Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ako z filmu Křídla Vánoc

30. 12. 2018
7
8
892

„Stál na múre, voľačo tam dorábal,“ začína dcéra ďalší príbeh posledných nepodarených dní a ukazuje rukou nad hlavu, aký bol vysoký.

„Záhrada je veľká. Boli sme od neho ďaleko. Ja za obrovským betónovým kvetináčom, len som videla, ako Ferko padá na chrbát. Kým som to celé obehla, už ležal v kŕči. Myslela som, že zomiera, volala som stodvanástku. Celý telefón sa rozsvietil, blikal a hovoril – voláte... voláte... V panike som trieskala na dvere Soni, nech volá záchranku. Ja som zatiaľ prezerala Ferka, od hlavy po päty, nechápala som, že má iba oškretý prst. Na hlave nič, žiadna krv. Prebral sa, bol zmätený, triasla ním zima. Poprikrývali sme ho kožušinami a len som ho chlácholila, aby ležal, kým neprišla sanitka. Stále chcel vstávať a pozrieť sa, kde je. Až keď ho odviezli, uvedomili sme si, čo sa stalo. Maťo robil na opačnom konci a celkom náhodou si išiel niečo zobrať. V tej chvíli prechádzal okolo múra a chytil Ferka do náručia. V tom kŕči ho neudržal, pád iba stlmil, spadol vlastne z nejakých pár centimetrov. Chápeš to, mama? Takáto náhoda?“ rozpráva celá rozrušená.

„Bol to epileptický záchvat. Prudko mu klesla hladina alkoholu. A všetko sa prevalilo. Aj to, že posledné roky neplatí zdravotku. Doporučili mu rôzne vyšetrenia, ale keďže neplatí, poskytli mu len základné a pustili ho. Dlho sme mu hovorili, nech so sebou niečo robí. To nie je normálne, aby sa mu triasli ráno ruky, kým si niečo nedá. Aj tá jeho robota už stojí za hovno. Musíme po ňom prerábať, maskovať, čo sa dá. Chceme mu pomôcť. Dostať ho z tých sračiek. Ale ako? Ani na liečenie ho nezoberú, keď neplatí. A v prvom rade by si sám musel priznať, že áno, som alkoholik. Dúfala som, že toto bolo varovanie, že si uvedomí, že ten pád prežil len vďaka všetkým anjelom. A nie.“

 


8 názorů

Lakrov, dcéra bola v takom napätí, bolo to myslené ako fakt, bez náznaku humoru, aj keď sme veselá kopa, sú situácie, keď humor ide stranou

Ferka som stretla, abstinuje, kiežby to bolo už nafurt


Lakrov
07. 03. 2019
Dát tip

Až při čtení posledních řádek mi dochází, že se jedná (zrovna pro mě!)  o strohé, literárně zpracované varování.  Zruba v půlce mi však ještě připadalo  (s větou ...Prudko mu klesla hladina alkoholu...)  zda to není míněno spíš jako humor. Možná od obojího trochu...  


zdravím, Kájo


Lerak12
30. 12. 2018
Dát tip

Pěkné počtení!


všetkým ďakujem, yss obzvlášť, nechala som si poradiť, rozsiahle súvetie rozsekala na vety, aby bolo zrozumiteľnejšie


srozumeni
30. 12. 2018
Dát tip
Moc pěkné... Alkoholismus je svinstvo. ...***********

ysslandia
30. 12. 2018
Dát tip

najprv sa zastavím pri tejto vete :. Ja za obrovským betónovým kvetináčom, len som videla, ako Ferko padá na chrbát, kým som to celé obehla, už ležal v kŕči, myslela som, že zomiera, volala som stodvanástku, celý telefón sa rozsvietil, blikal a hovoril – voláte... voláte, v panike som trieskala na dvere Soni, nech volá záchranku a ja som zatiaľ prezerala Ferka, od hlavy po päty, nechápala som, že má iba oškretý prst. 

 

ja za obrovským betónovým kvetináčom, len som videla- trochu inverzne mi to znie. Bud ja, / čiarka, alebo nejako oddeliť významovo. Rozumiem, že v rámci autentickosti a akcelerácie si tam nechcela pchať sloveso / ja som bola, čo by ani nebolo veľmi funkčné....len vzhľadom zasa k celkovej dlžke tejto vety-neladilo mi to veľmi. pri tej vete by som opakovala to, čo som písala- použila si to na presvedcivé napätie  a zrýchlenie opisu. ---neviem, možno by som predsa len niekde urobila prestávku.

myslela som, že zomiera. Bodka. a dalšia veta...

 

Až keď ho odviezli, poskladali sme, čo sa stalo-tiež v tejto polohe poskladali sme, veľmi na mňa nefunguje. / zistili, vypátrali sme, nastolť inak vetu.../

 

. Maťo robil na opačnom konci a celkom náhodou si išiel niečo zobrať. V tej chvíli prechádzal okolo múra a chytil ho do náručia. V tom kŕči ho neudržal do konca,

toto bolo trocha nejasné, musela so,m sa vracať k textu, že koho,čo ? to chytil ?potom , že ferka. Asi by to chcelo nejakú spojitosť, vodítko.

 

 

Obsahovo veľmi fajn. tebe sa vcelku darí zachytiť tie také spomienkové odrobinky pomerne autenticky. Ostatné výhrady som už spomenula, tak ich nebudem opakovať. V závere by som bola možno striedmejšia, inak chválim za peknú pointu, a autentickosť


Kočkodan
30. 12. 2018
Dát tip
Jistě nejsem první člověk na světě, který řekne, že je alkoholismus svinstvo a (když už jsem u těch sviní) sebepřiznání svinsky těžké. Kdo se dokáže vytrhnout z objetí chlastu, ten si zaslouží uznalé poklepání po pleci.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru