Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Svůdná stydlivost

18. 11. 2002
24
0
3670
Autor
Jeanne

 

Každý z mých prstů byl

kouzelný král,

když jsi je po jednom

do svých úst bral.      

 

Vlasy jsi namotal

na ruku něžnou,

polibky zahalil,

já byla kněžnou.

 

Závoj tvých polibků

spadl mi na ňadra,

tok se pak zastavil,

ostych jsem nezvládla.

 

Jen sponka malinká

ve dlaních zbyla,

zůstávám  přeludem,

zlobivá víla.

 


Seregil
01. 01. 2003
Dát tip
Velmi pěkno...vě.... tip

hurvinek
27. 12. 2002
Dát tip
moc se mi libi a myslim, ze ma mila bude dnes vecer prijemne prekvapena.....

studanka
27. 12. 2002
Dát tip
nádhera...

jupiter21
27. 12. 2002
Dát tip
pěkné...možná že i ten druhý se styděl,avšak je na něm aby se pokoušel,taky se možná musel překonávat. tip

Jeanne
21. 12. 2002
Dát tip
díky Miroslávku za kritiku.Zkusím se polepšit, jenže to nejde ze dne na den, to asi víš,že jo. Tohle je složitější, než se na první pohled zdá, tedy, má-li to splňovat vše, co to má mít.

Miroslawek
21. 12. 2002
Dát tip
kdyby to bylo jednoduché... ;o))))

bodlacek
20. 12. 2002
Dát tip
ty jsi ale trtka :-)

Miroslawek
20. 12. 2002
Dát tip
bodlacek: určitě... i kdybych věděl, co trtka znamená...

bodlacek
20. 12. 2002
Dát tip
neboj odborníku, není to nic sprostého...

bodlacek
19. 12. 2002
Dát tip
No Miroslawku, asi víš co děláš, když mi dáváš avi. I když jsou takové kritiky odborně obohacující (protože je slušně napsaná), ale nic se nemá přehánět ;-)

Miroslawek
19. 12. 2002
Dát tip
bodláček: no právě... nic se nemá přehánět... i proto jsem ji psal ;o)))

bodlacek
19. 12. 2002
Dát tip
hm, jen mě tedy zaráží, že ji máš delší než je báseň samotná. Pročpak asi? ;-)

Miroslawek
19. 12. 2002
Dát tip
bodláček: to je dobrá otázka, ale už jsem Ti na ni odpověděl ;-)))

Nuitík
12. 12. 2002
Dát tip
to mi připomnělo, že jsem dneska ještě nic nehltala...:o) děkují za předpověd' budoucnosti, ooooo má Libuše :o)

Miroslawek
11. 12. 2002
Dát tip
Předem své kritiky bych rád poznamenal, že se budu vyjadřovat pouze k literární stránce textu, pohnutky a (po)city autorčiny předmětem vyjádření či posuzovaní nejsou, toho bych se neodvážil ani v pozitivním, ani v negativním smyslu dotknout, byť jinak mám v úmyslu poněkud rozrušit jásavý tón předešlých výkřiků. Na první pohled je zřejmé, že jsi, Jeanne, zvládla základní zákonitosti metrické organizace básně. Čtyřveršové strofy s obvyklou variantou sdruženého rýmu jsou prosty toho, čemu by většina běžných čtenářů mohla říci formální chyby. Nicméně... ...stačí to? Nehledě k pozitivním reakcím přede mnou... (nechci srovnávat, ale pro ilustraci - Lunetik také vždycky dostával mnoho hlasů)... se domnívám, že nikoliv. Začněme rýmy. Ač by se zdálo, že jsou bez vady, mně vyvedené rozhodně nepřipadnou, dokonce bych řekl, že jsou špatné. Pomiňme, že zvolený způsob rýmování je trochu nenáročně prostý, a že zvučnost rýmů daná rýmovým koeficientem* je docela nízká, to samo o sobě není vada, v tomto případě možná jen symptom. Jenže rýmy nejsou pouhou otázkou akustiky, tj. pro uplatnění rýmu není důležitá jen akusticky hodnocená zvuková plnost, ale důležitější je novost rýmů, eufonický vztah rýmující se části verše k předcházejícím slabikám a také vědomí, že rýmovou shodou spjatá slova také něco znamenají. A tady nezbývá než říci, že hlavním opodstatněním volby konkrétních rýmovaných slov je evidentně samotný fakt, že se rýmují. Typická je dvojice něžnou - kněžnou, v případě poslední sloky se mi zdá dokonce příčinou existence celých (byť krátkých) veršů. Významová složka tam sice je, ale je druhotná a to je ona fatální chyba. Abych to řekl česky a ne, jak je mým zvykem, svahilsky - verše se mají rýmovat jaksi mimochodem a tím podtrhovat význam slov, ne naopak, tedy rýmovat se a pak do toho pasovat významy. Tím je rým nutně degenerován na poněkud lepší obdobu Cimrmanovy rýmové konstanty. Básnický jazyk: - slovní spojení jsou téměř všechna buď prozaicky dokumentární a nebo nepůvodní... a bohužel princip poezie jaksi spočívá v aktualizaci, tzn. nových způsobech používání jazyka sdělovacího (normálního, běžného), případně jazyka básnických škol předcházejících. Oblíbené paušální tvrzení, že všechno již bylo někdy řečeno, neobstojí. Záleží také kdy, kolikrát a kým... a v neposlední řadě, jaký jsi schopna dát i běžným slovním spojením skutečně vlastní význam. Na to, že to jde, stačí otevřít jakéhokoliv Skácela, Holana... Ve tvém textu mě nic nepřekvapí, mnohdy mohu napovídat dopředu jaké slovo bude následovat, spousta slov jsou pouhé redundantní výplně... mýchprstů, svých úst, tvých polibků nebo sponka malinká, atd. Pokud je text málo "hustý", začne náročnější čtenář sklouzávat po povrchu takto málo znamenajících slov a pozornost i zájem upadá... Obraznost - se mi jeví jako docela chudá... to souvisí jednak s použitým básnickým jazykem a také s absencí tajemství... když už jsem tady zmiňoval Skácela tak... básníci básně neskládají báseň je bez nás někde za a je tu dávno je tu od pradávna a básník báseň nalézá takže prostá a nechtěně možná trochu sprostá otázka... kde je tady ono někde za? Kde lze nalézat za nebo i mezi slovy... jinotaje, obrázky malované na stěny čtenářovy imaginace? Kde si lze nebýt jist? Kam se vracet a znovu objevovat ještě nepoznané plošky, vrstvy, posuny?... zde je v alegorii tak jasné, zřejmé a již tolikrát promítané i v dětských představeních vše řečeno, dopovězeno, prostor chybí... zkrátka báseň má pouhý jeden lineární rozměr... a směr - předem odhadnutelný, ne-li jistý. Závěrem bych se chtěl vrátit k rytmice... sebedokonalejší zvládnutí metrických zákonitostí je na nic, pokud toho nevyužiješ a uděláš z básně rytmicky dobře promazaný mechanický stroj - takový kolovrat. To snad stačilo v národním obrození, kdy se prostředky jazyka teprve budovaly... básníci se učili jej používat... pak už nikdy. Znám na to i termín - neutralizace metra. Verš je dán svým metrickým impulsem... to jest očekáváním, že něco podobného jako v daném verši se bude opakovat i v nějakém verši následujícím. Přílišné splňování tohoto očekávání vede k tomu, že je to zkrátka nuda. Dá se toho sice i využít ke zvýraznění jiných prvků ve verši, jako pozadí... ale to se mi nezdá být případ tohoto dílka. V celku mi tato báseň přijde jako prostá říkanka s romanticko-erotickým podtextem. Nic proti tomu. Ovšem, pokud to jen mírně přeženu, je takové "Pec nám spadla" dobrá báseň, kvalitní poezie?
* rýmový koeficient - kvantitativní poměr rýmujících se částí verše k jeho ostatním slabikám.

Nuitík
11. 12. 2002
Dát tip
bléééééééééééé, to Ti nečtu!

Miroslawek
11. 12. 2002
Dát tip
dobře děláš ;o))))

Nuitík
11. 12. 2002
Dát tip
já vim

lll_666
01. 12. 2002
Dát tip
...tu báseň bych chtěl prožít...

ICE_WIND
01. 12. 2002
Dát tip
Uaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Nadherne, ledovy vitr bude asi plakat ;o))). Ale to si neber, to byla jeho vina. Super!!! TIP!!!!

maty
30. 11. 2002
Dát tip
Jakto,že mi unikla....dávám tip za ni

_iris
26. 11. 2002
Dát tip
*

Vladka_V
21. 11. 2002
Dát tip
velmi hezké

Happy
20. 11. 2002
Dát tip
*

Witch
20. 11. 2002
Dát tip
zlobivá křehonká se sponkou v dlani něžná jak básnička co tip dám za ni :o) *!

Jeanne
20. 11. 2002
Dát tip
děkuji :)))

kminnek
19. 11. 2002
Dát tip
pěkné * tip

Severkanova
19. 11. 2002
Dát tip
Velmi nezne. Usmevavy T*

Danny
18. 11. 2002
Dát tip
****

vamp
18. 11. 2002
Dát tip
a co bylo pak ?!? :o) tip

Jeanne
18. 11. 2002
Dát tip
díky všem. Vamp .. právě že nic...

bodlacek
18. 11. 2002
Dát tip
hm, ale znělo to slibně... ;-) opravdu pěkné T

Čolito
18. 11. 2002
Dát tip
krásný

Brunhilda
18. 11. 2002
Dát tip
trochu detinsky, ale moc moc roztomily

VVV
16. 11. 2002
Dát tip
*

Schlange
15. 11. 2002
Dát tip
nádherně krásné

Albireo
15. 11. 2002
Dát tip
Nádhera! TÍP

Krel
15. 11. 2002
Dát tip
:-))

Notreal
15. 11. 2002
Dát tip
*

Drownedgod
15. 11. 2002
Dát tip
...příjemné pohlazení...:-)

Nuitík
14. 11. 2002
Dát tip
:o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru