Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Trestní odpovědnost

09. 09. 2002
2
0
2542
Autor
horák

Trestní odpovědnost
 
 Jedním z témat nedávno skončené volební kampaně bylo i snížení věku pro trestní odpovědnost. Některé strany přišly s nápadem umožnit trestání už čtrnáctiletých osob.
 

Zdá se mi to stejně populistické jako neustálé připomínání myšlenky znovuzavedení trestu smrti. Voličům stačí půl hodiny sledovat zpravodajství TV Nova a byli by ochotni vzpomenout si na některé metody, jichž jsme se v rámci připojování k vyspělejší Evropě zřekli. Záběr na zdrcené rodiče zavražděné holčičky by leckterého humanistu přiměl k neodvolatelnému zdvihnutí ruky. Stejně tak příběhy žáků základní školy tyranizujících spolužáky a dělajících si z učitelek boxovací pytel lákají k jednoduchým řešením.

 

Nepopírám, že jako učitel vnímám narůstající problémy s náctiletými i jejich zrychlené dospívání. Přesto si myslím, že trestní zodpovědnost za jejich chování by měli co nejdéle nést rodiče. Ti by měli především vědět, jak jejich potomci tráví svůj volný čas a utrácejí jejich peníze. Není žádným tajemstvím, že nejmenší problémy jsou s dětmi, kterým rodiče věnují nejvíce svého času a nešetří odhodláním ani penězi, aby jim volný čas beze zbytku zaplnili.

Nudící se dítě z jakékoliv části sociálního spektra si prostě časem najde jiného organizátora.

 

Navíc mi připadá nefér, že s občankou valíme na mládež více zodpovědnosti než výhod. Člověk, kterému bude za týden osmnáct, si nemůže svobodně koupit pivo, přes tři roky legálního souložení si nemůže půjčit pornokazetu, řídit může jen  motocykl. A když se vrátím k volbám - musí se dívat na to, jak důchodci, kteří mu za pár let budou ukrajovat řádný krajíc z jeho výdělku, hromadně volí Komunistickou stranu Čech a Moravy. Kdyby náhodou na demonstraci zmíněné strany do zpěvu Internacionály hlasitě zaprotestoval proti propagaci komunismu, může se stát, že ho policie odtáhne v želízkách a obviní ho třeba z výtržnictví.

 

Jak můžeme po někom chtít, aby byl trestně zodpovědný, když mu nechceme dát ani tolik důvěry, kolik je potřeba k výběru zastupitelů? Když se tak dívám na výsledky posledních voleb, mělo by být raději  zbaveno zodpovědnosti za své činy  nemálé procento dospělých.


Jim_Beam
02. 11. 2002
Dát tip
To jsme dva!

Jim_Beam
22. 10. 2002
Dát tip
Mám stále silnější pocit, že tvá díla patří na stůl nejmenovaného nakladatelství. Brilantní prózy!!!!

Jim_Beam
22. 10. 2002
Dát tip
Mám stále silnější pocit, že tvá díla patří na stůl nejmenovaného nakladatelství. Brilantní prózy!!!!

Jim_Beam
22. 10. 2002
Dát tip
Pokud už tam ovšem neleží(na tom stole):-)

horák
22. 10. 2002
Dát tip
Teď jsem z toho jelen. Do jakého nejmenovaného nakladatelství mě chceš šoupnout?

Seregil
11. 09. 2002
Dát tip
Jo, na tom je hodně pravdy.... ale není to tak jednoduché - v praxi....

horák
11. 09. 2002
Dát tip
Účelem mých příspěvků není hledat řešení (lehká). Spíše chci upozornit na nějaké fenomény. Pohnutkou zde byla např. bezmoc s rostoucích sloupců bolševiků. bylo jasné, že je volila především starší generace, která už od budoucnosti těžko něco čeká. Moji synové zatím volební právo nemají a to je ta budoucnost čeká. A zase - když to napíšu takhle, je to zjednodušené, kdyby tady bylo přihlášeno pár důchodců, tak ze mě udělají antidůchodcovského šovinistu. Chtěl jsem si jen rýpnout.

gd
11. 09. 2002
Dát tip
Šovinisto!!! (Ech. To revma...)

Toxman
11. 09. 2002
Dát tip
horák: Možná je problém taky v tom, že jako společnost jsme se(bohužel) do dneška ještě zcela nedokázali vypořádat s temnou dobou komunismu...

horák
11. 09. 2002
Dát tip
Hlavně měly všechny strany začít od nuly. Komouši se měli úředně zakázat a pokud to lidem chybí, měli si založit novou stranu se stejně utopistickým programem. Když se jim nechala základna, část majetku, symboly, nevymřou. Nevadí mi vyloženě ze své podstaty tolik jako mi vadí, že u nás nemůže fungovat standardní demokracie, jelikož část parlamentu oficiálně s komouši nespolupracuje. Chci parlament, kde budou strany, s kterými se dá jednat. Lepší by bylo je rozvěsit po klandrech anebo normálně respektovat, než tahle schizofrenie.

Toxman
11. 09. 2002
Dát tip
(A pak, že nehledáš jednoduchá řešení :))) Když se nenašla včas odvaha je od základu zrušit, tak dneska po dvanácti letech je už asi trošku pozdě. Přesto mě spíše těší, že přestože komunisti získali ve volbách značnou podporu, dokázaly se demokratické strany sjednotit ve společném postupu. A myslím, že tohle je náhodou celkem účinný postup i proti jiným extremistickým stranám a hnutím.

horák
11. 09. 2002
Dát tip
Co je jednoduché řešení? Ty kandelábry jsou samozřejmě myšleny obrazně. A co nám bránilo je prostě zrušit, rozpustit jako v jiných postkomunistických státech? Každý ví, že v těch všech stranách demokratické levice jsou zalezlí, ale aspoň to tak nečumí a dá se s nimi jednat, a lidem to vadí daleko méně, než když teď příjde Špidla, že už to s US dál nejde a začne tvořit vládu s KSČM. Znovu říkám, že mi nevadí bolševici - ať si tomu dál věří, ale vadí mi, že blokují normální vývoj. Není je možné za stávající situace hodit přes palubu jako Sládka - lidi ho prokoukli a on skončil, stejně důchodce za životní jistoty atd. Tihle mají stejně demogogický program a budou tam, co mé děti budou naživu. PArazitovat.

gd
11. 09. 2002
Dát tip
Dík, Stando. A horáku - nikdy nepřestanu bejt vděčnej za to, že komunisty nikdo nezakázal a nezrušil. Kdyby se tak stalo, mohly by se ty rudý svině tvářit (podobně jako SDL na Slovensku - což jsou komunisti jako vyšitý a o jméno přece nejde) jako "moderní levicová strana". Koneckonců se o to pokoušej i tak. Ale naštěstí jim to moc nejde, protože s tou jejich provařenou nálepkou "komunisti" každej volič moc dobře ví, co jakýho peklíčka jde. Díky za to.

gd
10. 09. 2002
Dát tip
yos: ale tady jde o demografickej vývoj. poměr mezi práceschopnými a důchodci se dost dramaticky zhoršuje, a tak je nutné něco v tomhle ohledu dělat. zřejmě zásadní reformu důchodového systému, ale na to špidlík nemá koule. bohužel - odkládáním se to jenom zhorší.

Yossarian
10. 09. 2002
Dát tip
Samozřejmě souhlasím, o to se nikdo nepře, ale vystřílet je nemůžem, taky pracovali, to sem myslel.

gd
09. 09. 2002
Dát tip
Jo, to je přesný. Kdysi jsem už něco psal v tom smyslu, že mladiství to sice mohou dělat, ale nesmějí se na to dívat, protože by je pornografické materiály mohly poškodit v jejich morálním vývoji... Zatracená předposranost... Ale pořád lepší než ve státech, kde si pivo koupíš až ve 21 letech. *

Toxman
09. 09. 2002
Dát tip
Vybíráš si schválně rozporuplá témata. V tomhle s Tebou nemůžu souhlasit. Každý musí nést odpovědnost za své činy a čím dříve se to naučí, tím to později v životě bude mít lehčí. Je jednoduché svalovat vinu jen na rodiče (zodpovědnost jistě mají a měli by se tedy i spolupodílet na činech své ratolesi), ale je příliš alibistické pustit třeba desetiletého vraha na svobodu s tím, že přece za všechno může jen výchova...

gd
09. 09. 2002
Dát tip
toxík: ono je to vcelku jedno, od jaké doby budou mladiství trestně zodpovědní. horák správně upozorňoval na to, že když někomu hážete na krk zodpovědnost, měl by také mít nějaká práva. a sorry - čtrnáctiletý dítě si bez svejch rodičů nemůže ani prdnout.

Toxman
09. 09. 2002
Dát tip
gd: Ono je právo a právo. Je rozdíl mezi tím, když někomu svěřeníme ve 12 zbrojní pas nebo řidičák a tím, když i přesto, že to takovým lidem neumožníme, sámi střílí nebo jezdí. Co je postižitelné NEMUSÍ být nutně právem jedince. Souhlasím však s tím, že je třeba hledat rovnováhu mezi zodpovědností a právy (je lepší kladná motivace, že něco můžu, než záporná, že něco nesmím). (add čtrnáctileté dítě: Je také plně závislé na tom, že jej rodiče za zákona "živí". Tzn. na jedné straně nemá tolik práv, ale na druhé straně ani tolik povinností z toho vyplývajících.)

gd
09. 09. 2002
Dát tip
toxík: právě proto, že je závislé na rodičích, mají rodiče zodpovědnost za své dítě. pokud se ovšem ve čtrnácti dá ještě hovořit o dítěti - ostrá hranice mezi dítětem a dospělým neexistuje, a tak to bude vždycky sporné. pokud někoho zabije dítě střelnou zbraní, je jasné, že nemělo právo držet zbraň, ale stejně tak je jasné, že rodiče cosi hrubě zanedbali. když pes pokouše chodce, bude rovněž potrestán jeho majitel a nikdo proti tomu neprotestuje. důležité je, aby VŽDY někdo nesl odpovědnost. částečně dítě, částečně rodič, zcela rodič, nebo zcela dítě - možná by to šlo odstupňovat podle závažnosti trestného činu... pokud sedíš v parlamentu, zkus se o tom zmínit na dalším zasedání.

Toxman
09. 09. 2002
Dát tip
gd: V podstatě nezbývá než souhlasit, jen upozorním na jeden fakt. Z hlediska odpovědnosti je obrovský rozdíl mezi dítětem a psem. Zatímco pes nemá vědomí sebe sama, dítě si svou existenci a své jednání uvědomuje (pokud se nejedná o mentální poruchu). Ovšem není schopno (laicky řečeno) vždy a za všech složitých okolností rozhodnout, zda to co číní je v souladu s obecnými pravidly chování či nikoliv. Zásadní bod zlomu, kdy by mohlo být za něco trestáno je tedy v době, kdy si samo uvědomuje to, co činí. Je pravda, že je to u každého člověka jiné a je to různé také v různých oblastech života. Zatímco dítě ve školce si uvědomuje, že se nemá počůrávat. Vůbec si nemusí uvědomovat, že když kamarádovi sní třeba termix, udělalo něco špatně. Jenže je obtížné určit, kdy si dítě něco plně uvědomujeme a kdy ještě nikoliv a jelikož je to individální, museli bychom ke každému přistupovat zcela individuálně. Z hlediska legislativy je však takový přístup velmi nevhodný z mnoha důvodů... Je třeba mít alespoň rámcová kritéria. Proto je třeba určit (řekněme na základě psychotestů), co "dítě" v tom a v tom věku skutečně chápe a tudíž za co zodpovídá. Co se týče závislosti na rodičích: Současná společnost vyžaduje povinnou školní docházku a pak většinou ještě soustavnou přípravu na budoucí povolání. V té době dítě v podstatě nemá možnost se nějak samo o sebe postarat, proto ta povinnost rodičů. V teoretickém případě, kdy třeba dítě někde u domorodých kmenů v Africe tyto povinnosti nemá, věřím, že může mít plná práva i povinnosti, jako ostatní dospělí, mnohem, mnohem dříve. PS: Parlament má předem stanoven program o čem se bude jednat, když se např. právě jedná o daních z příjmu, bylo by nesmyslné míchat do toho trestní odpovědnost mládeže :o)

gd
09. 09. 2002
Dát tip
No tak co tady řešíme?

Yossarian
09. 09. 2002
Dát tip
Je to těžký vyslovit jasnej závěr, vždy je něco pro a něco proti. Ale nesouhlasim s Horákem s těma důchodcema, nejde o to co volej, ale oni přece taky dělali, tak maj na důchod právo, nejde napsat že budou ukrajovat přádnej krajíc, oni taky chodili do práce.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru