Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Próza měsíce 18-02 (únor 2018) - VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ

01. 03. 2018
1
48
6535

 

VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ soutěže PRÓZA MĚSÍCE za ÚNOR 2018

 

Dle hodnocení čtenářů se prozaická díla zveřejněná v únoru 2018 umístila v následujícím pořadí:

 

.................................... |Zd|Vi|Go|bi|La|K3|St|Fr|CH|Te|ga|
.................................... |en|ga|ra|xl|kr|,,|ar|uh|T |tř|bi|
.................................... |da|n |,,|ey|ov|,,|ga|li|,,|ev| t|
.................................... |,,|,,|,,|,,|,,|,,|ze|ng|,,|,,|á |
.................................... |,,|,,|,,|,,|,,|,,|r |,,|,,|,,|is|
.................................... |,,|,,|,,|,,|,,|,,|,,|,,|,,|,,|tá|
-------------------------------------+--+--+--+--+--+--+--+--+-----------------
1. Svátek..milenců........ / Gora ...|..|.1|..| 3| 2|.3|..|..| 2|..| 3|=14 bodů
2. Pastvina .............../miromurka| 1| 2| 3|..|..|..| 2| 2|..| 3|..|=13 bodů
3. Jarmilky .............../ Zordon .|..|..| 2| 2|..| 1|..|..|..|..|.1|= 6 bodů
3. Indie ................. /Ozzozorba|..|..|..|..| 3|..|..|..| 3|..|..|= 6 bodů
4. Parking ............... / Vigan . |..|..|..|..|..| 2|..|..|..| 1|.2|= 5 bodů
4. O zlobivém stole ......./ bixley .|..|..| 1|..| 1|..|..| 1|..| 2|..|= 5 bodů
5. Adagio šeptané Bohu ... / Movsar .|..|..|..|..|..|..| 3|..|..|..|..|= 3 body
6. Nedostatok dôkazov ../gabi tá istá|..|..|..|..|..|..| 1|..| 1|..|..|= 2 body
7. Náhlá smrt ............./ Danny . |..|..|..|.1|..|..|..|..|..|..|..|= 1 bod

 

Gratulujeme vítězi a děkujeme autorům i hodnotícím čtenářům.

P.S. Chcete-li nominovat prózu za březen, už nyní můžete posílet avíza.

 

 


HLASOVÁNÍ

Do soboty 17. března můžete hlasovat pro tři z následujícího seznamu prozaických děl.

Nedostatok dôkazov     autora gabi tá istá
Pastvina               autora miromurka
O zlobivém stole       autora bixley
Svátek "milenců"       autora Gora
Adagio šeptané Bohu    autora Movsar
Jarmilky               autora Zordon
Indie                  autora Ozzozorba
Náhlá smrt             autora Danny
Parking                autora Vigan

Hlasování označte jako vážnou kritiku.
Hlasujte formou
1. Název díla - Jméno autora
2. Název díla - Jméno autora
3. Název díla - Jméno autora

Pod hlasováním uveďte zdůvodnění své volby nebo krátký komentář ke zvoleným dílům.

 

 

NOMINACE ÚNOROVÝCH prozaických děl


Do úterka 6. března můžete nominovat prozaická díla zveřejněná v únoru 2018.
Nominace zasílejte jako avízo od díla směřované na uživatele Próza_měsíce.

Dosud byla nominována tato díla:
Nedostatok dôkazov     autora gabi tá istá
Pastvina               autor miromurka
O zlobivém stole       autora bixley
Svátek "milenců"       autora Gora
Adagio šeptané Bohu    autora Movsar
Jarmilky               autora Zordon
Indie                  autora Ozzozorba

Náhlá smrt             autora Danny

Parking                autora Vigan

 


Číst můžete začít už teď.
Zatím nehlasujte, vyčkejte prosím na výzvu k hlasování.
Seznam bude průběžně aktualizován.

 


48 názorů

Pro Stargazer:

Děkujeme za připomínku k bezobsažnosti některých hlasovacích komentářů. V budoucnu se chystáme upozorňovat autory těchto komentářů na zmiňovaný nedostatek, zatím však s povděkem sledujeme, jak se zájem o soutěž a s tím i o písmáckou prózu zvyšuje, a nechceme proto tyto projevy aktivity "odměňovat" výtkami.

 

 Díky za stálou přízeň. Všem děkujeme.

 


Stargazer
23. 03. 2018
Dát tip

Ale jooo, vcelku s tím nemám problém. Jen bych si prostě netroufl říct o 8 dílech z 10, že si žádné z nich nezaslouží být Třetí.  


Stargazere - počítá se i komentář přímo pod dílem, pokud tam hlasující nějaký napsal, nemusí jej znovu opakovat v hlasování, a typ  -1.Čapek  2.Neruda  se zde prakticky nevyskytuje - alespoň v posledním měsíci...snad na jedinou výjimku:-)

Důkladná kritika je ovšem vítána, avšak ne každý má např.tolik času každý měsíc rozebírat kolem deseti děl.


Stargazer
23. 03. 2018
Dát tip

V zadání soutěže je přímo "uveďte zdůvodnění své volby nebo krátký komentář".

A výsledkem jsou pak nezřídka hlasování typu: 1. Čapek, 2. Neruda.

Omlouvám se, ale v tomhle nespatřuju smysl Písmáku. Jinak současný systém hlasování je spravedlivý a v pořádku.


Gora
23. 03. 2018
Dát tip

Vigan, díky za tvůj příspěvek a gratulaci.

 


CHT
22. 03. 2018
Dát tip

Ano, souhlas. Pokud prostě hvězdné nebe nade mnou a mravní zákon ve mně, pak určitě neremcám v hospodě, ani nekibicuji do karet, ale čekám. Až zahřmí a obnoví se český genofond a mohu jít KONEČNĚ! volit.....Royalisty. A to si nedělám prdel, je to rozhodně demokratický krok a čitelná volba.

Nehlas Je relevantní. A pak se volební zisky přepočítávají na mandáty, že.....

(takže pokud mám svého favorita a znám volební mechanismus, měl bych se snažit zvýšit mu šanci na větší mandát. Říká se tomu volit takticky, ale to není nic pro Kantovce.)


Fruhling
21. 03. 2018
Dát tip

Opět opakuji, systém povídky měsíce funguje roky a funguje dobře. A ano, je to jako při běžeckém závodě. Když do cíle doběhnou jen dva, zatímco ostatní zakopnou, vyválí se v bahně nebo poběží namísto do cíle do nejblížsí hospody, taky se započtou jen dva časy.

Systém, co říká Zdenda, je v pohodě, třeba u architektonických soutěží se používá běžně. Tam se ale hodnotí i to, jestli příspěvěk splnil zadání, navíc záleží na složení komise, celé je to delikátnější, ale myslím, že pro zdejší bojové poměry zbytečné.

Osobně čtu vždycky všechny texty, k někomu napíšu komentář, k jinému ne, to je moje věc, stejně jako to, jestli chodím k volbám. Jen ve výsledku musím umět žít s pocitem, že můj (ne)hlas je stejně relelvantní jako hlas takyuživatele. A to překvapivě dokážu.


Stargazer
21. 03. 2018
Dát tip

Když někdo není schopen (či ochoten) vyhodnit 3 nejlepší texty soutěže, je to jakoby při běžeckém závodě nebyli vyhlášeni vítězové, protože měli špatný čas.

Naopak si možná myslím, že by se měla nějakým způsobem hodnotit všechna soutěžní díla. Jde přeci jen o kritickou analýzu a vzájemnou dopomoc - nejde o medaile. Někdy mám pocit, že ne všchni hodnotící všechny soutěžní texty čtou. Ale nechci nikomu sahat do svědomí. Taky se občas musím přinutit se tím prokousat....  


CHT
21. 03. 2018
Dát tip

Ano. Je třeba se smířit s tím, že "moje sračka" je pro jiné dekompozitory živobytím, takže je vše relativním. Z toho důvodu pokud chci vyargumentovat "tu sračku", je třeba do toho jít alespoň jako Lakrov tuším, který si zkrátka tu práci dá. Mohu nahodit sebedrsnější nebo cool pózu, ale pro ostatní jsem jen takyuživatel a proto při hodnocení typu jeden božský, ostatní sračka mám holt  při rovnosti hlasů na síti nižší váhu. Když přece nebudu chodit k volbám, protože přeci není koho volit, nemohu dost dobře s plnou vahou nadávat na výsledky.


miromurka
21. 03. 2018
Dát tip
Taky díky za diskuzi. Argument ohledně podpory čtenosti mě nenapadl, z tohoto konkrétního úhlu to asi i dává smysl.

Na četné (a vítané) dotazy či diskusní příspěvky k tématu "bodovací systém" podám několik následujících vysvětlení:

 

- Důvodem různého počtu bodů (v závislosti na počtu hlasů hlasujícího) je podpora čtenosti prózy na Písmáku. O to tu přece jde především.

- Bodovací systém i ostatní pravidla soutěže jsou léta zaběhnutá a jejich změna by vedla k chaosu. Každá změna by skutečně byla spíš k horšímu.

- Systém soutěže Povídka měsíce byl pro Prózu měsíce převzat od prvního kola, tj. od září 2017. Viz pravidla shrnutá na www.pismak.cz/index.php?data=user&id=49252 .

- Určitě nebudeme zbavovat hlasující možnosti hlasovat pro méně textů. Jen je třeba, aby se smířili s tím, že jejich hlas má menší váhu. Je to jistá forma motivace k přečtení více textů.

- Pojem "plovoucí porota" v podstatě vystihuje současný stav, kdy "hodnotitelem" (tj. porotcem) může být kterýkoli registrovaný člen Písmáku.

 

Děkujeme za zájem o soutěž Próza měsíce.


Fruhling
21. 03. 2018
Dát tip
Ja jednoduse navhuju prevzit system povidky mesice. 1. misto - 3 body. 2. misto - 2 body. 3. misto - 1 bod. V pripade hlasovani pro mene textu se bidovy zisk ponizuje. To byl 100% funkcni system. A ja nehodlam hlasovat pro 3 texty, kdyz dva by z toho byla sracka

bixley
21. 03. 2018
Dát tip

Já bych každopádně navrhovala, aby se bodově odstínilo, na jaké místo hlasující dílo zařadil. Za první místo bych dávala tři body, za druhé dva a za třetí jeden. Potom by se podle mě nemuselo zohledňovat, jetli někdo ocenil jen dvě díla apod.


CHT
21. 03. 2018
Dát tip

Anebo.

Ánebóó můžeme třeba po hlasujích vyžadovat, ať sestaví úplný osobní žebříček, přičemž max. počet bodů by byl dán počtem nominovaných děl. Varianty jak obodovat při nižším počtu hodnocených textů se dají vymyslet. Jenže bychom lidi spíš odradili a otrávili, je to dobrovolné a musí to zůstat zábavné (atraktivní).

Čili jsem pro britské každá změna je k horšímu. Buďme rádi, že se zapojujeme, sám sebe překvapuji. 


Tetřev
21. 03. 2018
Dát tip

K diskuzi - nezbavovala bych hlasující možnosti hlasovat pro méně textů. Co když si prostě z nabídky nevyberou? Podle mně mají právo vybrat si třeba jen jeden. Hlas by pak měl mít menší váhu - mohlo by to svádět k tomu, že některé texty zůstanou bez přečtení.


Lakrov
20. 03. 2018
Dát tip

Gratuluju vítězovi a s radostí shledávám, že "portfolio" oceňovaných próz je poměrně široké, což značí, že přibylo jak soutěžících, tak hodnotících čtenářů.


K3
19. 03. 2018
Dát tip

Blahopřeji vítězům.


Lerak12
19. 03. 2018
Dát tip

Diskuze.

Jestli mohu přidat názor. Žádné soutěžní kriteria nejsou všem ušité na míru. Když se tento systém zaváděl, jistě se v něm promítl dobrý úmysl vytvořit pravidla co nejobjektivnější. V případě změn bude reakcí jen nové a nové zpochybňování nově zavedeného. Proto jsem pro stávající pravidla.


bixley
19. 03. 2018
Dát tip

Děkuji a připojuji se ke gratulaci vítězům.


CHT
19. 03. 2018
Dát tip

Diskuze:

1) dopadlo to přesně jak mělo, jsem tomu rád.

2) jsem proti změně bodovacího systému anebo pokud změnu, tak radikálnější:

- nebrat v potaz hlasování pro méně než tři texty (je přece jasné i ze statistiky, že musíme promítnout váhu hlasů a tedy pokud uvedu méně textů, hlasy MAJÍ MENŠÍ váhu)

....................................................................................................................samozřejmě je možné hrát si na redakci PM a mít třeba "plovoucí poroty" každý měsíc vyšlé z hlasování, ale jednak by to bylo zdlouhavé a jednak se mi to takto líbí. V jednoduchosti je síla a jsme pořád amlit. soc. síť. To se nedá nic dělat. Ale taková "porota" by už mohla pořadí určovat autoritativně a nevzikal by optický klam "jednou tři za první, jindy jen jeden".


miromurko, díky za podnět, dáme vědět...


miromurka
19. 03. 2018
Dát tip
Gratuluji a díky za hlasy i komentáře. V dalším kole bych navrhoval změnu v bodovacím systému. Nedává mi smysl, aby první místo bylo jednou ohodnoceno třemi body a jindy jedním nebo dvěma; v závislosti na tom, zda hlasující hlasoval pro jedno, dvě nebo tři díla.

Gora
19. 03. 2018
Dát tip

Lerak12 - děkuju...a gratuluju i ostatním  - druhému a dvěma třetím místům.


Lerak12
19. 03. 2018
Dát tip

Upřímně blahopřeji vítězce i ostatním na pomyslném stupni vítězů. Mnoho zdaru v další tvorbě!


HLASOVÁNÍ BYLO UKONČENO

Následuje VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ soutěže PRÓZA MĚSÍCE za ÚNOR 2018


1.miesto: Gora - Svátek milenců

uveriteľná charakteristika postáv, plynutie textu bez zádrheľov a také optimistické posolstvo, že aj v domove dôchodcov sa máme na čo tešiť

2.miesto: Vigan - Parking

autorka ma baví, rozpráva pútavo, s nadhľadom, s humorom, mala som výhrady k slovosledu, ale už ho beriem ako jej pečiatku, jednoducho k nej patrí a tým je nezameniteľná

3.miesto: Zordon - Jarmilky

napísané zručne


Tetřev
18. 03. 2018
Dát tip

Posílám opožděně, ale přece:

1. místo: Pastvina od Miromurky

Dle mého je to dobře vystavěná povídka. Líbila se mi podrobná charakteristika hlavní postavy, její hledání, vnitřní boj a nakonec i smíření. 

2. O zlobivém stole autorky Bixley

Vtipně napsaná pohádka, ponaučení přirozeně vyplývá z příběhu. Určitě vyzkouším na dětech.

3. Parking autorky Vigan

Pobavilo mě to, četla jsem se zájmem. Jako ostatně všechno od této autorky.

 


CHT
17. 03. 2018
Dát tip

Vlatní debilitou jsem si smazal rozsáhlý komentář, takže jen stručně:

1) Indie od Ozzozorby

2) Svátek "milenců" od Gory

3) Nedostatok (hledání ^ to způsobilo) dôkazov od Gabi. Áno, tej istej.

Je sice jisté, že miromurky bledé/budem sbírat v létě, ale zároveň už je to tady. Ano, Goro, dávám ti za pravdu stejně jako demonstranti na rynku: Slováci mají lepší kompas snad kvůli povědomí o vertikále. To je to svislá osa, víme. Ta,co na ni přibili kde koho, ale taky začátek letopočtu. 


Fruhling
17. 03. 2018
Dát tip

1. miromurka

2. bixley


Stargazer
13. 03. 2018
Dát tip

1. místo:        Adagio šeptané Bohu - Movsar

           Má to svoji specifickou poetiku. Moc se mi líbí ty výkřiky, které mají sílu: „Nešťastný kněz svým adagio šeptal Bohu, že touze uniknout nelze.“ (…) „Tam někde uvnitř mi padá pěna.“ (…) „Každý potřebuje nasednout v pravý čas na správný vlak. (…) „Jak lano do dlaní samota vrostla do duše.“

           Myslím si však, že ta forma je poněkud nešťastně zvolená. Klidně by to mohla být poezie v próze. Prospělo by také, kdyby byly ty kratičké sekvence spojeny ve větší literární celky. Ale to je pouze názor - jinak po textové stránce nadprůměrně kvalitní.   

2. místo:        Pastvina - miromurka

           Nevím, jestli k zodpovězení našich otázek potřebujeme potkat Stvořitele. Možná jsou odpovědi v nás samých. Ale tohle mi sedlo. Líbí se mi styl uvažování autora, stejně jako v jeho předchozích dílech, které jsem zde přečetl.

3. místo:        Nedostatek dokazov - Gabi tá istá

           Téma, příběh, převyprávění skvělé… Jen je to až moc literatura faktu. Události této doby jsou chronicky známé, není v tom nic nového. Což je škoda, protože jako svébytná povídka s touto tematikou by byla skvělá, protože v Tvých schopnostech rozhodně je vytvořit z toho skvělou povídku.


K3
12. 03. 2018
Dát tip

1. Svátek "milenců" - Gora

2. Parking - Vigan

3. Jarmilky - Zordon

 

    Pro poklidné příjemné čtení od Gory. Barevná mozaika drobných příhod od Vigan. Vtipné Zordonovi Jarmilky.

 


Lakrov
12. 03. 2018
Dát tip

OCEŇOVANÉ:

1. Indie autora Ozzozorba: Poutavě napsaný cestopisný "snímek" či spíš krátký seriál snímků, které  mi dovolují si autorovu cestu rušnou ulicí vzdáleného města i představit,  takže nepochybuji, že autor v onom městě skutečně  byl, a kladně hodnotím i slohovou úroveň tohoto "záznamu cesty".  

2. Svátek milenců autora Gora:  Úvodní poeticko-nostalgická pasáž je právě tak dlouhá, aby ještě nezačala  nudit, dál pak ovšem povídka prochází krásnými změnami nálad  -- od téměř komické v závěru epizody se špatně zapnutým kabátem  až k onomu "rozeznívání akordů souvislostí" té závěrečné štace,  z níž najednou ten komický křivopláštník vychází jako nechtěný vítěz.

3. O zlobivém stole autora bixley: Jednoduchý příběh pro děti. Takový před spaním a s dobrým koncem,  aby přinesl hezké sny.  

 

 

OSTATNÍ:

Nedostatok dôkazov autora gabi tá istá: Jako text, tedy jako literatura faktu je to celkem zajímavé. Nedokážu to však  vnímat jako povídku, což je ovšem spíš moje chyba.  

Jarmilky autora Zordon: Ač to tak ze začátku nevypadá, je z toho nakonec celkem humorný příběh,  jemuž dodává na síle mimo jiné to, že té Michalově pohádce  o estetickém kodexu chvíli i věřím a to natolik, že mě dost štve.  O to víc se pak bavím.  Tip.  

Parking autora Vigan: Na můj vkus je tahle povídka poskládaná s příliš mnoha dílčích přiběhů,  takže ačkoli už od půlky tuším, kdo je autorem a oceňuji onen až absurdní  a autorsky-sebekritický závěr, celkově mám ze čtení dojem jakési roztápanosti.  Na mě to k tomu konci prostě postupuje příliš velkými oklikami, což ovšem  může jiným čtenářům naopak vyhovovat.  

Pastvina autora miromurka: Od první stránky mi to přijde jazykově "nevyrovnané", což je způsobeno  neodůvodněným střídáním spisovného a nespisovného jazyka  a postava Zachariáše mě už od druhé stránky začíná štvát, takže dál čtu  s jistou mírou předsudků, což může -- bude-li Z. pojat jako "kladná" postava --  mít značný vliv na mé posouzení téhle povídky.  Zbytečně excitovaný popis nafoukaného sebestředného asociála, říkám si  od poloviny až do konce čtení. Zachariáš, Zachariáš, Zachariáš...,  štve mě neustálé opakování jména ke konci textu,  protože dle mě je Z. ješitný zmetek, kterého autor z mně neznámého důvodu  povyšuje na úroveň jakéhosi "stvořitele".  Ke konci sice postava vrhá opačný dojem než "punc klaďase",  na můj vkus ale ta změna přichází příliš pozdě.  Snad autora (jehož neznám) neurazí můj poněkud přímočarý odsudek, říkám si  a doufám, že právě tohle -- tedy naštvat Zachcariášem čtenáře  -- byl jeho záměr.

Náhlá smrt autora Danny:  Námětem -- ač ne originálním -- je to dobré, ale nemohu se do toho začíst  jako do povídky, přijde mi to spíš jako "předrealizační poznámky",  takové strohé.  

Adagio šeptané Bohu autora Movsar: Překvapují mě některé zvláštně "šroubované" věty. O dvojí pěně je jeden z typických nových obrazů opakujících se každý večer. Ačkoli si po chvíli zvykám na tu šroubovanost vět i zvláštní slovní spojení, nějak si při čtení neumím tu Olomouc představit; možná proto, že ji neznám...


bixley
07. 03. 2018
Dát tip

Všechna díla se mi líbila, ale vybrala jsem tuto trojici:

 

1. Svátek milenců  - Gora

2. Jarmilky - Zordon

3. Náhlá smrt - Danny

 

Všechna tři díla mají vtip.

Povídka Svátek milenců popisuje velmi plasticky a realisticky po letech návrat platonické lásky, situace jsou vykresleny jako přesvědčivý odraz života.

Povídka Jarmilky líčí humorně a naprosto uvěřitelně učně v módním salonu, který se v tom naučil "chodit" a umí získat pro sebe dýško

Povídka Náhlá smrt je krátká, ale úderná sci-fi, která správně varuje před nežádoucím pokrokem lidstva.


Gora
07. 03. 2018
Dát tip

1. Pastvina - autor miromurka

2. Jarmilky  - autor Zordon

3. O zlobivém stole - autorka bixley

 

Pastvinu jsem komentovala pod dílkem - zajímavá "metemorfóza" Zachariášova - ačkoliv gramatika není vytříbená, ubrala bych Zachariášů atd, proměny hlavní postavy výborně podané

Jarmilky mne zaujaly námětem - svět módy versus muž, skvělými dialogy a vtipem.

Pohádka O zlobivém stole je moudrá, stylisticky dobře napsaná, ráda bych poukázala na tvorbu autorky, zejm. pro děti, pro mne je vyjímečná.

Na čtvrtém je u mne movsar a Ozzozorba a vigan a gabi a Danny:-)


Zdendo, v minulém měsíci měl miromurka povídku Janek mluvka:-)


NOMINACE BYLY UKONČENY

Následuje HLASOVÁNÍ pro díla soutěže PRÓZA MĚSÍCE za ÚNOR 2018


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru