalit odhalit příčinu násilí.
 
Napadený maskovaným zrcadlem, myslel jsem:
vše co lze sestrojit, dá se i odstrojit. Jak jsem měl vědět,
že potopa začíná kapavkou listů. Psal se rok Nevím,
podzim v nás rotoval jak zemská káča; v nastalé závrati
zkoušel jsem fixovat tušení
a stvořit z něj vědění, víru. Ale ten reflex,
podmíněný na povrchu zrcadla - -
 
Bylo tak snadné ji milovat, že bych se nenadál,
jaké je to všechno klamné zdání.
 
 
 
Město je přízračné. Slunce vše fotí.
Lapači fantomů zoufale krotí
výpotky světla – V canonech, nikonech;
nevoláš po žádných artistních výkonech! Přesto když
noc světlo dojídá k večeři, lapači fantomů – dřív, než se sešeří –
stavějí foťáky na chůdy stativů, říkáš si Přestojíš,
nějak ten masopust neviděn přestojíš.
 
 
 
 
To bych se nenadál.
I když už nezbylo téměř nic k myšlení,
napadený maskovaným zrcadlem, myslel jsem,
že vše co lze sestrojit, dá se i odstrojit.
Ale ten reflex,
podmíněný na povrchu zrcadla…
 
Nebylo zbytí, než milovat
obraz / odraz / mělké, klamné zdání. 
 
 
 

14 názorů

Krása. T*


nebula
12. 05. 2017
Dát tip

Super!


coin
05. 04. 2017
Dát tip

Vše, co umíme, je mít zkušenost se světem myslí. Krásná iluze..., co je tedy pouze existující a co je skutečné? Jak velkou výhodu v tomhle mají básnické potenciály.

Názor na konci bych též nemusela, jinak velmi podnětné.

 


jednu poznámku: ten záver pekne vrcholí, ale toto už považujem za zbytočnú dopovedávku : obraz / odraz / mělké, klamné zdání. " presnejšie: to klamné zdání. ešte presnejšie: klamné.

 ...a pre mňa ako čitateľa je dosť veľký rozdiel, či to tam je, alebo nie je. je rozdiel, či mi to vyplynie z básne ako dojem, ako niečo, čo som tam pre seba našla, alebo mi to niekto nakoniec naservíruje a už to nie je môj objav, ale daná vec. 


jolana.
22. 02. 2017
Dát tip

mě fascinuje i samotné "to bych se nenadál", nadát, nadít, naděje, děje.. jediným z mnoha (předtím jedinou z mála) -- tahle tvá práce s dosahem slova a s jeho návraty, kdy vezmeš i jakási skoroklišé a věčné symboly jako vykladače a zrcadla nebo malebnou lyriku jako "noc světlo dojídá k večeři" a zasadíš to jinam a jinak, a přitom aniž by se narušila sourodost toho světa. -- to vrstvení má až hypnotický efekt (a můžu vnímat, jaké vznikají provázanosti uvnitř i mezi jednotlivými částmi) -- jako by se tady přijímalo i riziko tříštění čtení (v odrazech, v asociacích) a zároveň z toho tou pevnou stavbou vznikalo východisko. -- je klamné zdání pravda? atd.


oprava: síla je konstantní, ta se nestřídá, to bych slovům křivdil.


deziluze je, zdá se, na postupu. Viz Jakubova sbírka. ale každý na to jdete jinak, ty trpíš dostředivě. líbí se mi, jak se nostalgie míchá s krvácením a odhodláním udržet svět pohromadě navzdory trhání.

ještě technická: na několika místech (např. "napadený maskovaným zrcadlem", "Jak jsem měl vědět, / že potopa začíná kapavkou listů.", nebo "jaké je to všechno klamné zdání" – zde už tedy okatě) vypadává verš z rytmu a prozaizuje se. může to být zajímavý záměr. u některých starších básní mám pocit, že se držíš pravidelného rytmu občas až křečovitě.

strofa s masopustem je na první pohled sbírka jakéhosi "balastu", u nějž si člověk říká, co to tam všechno dělá, proč tolik, co je mi do značek foťáků, než se dostanu k verši v kurzívě; a přesto bych si netroufl něco vyškrtnout. asi je ta výplň v toku básně nezbytná. vůbec se napříč textem střídají místa s různým záběrem, různé síly a hustoty, což se hodí.

pak mě ještě napadá jedna věc, ale tu si nechám pro sebe. zkrátka jen, že ji vnímám.

("krimi" – k tomu chci poznamenat zcela nemístně: to se zas bude dobře prodávat. ale je to fakt. :) )


vk
23. 01. 2017
Dát tip

toľko abstrakcie, skoro esej ;-)


Danny
20. 01. 2017
Dát tip
parádička! hutná poezie! *

Lyryk
20. 01. 2017
Dát tip

Báseň tentokrát skvělá. Jedinou výhradu mám k tomu, že vedle canonu, nikonu jso opomněl můj oblíbený sony .)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru