Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

SILENE ACAULIS NA ISLANDU

03. 11. 2018
25
38
1910
Autor
vesuvanka

SILENE ACAULIS NA ISLANDU

 

Stříbrnými vlásky 

se zelenavým lemem 

lehce přichycené 

krčí se při zemi

pětilisté květy 

v barvě růže 

ke kameni 

něžně přitulené 

silenky bezlodyžné   

 

U nás roste několik druhů silenek, ale silenku bezlodyžnou bychom v Čechách a na Moravě ve volné přírodě marně hledali. Našli bychom ji na zahrádkách jako oblíbenou skalničku. Silenka bezlodyžná (Silene acaulis) z čeledi hvozdíkovitých roste přirozeně v Karpatech, Alpách, Pyrenejích, na Etně, ale i na Islandu. Rostlina je dobře přizpůsobena drsným klimatickým podmínkám - je nízká a vytváří shluky v kamenité krajině.

Na fotografii, podle níž jsem malovala, mě zaujal kontrast barev květů silenky a lávy, a také nízká oblačnost, která dotváří atmosféru islandské krajiny - na Islandu prší téměř každý den.

 

akvarel kombinovaný pastelkami


38 názorů

vesuvanka
23. 05. 2019
Dát tip

Laďo, zdravím Tě a děkuji za zastavení a milý komentář :-)))


Nami 99
23. 05. 2019
Dát tip

Moc hezké dílko i obrázek.


vesuvanka
06. 02. 2019
Dát tip

Liduško, zdravím Tě a děkuji za nahlédnutí a milá slova :-)))


Alegna
06. 02. 2019
Dát tip

milé, něžné 


Alegna
06. 02. 2019
Dát tip

milé, něžné 


vesuvanka
02. 12. 2018
Dát tip

Milá Adriano, zdravím Tě a děkuji za povzbudivá slova. Obrazy světově proslulé ochránkyně přírody Joy Adamsonové jsou nádherné, namalované s fotografickou přesností, takže věrně doplňují její studie a další práce o africké přírodě. Kromě rostlin a  zvířat malovala i lidi (viděla jsem obrazy příslušníků kmenů v Keni).

Já zdaleka tak přesně malovat neumím, ale snažím se svými obrázky s doprovodnými texty přiblížit čtenářům a návštěvníkům výstav to, co miluji. Geologie, vulkanologie, ale i botanika (mám na mysli rostliny volně rostoucí v přírodě) nejsou příliš oblíbené vědy, také neznám nikoho, kdo by je měl jako koníčka, samozřejmě kromě vědců, kteří si tyto obory vybrali pro studium a povolání.

O botaniku a geologii i vulkány jsem se zajímala už ve škole. Sopečnou činnost vnímm jako tvůrčí objevuji především jejich tvůrčí proces na Zemi.


Tak to musím reagovat! Amatér? Ale na nejvyšší úrovni, Joy Adamsonovou také vědci neuznávají, protože neměla vzdělání, a přitom její kresby afrických zvířat a rostlin, jejich studie a rozsáhlé sbírky a pojednání jsou naprosto jedinečné a její osobní zkušenosti ze života v divočině, s chováním zvířat a vlivu člověka na africkou přírodu...

takže i tvoje "amatérské" popisy rostlin, krajiny, vulkánů a mnohdy i celých přírodních útvarů, navíc s malbami a kresbami, doprovázené poezií -  to je celé umělecké dílo, tvoje všestrannost a všudepřítomný cit a láska k popisovaným jevům, neznám nikoho, kdo by uměl popsat geologickou a vulkanickou činnost tak poutavě....

zdravím srdečně a děkuji

AB


vesuvanka
28. 11. 2018
Dát tip

Adriano, mám radost, že jsi se zastavila a děkuji za milá slova k textu i obrázku :-))). Jsem jenom amatér.


se zpožděním, ale přece, krátké, jednoduché, výstižné a krásný obraz k tomu, co víc si přát? pro mě jsi jako umělec všestranná a jedinečná


vesuvanka
26. 11. 2018
Dát tip

Marti, zdravím Tě a děkuji za zastavení a milou odezvu :-))). Na fotky silenky bezlodyžné se budu těšit. Měj se krásně :-))) Jana Vesuvanka


Markel
24. 11. 2018
Dát tip

krásné, slova i obrázek. Myslím, že jsme ty květy viděli v alpách i na Korzice, zkusím přeposlat na meil, měj se krásně

Marta ***


vesuvanka
07. 11. 2018
Dát tip

Musaši, děkuji za zajímavou informaci, termín "andina" pro kaktusy jsem neznala, ale jméno Alberta Vojtěcha Friče ano. 


vesuvanka
07. 11. 2018
Dát tip

Yan73,  těší mě, že se Ti dílo líbí, děkuji za zastavení a zdravím :-)))


Musaši
07. 11. 2018
Dát tip

Já jsem skalničkář pořád , jenže ted´ už řadu let pěstuji na skalkách kaktusy ,takže jim říkám "andina" (Ten termín zavedl Alberto Vojtěch Frič , naše kaktusářská legenda). Andina jsou na péči mnohem náročnější než alpina , ale člověk se díky experimentům zase dozví o kaktusech mnohé , co se nikde nedá vyčíst .


vesuvanka
07. 11. 2018
Dát tip

neznamaxy, těší mě, že se Ti dílo líbí,  děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))


neznamaxy
07. 11. 2018
Dát tip

*/

moc příjemné a pohodové


Dodola
06. 11. 2018
Dát tip

Ke kameni něžně přitulené - zvláštní slovní spojení, člověk by čekal odolnější nižší rostliny v takovém nehostinném prostředí, působí v té islandské atmosféře Tvé kresby velmi povzbudivě, dokonce vesele. Asi bychom si z ní měli vzít příklad :-)


Yan73
06. 11. 2018
Dát tip

Hezký holčičí. Ahoj Y. 


vesuvanka
06. 11. 2018
Dát tip

Jaroslave, moc mě těší, že se Ti obrázek silenky bezlodyžné líbí. Děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))


revírník
06. 11. 2018
Dát tip

Taková krása! Jsi kumštýř, Jano, jak jsi ji zachytila.


vesuvanka
05. 11. 2018
Dát tip

Růženko, mám radost, že jsi nahlédla a děkuji Ti za milá slova :-)))


RUZIGEL
05. 11. 2018
Dát tip

Jano,to je taková něha.Ty jsi jí plná.


vesuvanka
05. 11. 2018
Dát tip

Peter, díky za zastavení a milou odezvu, Tvůj zájem mě moc těší.

Musaši, díky za zastavení a milou odezvu :-))). Mám radost, že tuto silenku znáš. Je to nádherná kytička, kterou znám také ze skalek, ale jen z pohledu na ně, a jinak jen z fotek a filmů. 


Musaši
05. 11. 2018
Dát tip

Jako bývalý (taky) alpinkář znám silenku velmi dobře . Tip .


teším sa na každé tvoje nové dielo


vesuvanka
04. 11. 2018
Dát tip

Romane a fialko,

děkuji za zastavení a milá slova :-)))


fialka...
04. 11. 2018
Dát tip

Krásně namalované i napsané. Moc ráda jsem četla :-)


vesuvanka
03. 11. 2018
Dát tip

Dagmaram a Luboši,

mám radost, že jste se zastavili, a děkuji za milá slova :-)))


Kočkodan
03. 11. 2018
Dát tip
Ač nejsa botanik ani zbla, rád bych u příležitosti tvého dílka poznamenal, že se Silene naštěstí vyskytuje i zde na Písmáku. Není nadmutá ani nicí, ale snící a píšící. ;-)

Dagmaram
03. 11. 2018
Dát tip
Hezké :-)

vesuvanka
03. 11. 2018
Dát tip

Irenko, Diano, Karle a Marcelko, potěšili jste mě svojí návštěvou a milými slovy, děkuji :-))). Mám radost, že se vám dílo líbilo.

Diano, to musela být nádhera, nemáš nějaké fotky s rostlinami? Pokusila bych se je určit, ale nezaručuji úspěch.

Silenka nadmutá a nící jsou krásné, občas jsem se s oběma druhy setkávala na výletech.

 


Marcela.K.
03. 11. 2018
Dát tip

Jani, krásný, něžný obrázek  doplněný, jak jinak u tebe, informací... namalovaná básnička, která umí pohladit - díky.


Lerak12
03. 11. 2018
Dát tip

Nádhera nádherná! Silenky jsem měl kdysi ve skalce, ale ty vyšší. Baculatým květem vulgaris subsp. a "padáčkovou" nutans L.

Ta tvoje je polštářek krásy. Je náročnější na stanoviště a u nás bych na ni neměl "odvahu." Požitek s tvé básně, průvodce, akvarelu. Potěšilas!


Diana
03. 11. 2018
Dát tip

Skvělé! Připomnělo mi to moje letošní "vytržení" nad faunou Islandu. Bohužel, neumím pojmenovat žádnou z těch kytek, které v barevných kobercích pokrývají skály, vyvřelinové roviny a krajinu do nedohledna. Island je jako řada neznámých planet, posun několika hodin po obvodu znamená ocitnout se na jiné, další planetě. Úžasné!  ***********


Gora
03. 11. 2018
Dát tip

Něžné dílko...ráda tě čtu a kochám se tvými obrázky, dnes skalkou po islandsku :-))


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru