Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

STROMBOLSKÉ ERUPCE

07. 06. 2019
23
28
1609
Autor
vesuvanka

Dnes je to přesně 21 let, kdy jsem uviděla poprvé strombolské erupce naživo...

Dnes se vydáváme lodí ke Stromboli, nejseverněji položenému ostrovu vulkanického Liparského  souostroví. Míjíme Vulcano, Lipari, Panareu a další ostrovy. Na pobřeží Lipari nás zaujme lom téměř bílé pemzy. Obdivujeme skalní útvary, vystupující z moře a  připomínající vztyčené prsty kamenného obra. Nevím, kam se mám dřív dívat, aby mi nic neuniklo, loď pluje dost rychle.  A zase ta úžasná paleta barev. Ještě chvíli a na obzoru se rýsuje silueta kuželu s bílým obláčkem, který občas na chvilku zrezaví...

Stromboli je stratovulkán, tyčící se do výšky 924 m nad mořem, ale základnu má asi 2000 m pod hladinou moře. Unikátní je svou stálou mírnou činností. Přibližně ve čtvrt až půlhodinových intervalech vyvrhuje z kráteru žhavé kamení, které padá zpět do kráteru a do jeho nejbližšího okolí. Tyto erupce, nazvané strombolské, vytvářejí za tmy úchvatné přírodní ohňostroje. Proto je Stromboli také nazýván Tyrhénský maják. Turisté podnikají noční výstupy ke kráteru - samozřejmě pozorovat mohou z určité bezpečné vzdálenosti, jinak hrozí zásah kamenem.V době, kdy jsme s dcerou Stromboli navštívily, bylo možné vystupovat k vrcholu individuálně, v současné době je povolen výstup jen s průvodcem. Stromboli čas od času vyvrhuje čedičovou lávu, která padá ze  severozápadního strmého svahu přímo do moře. Výjimečně vyvrhuje větší množství popelu, naposledy v únoru 2007.

Strombolské erupce jsou nejmírnějším typem erupcí, časté jsou u Etny, ale i dalších sopek - například Ključevské a Tolbačiku na Kamčatce, Sakuradžimy v Japonsku, Agung na ostrově Bali, Merapi na Jávě, Yasur na ostrově Tana Vanuatu v Jižním Pacifiku, Erebusu na Antarktidě, Popocatepetlu a Colimy v Mexiku, Arenalu v Kostarice, Pacaya v Guatemale... Některé vulkány se probouzejí po delší době právě strombolskými erupcemi, po nichž následuje vyvržení popela a lávy.


Bolestný výkřik
z hlubin
chvění země
vyšlehl oheň
a s ním
tisíce hvězd
vzlétlo k nebi
na zem se vrátilo
černé kamení

Ohnivá řeka slz
tiše šumí
a zvolna hasne
její žár

Kámen vydaný
na pospas
chladným živlům
mění svoji tvář
Otevřena náruč štědrá
domov nového života ...

 

akvarel z roku 1997


28 názorů

vesuvanka
13. 12. 2020
Dát tip

Mílo, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
27. 07. 2019
Dát tip

Marti, mám radost, že se Ti líbilo, děkuji za přečtení a milá slova :-))). 


Markel
27. 07. 2019
Dát tip

líbilo, jako vždy, ty sama jsi živel, tak máš ráda ty kamenné živly :_)) *


vesuvanka
22. 06. 2019
Dát tip

Marcelko, děkuji za zastavení a milou odezvu :-))). Kde budeme, až nebudeme, to je otázka, na kterou nikdo z nás nezná odpověď.


Marcela.K.
22. 06. 2019
Dát tip

Miluju moře a nebe... ty mě fascinuješ svojí láskou k vulkánům... říkám si, co bude - kde budeme, až nebudeme?


vesuvanka
11. 06. 2019
Dát tip

Alice, děkuji za za přeščtení a milou odezvu :-))). Hudbu skupiny Stromboli jsem moc neznala, nechodila jsem na koncerty a v rádiu ji hráli málokdy anebo jsem měla na ni smůlu. Poslechla jsem si píseň Košilea, na niž mi poslala odkaz Entropia a píseň se mně líbila.


vesuvanka
11. 06. 2019
Dát tip

Silene, děkuji za přečtení a milou odezvu. Těší mě i Tvůj zájem o další díla :-))). I Tobě krásný den :-)))

 


Umbratica
10. 06. 2019
Dát tip

Sopka Stromboli se mi líbí,ale skupina Stromboli taky nebyla špatná.

Tip i za básničku.


Silene
10. 06. 2019
Dát tip

Krásný den, Jani,

opět jsem si moc ráda přečetla, tvé obrázky opředené reportáže mě nesmírně baví. Vždy se těším na další příspěvek!


vesuvanka
09. 06. 2019
Dát tip

Evi, děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))


zvedavec
09. 06. 2019
Dát tip

dokonalé


vesuvanka
08. 06. 2019
Dát tip

Irčo, Entropio, Liduško, Luboši, Karle, dievča z lesa, Jardo, Čudlo, Diano, Romane, fialko a Jaroslave,

potěšili jste mě svým zastavením a milými slovy, moc děkuji :-)))

Entropia, děkuji za odkaz na píseň Košilea, kterou jsem neznala. Ráda jsem si ji poslechla. Je krásná a smutná, s doprovodným filmem působí baladicky - píseň sopky mě přitom nenapadla, ale mohla by být. Na skupinu Stromboli si vzpomínám - název skupiny mě zaujal už tenkrát v osmdesátých letech.

 


revírník
08. 06. 2019
Dát tip

Moc krásné, Janičko, se vším všudy.


fialka...
07. 06. 2019
Dát tip

Obdivuji Tvé zaujetí. Moc mne těšilo :-)


Diana
07. 06. 2019
Dát tip

Nádherné, dokonalé a strašně zajímavé! ******


Čudla
07. 06. 2019
Dát tip

Pěkné /* 


Oldjerry
07. 06. 2019
Dát tip

Janičko děkuju, jestli to vůbec jde namalovat, tak přesně takhle... -***


veľa toho nenacestujem, deti a kamaráti mi prinášajú kamienky z ciest ... ten strombolský teraz držím v dlani a prechádzam sa Tvojim rozprávaním ... vďaka

Lerak12
07. 06. 2019
Dát tip

 Přečetl jsem s potěšením.


Kočkodan
07. 06. 2019
Dát tip
Dnes je tomu i 61 let, 1 měsíc a 2 týdny, co jsi dosud neviděla Luboše Šmída naživo. A to jako hrom bolí. Nervovému systému se prasknout (dosud nerup( chce. ;-)

Alegna
07. 06. 2019
Dát tip

krásný zážitek, který jsi nám pěkně předala a k tomu dobré verše, díky


Entropia
07. 06. 2019
Dát tip

Když jsem četla prolog na obálce dvojalba Stromboli stejnojmenné skupiny, bylo to podobné jako tohle tvoje psaní, básnění a malování. Při poslechu mi došlo, že píseň Košilela je ve skutečnosti písní sopky, zvlášť v závěru. Morgensternův text je jen "zastírací manévr" :-)

posuď sama:

https://www.youtube.com/watch?v=yG2sSdghCyE


Gora
07. 06. 2019
Dát tip

Díky za tip na Prima ZOOM...určitě se kouknu.


vesuvanka
07. 06. 2019
Dát tip

Honzo a Irenko, děkuji za přečtení a milou odezvu :-)))

Já už se tam také nepodívám, ale stále na italské sopky vzpomínám, byly to úžasné zážitky a zdroj inspirace vlastně dodnes. 

Zítra budou  na Prima ZOOM ve 13,25 opakovat dokumentární film Lovci sopek - Itálie, věnovaný Etně, Vulcanu a Stromboli. Film je nádherný, jsou tam fantastické záběry, které jsem dosud neviděla v žádném jiném filmu. 


Gora
07. 06. 2019
Dát tip

Zajímavé vyprávění, jako u tebe vždy...v Tyrhénském moři jsem se kdysi vykoupala:-)


zeleda
07. 06. 2019
Dát tip

Jano, těžko k tvému textu přidám něco nového. Tvá posedlost /v dobrém/ vulkány je úžasná a dokáži ji pochopit. A dokážeš o tom i zajímavě psát. Já jsem zase posedlý Středomořím, jeho krajinou i lidmi. Už se nám asi další cesty nepovedou. ale stále je na co vzpomínat.

Pochopitelně tip.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru