Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Sociálne odkázaná

13. 10. 2017
7
8
840

Sociálne odkázaná

december 2016

Sociálna odkázanosť. S týmto výrazom som sa stretla po prvýkrát. „Pred umiestnením do stacionára potrebujete mať schválenú žiadosť na sociálnu odkázanosť,“ informuje ma riaditeľka. „Podáte ju na VÚC, až po schválení môžete dať žiadosť k nám. Je to pre vás výhodné. Vydáva sa na dobu neurčitú a neplatí iba ku nám. Ak sa v budúcnosti rozhodnete umiestniť ju v akomkoľvek inom sociálnom zariadení, môžete ju použiť.“

Postupne si uvedomujem, čo to znamená. Moje obavy, čo bude s Petrou, ak ochoriem, ak sa mi niečo stane, sa rozplývajú. Ťažila ma zodpovednosť, ktorú by som preniesla na jej staršie sestry. Keď mi je ťažko, stačí pocit, keby... Zatiaľ teoreticky, ale časom, ktovie. Jednoducho, ak to bude nevyhnuté, budem mať možnosť rozhodnúť sa.

 

Premýšľam. Jediným problémom sa mi kedysi zdal byť vozík. Potom žiadnym. Hlavne, že je hlava v poriadku. A nie je.

Keď mi kamarát vozíčkar kedysi radil: „Daj ju do školy na Mokrohájsku! Bude medzi svojimi. Je tam prispôsobené tempo. Zo začiatku bude plakať, ale zvykne si. Bude chodiť domov na víkendy, na prázdniny. Pripravia ju lepšie pre život.“

„Kdeže! Ty ju nepoznáš. Ona je citovo naviazaná na nás, na svoju izbičku. To by som jej nikdy neurobila. A cvičenie! Vieme, ako sa to tam fláka. Potrebuje cvičiť Vojtovku, keď už nie päťkrát, aspoň trikrát denne. Ona nie je vozíčkarka. Ona sa učí chodiť!“

Visela na nás, na rodine, decká spolu blbli, smiali sa, hrávali, vozili ju v kočiariku pre bábiky...o toto všetko by som ju ukrátila. Prerušilo by sa puto medzi nimi.

Vidím to rozosmiate dievčatko, kto ju nepoznal vtedy, dnes by neveril. Bola takou. Naozaj. Pamätám si, ešte v piatej triede mi triedna hovorila, ako Petra rozprávala o svojich narodeninách, o darčekoch, bola uchvátená jej spontánnou radosťou, vraj je to výnimočné, ostatné deti sa už nevedia takto tešiť.

Takáto bude! Ukáže všetkým, že vozík neznamená zatrpknutosť, sebaľútosť.

Premýšľam. Čochvíľa nám príde rozhodnutie o sociálnej odkázanosti. Vstupenka do akéhokoľvek sociálneho zariadenia. Ak sa nič nezmení a spolužitie bude ubližovať všetkým, nemá cenu hrať sa ďalej na rodinu. Nemá nás rada. Nenávidí svoju izbu. Pripomína jej všetko zlé, čo v nej prežila. Bludy. Pocikávanie. Jednu už vymenila. Tá jej pripomínala iné zlé obdobie. Učenie na maturitu, stres a prvé návštevy u psychiatričky. Koľko izieb by potrebovala?

 


8 názorů

aleši, takéto už neriešim :)


sociální odkázanost...jako by si úředníci nemohli vymyslet pro ten formulář nějaké méně deprimující označení...


agáta ĎAKUJEM!


agáta5
13. 10. 2017
Dát tip

moje kamarádka má mentálně postiženého syna a dokud byl doma, měla i ona strašně psychické problémy s myšlenkou na to, co by kdyby nebyla. Chlapec se vyučil nějakému řemeslu a docela mu to jde. Od letošního roku je právě v nějakém stacionáři, kde bydlí a chodí do práce... domů jen na víkend a je strašně spokojený. Jedinou věc ještě a asi ani nikdy nevychytají je, že má strašně rád lidi a obdarovává je.. mobilem, počítačem... a tak pracně maminka znovu ty věci hledá a dává dohromady...

můj syn je taky "jiný", ale rokama jsem se naučila, že prostě některé věci nebude dělat jako já nebo jeho brácha a hodně se mi ulevilo. Nároky a pohled na "problémy" se postupně mění a nakonec člověk zjišťuje, že to ani problémy někdy nejsou, že se vytvářejí pouze v naší hlavě a ty naše ratolesti se s tím životem prostě nějak po svým stejně poperou...

tak jen, že o tom hodně přemýšlím a čtu tě


:) vidíš, je to  možné Gora, je to jej obľúbený pořad


Gora
13. 10. 2017
Dát tip

Asi třináct /Třináctá komnata - pořad ČT/.


Ahoj Jarko, milé prekvapenie.Brala som to tak, že Nedonosenú poznáš, nemáš dôvod ku mne chodiť. Ale ak sa zastavíš, to vieš, že budem rada. Ja si to tiež čítam znova a spomínam.


revírník
13. 10. 2017
Dát tip

Mrzí mě, Gábi, že jsem si tě hned, jak ses tady objevila, nedal do oblíbených. Tím pádem jsem přišel o všechna pokračování Nedonosenej, ušlo mi tím z pozornosti, že vůbec vkládáš. Tak teď už tě mám a nepustím. I když to znám, zase si rád připomenu. Teď ale mi každou chvilku vypnou na půl dne internet, tak ahoj!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru