Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nasiel som Ta nahodou

09. 07. 2003
6
0
2733
Autor
Liso

Nahoda je nespravne pochopeny prvok deterministickej reality? (tato moja uvaha je nedokoncena a asi tak ako zostane nedokoncene PhD cloveka o ktorom pisem) Nestojim o hlbsiu kritiku diela, lebo moj text nie je premysleny. Je skor otazkou samemu sebe. Otazkou, ktorej asi ani podstatu velmi nerozumiem. Ale nebranim sa hlbsej kritike prologu! ;-)

Chcel som vidiet "family" Tvojej manzelky (vies, ze vela znamena v europskom go) a nasiel som fotku syna a pri nej strohu spravu, ze drahy manzel zomrel po mnohych rokoch boja so zakernou chorobou...

 

...

 

Chcel som Ta vidiet a tak som pozrel googla hladajuc Tvoje meno a nachadzal som vela odkazov, Tvoju pracu, konferencie na ktorych si sa zucastnil, odkazy na diela, ktore si napisal, citacie, ktore si ziskal, zoznam PhD studentov, do ktoreho si patril.

 

A nasiel som aj vysledky z turnajov ktore si hral.

 

Ba dokonca som nasiel zaznam partie, ktoru si hral v decembri 95. Pozrel som Tvoje tahy a videl som partiu ktoru si ... (nahodou!) PREHRAL. Ohmatal som si Tvoju chybu, ktorej si sa dopustil. V zavere si totiz stratil velku skupinu. Hral si vsak rychlejsie ako super a v zavere si mal VIAC CASU (na premyslanie). Napriek tomu (alebo preto? ) si prehral.

 

Asi  uz vtedy si vsak bojoval partiu, ktora Ta napokon stala zivot. Padol Ti cas. Vyhral si (napriek tomu)?

 

...

 

Si uz tam? Vidis mu z tvare do tvare? Co tym vsetkym chce povedat??? A preco tomu vobec, ale vobec nerozumiem???

 

A si este vobec? Alebo uz len ako tien, s ktorym sa prave stretavam? A ak si len tien, poradis ako budovat svoj vlastny tien?

 

...

 

Predstavujem si takuto situaciu a zda sa mi realne ludska:

"Doriti! Preco si zacal s nami spolupracovat, ked si vedel, ze si chory! Teraz to nedokoncis a my aby sme si hladali za Teba nahradu! Doriti, doriti! Narobil si nam same problemy!"

 

Ja dufam, ze si sa s tym nestretol, ale cosi take o Tebe mohlo odzniet od 3. osoby. Mohlo, lebo taki sme. Pachtime sa za tym, aby sme vytvarali svoj vlastny tien, nutkani silami, ktore nechapeme a castokrat sa ani len nesnazime pochopit.

 

Ale mozno sme len laskavou nerukou ochranovani pred pochopenim toho co pochopit nevladzeme. Coho pochopenie by nas horsie ako zabilo.

 

...

 

Zostane tento text po mne ako smutny tien, ku ktoremu sa niekto niekedy doklika (cez googla)?

 

Alebo bude posilou a povzbudenim pre nieciu snahu najst v zivote cosi, co ma naozajstnu hodnotu? :-)


Craerassy
13. 02. 2005
Dát tip
nutíš k zamyšlení....říkáš tien...stín, jestli rozumím...já říkám chvilka..okamžik zamyšlení, uchopení, setkání, poznání.....a tohle zůstává... tip

Seregil
20. 05. 2004
Dát tip
... můžu jen mlčet... řadím k přátelům šachu... ...

Drago
19. 05. 2004
Dát tip
... t+k.

Liso
17. 07. 2003
Dát tip
Zvedavec: bol niekoho milovany a okrem toho - to sa nepise, ale da sa predpokladat, ze i sam miloval – pravdepodobne i tu zenu (a nielen ju), cez ktoru si sa k nemu doklikal. Liso: :-) Vsetko co sa docitas, co sa dopocujes, ba dokonca to co sama vidis je Tvoja INTERPETACIA :-) Ale kedysi v 96 sa obaja zucastnili turnaja vo Varsave. Museli cestovat zo zapadu cez tisic kilometrov, kde on skoncil niekde hlboko prehlboko v poli ucastnikov a ona vyhrala... Chlap, ktory "trpi" inteligentnejsiu (v tejto oblasti) manzelku a nevyhyba sa ani ich vzajomnemu porovnavaniu... No je to len moja INTERPRETACIA :-) ale -> MILOVAL JU. :-) Zvedavec: Ked to bude nutne, su aj internetove kaviarne, kde aspon obcas... Liso: :-) Tesim sa! Zvedavec: Prezila som takmer istotu, ze toto nebude uz nikdy stratene, ze toto ostava. No neviem, ci dokazes rovnako vnimat tuto moju viziu, mozno je mylna, ale mne TOTO dava zmysel. Liso: Zmierujem sa so "skvelou" optimistickou myslienkou: Toto vsetko moze zaniknut a stat sa stratenym IBA V CASE. Ale cas, ten nie je podstatny, pretoze to podstatne je MIMO CAS :-)

zvedavec
17. 07. 2003
Dát tip
Liso: Chlap, ktory "trpi" inteligentnejsiu (v tejto oblasti) manzelku a nevyhyba sa ani ich vzajomnemu porovnavaniu... No je to len moja INTERPRETACIA :-) ale -> MILOVAL JU. :-) zvedavec: Mame v tejto veci rovnaku interpretaciu. :-) Liso: Zmierujem sa so "skvelou" optimistickou myslienkou: Toto vsetko moze zaniknut a stat sa stratenym IBA V CASE. Ale cas, ten nie je podstatny, pretoze to podstatne je MIMO CAS :-) zvedavec: Ja by som v tom videla tiez nadej a tiez som uz hladala utechu v podobnej myslienke - totiz, ze to vsetko, co my vnimame za sebou tu existuje aj vedla seba a naveky (cas je vlastnost hmoty, pre Boha cas neexistuje...). Nechcem Ti brat tu myslienku, ale ja nemam ani na to dokaz. Samozrejme ani proti tomu. Ty mas? Alebo je to naozaj dokazane?

Johani
17. 07. 2003
Dát tip
všetko s čím sa stretneme je náhoda. Neviem prečo ale občas premýšľame nad niečím, že či je determinované. :-)) všetko, s čim sa stretneme je determinované. Len neviem prečo nás občas napadne, že išlo o náhodu. :-)) Ale aj tak by ma čudne zabolelo srdce v tej situácii... teda správa o smrti človeka čo sa objavil hoci krátko v mojom živote.

zvedavec
16. 07. 2003
Dát tip
Liso, prolog NIE je napisany – podla mna - hlupo, len ucene. No a ja som mu nerozumela. ;-) Dost ludi asi nebude citat ani dokoncenu uvahu tohto zamerania, ak su inak zamerani oni. Fajn, ze si sa podelil so svojimi myslienkami! Liso: „A neviem o nom vela, neviem ako prezil svoj cas! Ale ona o nom pise, ze bol/je milovany/drahy. Asi ho teda prezil dobre. (hoci ktovie)“ a dalej sa pytas „Co znamena uchopit chvilu? Co robit, ked nerozumies cene veci? Ktory z tienov je dolezitejsie zanechat? :-) Odchadzas mozno z Internetu (ak som spravne pochopil), co chces zanechat? Aku stopu? Aky tien? :-)“ Pre mna uchopit chvilu je to, co velakrat neviem: vytazit z nej maximum dobreho, nezaoberat sa tym, co bolo, co bude, aspon nie viac, ako je to nutne. A nedat sa odchylit od toho, co viem, ze je dobre a chcem ja. Je v tom aj to, ist za svojimi cielmi a neodkladat to, nedat sa zmanipulovat niekym inym – priamo, ci aj nepriamo. Ten tien: Nejde o to, aby mnohi o mne vedeli, vobec nie, aby som lamala nejake rekordy. Z urciteho pohladu mi to pripada ako marnost! Presne taky tien by som chcela zanechat hocikde, na internete, na svete, ako zanechal clovek, ktoreho si objavil: bol niekoho milovany a okrem toho - to sa nepise, ale da sa predpokladat, ze i sam miloval – pravdepodobne i tu zenu (a nielen ju), cez ktoru si sa k nemu doklikal. Take podobne otazky som si tiez kladla – co ma vlastne hodnotu – a predstavila som si tych mnohych mrtvych ludi z predchadzajucich storoci, tisicroci (ostali z nich len kosti, ci ani to nie, kde su?) a vsetko, naozaj vsetko sa mi zdalo strasne zbytocne, nech uz dosiahli cokolvek. Marnost... Ale pri predstave, ze prezivali, citili, davali lasku som mala aj z dnesneho pohladu pocit, ze zili zmysluplne. Jedno, ako dlho zili, ci boli alebo neboli slavni, mocni, cojaviemaki. Mohli byt aj spinavymi zobrakmi, tulakmi, ci prostitutkou...v mojom ponimani sa stali hodnotnymi tym, ze sa stretli s laskou (ale nie s nejakou nahrazkou lasky). Prezila som takmer istotu, ze toto nebude uz nikdy stratene, ze toto ostava. No neviem, ci dokazes rovnako vnimat tuto moju viziu, mozno je mylna, ale mne TOTO dava zmysel. *** A nechcem odist uplne z internetu (len som sa vyrovnavala s hrozbou). Uz aj preto, lebo sa nechcem vzdat niektorych vztahov, ktore existuju len vdaka internetu a zdaju sa mi cenne, dokonca i z tohto pohladu „tiena“. Ked to bude nutne, su aj internetove kaviarne, kde aspon obcas...

