Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

HTML pro BLONDÝNKY - 1 lekce

Výběr: Lyryk
03. 10. 2002
8
0
7402
Autor
Petula

Vážení Písmáci,

v nulté úvodní lekci
HTML pro blondýnky jsme si naznačili, že se pomocí HTML TAGů dá formátovat text. Viděli jsme jeden párový a jeden nepárový HTML TAG.

V této první lekci bych se chtěla věnovat především písmu…
Popisy v lekci jsou rozděleny na tyto části:

  • Základní popis
    Popis základních příkazů, které je dobré si pamatovat
  • Doplňky
    Upozornění na pravidla, možnosti a drobné záludnosti
  • Poznámky
    Pár drobných rad, které by se mohly hodit

LEKCE I. – PÍSMENKA





PÍSMENKA

Písmenkům a tedy i celému texty, který z nich poskládáme, můžeme nastavit tyto vlastnosti:
  • Velikost
    Například Větší, Ještě větší, Menší než je právě použité
  • Vlastnosti
    Kursiva, Bold, Podtržené a jejich případné kombinace
  • Font
    čili typ vzhledu písma, který se má použít
  • Barvu
    Například STRAKA





Velikost písma


Nejjednodušší nastavení změny velikosti písma je použití zvětšení a zmenšení písma oproti běžné velikosti.

Kýženého efektu docílíme HTML zápisem:
…použití <BIG>zvětšení</BIG> a <SMALL>zmenšení</SMALL> písma…

Všimněte si, že oba TAGY jsou párové.

Poznámky:
  • Písmo se zvětšuje a zmenšuje o jednu velikost oproti základnímu nastavení
  • Pokud jste textu určili nějakou barvu a budete trvat na tom, že zůstane zachovaná i uvnitř části, kde je zvětšení či zmenšení písma, pak je potřebné tuto barvu nastavit uvnitř TAGů určujících velikost. V opačném případě se může stát, že písmo bude mít barvu dle základního nastavení.


Vlastnosti písma


Bold neboli tučné písmo

HTML zápis: …neboli <B>tučné</B> písmo


Italika neboli kursiva, tj. písmo šikmé

HTML zápise: …neboli <I>kursiva,</I> tj. písmo…


Under strike neboli podtržené písmo

HTML zápis: …neboli <U>podtržené</U> písmo


Kombinace jsou možné, zde třeba tučné podtržené písmo

HTML zápis: …třeba <U><B>tučné podtržené</B></U> písmo


Všimněte si, že všechny tyto TAGY jsou párové, tedy že ohraničují oblast, které dávají své vlastnosti.

Dále je velmi potřebné si všimnout, jak jsou poskládány TAGy při sčítání vlastností. Je to jako v balíčku.

Představme si krémek! Dostaneme ho v hezké papírové krabičce. Ta je ze všech stran okolo skleněné dózičky a ta je zase ze všech stran okolo krémku.
Kdybychom to při ukládání krémku pomotali (nebo spíše pomotaly, že…) tak bychom měli(y) z jedné strany stěnu krabičky, pak stěnu dózičky, pak krémek, pak CHYBNĚ stěnu krabičky a pak teprve CHYBNĚ stěnu dózičky a krémek by se nám nasáknul do krabičky a dózička by se rozbila!
Tedy TAGy také hezky vkládáme jeden do druhého, například jako matrjošky a nekřížíme je přes sebe.

CHYBNÝ HTML zápis: …třeba <B><U>tučné podtržené</B></U> písmo
TAG B je zde jako krabička a U jako dózička. TAGy se kříží!!! Krémek vytéká, matrojška je rozbitá…


Fonty


Při prohlížení má každá webová stránka přednastavený nějaký font. O to se postará nastavení v počítači. Pokud chceme zobrazit písmo jiné, musíme si je určit.
Pro běžné použití stačí rozlišovat písma bezpatková (například fonty ARIAL či HELVETIKA) a písma s patkami (například tento font TIMES).
Existují mraky fontů, ale ne všechny jsou všude správně zobrazovány. Ne všechny umějí i česká písmenka s jinak velmi prospěšnými „nabodeníčky“ páně Husa.
To, že vybraný font vidíme u sebe na počítači dobře, ještě neznamená, že jej tak uvidí i na svém počítači někdo jiný! Nebude-li na jeho počítači náš krásný font instalován, uvidí prohlížející jen docela obyčejné písmo. Proto je nejlépe používat jen naprosto běžné fonty, jakými jsou například zde výše jmenované.

Změna fontu na písmo Impact a zpět na původní.

HTML zápise:
…na <FONT FACE=IMPACT>písmo Impact a zpět na</font> původní.

Opět se jedná o párový TAG.

Poznámky:
  • Je úplně jedno, zda napíšu kouzelné slovíčko či zkratku TAGu velkým či malým písmem. Tedy jak FONT, tak i FoNt či font je správný zápis. Snad jen pro přehlednost je vhodné používat velká písmena, tedy FONT.
  • Tag FONT má, jak i dále uvidíme, více použití. Zde jím upravujeme jeho vzhled, tvář. Píšeme FACE=ARIAL. Pokud bychom však psali třeba jméno fontu velmi příbuzného, totiž FACE=ARIAL CE, nebylo by jasné, kam to nešťastné CE patří. Proto je nutné dát takový výraz do uvozovek, tedy FACE=\"ARIAL CE\".
    Celý zápis HTML TAGu by pak správně vypadal takto:
    <FONT FACE=\"ARIAL CE\">
    Do uvozovek se ostatně mají dávat i ostatní hodnoty za rovnítkem. Jenže prohlížeče jsou chytré a tak si je za mne většinou domyslí. Já uvozovky moc nepoužívám…


Barvičky


Další vlastností tagu FONT je barva.
Barva se může skládat velmi plynule po jejích jednotlivých složkách (jako z duhy), ty se však vyjadřují číslicemi a to je otravné.
Pro běžné použití nám stačí barvičky, pro které jsou vymyšleny názvy.

  1. MAROON - kaštanová
  2. YELLOW - žlutá
  3. LIME - citrónová
  4. OLIVE - olivová
  5. GREEN - zelená
  6. TEAL - jedlová zeleň
  7. AQUA - jasně modrozelená
  8. BLUE - modrá
  9. NAVY - námořnická modř
  10. PURPLE - purpurová
  11. FUCHSIA - petulí oblíbená
  12. RED - červená
  13. PINK - růžová
  14. WHITE - bílá (Ten prázdný kus vlevo si označte myšákem tak, že mu budete jemně tlačit na levé ouško a jeho drápkem pojedete přes tu mezeru tak, aby měnila barvu! Je tam…?)
  15. SILVER - stříbrná
  16. GRAY - šedivá
  17. BLACK - černá

Změna barvy a zpět na původní.

HTML zápise:
Změna <FONT COLOR=\"FUCHSIA\">barvy a zpět na </font> původní.

Opět párový TAG.

Poznámka:
  • Pro zvolenou brvu použiji příslušný anglický název ze zde uvedeného seznamu.




Děkuji za pozornost!

Vaše Petula
|||~_~||| Čarodějnice




V příští lekci si povíme ještě něco o velikostech písma, o nadpisech a budeme se věnovat také takovým „drobnostem“, jako je možnost vyzkoušení si, že napsané TAGy dělají to, co chceme a pro případ nouze i to, jak vlastně napsat pro náš kýžený TAG znaky „menšítko“ a „většítko“, když je nenajdeme na klávesnici…

Tak po nulté seznamovací lekci jdem do toho...

 

Pokud nebude něco O.K., prosím, dejte mi vědět.

On se totiž občas chová Písmák jinak, než když dáte HTML text do běžného prohlížeče...

 

Do prologu dávám proto, že tam se to lépe umisťuje...

 

Ahoj |||-_-||| Petula


Petula
01. 06. 2006
Dát tip
fakt? Tak to jsem ráda. Díky! ;o)
|||-_-|||

sidonia
27. 05. 2006
Dát tip
a to ja si tady tak zkousim.. dycky to vim a pak to zapomenu taxe sem musim vratit:) dobra vec tahle vec:)

Petula
26. 05. 2006
Dát tip
sidonia ◄ Ne, to je kec! ;o)
|||-_-|||

sidonia
25. 05. 2006
Dát tip
fakt?

Solitary
03. 02. 2005
Dát tip

John_Ceder
10. 12. 2004
Dát tip
ty jo!

Jé!

noeran
06. 11. 2004
Dát tip
jenom si to tak zkusim a zase pudu ))

noeran
06. 11. 2004
Dát tip
jojo... jdu... :)

Solitary
06. 08. 2004
Dát tip
Poslední pokus a už tu nebudu dělat paseku

Solitary
09. 07. 2004
Dát tip
< B >Aha :) Schválně, jestli se mi to zobrazí..< /B >

Solitary
09. 07. 2004
Dát tip
dobrýýýýýý !!!

Petula
01. 07. 2004
Dát tip
Mají-li se tagy zobrazit, nepíší se jako tagy, ale svou „znakovou entitou“: < text > je zapsáno jako &lt; text &gt;
|||-_-|||

Solitary
30. 06. 2004
Dát tip

SUPER! DÍK! A JAK SE TI VŮBEC DAŘÍ TY TAGY PSÁT, ABY SE ZOBRAZILY A NEBYLY FUNKČNÍ?

...no už nebudu otravovat, nejsem tu jediná... :o) a to jsem brunetka..


Petula
29. 06. 2004
Dát tip
Solitary ◄ Podobně, jako u čáry. Viz druhá lekce! <p align=center>CENTROVANÝ TEXT</p>

CENTROVANÝ TEXT


<p align=left>TEXT NA LEVOU ZARÁŽKU</p>

TEXT NA LEVOU ZARÁŽKU


<p align=right>TEXT NA PRAVOU ZARÁŽKU</p>

TEXT NA PRAVOU ZARÁŽKU


|||-_-|||

Solitary
10. 06. 2004
Dát tip
Petula: Když už jsi se zmínila o zalomení textu, jak se dělá zarovnání na střed?

Solitary
10. 06. 2004
Dát tip
to jsem zvědavá, co mi vznikne..
Solitary
10. 06. 2004
Dát tip
křížení, tomu nerozumím asi už toho nechám

Solitary
10. 06. 2004
Dát tip
umí to jiná písma,doufám.. i když...

Solitary
10. 06. 2004
Dát tip
tohle tu asi není... už budu končit, omlouvám se za své výše uvedené pokusy - néé, nejsem psychopat :-)

Solitary
10. 06. 2004
Dát tip
jo, a co má dělat toto?

Solitary
10. 06. 2004
Dát tip
Taky jde blikání, ale nemůžu přijít na to, jak se to dělá..

no idem to skusit, aha:

to som vazne zvedava, co z toho vyleze xixi :)

ejchuchuuu to je haluz!!!! :)))

Humble
09. 04. 2003
Dát tip
Jo, dobrá práce, ač nejsem blondýnka, cením a oceňuji ! :o)))*

Seregil
04. 02. 2003
Dát tip
Tak dosud jsem se nevyjádřil, tak tedy se vyjadřuji

Seregil
04. 02. 2003
Dát tip
hm a červený to nejni

Quinn
17. 01. 2003
Dát tip
ŠIKULKA!

Borec
22. 10. 2002
Dát tip
Tak tohle je:

blbjenka
10. 10. 2002
Dát tip
noumalne zavidite, holky :o]

Cyndi
10. 10. 2002
Dát tip
hej blbjenko, cyndi má inačejší "kchalr of bebiton" než tu tvojí divnotinu :)))

PETULKO děkuju za instruktáž


Cyndi
10. 10. 2002
Dát tip
a taky moc moc moc děkuju skromněnce...

že mi rozjezdila barevný tučňáky

chicht
skromna
10. 10. 2002
Dát tip
n.z. Cyndi..rádo se stalo :-))

Cyndi
10. 10. 2002
Dát tip
aviii*

blbjenka
09. 10. 2002
Dát tip
achá... tak já se příště nebudu tak blbje ptát, a mrknu do zdrojáku :)) Hele, Peťo, a tohle znáš? <font color="Petula">Petula</font> <font color="blbjenka">blbjenka</font> čili, Peťo, žádná fuchsia, TOHLE je TVOJE barva :o)) Při vší skromnosti, mám hezčí :) a co teprve třeba Nuitík,Cyndi, alina, skromna, atakdál :))
kdo si hraje, nezlobí :) a stejně seš šikulka, Peťo !

Nuitík
09. 10. 2002
Dát tip
Milá blbjenko, já nechci být napsaná černě, toliko k problému :o)))))))))

Petula
09. 10. 2002
Dát tip
Milá ► Blbjenko!
Pokud mi někdy někdo někde násilím přidělil nějakou barvu, je to jeho problém. Má asi chybu v
Evi Denci.
Já mu na to hážu veliké NIC! …
░▒▓-_-▓▒░

Pája
08. 10. 2002
Dát tip
skvělý!***

Zly
08. 10. 2002
Dát tip
Asi sem se zamiloval "FUCHSIA - petulí oblíbená" hihi Petulo, vážně skvělé!

Petula
08. 10. 2002
Dát tip
Nojo, zrzky... Zase sou s nima problémy... Tak míchat... Namíchal si mě... SKORO... :o)))) Hele, blbjenko, připomeň se mi časem, kdybych zapomněla… Vona to už není látka pro blondýnky... :o) No, uvozovky by měly být asi správně všude... Ale, jak píšu, občas je nedělám... :o) U jednoduchejch výrazů to prohlížeče obvykle vydejchaj... TAG píšu tak, že dávám jeho kód a ne ten TAG. BUDE VYSVĚTLENO, asi ve 2 či 4. lekci.
|||-_-|||

blbjenka
06. 10. 2002
Dát tip
pjekný, Peťo, i zrzky se poučily. já třeba myslela, že uvozofky se musej furt a všude. a taky by mě zajímalo, jak děláš, že ti to ten tag napíše a nepoužije? a budou lekce míchání barviček pomocí čísel a křížku?

alina
05. 10. 2002
Dát tip
Petulííí, nemyslelas tím malým dítětem s dynamitem nikoho konkrétního , viď, že ne-éé :o)) Slibuju, že já se vyblbnu tady - o vyučování - a pak už budu hodná :o))) *o*

Whelp
05. 10. 2002
Dát tip
Petulinko tak toto je hodno tipa. Ovšem i ty dodatky ve formě kritiček jsou poučné. Bude první lekce? Prosím!! :o))

Whelp
05. 10. 2002
Dát tip
Petulííí nějak se mi nepovedla barvička. :o((

Whelp
05. 10. 2002
Dát tip
JOOOO!!! Já jsem tak dobrej.:o)))

Endif
05. 10. 2002
Dát tip
Albireo: Tak to už se nemůžu dočkat! :)

alina
04. 10. 2002
Dát tip
Petulííííí :o)) .......téééda, ufffff, to je makačka, našťouchat tam fšechny ty karabatítka, postrkovátka, udělátka a kouzlítka :o))) Sem teda na to zvjědafá, esli se mi to povedééé!!!!!!!!! *o*

alina
04. 10. 2002
Dát tip
jupíííííííííííí....... hádeééééj, co máš u mě??? No jasně, uhodla: """"""""""""*o*""""""""""

alina
04. 10. 2002
Dát tip
jééé, teď mě etě něco napadlo, ale to se mi asi nepodaří :o))) """""""*o*""""""" Tak to sem teda celá zvědavá, esli z toto něco vyleze :o))) .....a že já tak ve škole nesnášela ty hromady závorek v matematice :o))) *o*

alina
04. 10. 2002
Dát tip
jéééééééééééééééééé, von je taaaam, xichtík, a tříbarevnééééj :o)) *o*

alina
04. 10. 2002
Dát tip
A teď etě jeden dotaz!!!! Tyhlencty kouzlíčka fungujou kdy a kde??? Ptám se, protože jsem to zkoušela třeba na pokecu - ty tučný písmenka - a tam to nekouzlilo

Endif
04. 10. 2002
Dát tip
Velmi záslužný počin! Přimlouvám se též za minikurz typografie, jinak to tu bude šíleně barevné :)

Armand
04. 10. 2002
Dát tip
*

Bacil
04. 10. 2002
Dát tip
No jo, ono to funguje jen někdy a někde - na Pokecu neé! :-)

Albireo
04. 10. 2002
Dát tip
alino, na Písmákovi to funguje v kritikách a v prologu. Většina těchto vymyšleností nefunguje na Pokecu a ve Zprávách. Pokud chcete vkládat tahy do díla, musíte při vkládání kliknout na maličký odkaz původní formulář s možností vkládat HTML značky mezi okny pro Prolog a Dílo (doporučuji před vlastním psaním - kliknutí napsaný text vymaže). Některé tagy je možné ale vložit i z normálního formuláře - ne tak, že je napíšeme, ale pomocí ikonek nad oknem pro text. Endif: Připravuji podobný kurs jako Petula - jenže ne o HTML, ale o základech básnického "řemesla" (rýmy, metrum a rytmus, básnické ozdoby apod.) Jeden z dílů se bude zabývat i typografií.

jazz
04. 10. 2002
Dát tip
huh začíná to přituhovat.....doufám, že tam není taky statistika, ta mi nikdy nešla.....:c))

Cyndi
04. 10. 2002
Dát tip
avi

Nuitík
04. 10. 2002
Dát tip
jééééé, tutose to bude hemžit barevnejma podtrženejma teˇˇdkonc :o)

Petula
04. 10. 2002
Dát tip
No!!! Toho se taky bojím, Nuitíku, aby někdo, komu se dostanoi do rukou HTML TAGy, s nimi nezacházel jako malé dítě s dynamitem… Proto jsem dlouho s tímto „kursem“ váhala…

PROSÍM TÍMTO VŠECHNY O MÍRNÉ POUŽITÍ!!! ◄ Olda je mimo republiku a kdo to pak bude po nás opravovat, že…


|||-_-|||

Nuitík
04. 10. 2002
Dát tip
a hrome, pročpak je to adresované mně :o) já to ještě ani nezkusila, no néééé? :o) fakt.

Petula
03. 10. 2002
Dát tip
Další až příští týden... Snad!!!
Ahoj |||-_-||| Petula

Katerina
03. 10. 2002
Dát tip
Tak co? Je to ruzove? A co tohle?

Katerina
03. 10. 2002
Dát tip
Huráááá, umím barvy!!!!! Díky....!!!

asi budu trénovat... :-)

skromna
03. 10. 2002
Dát tip
jejda je to čím dál složitější :-))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení

© Dobrý spolek

Nahoru