Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Peněženka

02. 12. 2002
32
0
2344
Autor
aRmida

Nalezl jsem peněženku. Uprostřed rušného velkoměsta, na zastrčeném místě, na které skoro nikdo nechodí. Co jsem na tom místě dělal já zde nechci příliš rozebírat, avšak pravdou zůstává, že mě nález peněženky značně překvapil. Asi ji někdo ztratil, pomyslel jsem si. Anebo ji sem pohodili zloději, kteří z ní vybrali všechny peníze a ponechali v ní tak možná jenom doklady. Usoudil jsem, že tato varianta bude blíž pravdě. Kdo by chodil ztrácet peněženku zrovna na takovéhle místo.

Zvedl jsem peněženku ze země. Zvědavě jsem odlepil pásek se suchým zipem a otevřel ji. K mému úžasu se uvnitř skrývala poměrně značná finanční hotovost. V samých velkých bankovkách. Udělám dobrý skutek a vrátím ji, zaradoval jsem se. Ale ať jsem hledal, jak jsem hledal, nenašel jsem nic, podle čeho by bylo lze vlastníka vypátrat. Žádný doklad, průkazka, ústřižek složenky, ba ani telefonní číslo, na které bych mohl zavolat a při troše štěstí majitele peněženky najít. Zkrátka vůbec nic.

S peněženkou v ruce jsem vyrazil zatížit vahou svých kroků a myšlenek velkoměstské chodníky. Dumal jsem, co si s ožehavým obsahem své dlaně počnu. Mohl bych si peníze nechat, napadlo mě. Majitele neznám, tak to ani nebude krádež. Nebo bych je mohl dát na dobročinné účely. Chtěl jsem konat dobré skutky, tak tady mám příležitost. Ale možná by to tak majitel nechtěl. A co majitel, kdo ví, jestli bych to tak chtěl já. Musím peníze zkrátka vrátit tomu, komu patří.

Rozhodl jsem se vyřešit tento problém čistě vědecky. Co mohu o peněžence s jistotou tvrdit? Zcela jistě patří nějakému člověku. Zvířata peněženky nenosí. Dobrá. Co mohu tvrdit s menší jistotou? Asi to byl obyvatel našeho města. Nebo naše město navštívil. Proto se s jistou pravděpodobností pohybuje po jeho ulicích. Někde tu zkrátka bude.

Tvrdit cokoliv dalšího jsem se již neodvážil. Nejsem z těch, kteří poznají, zda příslušná věc patří ženě či muži. Další postup svého pátrání jsem proto svěřil náhodnému výběru. Zkrátka zavřu oči, půjdu, a až napočítám do dvaceti, otevřu oči a peněženku dám prvnímu člověku, kterého uvidím. Osoba vybraná tímto způsobem přesně odpovídá tomu, co vím o majiteli – bude to člověk zde žijící nebo procházející městem.

Zavřel jsem oči. Vykročil jsem po chodníku vstříc davu a osudu. Jedna, dvě, tři… devatenáct, dvacet! Otevřel jsem oči. Deset centimetrů před špičkou svého nosu jsem spatřil sloup veřejného osvětlení. Vedle sloupu, na dva kroky od mé pravé ruky, stál stařík v ošuntělém kabátě a s nákupní taškou na kolečkách. Zvědavě si mě prohlížel. „Copak to tu provádíte, mladíku?“ zeptal se mě s šibalským úsměvem. „Našel jsem Vaši peněženku, pane,“ odvětil jsem napřahuje pravou ruku směrem k němu. „Ale děkuju, děkuju, vidíte, ani jsem si nevšiml, že jsem ji ztratil,“ opáčil dobrácky. Vzal peněženku a aniž by se podíval dovnitř, strčil ji do své tašky a bez jediného dalšího slova se odšoural směrem k městskému tržišti.

Vydal jsem se na druhou stranu. Mé srdce zachvátil zvláštní, hřejivý pocit.


Terush
05. 10. 2004
Dát tip
SKVĚLÝ! *TIP*

Josefk
03. 07. 2003
Dát tip
dobrý :-)

Ciutazza
19. 06. 2003
Dát tip
mňam

Yfča
13. 06. 2003
Dát tip
Fajn! :o))*

Daly
19. 04. 2003
Dát tip
skvele vyreseny!!!Tip

Katčenka
14. 04. 2003
Dát tip
Mne taky.Tip

Andulka
01. 04. 2003
Dát tip
hm, povidka se mi libila, napinava, velmi dobre se to cte....tve konce me vzdycky uplne prekvapi....:)

woai
13. 03. 2003
Dát tip
to se mi moc líbilo!!! ještě si přečtu kritiky... konec byl super, čekala jsem, že třeba narazí na zrcadlo... :-)

aRmida
13. 03. 2003
Dát tip
alim: a co bys s tím srdcem jako chtěla dělat? osmažit na pánvi?:-)

alim
13. 03. 2003
Dát tip
aRmida..no prohlidla bych si ho poradne, ze je dobromyslne a poeticke zaroven..je uz patrno..no a ten zabytek...by se videlo.-)))

alim
12. 03. 2003
Dát tip
kruci...ze jsem cetla jeste k tomu ty kritiky..jinak bych rekla..clovicku ty mas snad srdce na pravem miste...sem s nim..:-))) ale itak..tip*.))

Amanda
09. 02. 2003
Dát tip
Bylo to skvely :-)) zvlast ten zaver...!*

Trent
05. 02. 2003
Dát tip
Mě toho překvapilo dost. T

tele
04. 02. 2003
Dát tip
tohle by mě nenapadlo. jsem tak zvrhlá, že bych si to nechala.... :-)! je to moc zajímavě napsaný, a ten závěr mě vážně překvapil. tiiiiiiip

jorel
27. 01. 2003
Dát tip
... a deti z jedlickova ustavu opet prisli o jeden prizpevek... ba ne, zajimavy druh filantropie ...

aRmida
27. 01. 2003
Dát tip
jo, filantropie, to je to správné slovo:-)

aRmida
15. 01. 2003
Dát tip
Pavson: sestro!!! totiž: bratře!!! jsem tvoje babička!!!

j_i_r_i_k
15. 01. 2003
Dát tip
Hůůů, v co se to tady zvrhává? Mám technický problém - jak se dá od cizího dílka odstřihnout diskuse, kterou tam nechci? No, asi sem už radši nezavítám, nebo se dozvím, že onen stařík vlastně nebyl jen nějaký zlodějíček, ale bachař v koncentračním táboře a to už by se mi vůbec nelíbilo...

aRmida
15. 01. 2003
Dát tip
napiš pavsonovi, aby ti neposílal avíza. nebo aby nepsal takové kritiky:-)

Pavson
15. 01. 2003
Dát tip
j i r i k u neměj strach, jmenovanému bylo na konci války 13 let a tudíž nemohl být bachařem. Přesto varuji všechny obdivovatele ( především v souvislosti s prezidentskou volbou ), jmenovaný zakládal v roce 1948 Lidové milice a v roce 1968 pracoval v Pragovce jako vrátný a pod tzv. zvacím dopisem je pochopitelně podepsaný a to nikoli jako autor, ale jako "četl" a "na vědomí".

Hvězdička
14. 01. 2003
Dát tip
:o)

Pavson
14. 01. 2003
Dát tip
Pár slov o tom staříkovi: Jmenovaný J.D. nar. 24.6.1932 v Sušici ( okr. Klatovy ), sedmkrát soudně trestaný pro majetkovou trestnou činnost, v současné době ve výkonu trestu za trestný čin ponechání si cizího majetku. * ( mystifikace je moje teta )

JASAN
07. 01. 2003
Dát tip
Vidíš, jak pěkně jsi to udělal. A měli jste hřejivý pocit oba. Ty, i ten stařík.

Já bych jí nevracel, ale dílo se mi líbí

Rimmer
28. 12. 2002
Dát tip
Bezvadný. Ale takovýhle magoři už existují opravdu jen v beletrii. *

aRmida
19. 12. 2002
Dát tip
quapa: ale on to přece je kubismus

quapa
17. 12. 2002
Dát tip
jo, a vtretim dile bude, zes to vlastne ukradl ty....nebo jsi byl okraden? Ale to az vectvrtem,....a ctenari preber si to. Mozna by to nemuselo byt na dily, ale ruzne strihy jednoho obrazu,takovy kubismus jako.

aRmida
13. 12. 2002
Dát tip
drazí přátelé, musím se omluvit, že jsem vás trochu mystifikoval. peněženku na ulici jsem našel, ale byly v ní jen doklady. kontaktoval jsem majitelku a dozvěděl jsem se, že v ní měla asi devět tisíc:-( a ukradli jí ji v supermarketu. tak mě napadlo, co by se stalo, kdyby to bylo opačně...

j_i_r_i_k
13. 12. 2002
Dát tip
Tos neměl takhle vysvětlovat :(... Budu dělat, že jsem tohle nečet, jo? :)...

aRmida
13. 12. 2002
Dát tip
vím, že vysvětlovat díla je blbost, ale zrovna tady mě zajímalo, co na to budou lidi říkat. ber to tak, že tenhle dodatek je součástí díla. něco jako román na pokračování...:-)

frodinka
04. 12. 2002
Dát tip
vážně zajímavý... pěkný...... i jsem se zasmála...

frodinka
04. 12. 2002
Dát tip
vážně zajímavý... pěkný...... i jsem se zasmála...

j_i_r_i_k
04. 12. 2002
Dát tip
Možná blbej, ale čestnej, to je milý...

:-)))))))*******

Narvah
03. 12. 2002
Dát tip
Ale ale ale... : ) *

horák
03. 12. 2002
Dát tip
Jednoduchý, pěkný. Že jseš blbej, to tě ale napadlo, ne? *

Kennyny
03. 12. 2002
Dát tip
výborný kus to se ti fakt povedlo ****

řásná
03. 12. 2002
Dát tip
*

quapa
03. 12. 2002
Dát tip
no hlavne tak od pulky dolu je to vazne neco,furt jsem cekala, co bude, ale tohle teda ne, jinak souhlas s m11, docela to svadi

Cirilla
02. 12. 2002
Dát tip
jéškovy zraky, to je krásný! * - doufám, že je to pravda, tak dávám :o)

m11
02. 12. 2002
Dát tip
jojo...perfektně napsaný a super nápad........stálo by to za zfilmování...........T

Aurora
02. 12. 2002
Dát tip
Jo, pěkný ...*...

Mathew
02. 12. 2002
Dát tip
Bezva :))*

Ticha_duse
02. 12. 2002
Dát tip
.....vazne zvlastni...... takove...... ani to neumim vyjadrit :o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru