Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pantum za Dunaj

25. 07. 2002
6
0
2200
Autor
zolli

stejsk

Zouvám ty hnědé topánky,

když voskem tají vzpomínky

Olízly mne tvé plamínky.

Hodiny tlučou na spánky.

 

Když voskem tají vzpomínky,

visím zmačkaná mezi ramínky.

Hodiny tlučou na spánky.

Oleje liji do ranky.

 

Visím zmačkaná mezi ramínky.

Slíbána v chuti vanilky.

Oleje liji do ranky.

Dunaji šumíš bolánky.

 

Slíbána v chuti vanilky,

s kamínkem usnu do chvilky.

Dunaji šumíš bolánky,

Zouvám ty hnědé topánky.


Lyryk
29. 07. 2002
Dát tip
Hodiny tlučou na spánky. *

Damik
28. 07. 2002
Dát tip
tuhle jsem si koupil v antiku větší poetický slovník a pantum tam vskutku je a je to tak, ajk nám tu zolli tak pěkně vyložila :-)))

zolli
27. 07. 2002
Dát tip
Pro Albirea a nejen pro něj: Kup si Albíku poetický slovník. Tam se píše, ze pantum je báseň o libovolném počtu čtyřverší. S přesně danou šablonou pro rýmy. Pochází prý z malajsie, ale v češtině je dost oblíbená. Ty Seifertovi pantumy, jsou jeho jednoduší odlehčenější formou, kde poslední strofa čtyřverší je zároveň první strofou čtyřverší následujícího. (Mmj. z těch Seifertových pantumů jsem byla lehce zklamaná. Přijde mi, že má mnohem krásnější věcičky, ale možná, když jsem je četla, jsem zrovna nebyla patřičně naladěná) Jinak klasické pantum je forma mnohem složitější a můžeš ji vystopovat v této básni. První strofa je zároveň uzavírající celou báseň. Druhý verš pak v následující sloce je veršem prvním a čtvrtý v následující sloce třetím. Říkalo se této básni také řetězec, tuším, protože stále se opakující se téma je řazeno jako oka řetězu a zároveň rozváděno přidáním dalších veršů, které v následujících slokách námět doplňují a rozvíjí. Snad jsem to nepovorala, píši to v práci bez patřičné odborné literatury k ruce, takže mně když tak opravte…

Albireo
27. 07. 2002
Dát tip
Děkuji, zolli. Mám k ruce jenom Menší poetický slovník P. Rutha, a tam tohle heslo není. Budu si muset koupit ještě větší - pokud je k dostání.

Albireo
27. 07. 2002
Dát tip
Děkuji, zolli. Mám k ruce jenom Menší poetický slovník P. Rutha, a tam tohle heslo není. Budu si muset koupit ještě větší - pokud je k dostání.

Krel
27. 07. 2002
Dát tip
!!!*

skromna
26. 07. 2002
Dát tip
neumim psat vazne kritiky..ale tohle se mi libi..a to tak, ze velmi... *g*

Pepo
26. 07. 2002
Dát tip
A mne tiež. :o)

Albireo
26. 07. 2002
Dát tip
Hezké, zolli, tak na tip. Můžeš neznalému vysvětlit přesněji, co je pant(o)um? Znám Seifertovy Pantoumy o lásce, ale jinde jsem na tu formu nenarazil.

Bacil
26. 07. 2002
Dát tip
*

Amanda
26. 07. 2002
Dát tip
V prvni sloce se mi sice moc nehodilo topanky - vzpominky ale jinak je to takove neznoucke libilo :-) Damiku: Diky za avi udelalo mi radost :-)

Damik
25. 07. 2002
Dát tip
zajímavé zpracování, ty opakování se tam kupodivu docela hodí...hravé, smutné...mě se líbí *t* s kamínkem usnu do chvilky před spaním jen dvě topinky....(tož já sem na to jídlo nó :-)))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru