Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Scio me nihil scire

17. 03. 2003
2
0
1083
Autor
mia

Inšpiráciu som našla na dne tretieho pohára Vermutu...

Budha povedal, že opak každej pravdy je tiež pravda.My všetci žijeme v presvedčení, že všeličo vieme. Vedci sa tešia, že prišli k novým uzáverom, že získali nové poznatky o svete vôkol nás, veriaci veria, že spoznali boha, kým proroci veria, že zvedeli budúcnosť

Niekto povedal, že čím viacej človek vie, tým väčšmi si uvedomuje, koľko toho ešte nevie. A ľudské poznanie možno prirovnať k zrnku piesku. Jeho nepatrnosť je neuveriteľne veľká a predsa si každý človek na ňom mnoho zakladá. Aj potom, keď si myslíme, že vieme všetko, alebo aspoň to, čo chceme vedieť, objaví sa niekto a všetko poprie. Skutočnosť je veľmi klamná a nespoľahlivá. Koľko stáročí boli ľudia presvedčení, že Zem je rovná plocha? Dnes máme umelé družice, ktoré nás presvedčujú, že Zem je guľa. A čo bude o tisíc rokov?

Šťastní sme, že máme tak dobre rozvitú technológiu, počítače a všetko, čo s tým ide. Človek bol na Mesiaci. Celý svet sledoval priamy prenos jeho krokov na svojich televíznych obrazovkach. No, opýtal sa niekto, či to všetko nebol klam? Nejestvuje jediný človek na svete, ktrorého nemožno podkúpiť alebo vydierať. A na Mesiaci ,,boli“ iba traja…

Každá vojna je omnoho zložitejšia ako vyzerá. Príčiny, to jest pravé príčiny, pozná iba hŕstka ľudí a pravdepodobne si ich odnesie do hrobu. A všetci ostatní, spolu s historikmi budú veriť, že sa bili kvôli peňazom, územnému rozšíreniu, zmene vládcu a tak ďalej.

Vedci sú v tom asi najlepšie, lebo neveria ničomu, čo si sami neoveria. Predsa, často sa pridržiavajú zákonov, ktoré vyniesli teraz už mŕtvi vedci, bez toho, aby ich platnosť overili. A tí matematici, fyzici, chemici dávno k tým zákonom prišli a nikto nevie, za akých podmienok. Nehovorím, že tie zákony nie sú správne, veď ich aj dnes môžeme preveriť a uplatniť. Ale čo ak je aj to jeden začarovaný kruh, v ktorom sú uväznení všetci vedci a učenci, ktorí na základe vopred stanovených zákonov určujú nové, takisto klamné a nesprávne? A ľudia, ktorí do toho kruhu nepatria, pravdivosť v ňom získaných poznatkov nemajú záujem preveriť.

Nerada zachádzam do oblasti relígie, ale nemožno sa jej vyhnúť. Práve tu možno analyzovať výpoveď, ktorú dal Budha. Pre veriacich je záväznou pravdou tá, že človeka a vôbec všetko, stvoril Boh, kým pre ostatných-že človek vznikol z opice. Najhoršie sa majú veriaci vedci

Ak chceme, aby naše poznatky o niečom, a vôbec naše vedomosti mali pevný, pravdivý základ, musia byť osvedčené dôkazmi alebo overené zmyslami. Všetci vieme a môžeme si aj sami overiť, že po noci prichádza deň, že slnečné lúče osviecujú a hrejú, že vietor hýbe konáre stromovAle kto má dôkaz, že boh existuje? Každý môže mať tušenie, nejaký plameň radosti v srdci, ale ako to ukázať iným ľuďom?

Relatívne málo toho celé ľudsvo vie. A zvlášť každý jednotlivec osebe. Ľudský vek nestačí na to, aby sa spoznal svet, život a nevyspytateľný kozmos. A preto nie je hanba priznať sa, že vieme, že nič nevieme



Kačírek
13. 08. 2004
Dát tip
... pravda :o) ...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru