Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Modlitba

23. 11. 2017
8
12
974

rok 1995

Izba číslo šesť. Vybalím zopár vecí. Neznáme prostredie mi nepridáva na odvahe. Som stiesnená, vystrašená, aj keď sa snažím pôsobiť isto a vyrovnane. Raz som sa rozhodla a treba tomu podriadiť všetko.

Len čo si trocha privyknem, že tieto steny, postieľka a nočný stolík, budú na pár dní našim dočasným domovom, na chodbe vypukne zmätok, sestričky a lekári pobehujú hore – dole. Dvere sa rozletia a príde rozkaz: „Ihneď si zbaľte svoje veci, presťahujte sa do jedálne a čakajte. Na vedľajšej izbe sa vyskytlo infekčné ochorenie, potrebujeme malú izbu na izoláciu, vy pôjdete do veľkej, keď sa vydezinfikuje!“

Sedím na stoličke v neútulnej jedálni, tašku pri nohách, dievčatko na kolenách sa ku mne túli v pyžamku, je tam chladno. Po hodnej chvíli sa konečne dostane do postieľky. Deti behajú z izby do izby, hoci to majú zakázané, nerešpektujú pokyny sestry. Vykrikujú, berú si navzájom hračky, dieťa s Downovým syndrómom je nezvládnuteľné viac, ako ostatné. Búchajú dverami, neustále otvárajú a zatvárajú svoje plechové skrinky, ktoré vydávajú nepríjemné zvuky. Dcérka sa zakaždým  strhne, rozplače, odmalička veľmi citlivo reaguje na hluk.

Som znepokojená, o dva dni nás čaká dôležitá operácia, potrebovali by sme viac pokoja. Večeru v jedálni malá odmieta, rovnako stravu na druhý deň. Pri prvom meraní teploty zdreveniem. A je to tu! Zvýšená teplota. Rovnako ako pred prvým termínom operácie. Tá sa zrušila, hoci išlo iba o planý poplach, teplota ustúpila sama, bez akýchkoľvek príznakov choroby. Teraz to nemôžem dopustiť. Všetky predoperačné vyšetrenia máme za sebou, ak to priznám, boli zbytočné. Príčinou je psychika. Nemôže to byť nič vážne. Striasam teplomer pod tridsaťsedem, nahlásim nepravdivý údaj a s obavami čakám na ďalšie meranie. Teplota sa však vytrvalo škriabe nad tridsať sedmičku po druhý, po tretí, aj po ďalší raz. Mrazenie v žalúdku, povedať, nepovedať? Zatiaľ nepresiahla tridsaťsedem päť, nemôže to byť predsa žiadny zápal. Klamem ďalej.

Večer je posledná šanca vyjsť s pravdou von, ráno ju operujú. Zvádzam boj,  zvažujem, polomŕtva strachom, zatajím posledný raz. Malá dostáva predoperačnú tabletku, spokojne zaspáva, omámená zázračnou pilulkou. Chvíľu ju pozorujem a odchádzam do izby matiek. Ležím na posteli, oka nezažmúrim, čo som to urobila?! Ak sa niečo stane, ako budem s týmto pocitom ďalej žiť? Ale čo ak teploty neustúpia a operácie sa nikdy nedočkáme. Koľko pokusov ešte? Nikomu sa nemôžem zveriť, nikto mi neporadí, len ja som zodpovedná za svoj skutok, nikto zo mňa nesníme v tejto chvíli ťarchu rozhodnutia.

 

Na izbe som sama, za oknami blikajú svetlá, šumia obrovské topole, desivú atmosféru dotvára ustavičné zavýjanie psa. Som zúfalá a bezradná. Strachom sa prepadám do najhlbšieho vnútra a hoci v kostole som bola naposledy ako jedenásťročná na birmovke, začínam sa modliť. Najskôr iba potichu prosím niekoho, niečo, nejakú vyššiu silu, aby nám pomohla, nech nedopustí, aby sa stalo niečo zlé. Postupne sa mi v pamäti vynárajú slová Otčenáša, Zdravas Mária, Verím v Boha, tam sa zamotám a neviem skončiť, slová sa krútia do kruhu a modlitba nemá konca. Upadám do kratučkého nepokojného spánku.

Nad ránom vyskočím z postele a zakrádam sa k detskej izbe, skôr než príde sestrička s teplomermi, vkladám svoj vlastný spiacemu dievčatku pod pazuchu a čuduj sa svete! Tridsať šesť štyri! Neskutočná úľava, radosť, rozhodla som sa správne. Pomaličky sa rozvidnieva, začína ďalší deň, bežná rutina. Ošetrovateľ berie malú z môjho náručia a odnáša ju do operačnej sály. Sedím pri prázdnej postieľke a čakám. O niekoľko hodín ju priviezli s nožičkami v sadre až po zadok. Táto operácia sa podarila, možno... raz... bude chodiť.

 

 

 

 

 


12 názorů

Umbratica
27. 11. 2017
Dát tip

Víš,zabývám se různými biologickými pokusy a často vůbec nevím,proč dopadly jinak,než jsme předpokládali. Dnes vítězí tendence svádět všechno na mikroorganismy,na bakterie a viry. Ve skutečnosti ještě vůbec nevíme,jak přesně mikroorganismy ovlivňují sledovaný mikroekosystém. Je ale možné,že se na výsledcích podílejí faktory,o kterých zatím nic netušíme. - Obecně se soudí,že věda všechno ví a že věda všechno vyřeší. - Jistě - věda toho ví velmi mnoho,ale všechny výklady dějů ,všechny hypotézy jsou jen dočasné a platí proto že jaksi fungují v praxi,aniž bychom věděli,že budou fungovat ještě i zítra.


nie, nebručím, u opičiaka sme na takéto komentáre zvyknutí...musím dokonca oceniť tvoju skromnosť, mnohí chlapi si neskromne myslia, že noc s nimi je neprekonateľná ...pochybovačný úsmev


Kočkodan
23. 11. 2017
Dát tip
Gabi, dokonce i noc se mnou by pro tebe byla možná menší hrůzou než tahle tenkrát... (troufnu si odhadnout, že nejspíš nezabručíš nic o nevkusném komentáři; ale přece jen trochu nejistý lehký úsměv)

Um, ty ma vždy prinútiš zamyslieť sa...nie sú moje predstavy o svete  zložitejšie, než on sám? ale nie, zasa máš pravdu

hanka, dnes za 5 :)

 


8hanka
23. 11. 2017
Dát tip

súhlas s Alešom, pripomenulo mi to Sophiinu voľbu, aj keď, našťastie, dopadlo to dobre...

*****


Umbratica
23. 11. 2017
Dát tip

Možná je dobře,že se nikdy nedozvíme,jak a proč se některé věci staly nebo nestaly. Člověk by měl vždy respektovat to,že svět je mnohem složitější než naše představy o něm.


agáta5
23. 11. 2017
Dát tip

tak!


jo, naše krehké bytosti, aspoňže my sme tie drsňáčky, agátko :)

bola Jarko


revírník
23. 11. 2017
Dát tip

Ta noc musela být k nepřečkání.


agáta5
23. 11. 2017
Dát tip

můj mladší má něco podobného,  jak je někde mimo domov, může se pomást.. to jsou ty křehké bytosti :)


ĎAKUJEME!


něco jako Sophiina volba... úplně jsem vám fandil celou dobu...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru