Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kuchyňské rozhovory - Partyzán

15. 03. 2017
0
0
552
Autor
Gustavo

Partyzán

(23.4.2015, čtvrtek odpoledne)

(účastníci debaty - MUDr. Benda, Ing. Martinovský. Na stole kafe.)

 

MUDr.Benda: „To bylo taky na nic."

Ing. Martinovský:"Co?"

MUDr.Benda: „No, partyzáni. Konečně se o tom začíná mluvit."

Ing. Martinovský:„Já asi vím kam míříte."

MUDr.Benda:„Partyzáni. Spodina to byla. Většinou to byli samí takoví mladí, kteří nic během války nezažili, nic neztratili. To nebyli nějací starší, kteří někoho ve válce ztratili."

Ing. Martinovský:"No, mohli třeba ztratit rodiče."

MUDr.Benda:"No, ale většinou to byli takoví...našli někde pistolku a šli proti organizované armádě. K čemu to bylo?"

Ing. Martinovský:„Dívejte se na to tak, že spousta lidí měla v sobě nenávist k nacistům. To je přece jasné. To pak takhle nepřemýšlíte."

MUDr.Benda:"To jo, ale bylo to k ničemu. Vždyť oni Němci utíkali. Kdyby je nechali být, bylo méně mrtvých. Támhle někde zabili dva Němce nebo vyhodili nějakej vlak, no dobře no. Pak se ale Němci mstili. Vypálený statek, často to byla nějaká samota. Nějaké to Javoříčko. Pár lidí tam žilo. Přišel nějakej otrhanec a řekl, že je partyzán a že nemá co jíst. Vzal si jídlo, ošacení. Co měli ty lidi dělat? A druhej den tam byli nacisti a ty lidi pozabíjeli. K čemu to bylo dobrý?! Navíc tam bylo spousta provokatérů. Němci měli mezi nimi svoje lidi. Nedalo se nikomu věřit."

Ing. Martinovský:"Takže vy vlastně zpochybňujete celý partyzánský způsob boje."

MUDr.Benda:" V podstatě ano. K čemu to je? Pistolky! A to je taky z Ruska....to slovo...partyzán."

Ing. Martinovský:„To jo, to je slovo z Ruska. Taky byli partyzáni v Jugoslávii."

MUDr.Benda:"No,... Tito... Taky komunista. Po válce koncentráky. Jsem se bavil s jedním učitelem..."

Ing. Martinovský přeruší vedlejší větev hovoru:"Ještě myslím byli partyzáni dost ve Francii."

MUDr.Benda:"Jo. Tam byli taky. Hnutí odporu. U nás Obrana národa. Stejně to všechno rozprášili a pochytali. Pak stačí, aby nějaký partyzán promluvil a Němci šli a ty lidi pozabíjeli. Bylo to zbytečný ty partyzánské bojůvky, úplně zbytečný...! A po válce? Každej byl najednou partyzán!"

MUDr.Benda se napije kafe.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru