Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Rozprava na obranu básnictví, zvláště pak moderního

16. 06. 2003
1
0
3585
Autor
Vyjan

Dámy a pánové, přijměte místo v přednáškovém sále, pojezte, popijte, máte-li co, ale poslouchejte. BorisCvek mě nasral svým příspěvkem Je současná poezie svědectvím úpadku? A protože jímka pod jeho textem už byla skoro přeplněná, rozhodl jsem se pozvat vás sem. Prosím vás, nedávejte mému textu tipy, nepište sem obdivné výkřiky chvály, smajlíky, výkřičníky a hvězdičky. Případné urážky adresujte rovnou autorovi. Prosím pány redaktory, ať své výběrové značkovače odloží v šatně. Ty taky, Tome! Takže prosím ticho v sále, přednáška začíná...

 

Se zájmem jsem si přečetl  zamyšlení BorisCveka o smyslu, či nesmyslu moderní poezie. A protože na rozdíl od něho moderní poezii ctím a nepovažuji ji za nesmyslnou, chci polemizovat.  A protože mě zkušenost naučila, že polemika na internetovém serveru je  věc marná, že se zde názory  ztrácejí v balastu keců, nehodlám rozpoutat diskusi a  svůj názor prezentuji jako úvahu.

 Začnu tím, v čem s Borisem souhlasím. Moderní poezii dnes čte žalostně málo lidí.  Nevyvozoval bych z toho ale, že je špatná.  I v 19. století četlo poezii méně lidí než romány. Jenže se celkově víc četlo , neexistovala konkurence jiných médií.  A proto pokud vytrhneme absolutní počet  příznivců poezie 19. století a postavíme proti absolutnímu počtu  dnešních čtenářů poezie – dostaneme  svědectví o  katastrofálním propadu; jenže od falešného svědka. Teprve  poměr  čtenářů  poezie 19. st.  ku všem čtenářům  19. st. srovnaný s poměrem dnešních čtenářů poezie ku všem dnešním  čtenářům  nám může poskytnout číslo, které bude směrodatné.

Souhlasím také s tím, že  existuje celá řada grafomanů, kteří za  tzv. moderní poezii skrývají vlastní  výpovědní impotenci.  Internet je  pro tyto grafomany přímo  ideální líhní. Jsem také přesvědčen, že  mezi čtenáři moderní poezie je  řada snobů, kteří obdivují jen blýskavý povrch, jelikož do hlubiny nedohlédnou.  Upozorňuji však  Borise, že  grafomani a  krátkozrací snobové  se houfují  i kolem  té jeho „smysluplné“ poezie: grafomani  hlásající  banální formulky, ztvárněné  ohrkanými prostředky a  připitomělí slepýši kejhající nadšením nad důvěrně známým  tématem  a  důvěrně známým výrazivem.

 

V některých věcech  však již s Borisem nemohu souhlasit ze zásady.  Například  s jeho touhou nacpat poezii do  jasně vymezených kotců a králíkáren, ať  již se jmenují Ismy, Smysluplnost,  Srozumitelnost pro lidi, či jakkoli podobně. Pokud jde o Ismy, tak to je naprostý podvod, zčásti  literárních pitevníků, zčásti prodavačů umění, kteří potřebovali  čas od času nahradit jeden ismus starší druhým novějším, aby  snobi  zbožně zdvíhali zraky a klopili  prachy.  V podstatě  existuje jediná moderní poezie – zrozená   v Baudelairovi, Poeovi, chcete-li také ještě v Novalisovi, ale  bezpochyby i v našem Máchovi.  Probůh, vždyť přečtěte si Máj, ale napřed zapomeňte na všechny ty kydy o významu díla, kterým vás nakrmili  vaši učitelé.   To je přímo manifest  moderní české poezie:  jediným jeho smyslem je  odhalení falešnosti všeho, co dává smysl na povrchu – pravda je složitější,  blíž k ní má  šílenec či k smrti odsouzený, než rozšafný  pantáta s jasně srovnanými myšlenkami.

Ale zpět k moderně.  Rostla nám dál – nejlépe se jí dařilo ve Francii – tam na ní  narostla  velmi bohatá větev s Rimbaudem, Mallarméem,  dejme tomu taky s Verlainem,  hned za nimi se řadili  Apollinaire, Valéry, ale taky  Eluard,  snad Desnos (rozhodně ne  všichni  surrealisté, ti nejsurrealističtější z nich byli zpravidla  tak poslušni doktrín, až přestali být umělci, sám Breton  je umělcem spíš jen tam, kde hřeší proti   vlastním zákonům).  A k nim se řadí  další, nezávisle na ismech, které je mají rozdělovat: Trakl, Benn, García Lorca, Guillén, Ungaretti, Montale…  Nebo v české literatuře?  Březina, Deml,  Hlaváček, Karásek, Nezval, Halas (Co ty by sis tak asi, Borisi, počal  s jeho básní Nikde?), taky Holan, raný Závada a Zahradníček. Po válce  Kolář, Diviš, částečně Kainar, Wernisch, Gruša…  S modernou zmohutněl taky její hlas, co autor, to nový přístup, hledání osobitého tónu, který by  řekl  víc, než co řekli ostatní.  Proč chtějí moderní básníci mluvit každý jinak a jen za sebe?  Protože moderní společnost tlačí na lidi, aby mluvili všichni stejně.  Moderní  masová společnost  navrhuje  rázná jednoduchá  řešení:  úplná, rozumná, konečná. Například  nacismus. Nebo komunismus.  Nebo současný konzumismus:  jsi nešťastný – něco ti chybí: máš už  šampon? Máš už prací prášek?  Máš už ty správné předvařené, instantní názory? Hlavně mysli  jednoduše, srozumitelně (tj. kontrolovatelně, testovatelně).  - Proti tomuto  zhovadilému ovládání jazykem  se staví moderní poezie už  asi 150 let. A třebaže celou tu dobu ji její nepřátelé nazývají zbytečnou a  škodlivou, třebaže ji zesměšňují a banalizují, ona funguje dál. Nestřídá tedy ismus ismus, móda módu, jak se nás snaží přesvědčit  obchodníci: existuje jediný  velký styl současné epochy – a to je moderní umění.

 

BorisCvek moderní umění nechápe, proto ho odmítá. Nejsem  jeho nepřítel, ani nejsem inkvizitor, abych ho za to uvrhl do klatby. Raději bych chtěl  blíž Borisovi  i druhým podobně smýšlejícím aspoň trochu naznačit, že moderní báseň není nesmyslná ani svévolná.  Má jen jinou, a to  poměrně složitou strukturu.  Nejstarší poezie (starověká až ranně renesanční)  byla jednodušší, protože přirozeně  respektovala jednotu obsahu (v Borisově terminologii „smysl“) a formy (to nejsou jen slova, rytmus, rýmy, to je zvláštní slovosled, to jsou  konstantní přívlastky, to jsou topoi, to je  hledisko vyššího  či nižšího stylu, pravidla žánru, atd., atd. atd).  Novověk nás  této jednoduchosti zbavil: racionalismus přinesl kouzlo  analýzy, kouzlo rozboru. Básnické slovo přestalo  být chápáno (rozumějte ve významu uchopování jako celku), začalo  být roz-uměno (tedy  rozebíráno  umem, potažmo roz-umem). Lidé zlenivěli vůči starým formám, chtěli vše jednoduše, srozumitelně.  Dostali  plochost, dostali přibližnost, banálnost, návyk. Do největších zrůdností dospěly baroko a klasicismus:  tady  totiž se vytvořil paralelní jazyk poezie, již bylo možno  jednoznačně překládat do jazyka běžného.  Obsah se rázně oddělil od formy, poezie byla degradována na  nezávaznou  společenskou zábavu, obdobu hry na schovávanou.  Hodnotila se elegance, půvab, průzračná jasnost, ladnost pohybu. Do těchto her s velkým třeskem udeřil pak romantismus, aby je rozmetal.  Jenže  ve svém hněvu si romantismus zvolil špatný cíl: totiž rozum. Namísto něho byl nastolen absolutismus srdce. Namísto  rafinované hry autentičnost. Jedna věc ale v poezii zůstala – jasnost, přímočarost, jazykový výraz přímo protokolární. Výsledek se projevil velmi brzy:  většina  romantiků uvázla v nových kulisách, kliše, postojích. Zkrátka:  hra zůstala stejná, jen kulisy se nově natřely.  Ale objevují se i nové, buřičské typy, které se zdánlivě rouhají doktrínám  diktatury srdce: Novalis ve svých úvahách  hovoří o  matematice básnictví,  o matematice temnoty.  Poe podrobně analyzuje vznik své romantické básně Havran – nerodí se mu z autentického zážitku, nýbrž opět z temnoty  nevědomí.  Temnotě však tvar (nikoli však prosvěcující smysl!!!!)  dává rozum.  Přichází Baudelaire, aby  začal odkrývat krásu jedů,  hniloby a smrti.  Ne  svévolně intepretovat  věci ohavné  jako krásné ( stylem „já to tak nějak cítím“) – Baudelaire je skutečným Kolumbem  ve Světě Nové Krásy za Oceánem Ošklivosti a Zvyku.

V čem spočívá podstata této  Nové krásy? Že je temná, že je skrytá. Nemůžete ji vystavit prudkému slunci jednoznačně jasného rozumu.  Nemůžete ji  rozříznout ostrým laserem logického soudu.  Pomaličku, jako polomrtvé ptáče, ji  uchopujete a vytahujete (chráníce ji přitom  vlastní  kůží) z křovin povrchní ohavnosti.

Jak tedy lze přistupovat k moderní básni, abychom  jí skutečně pochopili? Především si musíme  uvědomit, že moderní báseň  je návrat do  stavu jednoty obsahu a formy, zbavuje  poezii její dlouhodobé služebnosti vůči praxi a každodennosti.  Nová báseň je opět  božská a taky zá-zračná (tj. postihující to, co nelze vidět pouhým zrakem, co je až za zrakem).  Nová báseň má  složitou strukturu: její obsah složitě souvisí s rytmem, hláskovou skladbou, syntaxí,  napětím mezi syntaxí  a veršem, napětím mezi volným a vázaným veršem.  Tak například   slovo  „poklad“ není v moderní poezii   jen jistým pojmem označujícím jistou „sumu  cenných  předmětů, deponovaných na  skrytém místě“, nýbrž  vyjadřuje i souvislost  se slovem pokládat a všemi jeho významy (1. klást na nějakou plochu; 2. pokládat otázku; 3. omylem  pokládat za něco jiného, atd). Tyto významy se   vzájemně nevylučují, působí asociativně, tedy se spojují – kde dochází ke kontaminaci (zatemnění), právě tam  se zaměří pozornost čtenáře a  se zvýšeným úsilím vnímá čtenář intenzívněji. Slovo poklad má také svůj zvuk: první slabika duté „po“, implikující  zvuk  dutého nárazu (opět interpretujme: přiklapnutí víka? Hrouda dopadající na víko? Nebo naopak   náraz rýče hledačova?), druhá slabika „klad“ zazní naopak ostře, kovově (je to cvaknutí zámku, nebo  zařinčení cenného obsahu truhly?). Tím však složitost  významu slova poklad zdaleka není  vyčerpán. Jiný je význam slova v trochejském  metru  (chovám v srdci poklad zlatý), jiný  v jambu (já poklad zlatý v srdce  schoval) či daktylu (poklade v srdci mém  schoulený).  Jinak slovo vyzní  v sousedství  slabik spíš dutých, jako je „po“, jinak  v sousedství slabik spíš  zvonivých, jako je „klad“. Už jen z pouhého  zvuku hlásek tak můžeme přečíst, jde-li více  o hledání v temnotě či zvonivou radost nálezu.  A protože jde o  kvality citové, čtenář je vnímá o to silněji, jestliže  báseň neprojde   pod zplošťujícím  rentgenovým paprskem  věcného, pojmového rozumu.

Toto místo mi umožňuje jen  málo  prozradit  o struktuře moderní poezie. Beztak  mnozí se sem  až ani nedočetli a vy trpělivější, už asi taky vnímáte nepozorněji. Nepůjdu proto dál za  demonstraci na  slově „poklad“.  Koho  o tomto zajímá víc, doporučuji vynikající knihu  německého  romanisty Hugo Friedricha Struktura moderní lyriky, která  by měla vyjít v nakladatelství Host koncem tohoto roku.

A na závěr ještě  k demonstraci básněmi, kterou provedl  BorisCvek. Nepodařilo se mu přesvědčit mě, že  je báseň  významově sdílná méně odolná zásahu do  struktury, než báseň významově  temnější.  Debatu pod Borisovým textem jsem nečetl – pokud  tedy  tam označil, která báseň je  pravá a která upravená, já to neviděl.  Ani jednu z obou básní neznám, autora nanejvýš tuším. Přesto poznám, co je hodnotná báseň a co upravený podvrh. Tím spíš, že BorisCvek  projevuje  mimořádnou necitlivost pro  češtinu  (viz „Jádro kritiky mohu  shrnout…“ nebo  „veškerý smysl se do ní  [do poezie] musí vložit čtenářem“ aj.), ale dokonce i tupost  vůči básnickému rytmu. Jinak by nemohl v úpravách první básně  použít „Na to“ (1/10), „hajný“ (2/8),  „zlořád“ (3/8), „řinčení“ (5/3) „otec“ (5/8) a  „vědomí“ (5/10), protože mu  svým  počtem slabik rozbíjejí rytmus a jsou proto nápadné jak  prase na  plese. Je tedy jasné, že pravá je báseň  4.

U druhé básně   to není  tak okaté, protože  báseň  je ve volném  verši. Přesto pozor, má  velmi vzrušující rytmus. Rytmus tepající  protikladem  vidění a nevidění, podobnosti a záměny.  Pravá je bezpochyby verze číslo 2, vše ostatní jsou  mizerné paskvily někoho, kdo  svou vlastní nemohoucnost vůči moderní poezii vydává téměř za posvátný hlas lidu.  Pokud nerozumím, nejsem blbý já, blbé musí být to, čemu nerozumím. 

Ve 20. století bylo dost takových jako ty, Borisi.  Bohužel někteří získali  dost moci na to, aby knihy, kterým  oni sami nedorostli, prohlašovali za zvrácené  a úpadkové, zakazovali je, pálili, drtili ve stoupě. Pan Hitler. Pan Goebbels. Pan Stalin. Někteří byli i vzdělaní – třeba pan Nejedlý, ani to nechrání před jistým  druhem  intelektové slepoty. To není dobrá společnost, Borisi.

Na efektní závěr kašlu.  Ještě  snad to, Borisi, že  tisíce knih poezie u nás každoročně  nevychází. Zeptej se  vydavatelů i knihkupců.  Jsou to pouze desítky titulů, z toho velká část   vychází vlastním nákladem autora.

 

A úplně nakonec: prosím klaku, která se právě chystá mi tleskat, ať jde do prdele a neopruzuje  výlevy nadšení.  Rovněž nadávky na moji adresu  posílejte přímo  jako zprávu autorovi.  Na tomto místě se vyjadřujte pouze  vy , kteří  máte k věci co říct. Děkuji. Howgh.


drfaust
30. 08. 2005
Dát tip
avi

srha
16. 06. 2004
Dát tip
...některým věcem je třeba dorůst, jiným odrůst.

StvN
20. 06. 2003
Dát tip
Tak to mi budeš muset přeložit, ještě tak poznám, že se jedná o latinu.

Miroslawek
20. 06. 2003
Dát tip
StvN: pod dílem...

StvN
20. 06. 2003
Dát tip
No, ještě že to neni řecky.

Miroslawek
19. 06. 2003
Dát tip
StvN: to já si spíše vzpomínám na tohle - Graeca sunt, non leguntur ;o)))

hermit
18. 06. 2003
Dát tip
Borisi, sakra: buď konkrétní: 1. tvrdíš, že současná poezie je nesmyslná. JAKOU pozeii máš na mysli, jakého autora? takhle je to prostě jen trucovité plácnutí do vody. 2. podle mě jsi konzervativec jak Brno, ale snad nejsi militantní...?;-) 3. "Jinak samozřejmě každá báseň od antiky je hlavně o těch mostech a o tom, co se nedá prozaicky uchopit! Ale nejsou nesmyslné, tedy jejich mutace vzniklé náhodnou variací slov jsou snadno rozlišitelné od originálu." - slabé, obecné, nepodložené tvrzení, nic víc. 4. poezie pozici u veřejnosti (btw co to je??) neztrácí - viz existence netových literárních serverů vč. této domény, akce a aktivity tzv. neoundergroundu - jenom rozhrnout oblaka se a podívat se do podhradí, víš? 5. pokud je určitá poezie špatná, mělká, a nemá proto čtenáře, je to v pořádku. není pak čeho litovat. 6. poezie beat generation (Ginsberg, ruth weis, Snyder, ne tak Whitman a Hrabě - jeden prebeatnik jeden postbeatnik - tam se kupodivu náboj neztratil) kterou se často oháníš, mě přiznám se vesměs příšerně nudí - je vyžilá, vyjmutá z dobových souvislostí je zajímavá asi jako staré noviny - jako dokument. Vyjane, já nevím, jestli k tomu mám co říct, mě to prostě přijde zajímavý, co píšeš. snad jen, že mám strašně rád češtinu a básně, které jsou v češtině a byly v češtině napsány, protože je to jazyk, kterému můžu rozumět, i když přesně nerozumím. :-) a už tedy odcházím do své prdele.

BorisCvek
18. 06. 2003
Dát tip
Jasně odpověděl v http://www.pismak.cz/dilo.php?num=87425 víc k tomu nemám, co říci.

StvN
18. 06. 2003
Dát tip
Miroslawek - Anebo: čím jest kdo hlubší, tím jest i nesrozumitelnější. Kde jsem jen četl tohle: Hlupák usiluje o temnotu, moudrý o jasno. (což neni doslovný, protože si to nepamatuju, ale možná by se to dalo najít)

Vyjan
18. 06. 2003
Dát tip
StvN: Stejnou mírou jsme slepí tváří v tvář temnotě i jasnému světlu. Zřetelně vidíme jen to, co je v přiměřeném, hygienickém osvětlení průměrnosti. Věci mimořádné jsou nejasné - temné, nebo oslnivé. Máš pravdu, jen hlupák usiluje o temnotu, kde je možno být zřetelný. Ale stejně tak je hlupák ten, kdo temnotu popírá, protože ji nevidí. Poctivý básník píše, jak je třeba (báseň sama si to vyžádá), ne jak chce.

StvN
18. 06. 2003
Dát tip
Básník nepíše jak chce? Já s tebou v podstatě souhlasim. Ten citát je trochu o něčem jiném, ale když už mě napadl.

StvN
17. 06. 2003
Dát tip
Moderní masová společnost navrhuje rázná jednoduchá řešení....Hlavně mysli jednoduše, srozumitelně (tj. kontrolovatelně, testovatelně).... To mě zaujalo. O jednoduchosti a srozumitelnosti lze napsat mnoho - v jednoduchosti je krása; na složité problémy je nejlepší většinou to nejjednodušší řešení atd. Mám za to, že i autoři mají toto rádi, ve své podstatě jednoduchost opěvují složitostí vyjádření, každé veliké dílo se ve své složitosti, když je pochopeno, nádherně jednoduché. Ovšem je to jednoduchost odlišná od té masově propagované, kterou jsi zmínil. Z tvého vyprávění mě rozesmutněla jedna věc. Člověk, aby si dokázal vychutnat a užít dobrou báseň, musí být v tomto umění vzdělaný. Pokud není, může mu báseň lahodně znít, může ho pobouřit, může za verši tušit nějaký smysl, ale bude to jako poslouchat Beatles bez znalosti angličtiny. Tak jsem to pochopil já.

Vyjan
17. 06. 2003
Dát tip
StvN: Tvou větu bych trochu pozměnil: "Člověk, aby si dokázal vychutnat a užít dobrou báseň, se musí v tomto umění vzdělávat." To znamená projevit vůli porozumět, mít značnou míru pochopení vůči jinakosti, neodmítat zbrkle vše, co neodpovídá mé momentální úrovni poznání. Moderní poezie není zábava pro zahnání dlouhé chvíle. Je to způsob poznání. Proto je třeba se každým čtením takové básně učit. Dál a dál. Je to spíš pro fanatiky než systematické badatele. Dík za příspěvek. :-)

Vyjan
17. 06. 2003
Dát tip
StvN: Tvou větu bych trochu pozměnil: "Člověk, aby si dokázal vychutnat a užít dobrou báseň, se musí v tomto umění vzdělávat." To znamená projevit vůli porozumět, mít značnou míru pochopení vůči jinakosti, neodmítat zbrkle vše, co neodpovídá mé momentální úrovni poznání. Moderní poezie není zábava pro zahnání dlouhé chvíle. Je to způsob poznání. Proto je třeba se každým čtením takové básně učit. Dál a dál. Je to spíš pro fanatiky než systematické badatele. Dík za příspěvek. :-)

StvN
17. 06. 2003
Dát tip
Samozřejmě nestačí jen, aby člověk uměl číst. Se změnou souhlasím.

Miroslawek
17. 06. 2003
Dát tip
Chtěl jsem už prve... a snad to tedy nebude vadit... pár citátů z Demla, byť jsou z dob dnes již poměrně dávných, myslím, že jsou k věci a stále platné: Dobré víno a dobrá kniha jsou nepopulární a málem bych řekl, že se do naší doby ani nehodí. Ochutnávati toť umění! ale kolik lidí to dovede? Každý hned pije, ale jeden ze sta ochutnává: a to je náš přítel. (tuším 1908) Světícímu biskupovi dr. Antonínu Podlahovi (do Česna, 1925): Je tiefer sie wohnt, je tiefer sie ist. (Ze starého německého mystika). Je tiefer sie wohnt, je tiefer sie ist. To je řečeno o duši, anebo o lásce, o předmětu duchovních minesengerů. Jak to přeložiti do češtiny? Doslova: čím hlouběji kdo bydlí, tím šířeji se rozkládá. Anebo: čím hlubší, tím vzdálenější. Anebo: čím jest kdo hlubší, tím jest i nesrozumitelnější. Anebo: čím jest kdo pokornější, tím jest i moudřejší, pokročilejší, jest dál, nežli člověk domýšlivý, nadutý a hloupý, neboť prameny moudrosti, jako všechny prameny, tekou dolů. Čím jest kdo mlčenlivější, tím jest i hlubší; proto horské bystřiny bublají, štěbetají jako housata, ale veletoky majestátně plynou, takže se zdá, že vůbec neplynou, že jsou reakcionářské, zpátečnické, nepokrokové, opatrnické - jako by hluboké a jedině užitečné bylo to, co skáče ječí a řve a jako by ta mnohočetná ozvěna v tupých lesích a skalách náležela té splašené mělké bystřině! Prof. Václavu Kocourkovi Slavík zpívá, když lidé spí. Ale v každé době najdou se lidé, kteří si přivstanou k Vigiliím. Jste z nich a proto Vás musím mít rád a rád Vás mám rád, neboť miluji slavíky, kteří nezpívají kdykoliv, kdekoliv a komukoliv.

hermit
17. 06. 2003
Dát tip
asi budu blábolit mimo mísu, no, ale: BorisCvek je z mého hlediska prototyp konzervativního myslitele analytika, kterej používá při konzumaci poezie především tu část inteligence, která vychází z paměti a schopnosti srovnávání. z mýho pohledu mu trochu chybí schopnost mentálního domalování obrázku, který je naznačenej jenom z půli - což je jeden ze základů moderní poezie, jak já ho CHCI vidět. BC má méně rozvinoutou schopnost intuitivního překračování stržených můstků doslovnosti, rozumění (průnik) s básní díky emotivní inteligenci - takové to: "líbí se mi to, ale nedokážu moc říct, proč...." BC volá: ať kritik zdůvodní, proč se mu dílo líbí! - a neodůvodní-li, je to u BoriseCveka blbeček. odhlédneme-li od jeho slovníku a řekněme z a j í m a v é h o způsobu komunikace, prozrazuje svým psaním lpění na slovech, na přesnosti, jasnosti, jediném a nejlépe nezpochybnitelném výkladu básně. jeho zdejší poetická tvorba to taky prozrazuje: používá archaických slohů, sám často zdůrazňuje kolik růzmých poetik je schopen používat... snad umí, ale pro mne jako čtenáře jeho básně naprosto postrádají vnitřní dynamiku, nudí mě. neboť o tom je pro mne moderní poezie: o dynamice, která vyplývá z toho, co v básni NENÍ přímo napsáno, ale nachází se třeba jen v pouhé mezeře mezi dvěma slovy... popsat schopnost básně působit jako na tvůrci již nezávislý dynamický organismus není dost dobře možné prostě proto, že právě nacházení nových a nových temných koutů tam "kde to taky ještě může fugnovat" je další z pilířů poezie... nech se překvapit čtnařári, co na tebe vymylsím příště, protože mám pocit, že jsit tohle ještě nežral.... - to je tajná (pochopitelně většinou zaslepeně namyšlená a bláhová) snaha mnohých z nás psavců. souhlasím s tím, že básně je třeba opakovaně (učit se) číst, aby čtenáři ukázaly víc ze své nahoty, zajímat se o možnosti, jak je číst, promeditovávat se skrz ně, přetčením jedné knihy se poezie vnitřně PŘIJMOUT nedá...

BorisCvek
17. 06. 2003
Dát tip
K Miroslawkovi a Hermitovi se NEBUDU vyjadřovat, odpověď Františkovi chystám.... bude večer.

hermit
17. 06. 2003
Dát tip
Borisi, proč? (Ale nemusíš, není to nijak nutný.) Omlouvám se za překlopy.

Miroslawek
17. 06. 2003
Dát tip
Boris: má reakce nebyla určena tobě, takže jsem ani nestál o to, aby ses vyjadřoval... vždyť v zásadě to nepokládám za možné...

BorisCvek
17. 06. 2003
Dát tip
Hermit. protože chystám odpověď FRantiškovi a tam bude k věci řečeno vše potřebné. Jen bych dělat dodat, že NEJSEM KONZERVATIVEC. Jsem liberál každým coulem. Já žádnou poezii nechci zakazovat! Nikomu nechci diktovat, co se mu má líbit.... a kultivovanou a inteligentní obhajobu současné pozie jsem ochotný přijmout jako legitimní, ač ode mne rozdílný názor. Cítím se jako moderní, současný člověk a o moderní, současné době a její trendech (obecně!, např ve vědě, filozofii či teologii) toho vím celkem dost a hlásím se k nim. Jsem pouze proti nesmyslné poezii a chci po autorech, aby se zamysleli, zda dnešní poezie není nesmyslná a zda její nesmyslnost není důvod toho, že dnes poezie ztrácí pozici u veřejnosti a vytrácí se a odumírá..... Jinak samozřejmě každá báseň od antiky je hlavně o těch mostech a o tom, co se nedá prozaicky uchopit! Ale nejsou nesmyslné, tedy jejich mutace vzniklé náhodnou variací slov jsou snadno rozlišitelné od originálu.

BorisCvek
17. 06. 2003
Dát tip
Odpověděl jsem F. Vyjanovi.

Blšan
17. 06. 2003
Dát tip
I kdyby mu sto lidí napsalo: "To, že ty něco nechápeš, neznamená, že je to nesmyslné," stejně bude mlít pořád svou. Je to typický příklad nedospělé psychiky, rovnou s několika dětskými vzorci chování.

Vyjan
16. 06. 2003
Dát tip
jen pár pozvánek.

Zajímavá úvaha,ale hrozně jsem se nasmál jak jsi tam uváděl ty desítky autorů.Fakt úžasný jak se snažíš reprezentovat. Není pravda, že u všech diskuzí se názory ztrácí.Jenom mnoho lidí-mnoho názorů.To, že se ti to nechce číst neznamená, že jsou tam samé kecy, i když těch blbostí je tam mnoho.Mě se zdá ta diskuze mnohem lepší než když tady monologem uvedeš svůj názor a jinak nic.

BorisCvek
16. 06. 2003
Dát tip
Vyjádřím se zítra.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru