Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Záznam

20. 12. 2018
13
22
1379
Autor
Musaši

" Záznam " volně navazuje na " Kouřový sloup " .

 

 

Zamžené okno

 

Kukačka odlétla do teplých krajin

a k tikotu hodin

zpívají druhý hlas

polena v krbu

 

Vloček je ve vzduchu víc

než jisker a sazí

sníh se jen na chvilku přilepí ke sklu

pak začne bezvládně

klouzat dolů když taje

 

Žádný prst nekreslí

do rosy z výdechů

vysmáté sluníčko nad domečky

a křídla vran jsou skutečná

ne dvojobloučky v páře

 

- Den co den u stolu

sólo pro jehlu a nit´

které zas přišijí

minulost k tichu

 

 

 

Kroky

 

Zvedá se vítr

a stromům tam venku

začalo vrzat v prastarých kloubech

nebo to skřípou dřevěné schody

co vedou z podkroví do předsíně ?

 

Za krokem krok

a dětský dech

stále a stále hlasitější

a když potom rázně

otevřu dveře

vidím jen blednoucí siluetu

opřenou nehnutě o zábradlí

 

A buky se smějí

až se ve větru popadají

větvemi za sivá

vrásčitá břicha

 

 

 

Záznam

 

Vítr se splašil - nevycházet !

 

Severák vytřásá z jehličí sosen

syčivý smích

co občas uštkne

ozvěnou halasu

jakési letní gardenpárty

Přivanul na palouk do závějí

plastové stoly a židle

z šustotu doubravy

udělal šumot šampaňského

 

...Večer kdy všechno se smí

Houpací paluba slavnostní lodi

na které spolu koketují

tanec a smích

Repráky z borůvčí

vyhnaly srnky a lišky

basové kytary shodily z větví

fragmenty hnízd

 

...Večer kdy všechno se smí

pak ale místo vln moře

noc - temná studna

ten hluboký tunel

kterým se padá

padá a padá

až na suché dno

 

...Do přízračného ticha

začali zpívat opatrně

nevyspalí ptáci

a lodě v přístavu

zvedají kotvy a odplouvají

aby se jedna z nich nevrátila

 

Severák pitvorně

vytřásá z dřevěných strun

fistulí kvílený refrén :

What will we do with a drunken sailor

early in the morning  ?

 

 

 


22 názorů

Musaši
27. 12. 2018
Dát tip

Dodolo ,

když měl "Kouřový sloup" celkem úspěch a já jsem slíbil , že to bude nějak pokračovat dál , musel jsem si zbytek toho krátkého cyklu dovymyslet a odpovědět sám sobě , proč se tlačí les blíž a blíž k domečku mé hrdinky . - Tohle téma - jakýsi bojovný návrat lesa do civilizace je v současné české poezii velmi frekventované. Nejde jen o známou sbírku Jitky N. Srbové Les . Tohle téma jsem našel i u dalších autorů . Oni ale ten  " návrat lasa " myslí jako návrat iracionality , jako návrat přírody v nás , které jsou už pouta rozumu těsná a začíná nás víc a víc ovládat .    Můj  " Les " je ale něco jiného . Je to chaos v naší individuální duši , který nejme schopni sami zvládnout . - A z okultního hlediska znamená motiv ztraceného dítěte ztracenou budoucnost .


Musaši
27. 12. 2018
Dát tip

Magdalene ,

kukačka (hototogisu) je moje oblíbené téma i co se haiku týče a určitě se k ní ještě ve svých básničkách vrátím .


Musaši
27. 12. 2018
Dát tip

Qíčalko ,

já už ti dnes věřím , že ty sama soutěživá možná ani nejsi . Jenže samotný Písmák je do značné míry koncipovaný jako silně hierarchická soutěžní literární platforma . A také doba je soutěživá .Samotný kapitalismus je přece soutěž . Někteří lidé to vše nemusejí díky své povaze brát na vědomí . Třeba si jen rádi čtou a povídají a tak to má být.Jiní lidé ale své hierarchické vnímání vlastní osoby nezapřou a tím nemyslím jen sebe , ale též mnohé a mnohé další . Všichni jsme si rovni , ale někteří jsou si rovnější . - Ty ani nikdo jiný mi nemůžeš "potvrdit" , že jsem "lepší básník" , protože čísílka říkají něco jiného . Ale i tržní hodnota toho kterého autora je velmi relativní a kdyby se vyměnila redakce (ta se pouze doplnila a pak došlo k jakémusi jejímu rozštěpení) ,změnila by se i úspěšnost autorů . Vše je to provázaný celek . Stačilo by , jak o tom píšeš ty , jen vyjmout jednu kostku ze základny pyramidy a stavba by se asi zřítila . Já ale takovéto destruktivní ambice nemám . Naopak přeju Písmáku , aby co nejdéle zůstal takový , jaký je .

Já se budu na Písmák připojovat jen z knihoven , protože je to nejbezpečnější způsob . Mám totiž bohaté zkušenosti s hackery a to i s těmi z Písmáku .

Do roku 2019 ti přeju hodně nové inspirace a hodně pěkných básniček i příjemné chvíle v kruhu nejbližších přátel , zdaví a pohodu .


Musaši
27. 12. 2018
Dát tip

Alojsi díky ,

jen nevím , jestli se hlubší tipy nedávají těm , kteří jsou na dně .


Dodola
25. 12. 2018
Dát tip

Tohle se mi hodně líbí, jen bych možná rozdělila do třech samostatných básní. Každá má své smutné kouzlo, druhá až hororová, nejvíc zapůsobil "žádný prst, který nenakreslí..." a samozřejmě tušený opilý námořník


Magdalene
22. 12. 2018
Dát tip

Povídání o kukačce mně pobavilo a obohatilo, nicméně, i verše se mi líbí:-)


Alojs
21. 12. 2018
Dát tip

Dam ti jeden hlubsi tip.


Musaši
21. 12. 2018
Dát tip

qíčalko ,

někde jsi mě koncem jara nebo začátkem léta vyzvala , abychom si před vánocemi spolu sedli a vyhodnotili jsme , kdo byl tuhle sezonu " lepší " a čí dílka vyvolala větší ohlas a diskusi . Fyzicky ti tvou prosbu splnit nemohu , protože jsem pouze internetový nick , ale prostřednictvím slov se o to pokusím .

Myslím , že jsme oba hráli svou vlastní hru a ve skutečnosti nikomu z nás nešlo o to , abychom spolu soutěžili . Ty na to prostě nemáš povahu a já jsem se zase učil hrát bezkonfliktovou hru a být spíše nindžou než samurajem , protože , když jsem se tady dostal s některými drsnějšími týpky do křížku , vedlo ty vždy jen k bezobsažným vulgárním osobním útokům a o takový " boj " jsem já nestál nikdy , jen jsem se dřív příliž nechával vstřebat do konfliktů , které jsem občas i sám vyvolal . Už pár měsíců se mi daří z konfliktů se vyvlékat ihned , když se k nim schyluje , jako nindža tajně navštěvuji několik hradů a poslouchám za oknem , o čem se páni radí .  Jsem stále " na cestě " , tak co si mohu přát víc ?

Jsem rád , že tady jsi a že se spolu můžeme občas pobavit a nemyslím si , že by nějaké soutěžení mezi námi mohlo mít nějaký smysl . Ty budeš vždycky insider , já budu vždycky outsider a tak to zůstane .

Přeju hezké vánoce a mezi svátky si spolu ještě můžeme vyměnit pár slov . 


Musaši
21. 12. 2018
Dát tip

Leraku ,

díky za típek . Pokud by i tento  " druhý díl " měl patřičný ohlas , navázal by na ně možná i třetí .


Musaši
21. 12. 2018
Dát tip

Knihomole ,

díky a ještě jedna poznámka ke kukačce. - Ta se v japonských haiku vyskytuje velice často ( hototogisu) a symbolizuje záhrobí . Vlastně i naše kukačka je spojená se záhrobím , když " počítá léta " , která nám ještě zbývají . I v mé první básničce je kukačka spojená se záhrobím , protože už komusi nemá co počítat .


Lerak12
20. 12. 2018
Dát tip

Pěkně si navázal. Líbí.


Pekné verše a zaujímavé aj tvoje poznámky o kukučke a krahulcovi.


Musaši
20. 12. 2018
Dát tip

Ty můžeš být horrorová postava jen v tom smyslu , že hraješ v příbězích někoho , kdo se moc bojí , nikdy ale toho , kdo straší . A když se bojíš ráda , tak je asi všechno v pořádku .


Musaši
20. 12. 2018
Dát tip

Svým způsobem to opravdu kouzelný pták je . Navíc je velmi plachá a málokomu se ji podaří zblízka uvidět . Já jsem ji viděl jen jednou , ačkoli je za naším domem v létě slyšet pořád .


Marcela.K.
20. 12. 2018
Dát tip

Teda ta kukačka je ale prefíkaná! :-)


Musaši
20. 12. 2018
Dát tip

srozumení , Marcelo ,

děkuji za upozornění na chybu (hned opravím) a jsem rád , že se vám ten slíbený malý cyklus líbí .

Pár poznámek ke kukačce :

Je to samozřejmě tažný pták a poutá se k němu jistá lidová legenda nebo představa : prostý lid věřil , že kukačka je pták kouzelný , že na zimu nikam neodlétá , nýbrž se promění v krahujce . Tato naivní představa má své opodstatnění . V jistých krajích , kde se přes léto vyskytují kukačky se přes léto nevyskytují krahujci , ale v zimě se tam objeví , protože to jsou migrující ptáci ze severu . Ti najaře odletí a objeví se zase kukačky.

Kukačka je  "záměrně" vybarvená stejně jako krahujec . Potřebuje totiž vystrašit ptáčky sedící na hnízdě , aby do toho hnízda mohla přidat své vajíčko . Ona si ovšem musí předem rozmyslet , do kterého hnízda vajíčko přidá , aby vytvořila na skořápce kresbu , která odpovídá kresbě na vajíčkách budoucích adoptivních rodičů . Kdyby to neudělala , hostitelé by její vajíčko z hnízda vyhodili . Je totiž nezajímá ani velikost ani počet , jen ona charakteristická kresba na skořápce .


Marcela.K.
20. 12. 2018
Dát tip

Tak to jsem netušila, že kukačka je tažný pták :-) ale je fakt, že v zimě ji člověk kukat neslyší.

Máš to pěkné...takové pohupující se ve větvích ;-)

 


srozumeni
20. 12. 2018
Dát tip
Slovo bezvládně-chybí v. Jinak se mi moc líbí...***

Musaši
20. 12. 2018
Dát tip

Kroky jsou poněkud horrorové , ale jsem rád , že se ti líbí .


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru