Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Příprava na život?

17. 04. 2017
0
4
615

Situcace vzdělávacího systému a vzdělání samého je v České Republice, dle mého osobního názoru, znepokojivá. Krátká úvaha na vlastní obhajobu. 

Vzdělání, pro některé velmi abstraktní pojem, pro jiné zcela konkrétní vize. Obecně se však vzdělání označuje jako "příprava na život" a člověk by měl své zvdělání být schopen jakkoliv ve svém životě využít. Avšak je norma českého vzdělání natolik dobrá, aby své žactvo na život opravdu připravila? 

?Nejprve musí však být řečeno, že i přes argumenty které padnou v následujícím odstavci, je vzdělání v České Republice na dost vysoké úrovni a studenti zde jsou ve světě opravdu považováni za vzdělané co se obsahu látek týče. 

Jednodušše, dvacáté století bylo století neskutečného pokroku vpřed. Technologie, politické směry, kultura a mnoho dalších pokročili vpřed téměř rapidní rychlostí a ve většině případech pokročili k lepšímu. Dnešní demokratické systémy většiny zemí jsou v porovnáním s totalitnímy režimy 30tých let neskutečným pokrokem lidského myšlení. Mobilní telefon dnes a před padesáty lety se už téměř vůbec nepodobají. Ale podívejme se na školství a obecně vzdělání v naši zemi. Tak jako před padesáti, šedesáti a více lety, děti stále sedávájí ve stejných dvoj-řadách a stráví většinu dne posloucháním a zapisováním si poznámek kterým ve finále nejspíš ani pořádně nerozumí. Svět se však mění, a tak i mentalita a styl jeho myšlení a je nemožné učit děti stejně jako před desítkami let. Jistě, v případě obsahu vzdělání, není co měnit. Jde však o formu a podání tohoto obsahu. Je opravdu efektivní učit stylem "poslouchej a piš", když se dnes nabízí tolik jiných možností? Co třeba "sleduj, diskutuj, přemýšlej, navrhuj.." Jak je možné, že učitelský sbor se skládá z osob, které učily ještě za komunistického režimu? Režimu, který i když měl mnoho příznivých zásad, však stále omezuje svobodu názoru a jakékoliv individuality. Je jisté že stylem kterým tito učitelé učili před dvaceti lety se nejspíš odrazí i v jejich učení dnes. Avšak zazlívat jim lze jen težko, protože opustit od několika letého stereotypu je těžké pro každého z nás. Avšak i tito učitelé se musí snaži pochopit dnešní dobu a uvědomit si, že svět se mění a formou kterou vyučují jen dětem přidávají problémy. Problémy? Vezmeme-li si střední školu, řekněme gymnázium, jak velká je možnost že středoškolský student ve škole probírá problémy týkajícího se dnešního světa? Rasismus, válečné konflikty, mezinárodní komunikace a mnoho dalších. Co například naučit děti jak nahlížet na všechny tyto problémy z různých perspektiv a snažit se jim ukázat že empatie může pohnout světem. Diskuze je na českých školách téměř cizí slovo. Učitel má absolutní autoritu a nikdo mu nesmí odporovat. Přesunout termín písemné práce, protože třída látce prostě vůbec nerozumí? Nepřichází v úvahu! Diskuze však neprobíhá ani v rámci obsahu daného předmětu. Říct  Genetická modifikace, to máte tohle a tohle. Zapsali jste si to?" anebo „Genetická modifikace má své pozitiva avšak i negativa. Teď se mi pokuste každý najít nejméně tři pozitiva a negativa, a zvažte zejména její etnické následky."  je rozdíl. Třída má ihned možnost získat novou a nejspíše i dobrou známku, navíc si z procesu hledání informací zapamatují mnohem více než z jen pouhého opsání co řekl učitel. Jistě, některé předměty a konkrétní témata diskuzi oravdu nenabízí, ale pokud je učitel dost kretivní a iniciativní, dokáže cokoliv vymyslet. Co však chybí studentům nejvíce, je globální uvažování. Jistě, je naprosto prioritní mít jakési patriotické smýšlení a být schopen svou zemi hájit stůj co stůj. Studenti, ale obecně český národ mají často tendenci být až přehnaně velký vlastenec. Ve zkratce řečeno "Všechno České je nejlepší." Škola je tady proto, aby studentům ukázala, že každá země vyniká v nečem jiném a i když je skvělé být hrdý vlastenec, je důležité být schopen být vždy objektivní a bez předsudků vůči jiným národnostem. Vzdělaný člověk musí být schopen přijmout kritku i pochválení a sám být schopen vytvoři objektivní zpětnou vazbu. Nakonec, vzdělaný člověk si musí být schopen vytvořit  vlastní a  svobodomyslný názor. 

Celý problém však pramení z nedostatku motivace pro učitele konat své povolání na sto procent. Nizké platy a často i znevažování studenty a rodiči studentů mají za následky znechucené učitele, které svoje povolání a poslání neplní efektivně. Tato úvaha byla napsána za účelem vyjádřit názor a je otevřená pro další diskuzi.


4 názory

Alenakar
25. 04. 2017
Dát tip

Mezi mnoha současnými intelektuály převládá názor,že skutečné vzdělání evropské školství už vůbec neposkytuje a to po několik desetidetí. Skutečné vzdělání totiž znamená psychologickou kultivaci a duchovní růst,přípravu člověka na život. Současné školství vychovává pouze občánka,který bude schopen vykonávat určité zaměstnání.


Dodola
18. 04. 2017
Dát tip

Jaká diskuse s učitelem, společnost potřebuje vychovávat konzumenty, kteří budou roztáčet ekonomiku do nejvyšších obrátek, v tom by jim myšlení jen překáželo :-)


mobilní telefon dnes a před padesáti lety se fakt srovnat nedá. Před padesáti lety žádný mobil neexistoval...:o)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru