Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Haiku R. Wrighta 2

Výběr: Gora, atkij, a2a2a, Můra73, ysslandia
14. 04. 2019
19
18
2078
Autor
snake_01

Jedná se o pokračování původních zde uveřějnených překladů: http://pismak.cz/index.php?data=read&id=471656

Některé z níže uvedených textů byly již otištěny v Kulturních novinách: https://www.kulturni-noviny.cz/print/8761

a jiné jsou zcela nové. Vždy se jedná o autorský překlad.

 

 
 
 
před malou chvílí
byla tu jenom jedna –
hvězda nad horou
 
 
 
 
 
opouští hnízdo –
špaček chvíli padá
než roztáhne křídla
 
 
 
 
podzimní liják –
chlapec staví vojáčky
na velkou bitvu
 
 
 
 
 
chladno a prší.
do lesů vchází pouze
jediný deštník
 
 
 
 
 
tiším svůj hněv –
hvězdy se rozjasňují
a navrací se vítr
 
 
 
 
 
v  jejich očích,
jak tak jdu podzimní cestou,
jsem poutníkem
 
 
 
 
 
kvítek jabloně –
třese se na své větvi
pod tíhou včely
 
 
 
 
 
celých pět vteřin –
chlapcovy mokré stopy
schnou na prahu
 
 
 
 
kameny v rukou chlapců
strašák byl shledán vinným –
zasněžené pole.
 
 
 
 
podzimní soumrak ---
pavouk zvolna spravuje
prasklinu ve zdi
 
 
 
 
 

18 názorů

snake_01
17. 04. 2019
Dát tip

Díky všem, ty podpůrné odezvy jsou motivující, třeba se přece jen pokusím dotáhnout to do konce a někdy v budoucnu vydat...


Tiež by som neváhal s kúpou takej knihy, zaujímavé.


a2a2a
15. 04. 2019
Dát tip

speciálně na touto haiku jsem se zamýšlel a napadla mne avrianta -

vrací se vítr

hvězdy se rozjasňují -

tiším svůj hněv.

 

Zdá se být logičtější, vyplývá víc ze situace, ale ty jsi předestřel náročnější variantu, která má o řád vyšší poetickou linku. A nejen to, ale nabídls i zřetelně větší přesah. Úmyslně jsem uvedl tuto druhou variantu, abych na tvém překladu demonstroval, jak lze být v haiku odvážný.

 

 


snake_01
15. 04. 2019
Dát tip

a2: já jsem třeba až teď, po poměrně dlouhé době řádně ocenil Jak tiším svůj hněv. Původně jsem ten text vnímal jako svého druhu romanticko-mystický odkazující se na propojení toho, co je uvnitř a toho, co je vně. Až teď jsem si uvědomil, že jde vlastně o poměrně přesný popis ustupujícího hněvu, kdy se člověk z pohledu dovnitř a od potlačených venkovních vjemů obrací nazpět směrem ven...


a2a2a
15. 04. 2019
Dát tip

Výtečná a motivující ukázka, mne nejvíce zaujala první, druhá a osmá, ostatní ovšem nijak nezaostaly.


e.eucrow
15. 04. 2019
Dát tip
velmi dobre. uzil som si to.

Silene
15. 04. 2019
Dát tip

Moc děkuji za reakci, baví mě velice příběhy vzniku knížek, a tak si považuji takových střípků, potěší duši zamyšlence. (Vyhroceným extrémem na poli autorských práv, na nějž si vždy vzpomenu - a možná i trapně často tudíž zmíním, je mi Margarett Mitchell se svým Gone with the Wind, a taktéž Silversteinovo A Light in the Attic, to si pak říkám, jaké všemožné brikule asi kde nastávají, a obdivuji tu řízenou cílevědomost projít něčím takovým.)

Neznám asi zdaleka celé tvé portfolio, ale s DharmaGaiou by mi takový počin pochopitelně připadl patřičně stylový. :)


Umbratica
15. 04. 2019
Dát tip

Vesměs výborné. Přeju ti, abys tu knihu dopsal a nakonec ji i vydal.


snake_01
15. 04. 2019
Dát tip

Silene: Největším problémem jsou nejspíše finance za autorská práva, zbytek není až takový problém, mám za to, že by se toho jinak nějaké nakladatelství ujalo, vyjednával bych například s DharmaGaiou, která se na haiku specializuje. 


Silene
15. 04. 2019
Dát tip

Krásná série, a že dosud nebyl vypíchnut ztotožněný poutník, s dovolením se jej ujímám, ať si také něco ukořistím.

Pavle, co je největší obtíží tvé vize, práce na překladech samotná, autorská práva anebo české vydavatelské završení? (Je-li snad otázka nedejbože příliš dotěrná, nechť poklidně zůstane přehlédnuta...)


daddy
14. 04. 2019
Dát tip

Perfekt


teisan
14. 04. 2019
Dát tip

líbí (:)...přelož, vydej a budu mez prvními, kdo si to koupí.


atkij
14. 04. 2019
Dát tip
Nádherné. Hlavně ty s meditačním, niterným prokresem - hvěza, tiším svůj vztek, v jejich očích. Z obrazových pak špačci, chlapcovy stopy. Díky za tak krásnou nabídku.

snake_01
14. 04. 2019
Dát tip

R.L.: Díky. Pořád ještě uvažuji o tom, jestli by bylo možné Wrighta vydat česky a knižně ... uvidíme.


snake_01
14. 04. 2019
Dát tip

Díky, Goro. Pavouka jsem kdysi uveřejnil v jedné dokladové studii o psaní haiku tady na Písmáku. 


Gora
14. 04. 2019
Dát tip

Díky za zveřejnění, pavouka a stopy chlapce jsem už kdesi četla, ke všem se budu vracet, jsou nádherná.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru