Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Povídka

Výběr: Stanislav_Vašina
01. 08. 2002
7
0
2114
Autor
aRmida

Její název si doplňte sami

 

Na listech kapradí se ještě třpytila ranní rosa. Osamělý cestovatel Max Turb právě procházel údolím říčky Darvy. Šel proti proudu, poněvadž se chtěl dostat k jejímu prameni poblíž vrcholu kopce Tar Dump. Právě přemýšlel nad čímsi nedůležitým, když nad sebou náhle uslyšel podivný hluk. Trochu mu připomínal zvuk motorů letadla, ale bylo to přece jen poněkud jiné. Max pohlédl vzhůru. Nad jeho hlavou se vznášela Montgolfiéra, opatřená motorem a dvěma vrtulemi, které celý stroj poháněly dopředu. Jeho pilot Per Mikos se zrovna skláněl nad budíky, jichž měl plnou kabinu, když tu ho napadlo pohlédnout za sebe. Otevřenými dveřmi uviděl atraktivní blondýnu, jak cosi podává malému dítěti na vedlejším sedadle. "Copak asi dělá babička?", zeptalo se dítě. Blondýna se pousmála, neboť věděla své. Babička však tentokrát zůstala doma a pila svůj dopolední čaj s mlékem. Od svého vnoučka byla v té chvíli vzdálena vzdušnou čarou asi pět tisíc mil, ale již se těšila, až ho zase uvidí a společně si zajdou do lesa na borůvky. Lesy v okolí babiččiny chaty, na kterou společně s mladými o prázdninách jezdívali, byly borůvek plné. Teď však na ně bylo ještě příliš brzy, a tak se hajný Hokout staral spíše o to, zda mu v revíru neběhá škodná. Nimrod to byl opravdu vášnivý. Předevčírem dostal lišku, která v okolí delší dobu lovila zajíce, a její kůže již byla vypnutá v rámu. Sám Hokout nebyl na tuto práci dostatečně zručný, naštěstí se však jeho sestra dobře vdala a švagr dokázal jakoukoliv kůži správně vyčinit. Poté, co zpracoval Hokoutovu novou trofej, rozhodl se, že si na chvíli schrupne. Spal jako zabitý. Zdálo se mu o školních letech. Znovu si prožil všechny lumpárny, které jako kluci dělali, a musel se ve spánku pousmát nad tím, jak ho a kamaráda Fatíka jednou prohnal starý Řehoř, když mu kradli hrušky. Fatíka už neviděl snad dvacet let. Když přítel ukončil studie, domů se už nevrátil a usadil se v zámoří. Občas poslal svému starému známému přání k narozeninám nebo k vánocům, ale to byl asi tak veškerý kontakt, který spolu měli. Věrnost, na kterou člověk přísahá v osmi letech, se později někdy vypaří. To se stává. Mnohem víc Fatíka nyní zajímaly jeho obchody. Byl jedním z těch, kteří slibují lidem věčné mládí a prodávají jim zázračné medikamenty, které sice nikomu neuškodí, ale také ničemu neprospějí. Obchod mu vynášel, a tak přesvědčil i svou ženu Kmíru, aby cestovala s ním. V dobách, kdy byla ona doma a on na cestách, vídali se sotva na půl dne za týden a bylo jim oběma smutno. Kmíře se její nová role velice zalíbila. Bodejť by ne, obchodnice to byla velice zdatná. Ačkoliv sama nechápala, proč její zboží lidé vlastně kupují, raději nad tím moc nepřemýšlela. Zrovna včera prodala jednomu vesničanovi v hospodě prášek na hubnutí, ačkoliv sám jej snad ani nepotřeboval. Možná chtěl udělat radost své ženě. Ale spíš ji tím rozčílil. Která žena chce slyšet, že má nadváhu. Tak vesničan dnes opět seděl s kumpány v hospodě. Tedy spíše před hospodou na lavičce. Ačkoliv jindy sem chodil zásadně až odpoledne, nyní měl v sobě již dvě piva. Před očima se mu tyčilo nádherné panoráma kopců pokrytých lesy. Náhle uslyšel z dálky něco jako tlumený výkřik. Kdyby byl jeho zdroji blíže, poznal by, že výkřik po chvíli přešel v chrapot, až úplně utichl. Po chvíli se vesničan zeptal svého přítele Abgara: "Věděl jsi, že kolem vrcholu Tar Dump jsou políčeny jámy na medvědy s ostrými kůly na dně?"

duben 2000


Yfča
15. 03. 2003
Dát tip
*

Pitrisa
03. 02. 2003
Dát tip
johho..paradicka... tipek *

Amanda
21. 09. 2002
Dát tip
No musela jsem to cist asi trikrat nez jsem pochopila kdo je kdo a co v pribehu sehrava :-))) Paradoxni je ze se to tak prijemne cte ze jsem ani nepostrehla jak se v tom ztracim... zajimave...

Krel
14. 09. 2002
Dát tip
dobré...chudák max už to má za sebou...

Wopi
08. 09. 2002
Dát tip
:) pěkné (kontrolní otázka: kdo je hlavní hrdina?) :) žluté kritiky psané stylem "výrazy by se dali", "o ostré kůli", "neztrhla" bych bral s určitým nadhledem :)) kruh neškodí! :)

aRmida
14. 08. 2002
Dát tip
upřímná:díky moc.někdy si o tom promluvíme na pokecu:-) kecyblil:ano,ano,styl textu je výrazem povahy autora, a protože autor Povídky má někdy možná neoprávněnou potřebu vše dobře vysvětlit, tak používá víc slov,než je možná potřeba.co se týká prvního zkrácení,pak tedy určitě ne, o ostrých kůlech na dně jsem sám dlouho uvažoval,ale nakonec jsem se rozhodl je tam dát.Ale budu o tom ještě přemýšlet (pro KNIŽNÍ vydání...:-)))))) co se týká uzavření do kruhu - to byl samozřejmě primární záměr,tak ho teď těžko zruším... v každém případě dík

upřímná
09. 08. 2002
Dát tip
Krásně vyprávíš :o)

kecyblil
09. 08. 2002
Dát tip
Připadá mi to místy poněkud zdlouhavé. Například tato část: Když přítel ukončil studie, domů se už nevrátil a usadil se v zámoří. Občas poslal svému starému známému přání k narozeninám nebo k vánocům, ale to byl asi tak veškerý kontakt, který spolu měli. Věrnost, na kterou člověk přísahá v osmi letech, se později někdy vypaří. Obsah je jasný, ale slova bych trošku proškrtal. Výrazy přítel, starému známému by se při jiném uspořádání vět dali odstranit. Přání k narozeninám ještě není kontakt - pokud ano, nač dodávat, že ho měli. Já bych to přepsal asi takhle: Po ukončení studií se Fatík usadil v Americe. Věrnost, kterou si přísahali jako osmiletí chlapci, vzala pochopitelně za své. Jejich kontakt se omezil na přání k svátkům. Možná je ale rychlost textu spíš výrazem povahy, nemám pocit, že jsem to nějak zlepšil vyškrtáním přebytečností. Poslední větu bych zkrátil o ostré kůli na dně. Podrobnosti zde rozepisuju proto, že mě na těchto místech atmosféra neztrhla. To se ale nedá říct o části očásti s borůvkami. nimrodem, vyčiněním a schrupnutím. Ta je myslím skvělá a má atmosféru. Vlastně si myslím, že tomu ta pointa, nebo chceš-li uzavření kruhu, spíš škodí.

Adams
08. 08. 2002
Dát tip
Radime já jsem v šoku.-)))

aRmida
08. 08. 2002
Dát tip
a proč?

Adams
08. 08. 2002
Dát tip
no nic..prostě jsem překvapený..tebe musím tipem povzbudit každopádně-)

aRmida
08. 08. 2002
Dát tip
dík

Paranoicus
02. 08. 2002
Dát tip
Nadváha zabíjí ...

Ludvoděj
02. 08. 2002
Dát tip
nádhernej konec :)...i toho koloběhu........vydařené:) ......taky se mi líbilo to zastavení u Fatíka a švagra kritiku?....bylo znát tím druhým "Zrovna včera" že se snažíš navazovat....trochu křečovité........dál už jen "co bych já" a protože každej to cítí jinak,nejni to vlastně ani kritika:)...........to "Mnohem více Fantíka..........." .....připadá mi to trochu nesouvisle navazující... ale jinak líbí:).......(snad sem nebyl takovej hnidopich:)) )

Deltex
02. 08. 2002
Dát tip
:o)

aRmida
02. 08. 2002
Dát tip
Díky všem, hlavně za tipy, teď mne to po asi tak tisícím přečtení taky dojalo. Milý Ludvoději, hnidopich nejsi a díky za každou kritiku.

WiruZ
01. 08. 2002
Dát tip
Super. Jakým si pravzláštním zúůsobem mne to dojalo. Což sice možná nemělo, ale budiž. Rozhodně Tip. P.S. Mimochodem super jména.

Tracy
01. 08. 2002
Dát tip
Ubohý Max, ale ... T*P

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru