Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

po dešti

Výběr: Zbora, Gora
12. 03. 2019
16
27
839
Autor
Oldjerry

 

louže jako sklo

na oblázku uprostřed

cvrček Robinzon


27 názorů

Oldjerry
02. 04. 2019
Dát tip

snake - ono to haiku nikdy nebude  haiku. Obrázkové písmo může spolu s věcným významem někdy vyjádřit i emoce, na které - čeština zejména - potřebuje zvláštní slovo... to je OK, názorem se piluje styl


snake_01
02. 04. 2019
Dát tip

Já osobně bych se asi vyvaroval těch přirovnání, a teď nemyslím ani tak "louži jako sklo", ale spíš cvrčka-robinsona. Je to samozžejmě zajímavá metafora, ale už to přestává splňovat požadavky haiku... ale neber to jako kritiku, jen jako poznámku pod okraj... básně by měly přinášet radost, a to tahle Tvá bohatě splnila... Mj. mě při té příležitosti napadlo jedno takové senrjú o jedné hradecké pizzerii:

mravenec váhá ---

za velkou louží pizza

Santa Maria


Oldjerry
20. 03. 2019
Dát tip

Díky, Romane...


Darmo-šlap
20. 03. 2019
Dát tip

Pěkný motiv.


Musaši
14. 03. 2019
Dát tip

Hezké haiku , takové klasické . Tip .


bestye
14. 03. 2019
Dát tip

Oldjerry - rozhodně to není lepší, je to prostě jiné. A Ty jsi a stále budeš velmi inspirativní. Díky Ti za to. 


Oldjerry
13. 03. 2019
Dát tip

bestye - kurňa!! jak rád tě tu vidím... a dík, je to lepčí než můj brouk...

qvíčalo - asi tam naběhl ještě než se rozpršelo a pak už... cvrči jsou mizerní plavci...

Jiří - původní znění: louže jak talíř  (:-D    no - sklo... doufal jsem, že ho tam přivezl Marco Polo - bylo by to ještě před zformováním básní senga a haiku... to je myšlení člověka - brouk vidí jen neznámou plochu a když do ní strčí přední pár nohou maže zpátky nahoru na ten šutr...

yss - dík et item Zboro

aktij, zvedavko, kalip - ĎĎĎ

Zbora, kalip, Jana Vesuvanka, Irenka a per_zay - díky za diskuzi a nápady jak to vylepšit. Někdy nad tím koumám tři dny, tohle  od nápadu do publikace  trvalo odhadem sedm a ž deset minut. Na to je pro výsledek vyjádřený tou debatou jednou z nejdiskutovanějších i  zároveň nejkratších děl a dílek za těch osmnáct let. Já jsem spokojen, ač uznávám selektivní pravdivost kritických slov.

Gora, Kočkodan  - děkuju vám oběma...


per_zay
13. 03. 2019
Dát tip

hmmm.... pěkné... T

a příspěvěk do diskuze:

-

uprostřed louže

na ostrově z oblázku

cvrček Robinson

-

:-) dík Oldjerry

 


vesuvanka
13. 03. 2019
Dát tip

Hezký obrázek namalovaný slovy :-))) TIP


a2a2a
12. 03. 2019
Dát tip

Zbora, o tom není spor.  Haiku, dětské či nedětské má svou formu, a my diskutujeme o formě jen proto, že z vlastní zkušenosti vím, jak obtížné je pravidla pochopit a navíc se do nich vtěsnat.  Každá polemika speciálně u haiku je právě proto přínosná, stejně, jako fakt, který uvádíš, a sice, že je důležité pro přiblížení dětem. Obsah jako miniatury, jsem nezpochybnil, ba naopak.


atkij
12. 03. 2019
Dát tip

Cestu k dítěti samozřejmě vítám, to je o mně známe. Logika k fantazii často ani nepatří. Přesto zde zastávám svá "ale". Nepopírám, že atmosféra je milá. 

Dal by se připustit i cvrček jako mrňousek, malé dítě, ale tak to autor jistě nemyslel:) 


Zbora
12. 03. 2019
Dát tip

A2a2a, Atkij: osobně mám za to, že děti, pro které je tato báseň určena, o ní nemohou přemýšlet podobným způsobem jako vy. 

Tato báseň charakterem i formou na haiku odkazuje a svým nevtíravým, bezprostředním způsobem může dětem haiku poměrně dobře přiblížit. To je podle mého názoru to skutečně podstatné.


a2a2a
12. 03. 2019
Dát tip

Gora - sklo jako průzračné, ano může to být při pojetí miiatury. Ještě bych dodal, že cvrřek Robinson je ve smyslu haiku sice jistou personalizací, či přirovnáním, ale já to vnímám, že je to v pořádku, protože Robinson je daleko více synonymum trosečníka a v kontextu této miniaturky i potičtějším a víc asociativním, než by se třeba napsalo trosečník.


Gora
12. 03. 2019
Dát tip

Nazvala bych dílko miniaturkou nebo senrju. Slovo sklo - průzračná louže?:-)

Pěkné, Oldjerry.


a2a2a
12. 03. 2019
Dát tip

atkij, to sklo mi překáží i právě kvůli navozujícím asociacím, přesahu. Sklo, neměnná hladina,  na které se nic nehne, a nebo sklo jako pevná plocha. Tedy nic, co by cvrčka mělo vyvést z míry, mělo způsobit jeho status trosečníka. Navíc máš pravdu s tím přirovnáním, je to jako by přídvné jméno, který by mohlo být, pokud by mělo samostatný další a smysluplný význam.

Proto se mi to nezdá jako haiku. Jako miniaturka však bez výhrad, kouzelná.


kalip
12. 03. 2019
Dát tip

až teď jsem si všimla: proč je téma dětské? :-)


kalip
12. 03. 2019
Dát tip

vidím k tomu i ten japonskej obrázek!

povedeně vymalované


zvedavec
12. 03. 2019
Dát tip

no ja by som cvrčka nevedela identifikovať, a Tebe sa podarilo ešte aj originálne ho pomenovať

pozerám obrázky na googli


atkij
12. 03. 2019
Dát tip
"Skutečnost nelze vysvětlit přirovnáním, protože neexistuje nic, k čemu by se skutečnost dala přirovnat." / čínský mistr zenu Pai Čang Vidím to podobně jako a2a2a, záměr velmi originální. Váhám, jestli lze akceptovat i cvrčka "jako" Robinsona. Sklo bylo již zmíněné. Za miniaturu tip.

Zbora
12. 03. 2019
Dát tip

Parádní! Výběr. Robinson je se s.


ysslandia
12. 03. 2019
Dát tip

haiku už dlhšiu chvíllu nejako netipujem / som sa nejako zaťala v tomto, prípadne v ojedinelých výnimkách / , nakoľko stále mám pocit, že v tejto forme dosť tápem medzi kategorizáciou, znakmi  mini -haiku /

toto sa  ti, musím uznať, podarilo. Trefné, výstižné, u mňa hlboká vizualizácia, -takže veľmi príjemná práca od teba.


a2a2a
12. 03. 2019
Dát tip

Jaroušku, krásná miniaturka, a  zřejmě i haiku, ale tam mi trošíčku překáží obraz ...sklo...,  nezapadá mi tam. Ale opravdu hezké, milé.

louže potopa

na oblázku uprostřed

cvrček Robinzon


Kočkodan
12. 03. 2019
Dát tip
Hezký kousek, Jardo. Cvrčka zakryl stín kvíčala není spásou jíst se holt musí... ;-)

bestye
12. 03. 2019
Dát tip

Oblaka v loužích

jak beránci ve vlnách

jen jen si sáhnout

 

:c) *


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru