Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kočička

06. 08. 2002
37
0
6152
Autor
Carodej

Toto je několik let staré dílko, které bylo na mé již neexistující stránce. Nedávno se na Písmáka navrátivší Stínovlas se mne překvapeně ptala, kde je Kočička, kterou má tak ráda. Přiznám se - netuším, zda jsem ji kdysi na Písmáka dal či ne - nicméně není tu k nalezení. Má stránka také není. Ale Stínovlas ji měla ve svém archivu, což mne upřímně, a příjemně zároveň, šokovalo. Vkládám sem tedy Kočičku, bez úprav a leštění kožíšku, takovou, jaká byla, když se narodila...

Na římse pod oknem mihl se stín
vrznulo okno a vstoupila noc,
hebounký kožíšek mi zaplnil klín
mé smysly zajala magická moc.

Přivřel jsem oči a v mé mysli zmámené
tvořit se začal obraz mladé ženy...,
cítil jsem, jak dotkla se mého ramene,
zázrak stvořený snad z mořské pěny.

Příjemná vůně a tichounký dech,
něžně mne ovinou dvě hebounké tlapky,
z úst se mi vydere vzrušený vzdech,
na čele vyrazí drobounké kapky.

Drápky mi smyslně zatíná do hrudi,
Její rty divoce si berou svou daň,
chvílemi pálí mne a chvílemi studí,
nestoudná slůvka jsou smrtící zbraň...

Zasténám rozkoší, chci převzít vedení,
stisknu Ji v náručí a otevřu oči....
klidná noc okolo....jen tiché předení,
na klíně blaženě - kočka se mi stočí....

Carodej
02. 02. 2006
Dát tip
Jen se slovy Evoloto...

evalota47
01. 02. 2006
Dát tip
čaroděj..je to jako kozelným proutkem mávnuto...jsi snad kouzelník?T

Milly
02. 11. 2005
Dát tip
-t- :-) přece jen....... semi teď líbí, čtu najednou a nepozastavuju se........

Carodej
29. 10. 2005
Dát tip
Díky moc:) Pivicko - určitá možnost tu je, můžeš si vložit až deset básní do "nejoblíbenějších"

Pivicko
27. 10. 2005
Dát tip
Báseň je moc krásná, je to jedna z mála, které bych si někdy někam opsal, abych se z ní mohl radovat a občas si ji znovu přečíst a to se mi tady nestává moc často. pěkné....*

Milly
26. 10. 2005
Dát tip
tady jsem už byla.......- a kritiku Havranky pro mě nmožno celou přečíst, neboť se mi při čtení ježí srst........ :-) Jinak báseň se mi líbí- až na tu mořskou pěnu- ta mi s kočkami jaksi neasociuje. A klub................. k..... :o) a rýmy trošku drhnou...., a tak :-)

Havranka5
12. 05. 2005
Dát tip
Mám z koček dokonalou fobii. Cannisha mi kdysi napsala, že se ještě nikdy nesetkala s někým, kdo má takovou živočišnou hrůzu z koček. Prý je to nejspíš tím, že jsem opravdická havranka. Nechtěj abych se tu rozepsala veřejně víc, měla bych potíže se zákonem na ochranu zvířat... Už tak jsem ve své tvorbě o mém antagonistickém vztahu ke kočkám na sebe práskla víc než dost. Mno, básničkám sice nerozumím, básník, veršotepec či poetický smskář nejsem, literární teoretik ani kritik či krytyk teprv ne, jsem pouhý přírodozpytec. Forma: Rýmuje se to, sloky v úhledných kvádřících, odříkat se to dá bez znatelnějších škobrtnutí, dýchá se při přednesu dobře, je to psané tak akorát na standardní plíce. Dílo nemá žádných samoúčelných dekadentních zlozvyků. Sloh: Není co vytknout, slova se neopakují, slovní zásoba zdá se dostatečná, množství slov a délka vět úměrná zvolenému slohovému útvaru - básni i sdělovanému obsahu. Námět: No, je dost povrchní na tak zručného a soudě dle věku jistě i poměrně zkušeného skladače veršů, avšak přirozený, nestrojený, prostá základní lidská touha podmíněná atmosférou večera, běžných snů a samoty. Nepohoršila bych se ani nad aktem zoofilie (docela by to bylo zajímavé počtení) nebo zvratem typu: ...ta vlezlá lísavá satanova potvora mňoukající upír co saje život z mých útrob otvírám do ruda rozpálená kamna naučím tě štěkat, tady je číčo tvůj hrob! (znovu připomínám, že nejsem básnířka) Hloubka sdělované myšlenky: úměrná námětu. Vlákno příběhu: Plynule odvíjené. Výrazivo: Kupř. "mořská pěna" mi tam působí cize a nevhodně. Do noci vnáší žhavé slunce a mořský příboj na pláži. To může rušit. Nebo vytvářet kontrast a protiklad samoty noci? Snad pokus autora o asociaci s Afroditou/Venuší zrozenou z mořské pěny. "tvořit se začal obraz mladé ženy..., " ty opakované tečky zavání poněkud infantilní holčičí tvorbou (opravdu), slovo "tvořit" mi připadá nevhodné. Spíše vyvstával, z mlžných závojů/shlukujících se sivých stínů se utvářel...ze slunečních paprsků prostupujících mořskou pěnou v té temnotě mrazivé samoty ke mě přišla neznámo proč zrovna ke mě, přes hřebeny hor ze středomořského slunečního světa, nebo tak něco . No, respektuji autora, každý máme svůj slovník a jinak rozvinuté city, takže nelze hodnotit. Můžeme se pouze snažit pochopit, jak to autor celé i v jednotlivostech myslel a cítil. Osobně bych to překopala, ale po třetím přebásnění by to již nebyla čarodějova báseň, nýbrž havrančina povídka, takže jak říkám, respektuji, snažíc se porozumnět. Celková vyváženost: Chvalitebná. Anžto podprůměrný námět a hloubka pokulhává za výbornou formou. Ale každé dílko nemusí být pro to, aby bylo dobré vědeckým pojednáním. Hodnotit to v kategorii pro radost, bylo by to na výbornou, ve vážných básních tak slabší průměr. celková idea: Silně v rozporu s mojí podstatou, etikou i životními zkušenostmi. Mě takhle jednou kočka, která se mi usadila ve spánku na prsou skoro zabila. To co sem prožívala, a jak jsem zoufale bojovala o život, nezažili snad ani mnozí kardiaci na JIPce krátce po infarktu myokardu. Ale i kdybych kočky nenáviděla z jakýchkoliv rozumných (je to škodná nepatřící do naší přírody, přenašeči nemocí, jejich ostrá lámavá srst vyvolává alergii, nerespektují pána a příkazy, naprosto neužitečná zvířata, paraziti na člověku...) či nerozumných důvodů sebevíc, a celkový obsah básně se bytostně příčil mému náhledu na věc, dílo kladně ohodnotit v každém případě musím, (i když nejsem [Redaktor] ani [kritik], jelikož kritika (a teď dávej pozor Lyryku:) nesmí být za žádných okolností subjektivním pohledem autora, nýbrž rozumným a rozumovým, všestranným tedy objektivním rozborem pohybujícím se ve stanovených normách. Hodnocení díla po všech stránkách, musí být co nejvíce oproštěno od autorových subjektivních názorů, zkreslených jím vyznávanou ideologií, jeho názory i touhami a cíli i prosazovanými oblíbenými a protěžovanými formami literárního díla. Rovněž nelze toto jednotlivé dílko vztahovat na celkovou skutečnost i když mi třeba subjektivně tak připadá (spousta lidí cítí stejnou, zde popisovanou náklonnost k těm tvorům), jelikož objektivně vzato nezachycuje celek ve své úplnosti. Kočičí sobecká a prospěchářská vlísavost a povaha je zde správně zachycena, i když (na můj vkus zvrácená), je přesto vykládána většinou jako touha po mazlení a také je zde takto asociována. Nesouhlas, proto nesnáším kočky, ale musím tu asociaci v díle respektovat a ptát se proč, proč autor zakouší právě opačné pocity než já? A pokusit se o výklad či si ho vyžádat. tedy tipuju * zvláště za sloh, formu a celkové zpracování.

Carodej
12. 05. 2005
Dát tip
teda musím říci, že jsi mne šokovala. Nejen tím, že sis vybrala jednu z mých klasicky rýmovaných "láskovacích" básní, které si nekladou nějakých hlubších cílů, a navíc, žes ji takhle rozsáhle rozebrala, to se mi nestalo snad u ničeho, co jsem napsal... pane jo:)))))) Díky, jak říkám, zírám.

Šaman2
10. 01. 2005
Dát tip
Povedená báseň ... velmi zajímavě podaná :-) TIP

vesuvanka
10. 01. 2005
Dát tip
Hezoučká, milá... TIP

Madlen
16. 03. 2004
Dát tip
Překrásná ... kde jen se to v Tobě bere ? :o*

missjana
29. 06. 2003
Dát tip
nádherné :o) *

*

totiž softporno se (a já to znám) vyznačuje kromě jiného vysokou frekvencí zurvených zdrobnělinek... drápky, tlapky... mušlička... mušličky si mrdejte sami, ale dejte si bacha, občas bydlí uvnitř poustevník, ať vám nezrobí obřízku...

hmmmmm. píšeš softporno na internet? piš hardporno. víš, mám rád ta hnědá témata.

studanka
24. 09. 2002
Dát tip
Líbí moc...

Seregil
23. 09. 2002
Dát tip
Čaruješ... je to moc krásné...

NextDay
22. 09. 2002
Dát tip
Hezké!!!...TIP!

Amanda
21. 09. 2002
Dát tip
To je naaadherny!*** ... s dovolenim zarazuji do romantiku

Feeling
17. 09. 2002
Dát tip
jů:-) * mňau...

Čolito
27. 08. 2002
Dát tip
celé takové šikovné:-)

Armand
09. 08. 2002
Dát tip
ajajaj.. už jsem chtěl být u vytržení kdyžtu poslední verš mě chyt pod krkem a stiskl můj smysl pro rytmus a melodii!!! a au! jsem vykřikl a probral se :) škoda ho! ale jinak ...*****

Carodej
09. 08. 2002
Dát tip
No jo, to víš pointa s náma někdy zamává:) Ale upřímně, myslím si, že tam ten smysl tisknou jiné verše, než zrovna poslední:)

Armand
09. 08. 2002
Dát tip
ne smysl Carodeji ... čti pozorněji... výtka patří rytmu a melodii .-) vůbec nemám na mysli pointu, ta je jasná už od názvu :)

Carodej
09. 08. 2002
Dát tip
Já vím Armi... ale vážně se divím, že ti vadí zrovna poslední verš, mně osobně to drhne jinde. Ale kvůli určité nostalgii to předělávat nechci:)

Armand
09. 08. 2002
Dát tip
to jsem nemyslel ... je to napsáno skvěle a se švihem a v posledních slovech se to přetrhlo.. mně teda :) proto ten "nářek" :))

Carodej
09. 08. 2002
Dát tip
Já to beru bráško, jen si nad tím fakt lámu sebekriticky hlavu:)

Armand
09. 08. 2002
Dát tip
nic nelam... nech být... .-)

Meggie
09. 08. 2002
Dát tip
Ani se Stínovlásce nedivím..... krásně při ní trne....v zádech?!? :o) Fantazie pracuje a...... výsledkem je magické dílo z dílny Čaroděje. Co dodat? snad jen Tip*

galaxy
09. 08. 2002
Dát tip
:o)*

kecyblil
08. 08. 2002
Dát tip
Čaroději, abych navázal na naše jiné rozhovory. Nedůvěryhodná mi připadá spíš image všech ostatních jako kritiků. Jste tady takovej kultivovanej a pokryteckej chat. Každopádně se nehodlám v tvé starší básni hrabat. Nadšení je sice naprosto nemístné, ale proč by se přátelé nemohli pochválit za nápaditý pokus. Začínám už čichat tu místní atmosféru.

Carodej
08. 08. 2002
Dát tip
kecyblil - hele, myslím, že jsme si neporozuměli. O tom, o čem tu mluvíš jsem před pár dny založil auditorium a v tom se s tebou ztotožňuji. Co jsem měl ale na mysli já, ohledně tvé důvěryhodnosti - narazil jsem na tvé kritiky ještě před tím, než jsi navštívil mé básně a přišlo mi, že si děláš trochu krutou legraci. I tvůj nick nepůsobí zrovna dojmem seriózního kritika. A abych se vrátil k tomu, co jsi napsal zde - místní atmosféra mi také vadí a proto to auditorium - prostuduj si ho, jmenuje se Elita na Písmáku. A co se týče této básně - sdílím tvůj názor a snad jsem to dal několikrát najevo.

jazz
08. 08. 2002
Dát tip
pánové (kecyblil a jemu podobní) i přes vaše "odborné" kecy se mi tahle básnička líbí.....a pokud se někomu nelíbí na písmákovi, tak ať jde jinam.

moebius
08. 08. 2002
Dát tip
a stejně se to všechno pro kočku, protože "Poločas rozpadu básní" je tři dny...

Annika
08. 08. 2002
Dát tip
miaaaaaaaau :-)))

jazz
07. 08. 2002
Dát tip
hm líbí moc čaroději.....stačí jen zavřít oči.....sakryš jsem v práci...no nechám si to na doma.......posílám ti pusinku

Albireo
07. 08. 2002
Dát tip
Moc hezké, jsem rád, že mohu otipovat. Také mi připadá, že jsem to už musel číst. A určitě jsem to neměl od Stínovlasa, s ní jsem si psal jen o jejích vlastních básničkách. moebius: Nevšiml jsem si, že by byl někdo vytřen za romantiku. Leda za špatnou romantiku, a to ne kvůli té romantice, ale kvůli té nekvalitě.

Damik
07. 08. 2002
Dát tip
Jak rádi se občas zasníme:-)) Líbí se mi......*t*

ikarka
06. 08. 2002
Dát tip
:-)*

gASK
06. 08. 2002
Dát tip
..smyslný jak kočka a magický jak noc...příjemný počteníčko..:)..

Ludvoděj
06. 08. 2002
Dát tip
hmm:))....jak říkal Standa je to upřímný a na nic si to nehraje... hodně líbí:)

večernice
06. 08. 2002
Dát tip
básnička je roztomilá a svou nevinností mne přímo hypnotizuje :) Carodeji, kdyby to nebylo "starší" dílko začala bych si skoro myslet, že jsi to psal kdysi dávno pro kotě :))) ***

AHED
06. 08. 2002
Dát tip
Jo, moc pjekný, ale občas to tam trošku zaskřípe, co se rýmu týče (to je pak v p...), ale jinak je to dobrý. Našinec písmáckej by řekl: Líbí T/O/V ****!!!! či tak podobně...

Carodej
06. 08. 2002
Dát tip
Ano, jsem si velmi dobře vědom, kde to skřípe, ale je to nostalgie a nechci to upravovat:)) díky všem:)

Witch
06. 08. 2002
Dát tip
to je vážně moc krásný... *

Krel
06. 08. 2002
Dát tip
!!*

Papulipida
06. 08. 2002
Dát tip
Mám doma kocoura ... nikdy si sice nepředstavuju že by byl chlap, ale ... proč ne? :-) Myslím že se mi to líbí. Takový osamělý.

Stínovlas
06. 08. 2002
Dát tip
Hned si ji dám do oblíbených a *. :o)

Astalavista
06. 08. 2002
Dát tip
Jo, Čáro, bylo to tady, vzpomínám... a je to dobrý i dneska...:)*

Davidek
06. 08. 2002
Dát tip
Nadherny!! *T*

Carodej
06. 08. 2002
Dát tip
Astalavista - proboha, a kam to zmizlo???? ALL - díky moc, poněkud jste mne překvapili...:-)

moebius
06. 08. 2002
Dát tip
fakt dobrý, jsem rád, že někteří kritikové se už uklidnili a bez hysterie snesou trochu romantiky, kterou po nočních pitkách ve tři ráno hážou rovnou do Výtěru....

Astalavista
06. 08. 2002
Dát tip
Carodej: to nemám ponětí, ale tuhle věc znám, určitě jsem ji už četl... :))

miklunka
05. 08. 2002
Dát tip
:*)

tassa
05. 08. 2002
Dát tip
milé, kočičí, smyslné, zdá se mi to být

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru