Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pro štěstí ?

03. 10. 2018
14
33
1628
Autor
Musaši

 

 

Městská knihovna -

V antické tragedii

plochý čtyřlístek

 

 

 


33 názorů

Musaši
05. 11. 2018
Dát tip

Tvoje životní zkušenosti musejí být dost drsné . Já jen dojíždím skoro denně za rodiči do domova důchodců a když mi tam umírají lidi před očima jako na běžícím páse ,jeden den s nimi mluvím a druhý den už mají parte dole ve vestibulu , už i to na mě působí hodně depresivně .


Musaši, toto tvoje dielko ma obzvlášť oslovilo, lebo som niečo podobné zažil. Pracujem v zdravotníctve a keď mi, pomerne mladá žena, onkologická pacientka už len s paliatívnou liečbou, podávala kartičku poistenca v ktorej mala štvorlístok, bolo mi hocijako. /***


Musaši
31. 10. 2018
Dát tip

Archiv náladovek od 31.10. 2018 :

 

Vykradač hrobů

 

Znavené stromy

se dlouhými stíny

opřely o zlaté fasády

 

Klímáš nad velkým básníkem

a vždycky ho zachytíš dřív

nežli ti sklouzne z kolen

 

V soumračném prachu se popelí

zítřejší fénixové

a bobtnající vize

zas otvírají zásuvky

jako by z nábytku

vyplázl jazyk sám Dalí

 

Ten jazyk je nožkou perlorodky

která se plouží zkypřenou hudbou

pod vlnobitím povrchových slůvek

a hledá pod svícnem

pro černou perlu

zrníčko ryzí hlubinné tmy

 

 


Musaši
15. 10. 2018
Dát tip

Evo ,

myslím ,že víc záleží na zkušenostech a na pocitech ,než na vědomostech . Ano - studium určitých duchovních systémů změní způsob myšlení , ale třeba v zenu se žádná písma nestudují . Podstatu cesty tvoří dialog s učitelem a meditace.

 

Marcelo ,

díky za típek . Placatý ten čtyřlístek doopravdy byl .


Marcela.K.
08. 10. 2018
Dát tip

Pro mě takový dost placatý...přesto tipuji :-)


zvedavec
08. 10. 2018
Dát tip

Musaši a Dodola, ale aj iní,

ja toho o všeličom z toho, čo tu popíšete, veľa neviem a nepoznám, ak aj o tom niečo viem, tak veľmi povrchne. Ako sa mám k tomu vyjadrovať? K pochopeniu Vašich príspevkov som študovala zdroje na Wikipédii. Síce niektoré súvislosti sa mi ukázali, ale verím, že do hĺbky som sa nedokázala dostať týmito povrchnými študijnými výsledkami.

Možno je to trošku od veci, ale je tu súvis: Včera som videla filmové spracovanie knihy Chatrč, ktorú som už aj čítala. Veľmi sa mi to filmové spracovanie páčilo. K tomu inému náhľadu na utrpenie mi to dalo (nadruhýkrát - po prečítaní knihy) hodne.


Musaši
08. 10. 2018
Dát tip

Won Ume ,

díky za chválu.

 

Diano ,

já nikomu neberu jeho víru a tykdy nikomu nevnucuji víru svou .

 

Dodolo ,

možná ,že největší utrpení spočívá v nenalezení smyslu vlastního utrpení .Pokud člověk nenalezne ve vlastním utrpení smysl ,pak je každá útěcha  " plochá " .


Dodola
04. 10. 2018
Dát tip

Smysl haiku mi asi plně došel až po přečtení diskuse. Věčné téma. Jsou lidé, kteří berou utrpení nějak jinak. Viz zakladatel logoterapie V.E. Frankl a jeho kniha A přece řící životu ano. Náš duch je součástí většího ducha (aspoň doufám) a lidé, kteří hledají ve všem smysl, včetně utrpení, se jakoby cítí být víc tím "větším" duchem, než tím "svým" malým omezeným.

Buddhismus má na dosažení tohoto postoje své techniky, u té logoterapie mi to přijde těžší. Jakoby tou cestou bylo právě to velké utrpení, které ovšem zdaleka ne každý dokáže tak transformovat.

Je pozoruhodné, že Frankl po tom všem, čím si prošel, se dožil devadesátky.


Diana
04. 10. 2018
Dát tip

Převtělování mne dost děsí a proto věřím, že této kletby nás Kristus svou obětí zbavil. Jeden život může postačit, aby člověk dospěl k moudrosti pochopení, kompromisu, odpuštění, pomoci a dalším dobrům, která hlásá křesťanství. Osobně věřím, že snaha o laskavost ke každému člověku nám pomůže usmířit se s vlastním životem i jeho koncem...


Won Um
04. 10. 2018
Dát tip

Super..   :-)   /tip


Musaši
04. 10. 2018
Dát tip

Evo ,

mezi budhisty a hinduisty je rozdíl v tom ,že (prý) hinduisté nikoho nelitují a nepomáhají také nikomu ,protože si prý za své neštěstí každý může sám . Ale nejen to - pro mahajánový budhismus je důležitá postava bódhisattvy ,který se mohl rozplynout v nirváně ,ale dobrovolně se vrací na zem ,aby pomáhal. A tak je možná ústřední ideou budhismu : pomáhat. Celkem se to nijak neliší od životního postoje matky Terezy.


Musaši
04. 10. 2018
Dát tip

Evo ,

mezi budhisty a hinduisty je rozdíl v tom ,že (prý) hinduisté nikoho nelitují a nepomáhají také nikomu ,protože si prý za své neštěstí každý může sám . Ale nejen to - pro mahajánový budhismus je důležitá postava bódhisattvy ,který se mohl rozplynout v nirváně ,ale dobrovolně se vrací na zem ,aby pomáhal. A tak je možná ústřední ideou budhismu : pomáhat. Celkem se to nijak neliší od životního postoje matky Terezy.


Musaši
04. 10. 2018
Dát tip

Evo ,

já toho o budhismu pořád vím velice málo i když jsem už o něm pár knížek přečetl a navíc mně vždy zajímal více zen ,což je ovšem takový divný ,opravdu divný budhismus . Pokusil jsem se do tohohle haiku dostat trochu budhistického soucitu . Ten někdo fiktivní dal do knihy čtyřlístek možná kvůli králi Oidipovi ,ale možná i kvůli nějakému budoucímu čtenáři. Někteří lidé totiž ,když jsou v depresi ,mají tendenci číst depresivní knihy. A co už by asi tak mohlo být depresivnější než predestinace v antickém dramatu ?  Antický svět byl velmi drsný. Já jsem jako kluk strašně obdivoval Achilla. On byl přece nejlepší.Nejlepší bojovník všech dob. Ale jako starý se ptám : proč musel umřít Hektor ?On byl přece spravedlivý ,byl skvělý manžel ,syn i bratr a mohl to být i skvělý král. Patrokla zabil omylem a nemohl za to ,že jeho bratříček někomu ukradl manželku . Přemýšlím o tom , jaký smysl asi měla Hektorova smrt pro antického člověka. Měl se ve strachu a bázni sklonit před bohyní Moirou ?


Musaši
04. 10. 2018
Dát tip

Evo ,

já toho o budhismu pořád vím velice málo i když jsem už o něm pár knížek přečetl a navíc mně vždy zajímal více zen ,což je ovšem takový divný ,opravdu divný budhismus . Pokusil jsem se do tohohle haiku dostat trochu budhistického soucitu . Ten někdo fiktivní dal do knihy čtyřlístek možná kvůli králi Oidipovi ,ale možná i kvůli nějakému budoucímu čtenáři. Někteří lidé totiž ,když jsou v depresi ,mají tendenci číst depresivní knihy. A co už by asi tak mohlo být depresivnější než predestinace v antickém dramatu ?  Antický svět byl velmi drsný. Já jsem jako kluk strašně obdivoval Achilla. On byl přece nejlepší.Nejlepší bojovník všech dob. Ale jako starý se ptám : proč musel umřít Hektor ?On byl přece spravedlivý ,byl skvělý manžel ,syn i bratr a mohl to být i skvělý král. Patrokla zabil omylem a nemohl za to ,že jeho bratříček někomu ukradl manželku . Přemýšlím o tom , jaký smysl asi měla Hektorova smrt pro antického člověka. Měl se ve strachu a bázni sklonit před bohyní Moirou ?


zvedavec
04. 10. 2018
Dát tip

Ešte chcem doplniť, že kým nemáme istotu, tvrdiť, že za všetko utrpenie si môže človek sám (napr. v zmysle budhizmu), môže znamenať pre trpiaceho ešte aj dodatčnú bolesť a utrpenie. Teda ja som zažila podobný pohľad "úspešných", keď mne sa práve vonkoncom nedarilo, pripadalo mi to nefér. Aj keď možné je aj to, že ma naozaj dobehla moja minulosť a nič iné.


zvedavec
04. 10. 2018
Dát tip

Musaši, zaujímavý je dôvod, prečo Ti "neočakávane"  vypadol ten štvorlístok. Lebo si sa o jeho prítomnosť pričinil. Dávno. I keď si už len matne spomínaš na zbieranie štvorlístkov. ;)

Potvrdzuje to Tvoje slová o budhizme.

Otázkou je, či môžeme bez výhrad hodnotiť čokoľvek v zmysle budhizmu.

Napr. taký ovocný stromček. Začne svoj život. Mal by zotrvať na istom mieste. Ale presadia ho. A odvtedy ho pravidelne podrobujú utrpeniu. Strihajú jeho haluze. Pochybujem, že stromček chápe zmysel jarného, letného, či akéhokoľvek rezu a že po ňom túži.


Musaši
04. 10. 2018
Dát tip

Backu ,

moc děkuji za típek .


Musaši
04. 10. 2018
Dát tip

Diano ,

budhismus by možná i dokázal odpovědět na onu otázku ,proč někteří lidé musejí v životě bezdůvodně trpět ačkoli nic nespáchali . Budhista by řekl ,že se provinili v minulých životech . Ale at´ je to tak nebo onak , Řekové měli pravdu , že pro některé lidi může být osud nezvratné prokletí .


Musaši
04. 10. 2018
Dát tip

Kolobajdo ,

dík za chválu . Musím ti ale prozradit , že jsem se kdysi v dětství na hledání čtyřlístků specializoval. Byla to taková soutěž se sestrou ,kdo toho najde víc , ale i když jsem měl daleko lepší skóré , moc štěstí mi to nepřineslo.


Musaši
04. 10. 2018
Dát tip

Kolobajdo ,

dík za chválu . Musím ti ale prozradit , že jsem se kdysi v dětství na hledání čtyřlístků specializoval. Byla to taková soutěž se sestrou ,kdo toho najde víc , ale i když jsem měl daleko lepší skóré , moc štěstí mi to nepřineslo.


*

Diana
03. 10. 2018
Dát tip

Budhismus je velmi sympatický světový názor. Zejména se mi líbí, že klade důraz na svobodu našich postojů, když už řada věcí je dána "osudem". Nemůžeme si vybrat kde a komu se narodíme a s jakou genetickou výbavou, ale můžeme se tím buď trápit nebo se snažit s tím naložit co nejlépe. Takže ano, vložme do antické tragédie čtyřlístek pro štěstí! :-)***


kvaj
03. 10. 2018
Dát tip

Musíš umět hledat.


Kolobajda
03. 10. 2018
Dát tip

Vystiženo dobře.  A nezdá se vám, že poslední dobou těch čtyřlístků nějak ubylo?  /**


Musaši
03. 10. 2018
Dát tip

Díky za hvězdičku ,panenko.



Musaši
03. 10. 2018
Dát tip

​Po letech jsem si musel díky tomuhle haiku položit otázku : není můj dnešní světový názor ,dejme tomu budhistický v dost velém rozporu s mým starým anticky drsným fatalismem ?  Dle budhistického názoru ,ale i dle křest´anského názoru je člověk aspoń částečně svobodný a záleží jen na něm ,jak bude jeho život probíhat. Pak jsem si ale vzpoměl na koncentráky at´už německé nebo ruské a musel jsem uznat ,že to bude asi tak ,že nad některými osudy Moira opravdu vládne bez ohledu ,jak se ti lidé v životě chovali.


kvaj
03. 10. 2018
Dát tip

To je jedno, jak k tomu ve skutečnosti došlo. Stát se to mohlo a já smysl těch veršů docela chápu.


Musaši
03. 10. 2018
Dát tip

​Budu upřímný. Ve skutečnosti mi ten čtyřlístek vypadl na zem doma z Dostojevského románu Zločin a trest. Dost dlouho jsem nad tou příhodou přemýšlel.(Ten čtyřlístek jsem do té knížky vložil já sám kdysi dávno.) Zdálo se mi ,že kdyby vypadl čtyřlístek z antické tragedie ,kde je vše nezvratně určeno Osudem a kde vládne bohyně Moira ,mohlo by to třeba znamenat něco v tom smyslu ,že čtenář třeba držel králi Oidipovi palce ,aby to s ním dobře dopadlo.


kvaj
03. 10. 2018
Dát tip

Myslím, že se přesah podařil. Navíc tu situaci docela vidím.


Musaši
03. 10. 2018
Dát tip

Jsem rád ,že se líbí ..Tady jsem se snažil o přesah a tak si myslím ,že by to přemýšlivé lidi mohlo zaujmout.


kvaj
03. 10. 2018
Dát tip

To je pěkné.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru