Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kuchyňské rozhovory - Zdražování

17. 03. 2017
0
0
442
Autor
Gustavo

 

Zdražování

(15.12.2015, úterý večer)

(účastníci debaty – MUDr. Benda, Ing.Martinovský. Na stole čaj, suchý krajíc chleba, noviny V televizi běží zprávy na ČT1)

 

MUDr. Benda:"Všechno je dražší!"

Ing.Martinovský:"To už jsem vám přece vysvětloval. Z čeho tak soudíte?"

MUDr. Benda:"Dopis do Austrálie stojí snad 25 korun. A stál míň!"

Ing.Martinovský:"Jo a kvůli tomu soudíte, že je všechno dražší. Já naopak četl, že Česko je na hranici deflace. To tedy znamená, že ceny skoro nerostou. Takže to máte jen takový pocit. Fakta jsou jiná."

MUDr. Benda:"Ne, to není pocit, to jsou fakta. Dopis do Austrálie je dražší."

Ing.Martinovský:"Dobře, ale ráno jste tady nad tím letákem (vánoční leták Alza.cz) tvrdil, jak je to všechno levnější. Vy taky říkáte, co se vám zrovna hodí. To je populismus."

MUDr. Benda:"Nikoli, to je dialektika."

Ing.Martinovský:"To nějak říkali komunisti."

MUDr. Benda:"Ti toho samozřejmě zneužili. Ti měli marxistickou dialektiku, ha ha."

Ing.Martinovský:"No, tak nějak. A co to vlastně znamená?"

MUDr. Benda:"No, to je nějak...já nevim, něco jako logické vysvětlení."

Ing.Martinovský:"Hm, tak já vám to logicky vysvětlím."

MUDr. Benda skočí ing.Martinovskému do řeči:"Třeba auta jsou dražší."

Ing.Martinovský s úsměvem:"Jo, auta jsou dražší a vy jste si koupil auto naposled před padesáti lety."

MUDr. Benda:"...dopisy do Austrálie...."

Ing.Martinovský:"Tak popořadě. Je nastaven nákupní koš, u kterého se dlouhodobě sleduje, jak rostou, případně klesají ceny."

MUDr. Benda:"To je podvod."

Ing.Martinovskýnevrle:"No dobře, i kdyby to byl podvod, důležité je, že ten nákupní koš se dlouhodobě nemění. Jsou v něm pořád stejné věci, služby a tak podobně. A teď mi řekněte, kolik pošlete dopisů, třeba za rok."

MUDr. Benda:"No já nevim. Deset?"

Ing.Martinovský vítězoslavně:"No, takže když vám pošta zdraží jeden dopis z deseti korun na patnáct, vypadá to hrůzostrašně. Zdražení o padesát procent! Doktor Benda a báby v ordinaci křičí „všechno je dražší" a modlí se aby nebylo! Ale fakticky to pro vás znamená, že jste zaplatil za rok o padesát korun víc za služby pošty, což v celkových vašich výdajích je nula celá nula jedna procenta....odhadem." Ing. Martinovský lehce oddychuje.

MUDr. Benda:"Auta jsou ale dražší!"

Ing. Martinovský polkne:"Ale to je to samé! Nákup auta ve vašem nákupním koši je ještě menší položka, protože zrovna vy jste si ho koupil naposledy před padesáti lety. Takže když vám ten váš Renault zdraží, tak je vám to úplně jedno. Hodnota vašeho vozu v celkových vašich výdajích za padesát let je ještě menší, než u toho dopisu.  Pro vás je důležitá třeba cena chleba, protože ten si kupujete každý den. A ten dražší není. Nebo zdražuje jen velmi málo. Takže když tvrdíte, že je všechno dražší, tak je to jen váš pocit. Fakta jsou jiná!"

MUDr. Benda:"Prosimtě a ty věříš statistice? Víš, co říkal Churchill."

Ing.Martinovský:"Ano vím, věřím pouze statistice, kterou jsem si sám zfalšoval."

MUDr. Benda:"No vidíš, že to víš."

Ing.Martinovský:"A tím chcete říct co?"

MUDr. Benda:"Že to, co říkám já, že to jsou fakta."

Ing.Martinovský:"Ne, to co říkám já, to jsou fakta. Vy máte jen pocit, že je to dražší. Vy jste jak ty báby, co k vám chodily do ordinace a nadávaly zrovna takhle. Až budete mít dostatečně reprezentativní vzorek zboží a služeb, které kupujete a budete sledovat ceny několik let, pak to můžete tvrdit. Takhle ne!"

Do kuchyně vejde Mgr. Martinovská:"Dneska je popelnice."

Ing.Martinovský:"Jo, já ji vyndám."

MUDr.Benda hledí na televizi:" Ne, všechno je dražší! Chleba je dražší a známky jsou taky dražší."

Ing. Martinovský odchází.

Anna Martinovská vejde do kuchyně a tančí.  


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru