Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kuchyňské rozhovory - Dovolená v Protektorátu

15. 03. 2017
0
0
510
Autor
Gustavo

Dovolená v Protektorátu

(9.6.2015, úterý večer)

(účastníci debaty - MUDr. Benda, Ing. Daniel Martinovský, na stole šunka, sýr, chleba, kosatec v minivázičce, půllitr Birellu)

 

MUDr. Benda:"Co to je za blbost."

Ing. Martinovský:"To je taková reality. Ty lidi tam žijí jako v protektorátu a na konci dostanou milion."

V televizi zatím říkají:...."rodina už má málo peněz, nemají však moc potravin a budou muset nakoupit na černém trhu..."

MUDr. Benda:"Co to je za blbost. Copak byl nějakej černej trh? Žádnej nebyl?! A když, tak za to byl koncentrák.....A takhle to taky nebylo! Copak tam mohlo být u toho takových lidí?! To dělali vždycky dva a ne takhle!"

Ing. Martinovský:"to je jedna rodina."

MUDr. Benda:"I v rodinách byla spousta udavačů".

Ing. Martinovský:"Hm, to jo."

MUDr. Benda:"A tohle!? Co to dělaj? To jsou četníci?"

Ing. Martinovský:„Jo, jsou tam na kontrole."

MUDr. Benda:„Oni počítají králíky! Taková kravina! Králíky nikdy nekontrolovali. My měli třicet králíků. To se nekontrolovalo. Kráva, prase, to jo. Hlavně prasata, to se hlídalo. Když jsi ho porazil, musel jsi něco odevzdat. Zbyla ti půlka prasete, ha ha."

Ing. Martinovský nejistě:"tak já nevím, třeba někde ty králíky počítali... To, že u vás je nepočítali, to přece neznamená, že to jinde nedělali."

MUDr. Benda rezolutně:"Králíci se nepočítali!"

Ing. Martinovský:"no, ale kontroly byly..."

MUDr. Benda:„No to jo, to byly, hlavně ale na nádraží. Když někdo přijel z venkova. Kontrolovali, jestli něco u sebe nemá. Maminka takhle vozila z Moravy kachny nebo husy."

Ing. Martinovský::"To se nebála?"

MUDr. Benda:„Ne, ona se s nimi vždycky dala do řeči a oni jí zapomněli zkontrolovat."

Ing. Martinovský:„To je dobrá taktika. A o čem se s nimi bavila?"

MUDr. Benda:"Tak různě, odkud jsou a tak podobně. Slyšeli, že umí německy a z byli z toho na větvi a zapomněli ji zkontrolovat."

Chvilku oba sledují pořad v televizi

MUDr. Benda:"Ježiš, oni mluví rusky! Vidíš, jak je dneska ta televize komunistická!?"

Ing. Martinovský:"Ale ne, mluví česky. To poslouchají rádio."

MUDr. Benda:"To je blbost, vždyť to se nedalo poslouchat, to nešlo."

Ing. Martinovský: Jak to myslíte?"

MUDr. Benda:" To se tak snadno chytit nedalo. To byly jen střední a dlouhé vlny, žádné krátké, to jsi chytil sotva Prahu, natož Moskvu nebo Londýn. To bylo horší než Svobodná Evropa za komunistů. Navíc za to byl koncentrák a oni si to tam poslouchají, jak kdyby se nechumelilo...."

Ing. Martinovský:„to jsem nevěděl, že vysílala i Moskva."

MUDr. Benda:"Jo, vysílala, blbě se to dalo chytit. A vždycky to začalo „Govoriť Maskvá!", ha ha."

 

Opět oba sledují pořad

 

MUDr. Benda nahněvaně:"Bože na nebi? To je snad partyzán, ne?"

Ing. Martinovský: "Jo, ten je tam schválně. Hledá nějakou vysílačku. Oni jim dávají nástrahy a oni se s tím musejí vypořádat. To je jako reality show, to není dokument."

 

V televizi se odehrává scéna, kde po statku a v jeho okolí pobíhá partyzán s vysílačkou a mezitím do statku dorazí skupina esesáků včetně německého starosty. Děti z rodiny pod vedením místního učitele hrají pro gestapáky nastudovanou proněmeckou divadelní hru.

 

MUDr. Benda:"Ježiš, to je strašný. Kdo to napsal?!"

Ing. Martinovský:"Nějaká Z. Cejnková."

MUDr. Benda:"To mi nic neříká... To je nemožný. Ona by ta jednotka, ti gestapáci, ti by tak šli do nějaký díry na divadlo a za zády jim tam utíká partyzán s vysílačkou. Z těch gestapáků dělají úplné idioty. To je strašný!"

Ing. Martinovský:"No..., je to trochu divný, to uznávám. Chtěli ten pořad udělat zajímavější...,ale máte pravdu, že by asi zůstali někde na radnici nebo v hospodě a asi by nešli takhle někam...."

MUDr. Benda:"No jistě! Co by tam dělali?! Přepni to!"

Ing. Martinovský:"Už bude stejně konec."

Dovolená v protektorátu končí.

MUDr. Benda:„Zaplaťpánbůh, že už to skončilo! Kdyby si ty lidi aspoň něco přečetli, jak to tehdy vypadalo."

Ing. Martinovský:"Tak se na to zase příště podíváme, jak to bude dál pokračovat."

MUDr. Benda:"Cože?! To bude pokračovat?! Jo,...budeme koukat, jak četníci sčítaj králíky a žebraj o zlato! S tímhle oblbujou národ! Škoda peněz!"


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru