Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+7 neviditelných
Definice polidštěné vopice
datum / id02.09.2018 / 490364Vytisknout |
autorkvaj
kategoriePovídky
zobrazeno435x
počet tipů3
v oblíbených1x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog

Projekt Dank

Definice polidštěné vopice

     Vojmír Dank měl po drahné době celý den volno, tak si krátil dlouhou chvíli přemýšlením o práci, která prý polidštila opici, jak napsal jistý Friedrich Engels. Napadlo ho, že jen málo slov je tak frekventovaných jako právě termín práce. Hned mu ale došlo, že se názory na to, co je práce, velice různí. Platí obecně, že je práce činnost, kterou konám já. Co dělají ostatní, je buď brnkačka, nebo rovnou flákání. Problém je i v tom, že si lidé často pletou práci s námahou. Když se totiž člověk namáhá, neznamená to nutně, že opravdu pracuje. Kolik námahy někteří vynakládají třeba na to, aby se práci vyhnuli.
     Z fyzikálního hlediska není potíž definovat, co je práce, ačkoli z praktického pohledu je to kolikrát blbost. Podle fyziky vykoná člověk práci, když například zvedne desetikilový kufr ze země, neboť zvedl těleso do výšky. Pokud ten kufr odnese pak na nádraží, žádnou práci nevykoná, jelikož na těleso v tomto případě působí síla kolmá k jeho trajektorii.
     V té chvíli se Vojmírovi vybavilo, jakou práci dalo jeho dceři v osmé třídě základní školy, aby přesvědčila fyzikářku, že jí má dát na vysvědčení jedničku, i když holka fyziku ovládala. Učitelka jí totiž před koncem školního roku oznámila, že pokud chce jedničku z fyziky, musí umět definici mechanické práce i pozpátku. 
     A tak se dcera doma zavřela ve svém pokoji a přes dveře bylo slyšet, jak si tam stále něco drmolila. Ve škole se pak v hodině fyziky nechala vyvolat a u tabule spustila: „Těleso koná práci, jestliže působí na jiné těleso silou a přemisťuje ho po určité dráze. Pro stálou sílu F, která působí ve směru přímé dráhy S, určíme práci jako součin velikosti síly a dráhy.“ Pak se nadechla a pokračovala: „Oselět ánok icárp, ežiltsej íbosůp an énij oselět uolis a ejuťsimeřp oh op étičru ezárd. Orp uoláts ulís F, áretk íbosůp ev urěms émířp yhárd S, emíčru icárp okaj ničuos itsokilev ylís a yhárd.“ 
     Ta holka byla vždycky vopice, musel se Dank i po letech usmát. Samozřejmě polidštěná, dodal. A usmál se znovu, když si uvědomil, že za takových okolností nebohé učitelce nezbývalo nic jiného, než napsat dceři na vysvědčení z fyziky „výbornou“. Vůbec však nechápal, po kom jeho dcera zdědila tu zálibu v blbinkách.

https://kvaj.blogspot.com

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

04.10.2018 15:15:10kvaj
redaktor prózy

Myslíš celý "Projekt Dank"? Myslím, že tolik to mít nebude. Právě jsem vložil šestý text a budou ještě tak dva, takže celkem maximálně tak 12 stránek.

04.10.2018 14:08:48Lakrov
redaktor prózy

Když bude mít "celek" nad 20 stran, vytisknu si to a přečtu z papíru.

04.10.2018 14:04:30kvaj
redaktor prózy

Musím tě zklamat. Hned třetí pokračování je docela dlouhé, ale to je výjimkou.

04.10.2018 13:56:18Lakrov
redaktor prózy

Těším se na ten "celek", který -- bude-li sestaven s takhle krátkých článků -- mi nebude činit potíže přečíst celý najednou.

03.10.2018 16:36:17kvaj
redaktor prózy

Asi tak nějak.

01.10.2018 15:32:26Lakrov
redaktor prózy

Napsané je to celkem čtivě, "prostupně", ale po dočtení mi chybí aspoň náznak  nějaké pointy. S odhlédnutím na začátek ke jménu autora a "souboru", do něhož  takle miniatura náleží, mi ovšem dochází, že tenhle textík je jen jednou  z epizod zmíněného souboru a že dožadovat se pointy je zde zbytečné,  neboť je potřeba počkat až na onen deklarovaný celek - Projekt Dank.  

17.09.2018 13:54:21kvaj
redaktor prózy

Já ti také děkuji. Budu se snažit.

16.09.2018 12:01:45baaba

Dank-e šššén za VojMírka. Druhý nahlídnutí do Dank-vesmíru (tentokrát arbajt-šůle zastavení),. Já to vidím jako rozsekanej pidi románek.Jen houšť...

03.09.2018 08:34:02kvaj
redaktor prózy

Tak to jsem rád, Enadokčok.

03.09.2018 08:32:52kvaj
redaktor prózy

Ta dcera se to naučila pozpátku s ohledem na učitelku. Kdyby se to naučila pozpátku dokonale, bylo by to pro učitelku nesrozumitelné.


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.