Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bylo by to dnes jiné?

09. 03. 2019
1
5
193
Autor
vrbap

Paradoxně otázka, která mě napadla chvíli po té, co jsem zhlédl dokumentární film „Nesdělitelné“. Jak prolnutí obrazů, ze dvou protilehlých zrcadel, zaznamenávající tehdejší dobu.

Dokument Heleny Třeštíkové zachycující usmrcení 3792 českých Židů z terezínského rodinného tábora v Osvětimi, ke které došlo v noci z 8. na 9. března 1944 a dále 10. a 12. července 1944.

Když jsem dnes po dlouhé době sledoval tento dokument vytvořený nejen z dobových filmových záběrů, vzpomínek přeživších, ale i vzpomínkových modliteb, neubránil jsem se vnitřnímu smutku.

Všechna ta vzpomínaná jména zavražděných…
jejich věk….

Olga Franklová, 47 let
Milada Votická, 19 let
Rudolf Fišer, 54 let
……21 let

…….9 let

……….

………..

a tisíce dalších.

vše v kontextu letních her mládeže roku 1944. Chlapců a děvčat ze všech koutů Čech a Moravy, na nichž je vidět radost, když mohou hajlovat.

Nepřátelé říše,
dle barvy kůže,
původu či orientace,
závadné rasy,
které je potřeba zlikvidovat.

Ta doba vyvolává spousty nezodpovězených otázek,
ale nepřiznaných vin,
všech těch udavačů,
co nikdy neváhali,
z hlediska vlastního prospěchu,
udat souseda, kolegu či spolužáka.
Kolik jen těch odhodlaných bojovníků proti nacistům,
povstalo až tehdy, kdy o nic nešlo.

Všechny ty otázky, s tehdejší dobou spojené,
včetně té, zda by to bylo dnes jiné.
A v mé mysli se odpověď zjevuje,
už tenkrát to vystihl Karle Čapek:

Ano, mnoho se změnilo, ale lidé zůstali stejní; jenomže teď víme líp, kdo je kdo. Kdo je slušný, byl slušný vždycky; kdo byl věrný, byl věrný i teď. Kdo se točí s větrem, točil se s větrem i dřív. Kdo myslí, že teď přišla jeho chvíle, myslí vždycky jenom na sebe. Nikdo se nestává přeběhlíkem, kdo jím nebyl vždycky. Kdo mění víru, neměl žádnou. Člověka nepředěláš, jenom se Ti vybarví.

 

Co víc lze vůbec k tomu napsat?

Jedině vložit odkaz na daný dokument,

aby si závěr udělal každý sám.

Naleznete ho zde :

 

Dále publikováno zde:


5 názorů

Gora
10. 03. 2019
Dát tip

Opravuje se tak, že najedeš na modrou lištu - Moje - Díla - upravit, opravíš a znovu dele - odeslat...měj se.

ještě - pokud někomu odpovídáš, posílají se tzv avíza. dole v rámečku "zamodříš" adresáta a - odeslat hned vedle:-)


vrbap
10. 03. 2019
Dát tip

to: Gora: předně děkuji za upozornění za interpunkci a formátování. Jinak to téma beru vždy jako memento a poučení z historie. A tak nám všem přeji, aby jsme takové hrůzy nezažili.


Gora
10. 03. 2019
Dát tip

Zdravím, díky za příspěvek formou úvahy, tohle téma asi nikdy neztratí závažný apel. 

Jen mne trochu zarazila forma - obrovská písmena, změna řádkování ze širokého na krátké, a také spousta interpunkce, která by měla být jinak použita...např. zde - někde je tečka za číslicí, jinde není, a mělo by být ke kteréMU /vyvraždění/...

čárka patří za slovo radost /a těch čárek na nesprávných místech je dost/

 ke které došlo v noci z 8 na 9. března 1944 a dále 10 a 12.

je vidět, radost když mohou hajlovat.

 


vrbap
09. 03. 2019
Dát tip

Andělko, děkuji za reakci. A odpověd na tu moji otázku, by jsme asi nalezli v okamžiku, kdyby se něco skutečně začalo dít.


Andělka1
09. 03. 2019
Dát tip

Až nyní jsem se dozvěděla, že Dánsko "své" SPOLUOBYVATELE ŽIDOVSKÉHO VYZNÁNÍ NEVYDALO...a to je dobrá zpráva promne  budoucno..všechno kolem toho je zcela zbytečné, to proč, nač...důležitý je výsledek. I to pasuje k Tvé otázce...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru