Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O střetu zájmů

16. 12. 2018
7
16
1590
Autor
bixley

Slovo střet přežívá v češtině na okraji. Kromě střetu zájmů se ještě můžeme dočíst o střetu vozidel nebo dokonce o střetu vozidla s chodcem. Toto slovo tedy na nás působí ryze nepřátelsky. Poněkud významově zeslabeno je slovo střetnutí, dnes nejčastěji užívané o hokejovém nebo fotbalovém utkání, kde jde o sportovní souboj.

Slovo stretnutie ve slovenštině může naopak znamenat jak setkání, potkání, tedy něco veskrze přátelského, tak i nepřátelského, podobně jako v češtině. Také v ruštině najdeme sloveso vstretiť, s někým se potkat, sejít. Ruské vstreča je však jen pozitivní Jak je tedy možné, že my slovo střet a další slova stejného kořene vnímáme nepřátelsky a Rusové přátelsky? K podobným posunům, tedy k úplně opačnému významu ve slovanských jazycích totiž dochází často. Třeba ruské čerstvyj znamená přesný opak českého čerstvý, to jest mluvíme-li o chlebu, není čerstvý, ale okoralý, tvrdý, uschlý apod. A pokud jde o české slovo střet, v onom pozitivním významu nám v češtině jeho základ přece jen zůstal, a to v obratu jít někomu v ústrety. To je však slovakismus. Ryze českým obratem je jít někomu vstříc.

Podobně najdeme pozitivní i negativní výklad u slova tření. Tření ryb je samozřejmě pozitivní, ale tření lidí, které vyústí v třenice, je opět něco nepřátelského, negativního.

Ale vraťme se k onomu střetu zájmů. Já osobně si to představuji asi takto: proti sobě stojí dva zájmy a míří na sebe kordy... 


16 názorů

Jasně, je to fajn. Využívám toho, co jsem se za tu spoustu let naučila a užívám si důchod. :-)


bixley
17. 12. 2018
Dát tip

Maluješ a píšeš, to je přece fajn. :-)


Určitě to musí být zajímavé. Mě stačilo malovat, to ostatní se někam vešlo. :-)))


bixley
17. 12. 2018
Dát tip

No vidíš, aspoň jsem se o Tobě dověděla něco zajímavého. Jak jsi to všechno stihla?

Já jsem dělala lingvistiku i profesně. Prostě mě jazykové problémy vždycky zajímaly. 


To já taky. A dost lidí tady je na tom podobně. 

Přišlo mi to úsměvné. :-)))))))))

Mám i státnici z dějin umění, malby a kresby i sochařiny, a nejsem akademický malíř. Taky ze slovenštiny a psychologie. A víš k čemu mi to bylo?

Prostě zvesela životem, ten je dobrý učitel. Ahoj EB.


bixley
17. 12. 2018
Dát tip

Chtěla jsem tím říct, že jsem vystudovala obor čeština, který má část lingvistickou a literární.


Jen by mne zajímalo, když ty máš lingvistickou průpravu, pak tedy my ostatní máme co? 


bixley
16. 12. 2018
Dát tip

Kočkodane, nenarazil. Pomocná škola v Bixley se jmenuje básnická sbírka mého vzáleného strýce Ivana Blatného. :-)


Kočkodan
16. 12. 2018
Dát tip
Bixley, tvoje dílko se nestřetlo s mým nezájmem. A zajímalo by mne, proč jsi zrovna bixley. Ale tou otázkou jsem u tebe asi narazil, že? (decentní úsměv)

revírník
16. 12. 2018
Dát tip

Tak proto!


bixley
16. 12. 2018
Dát tip

To jistě. Já k tomu mám i lingvistickou průpravu... :-)

Díky


revírník
16. 12. 2018
Dát tip

Zajímavé. Taky rád přicházívám na kořeny a významy slov. To je asi všem zaníceným pisálkům vrozené.


bixley
16. 12. 2018
Dát tip

Díky, Leraku. Jazyk nám někdy sděluje víc, než si myslíme. :-)


Lerak12
16. 12. 2018
Dát tip

Mám rád, Tvá zajímavá zamyšlení. Příjemná odbočka od lidských automatizmů.


bixley
16. 12. 2018
Dát tip

Díky, Goro. Taková jazykově-politická aktualitka... :-)


Gora
16. 12. 2018
Dát tip

Úvaha sice nedlouhá, ale jinak obsažná, dokonce se srovnáním jazykově blízkých řečí:-) Chytré, vtipné, s dokonalým závěrem /pointou/. Navíc aktuální!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru