Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+2 neviditelných
Špaky
datum / id21.03.2017 / 477656Vytisknout |
autorprádlo
kategorieVolné verše
zobrazeno332x
počet tipů8
v oblíbených1x
do výběru zařadilZbora,
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Špaky

Vietor posúva špaky

až po zvlnenie chodníka,

kopa narastá

 

Muž sa stratí za sklenenými

dverami a vráti sa so sklenenými

očami

 

Babka v chodítku

potiahne psa až zakvičí

aj toto je láska

v diaľke zaškrípu brzdy

 

Zapištia pneumatiky

okná otvoria

rev novorodenca

potom opäť sklamane

zavrú

 

Žiadna nehoda

len život

 

Vietor posúva špaky

až po zvlnenie chodníka,

kopa narastá

 

starec hrabajúci sa v kontajneroch

možno čosi našiel

Dámy a páni, opakujem

Starec hrabajúci sa v kontajneroch

čosi našiel

 

 

 

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

18.04.2017 10:48:40Alenakar

Kdo je schopen určit ,které z paralelně probíhajících dějů jsou podstatné a které nedůležité ? Pro mne je to taková bluesová báseň. Vzbuzuje ve mně podobnou náladu jako mnohá současná blues,která po nocích vytrvale poslouchám. Tip.

29.03.2017 00:29:49reprezentant Slovenska

Pre mna basen o ludoch 

28.03.2017 09:30:19vk
redaktor poezie
podľa mňa tu ide najmä o ironizovanie akejsi ľudskej túžby po senzáciách v bežnom živote, u mňa je do toho zapojený aj lyrický subjekt svojím pozorovaním - hľadanie "pseudoudálosti tam, kde se nic neděje", viac sa v tom nehrabem ;-)

Inak, Slavo Jurko je náš premotivovaný moderátor
27.03.2017 20:34:29whispermoonlite
redaktor poezie

tu spojitost lze připustit, byť takové dveře mohou být kdekoliv, vtip bych té zkratce potom neupřel. jinak jsou opakované nářky nad nelidským kapitalismem docela nudné.

kdo je Sláva Jurek, bohužel nevím, zde mi chybí kontextová souvislost. pokud by se to oslovení dalo do uvozovek, nebo by se jinak formálně odlišilo od hlasu ve zbytku básně, tak tam významový posun nastane, to ano. ve stávající úpravě však může být Sláva Jurek tím, kdo mluví od začátku do konce a padá to celé do pásma, o kterém jsem psal. opravdu mě nenapadlo, že by mohlo jít o jiný hlas.

27.03.2017 15:56:09vk
redaktor poezie

cez sklenené dvere každý deň vchádzam do roboty a so sklenenými očami vychádzam, takže mi to je blízke ;-)

pri "dámy a páni" si predstavujem Sláva Jurka s megafónom, takže je to silné

26.03.2017 12:10:08whispermoonlite
redaktor poezie

není to docela marné, ale nevím, zda shovívavosti k obrazu maloměšťáckého života tam není v celkovém poměru příliš.

"skleněné dveře – skleněné oči" působí trochu samoúčelně, nenacházím tam myšlenku; další stofa přináší nijak objevný obraz "lásky naruby". motiv špačků na asfaltu také spadá do familierní méličnosti, nicméně je čistě vytvořený. lze se od něj odrazit k něčemu podstatnějšímu. 

zbyde vtip s nehodou, která nebyla, a na závěr informační satira, záměrná pseudoudálost tam, kde se nic neděje. jenže je to na hraně, protože to také může vyznít jako nechtěný cynismus. lze ji číst buď jako odhalení lživosti idyly, ale též jako její přijímanou součást, kdy důraz není na existenci starce, který tu idylu boří, nýbrž na zesměšnění samotného nálezu, způsobem, jakým se o něm informuje. při pohledu z okna je to prdel, při pohledu z ulice ne – a to ani v případě, kdy má nález implikovat, že pravá hodnota takového světa leží někde v odpadcích. pořád totiž platí, že odpadky prohrabuje někdo, pro nějž je to existenční nezbytnost a kdo do toho světa nepatří. maloměšťáka za oknem to nemusí zajímat, pochopitelně, a mé podezření směřuje k tomu, zda se v tu chvíli i čtenář nedostává do pozice pozorovatele, který se nevysmívá sobě a světu bez hodnoty, nýbrž člověku, kterého se podařilo diskvalifikovat.

závěrečná ironie je takto dvousečná a je na zbytku básně, aby ji dostala na správnou stranu. a zde opravdu nevím, jestli je báseň v podloží dostatečně imunní proti zobrazenému světu, nebo zda na ten suchopár spíš hřeší. když si totiž poslední strofu odmyslím, je to pak takové neslané nemastné. vtip s nehodou, která nenastala ani malebný obraz nedopalků stačit nebude. 

chápu, že záměrem mělo být ten unylý svět bez události zesměšnit. ovšem i ta nehoda je nakonec ďábelský nástroj. pokud autor potřebuje vyvolat ducha tragédie, aby mohl vyjádřit svou distanci od nějakého světa, neměl by zapomínat, že on sám bude jejím aktérem, což je poměrně náročný požadavek, a pouze výjimečně jej umělci dotahují do důsledku. přesvědčivější a vyzrálejší by bylo vyjádřit distanci jinou cestou, takovou, aby jí autor byl s to dostát. nejde o to, že by se neměli zobrazovat bezdomovci, nebo oběti nehod, ale záleží na tom, za jakou cenu se to děje. nepřijde-li autor s jiným ručením, přistupuje na hru těchto démonů.

jiná možnost by ovšem byla přiznat se k identifikaci s tímto světem… což se možná děje bezděky tím, jak báseň zrazuje svůj původní záměr. ale to už je hodnota s jiným znamínkem a básni nesvědčí.

24.03.2017 22:49:58dark matters
redaktor poezie

najviac: 

Dámy a páni, opakujem

 
22.03.2017 16:20:19vk
redaktor poezie
najvác to sklo :-)
22.03.2017 09:29:00qíčala

To přelívání nedopalků se mi líbí, takové duny polovyhořelé pravdy ... čtu tě

22.03.2017 00:11:18Zbora
redaktor poezie

Fajn


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.