Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+14 neviditelných
Toulavý kocour
datum / id10.01.2019 / 493182Vytisknout |
autorMagdalene
kategoriePísmáci dětem
témaDětské
upřesnění kategoriexxx
zobrazeno134x
počet tipů0
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog

Klidně pište kritiku. 

Toulavý kocour

Paní máma volala

myška se k nám dostala

kde ten kocour zase je

že nám myš do domu jde.

 

 

Myška v domě chodila

sýra marně hledala

paní máma pasti vzala

myšku do ní nachytala.

 

 

A k večeru kocour černý

ze záletu unavený

nezastal si práci svou

misku proto měl prázdnou.

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

18.01.2019 00:59:02Silene

Jasné.

Magdalene, v tom je podstata - písmák dětem přece může být i svým dětem. Proč pořád ten předpoklad, že má jít o univerzální vhodnost?

Potom si rozlišuješ, nač svůj produkt - nebo ty jiné - chceš. Aby se jej dítě učilo zpaměti, na to je vhodná právě takováhle tvá krystalicky "jednoduchá" verze, souhlasím. A posoudila sis ji sama, ne?

Když ho chceš poeticky navnadit předčítáním, připravit na jiné formy, jsou to ty složitější. Už ho jako by někam přetahuješ, připravuješ na vyšší formy imaginace, samozřejmě pokud tě to oslovuje a připadá ti zajímavé. Jak s pohádkami... jedno dítě nevydrží u kratičké, druhému čteš hodinu a nemá dost. Každé jinak zaujaté, soustředěné.   

Vlastním dětem pak píšeš ze sebe, to je nejosobnější vazba a máš v ní své nejniternější klíče. I k ní :). Znáš stupeň vývoje svého dítěte či dětí, jejich specifika, svá výchovná směřování. Jste spolu ve vztahu.

Co řekne dospělý... každý asi něco. 

Dítě vždycky nějak překvapí. Dcerka říkanky sama nedeklamovala, nesnášela to. Předčítání milovala. Myslela bys třeba, nemá vlohy... 

Víš, v čem naopak neskutečně vynikla? Jako nemyslím ve srovnání s druhými a blablabla. Míním v jejích schopnostech. Ve zpívání odposlouchaných textů z písniček. Nedětských. Délky zapamatovaných úseků i přesnost obsahu mě ohromila. Vím, většina textů není zase kdovíjak složitá, ale obsahuje třebas zdánlivě pro děti dost nudné téma...

Jediná jistota, kterou v životě máš, je, že nikdy nevíš. Co se z toho vyklube.

13.01.2019 23:51:06Magdalene

Já vůbec nemám v úmyslu psát pro děti. Když píší něco dětského, je to pro našeho kluka a pokud se mu to líbí a i jeho kamarádům, tak to vložím tady. A pak mně zajímá odezva dospělých. A pokaždé  je velmi odlišná od těch dětských. Píši hodně jednoduché veršíky a mám radost , když si je někdo zapamatuje a i po nějakém čase si vzpomene. Myslím, že dnešní spisovatelé píší sice dle pravidel, ale text je mnohdy složitý, nezapamatovatelný napoprvé a to i pro mně. Tolik o mojim psaní pro děti. Nic ve zlém, beru Tvou reakci i když každá to vidíme jinak.:-) 

13.01.2019 05:04:51Silene

Kočičáku, jasné, já spíš, že jsem o tobě mluvila... Vím, že nebásníš zrovna pro malé děti.

..............

Magdalene, ještě dodám, tuto tvou říkanku jsem vůbec nekritizovala.

Nejsem kritik. Napsala jsem, že zatím se nejeví, což, pravda, pravda, asi nebyla příhodná formulace, neboť to kriticky vyznívá. Nepoužíváš interpunkci, což je obrovská škoda, zbytečně si tím zapsaný text deklasuješ. 

Nemělas tu žádný ohlas, a tak jsem si s tebou zkusila popovídat o místních zdrojích, kde se dozvídat další možnosti, číst starší názory atp. Nemohu vědět, zda tak činíš či nikoli, a k tomu jsi mi zrovna nic neodepsala bohužel. Bohužel píši, neboť to by mě zajímalo.

Obecně soudím, že samu tvorbu je nejlépe otestovat přímo na těch, komu je určena. 

Mě by samu od sebe ani nenapadlo psát tu říkanku místo tebe. Napsala jsem ji, jak bych si takové téma zpracovala já - a pro své potřeby. Díky za inspiraci námětem!

Pokud bych se o povšechní a subjektivní "kritiku" pokusit vůbec měla, vyhodnotila bych následně:

Říkanka je použitelná pro děti 3 - 5 let. V relaci soudobé spisovné češtiny obsahuje chybu.

Sama bych při předčítání dětem sahla asi po jiné.

12.01.2019 16:32:31Kočkodan
Díky Hani, ale nic nevyseknu, to by byl nucený výsek... (zcela dobrovolný smajlík)
12.01.2019 16:08:03Silene
Tvůj názor v rámci věkového rozpětí je absolutně v pořádku, souhlasím s ním.
Psala jsem výše myslím dostatečně obsažně.
Magdalene, ty naopak neuvádíš, pro jak velké dítě, děti chceš psát, věk dítěte však pěti lety zdaleka nekončí.
Odpovědí na tvou otázku ohledně mých aktivit v rozvojových činnostech dětí uvedeného věku je ano.
Použitá kontroverzní slůvka potom spadají spíše do interdialektu, slangu, argotu, nikoli konkrétního nářečí.
12.01.2019 10:55:04Magdalene

Nevím, jestli jsi pracovala s malými dětmi, ale toto by dítě nebralo. Slova jsou jako z nářečí a dítě by tomu neporozumělo. Ale pro mně pro dospělou Ok. Vyjadřuji se pouze k Tvým veršům a z kritiky výše psané si určitě něco vezmu. Děkuji

vrásku vidno nesjet z čellest na myšku vytasitbídák kocour na to mastí!na hlad šajní lucernou.

Absolutně nepochopitelné věty pro 3 - 5 leté děti. Nezlob se, ale tak to vidím já. 

 

 

 

12.01.2019 07:22:06Silene

Takto bych tvůj námět zpracovala třeba já, text ovšem už pracuje i se zamlčenými slovy a určitými předpoklady, např. čtenář/posluchač si umí představit, že toulavý kocour má jen jedno oko atp. Takový text pracuje i se čtenářovou/posluchačovou zkušeností, představivostí, a to jej příslušně předurčuje. Vůbec netvrdím, že zrovna takto to musí být a takto je to skvělé, jde jen o rychlou improvizaci k možnému porovnání.Sama si určuješ, zda chceš dítěti básničkou podrobně vysvětlovat, anebo někdy vysvětlit samu básničku:). Obojím ho něčemu učíš. Slabinou této improvizace pak je, že závěr po jazykové stránce na kocoura přímo neukazuje, spíše vyznívá, že je stále řeč o myši. Může se však jednat i o zastřený podmět ve smyslu "svítí se, je večer". Nevybavím si teď, jak se tomu mluvnicky říká, ech.

Zkouším ti ukázat, nač klást či neklást zřetel, s čím jak nakládat, jakými záměry se řídit. 

Mimochodem, mistrem komentářových improvizací je tu Kočkodan. Ten by ti vysek něco úchvatného a i vtipného.

Toulavý kocour

Paní máma zaječela,

vrásku vidno nesjet z čela:

"Kde ten kocour zase je?

K večeři má pomeje!"

 

Sama musí klásti pasti,

bídák kocour na to mastí!

Odklopená dvířka, sýr,

lest na myšku vytasit!

 

Myška zkrátka přišla zkrátka,

do pasti ji svedla zkratka.

V misce díru přečernou,

na hlad šajní lucernou.

 

Sama si nejlíp posuď, je-li ti taková pomoc k něčemu, Magdalene. Nejlépe začít napodobováním oblíbeného a tobě srozumitelného autora, se kterým se slučuješ, postupně si vypracuješ vlastní rukopis. Někdo jej má rychle, někdo kloudně nikdy. Určitě jde vždy o kombinaci vrozeného citu a aktivní praxe. Cit se dá trochu potrénovat, až velmi dost, ale je to asi jako s hudebním sluchem. Kdo jej nemá absolutní, může se zpíváním zlepšit, ale úplně vše asi nikdy slyšet nebude, myslím si.

Hlavně ať tě to baví... to je fajn.

12.01.2019 06:31:58Silene

Když píšeš, máš asi nějaký nápad co do příběhu, (tj. fabulace sama ti problém nedělá), a tomu bys ráda dodala obleček říkanky. U tvé minulé ti atkij psala o slabé rýmové shodě - má pravdu. Nevím, na jaké znalostní úrovni jsi, ale za základ bych doporučila asi toto.

1. Hlídej si počet slabik ve verších, usiluj o pravidelnost.

2. Drž se zatím klasických rýmových schémat, a sice buď AABB, nebo ABAB. Pro děti, hlavně nejmenší, je to schůdné a i sobě pomůžeš vyznat se ve vlastním úsilí.

Tato shoda znamená, které z řádků se spolu mají rýmovat.

Další sloka už s jinými konkrétními shodami, avšak toutéž pravidelností, tedy buď CCDD, nebo CDCD, jak si na začátku vybereš.

3. Dále jde i o kvalitu rýmu samého. Máš-li rým jen v poslední slabice, jde o velmi slabou shodu. Zkus dvě slabiky, nebo aspoň samohlásku z té předposlední ještě k té na konci.

Např. -ala/-ala, když už ne -lala/-lala. 

-ila/-ala, -lila/-lala je bídné, tam se rýmuje jen právě ta poslední slabika. V básni či říkance takový rým mít můžeš, ale ne všechny, tím se stává takřka obyčejným prozaickým souvětím.

4. Když ti tohle půjde, nezapomeň hledět na vyhledávání shod napříč různými slovními druhy, tj. nerýmuj k sobě vždy jen slovesa ve stejném čase a osobě, podstatná či přídavná jména ve shodném pádě a čísle, ale právě kombinuj to. 

5. Když tohle umíš, tedy postavit proti sobě aspoň dvojslabičnou shodu dvou odlišných slovních druhů či jejich tvarů, začni se rozhlížet po větší originalitě, stupňuj nápaditost, případnou překvapivost takového rýmu.

6. To vše samozřejmě můžeš činit zaráz, záleží na tvé kondici. 

7. Vše si recituj nahlas, pomůže ti to s ne/melodičností textu - měla bys to začít postupně slyšet. Někdo si i tleská, poklepává do desky stolu atp. Někdo zpívá.

 

Zatím se tvůj text nejeví, že by se ti v tomto ohledu již dařilo. Pokud mohu doporučit, zkus také vzít tento můj primitivní návod a sama si podle něj své říkanky oklasifikuj. uvidíš tak více.

Ať se daří.

12.01.2019 05:57:18Silene

Magdalene,

pokud se chceš učit od zde publikujících autorů (a ne třeba podle knižně vydaných básniček pro děti, že nemáš nic kvalitního a osvědčeného k dispozici), dovolím si tě nesměrovat na Alešův klub Slabikář.

Rozklikni si seznam děl a hledej vhodnou úroveň říkanek, tak aby ti vyhověl styl i odpovídala věková kategorie, pro jakou bys ráda něco stvořila.

 


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.