Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+11 neviditelných
Doprava
datum / id23.06.2017 / 479976Vytisknout |
autorKvětoň Zahájský
kategorieFejetony
témaHumorné
zobrazeno550x
počet tipů15
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog

Černohorci jsou stejní, jako lidé všude jinde ve světě, akorát trošku jiní. V zemi, kterou deklarují jako ekologický stát, ve skutečnosti drží na ekologii podobně, jako na dopravní předpisy.


 

Doprava

 

Dopravní předpisy si Černohorští řidiči vykládají poněkud svérázně. Plná čára a zákaz předjíždění signalizují - předjížděj opatrně! Svítí-li na semaforu červená, znamená to - před vjezdem do křižovatky zatrub! Cedule zákaz vjezdu zase doporučuje řidiči před vjezdem nepatrně zpomalit. O tom, co skutečně znamená značka zákaz zastavení, vedou Černohorci už spoustu let vášnivé spory, a jelikož se nemohou shodnout, tak ji ignorují. Pokud se stane, že nemáte kde zaparkovat, protože vám překáží přenosná značka, prostě ji uchopíte a přenesete o pár metrů dále; od toho je přece přenosná. Směrové cedule jsou vždy umístěny až za křižovatkou a občas ukazují ne zcela správným směrem, takže málokdy dojedete do cíle na první pokus. Ale to nevadí, Montenegro není rozlehlé; prostě na hranicích otočíte a cestou zpátky to už trefíte. Ostatní dopravní značení slouží obyvatelům k výlepu inzerátů na pronájem pokojů či prodej domácí zeleniny.

Jste-li chodci, rušnou silnici nepřecházejte ani po přechodu, pokud nemáte jistotu, že jste nesmrtelní. Domácí řidič si obvykle říká - vždyť jsem troubil, proč bych měl ještě brzdit? Ano, Černohorci troubí. Troubí, aby někoho upozornili, troubí, aby někoho pozdravili, troubí, aby někomu vynadali, nebo troubí jen pro radost z troubení. Taky proto, aby dali ženě, kterou míjejí, najevo, že se jim líbí. Nebo že se jim nelíbí. Zdá se, že k tomu, aby Černohorec získal řidičské oprávnění, stačí, když se naučí používat klakson.

Každý pravoslavný šofér při míjení kostela pouští volant, aby se pokřižoval. Pustit jej musí, protože ve druhé ruce má mobil. Pokud je to řidič autobusu, v tu chvíli se modlí i všichni cestující. A nemají to v té tlačenici snadné. V Černé Hoře totiž pojem hromadná doprava získává svůj pravý smysl. Když máte štěstí na relativně poloprázdný vůz, sedí na dvojsedadlech jenom tři osoby a nějaké to domácí zvířectvo. Většinou se však stává, že i řidič jen tak tak uhádá místo k sezení.

Cenu jízdenky se vždy snažte usmlouvat. Ze zkušenosti můžu potvrdit, že cena čehokoliv jde usmlouvat lépe nahoru než dolů, ale smlouvat musíte, jinak by si vás řidič jako pasažéra nevážil.

Republika Černá Hora nemá vlastní peníze. Ne, že by v obchodech bylo všechno zdarma, ale ačkoliv země není v Evropské unii, platí se tu eurem. A ne jedním. Jízdenka stojí obvykle dvě eura, na dlouhou trasu pak čtyři. Nikdo nechce počítat drobné, přesto že by podle počtu kilometrů měla stát kratší cesta euro šedesát a delší čtyři eura čtyřicet pět. Vše se zaokrouhluje stejně jako na tržišti, kde koupíte většinu ovoce a zeleniny za jedno, za dvě či za tři eura. Tady je vidět, co zavedení eura udělá s cenami.  Když budete požadovat třeba půl kila rajčat, uvedete prodavače do trapných rozpaků. Po půlkile tu nikdo nic nekupuje, a tak ho ani neumějí navážit, natož nacenit.

Na území, velkém přibližně jako Středočeský kraj, s počtem obyvatel poloviny Prahy, nabízí Montenegro dostatek všeho, co turista hledá. Hádejte ale, kolik zemi protkává železničních tratí? Jedna. Výstavba jediného přímého železničního spojení se zahraničím, jmenovitě se Srbskem, započala už v roce 1952. Vám to možná tak mimořádné nepřijde, ale znalce černohorských poměrů potěší, že trať je dnes opatřena i kolejemi. Dokonce po celé trase o stejném rozchodu! A nejen to, vzhledem k hornatému charakteru krajiny, kterou železnice prochází, bylo nutné vyhloubit celkem 254 tunelů a vztyčit 435 mostů, a to ještě není zdaleka konec. Další část trati se stále buduje. Pracovní tempo je díky tradicím, podnebí a povaze obyvatel neukvapené, ale ve chvíli, kdy dráhu dokončí, bude možné dojet vlakem ze Srbska až do Albánie.

Prozatím koleje končí v Baru. Stejně, jako většina Černohorců.

 

 

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

13.08.2018 18:44:55Květoň Zahájský

No jo, ví. Ví své, že.

Dík za návštěvu.

13.08.2018 15:44:42baaba

jj - u tebe se člověk doví ...u TEBE  člověk ví :)

30.12.2017 17:37:34a2a2a
redaktor poezie

Nezapřel jsi svůj vtip ...Bar... a ....neukabepné tempo... a samozřejmě přenosné značky a milá domněnka, že českého čtenáře nepřekvapí, že se něco buduje generace.

24.09.2017 14:16:548hanka

:)

 

29.07.2017 22:26:58Květoň Zahájský

Lastgasp - díky za poklonu, moc si toho vážím.

29.07.2017 18:48:50lastgasp

Květoni, je to několik let, co jsem se odmlčel (filmařil jsem pro změnu) a dnes toho lituji. Nezůstáváš naprosto nic dlužen svému vtipu a pohotovým postřehům. Byl jsem tam a zažil vše o čem píšeš. Jsem ti svědkem. To by bylo málo. Tvým fejetónům se musí smát a bavit každý, i ten, který tam nebyl a má jen trochu představivosti.

04.07.2017 08:00:19macecha

není co dodat .... T*

28.06.2017 08:06:26Alexka

Pěkně jsi to napsal

Koukám, že tam mají pěkný chaos... nevím, nevím, jestli by se mi tam líbilo

23.06.2017 16:12:57srozumeni
*****
23.06.2017 10:18:40agáta5

:) asi tam nepojedu


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.