Liso
14. 07. 2003
Dát tip
Zvedavec -> moj prolog je napisany hlupo. Ak vravim, ze dielo nie je dokoncene, dost ludi mozno ani nebude citat dalej :-) Ale zase na druhu stranu, mozno to tak ma byt! ;-))) Prva veta znamena -> Nahoda je mozno cosi co realne neexistuje. Je to nas popis pre nieco coho priciny nechapeme, ale azda je DANE (determinovane). Ano. Mozno som ho nenasiel nahodou! :-) ------- A neviem o nom vela, neviem ako prezil svoj cas! Ale ona o nom pise, ze bol/je milovany/drahy. Asi ho teda prezil dobre. (hoci ktovie) ------ Tien? Co vlastne vytvarame? ------ Co znamena uchopit chvilu? Co robit, ked nerozumies cene veci? Ktory z tienov je dolezitejsie zanechat? :-) Odchadzas mozno z Internetu (ak som spravne pochopil), co chces zanechat? Aku stopu? Aky tien? :-)

zvedavec
11. 07. 2003
Dát tip
Co tym myslis - vytvarat vlastny tien? Aka spomienka po nas ostane? Co o nas povedia ini? Alebo ako svet zmenime? aj ked mozno nebudeme? Napisal si vo svojej uvahe: Predstavujem si takuto situaciu a zda sa mi realne ludska: "Doriti! Preco si zacal s nami spolupracovat, ked si vedel, ze si chory! Teraz to nedokoncis a my aby sme si hladali za Teba nahradu! Doriti, doriti! Narobil si nam same problemy!" *** No ano, kolkokrat si clovek (alebo okolie) povie, ze uz sa neoplati, naco je to dobre? Ale nakoniec, uz ked sa rodime, sme odsudeni na smrt. Ak sa do niecoho pustame, tak je to nerozvaznost, vytvaranie problemov? Kto vie, kto kolko casu ma? Mojej svokre po štyridsiatke predpovedali, že dlho žiť nebude, lebo vážne ochorela. A okolo nej sa to už dosť vyľudnilo - ma 75 rokov. A odišli tí, ktorým toto nikdy nik nepovedal. Keby práve ona - dlhoveka - prestala vtedy "fungovat", bolo by to to najspravnejsie? ;-) Sranda, nasla som Ta nahodou, lebo nasla som odkaz s pozvanim do klubu od cloveka, ktory pouziva nick Odpad, myslela som, ze vidim jeho diela a na prve som klikla na toto - zaujal ma nazov. Az mi to vŕta v hlave, ci je to potom naozaj nahoda. Rovnako Tvoj kontakt s tym clovekom, o ktorom pises, nemusi byt cista nahoda, ktovie? *** A este ma napadlo, ze je fajn, ze vyuzil aj ten cas, ktory prezil s chorobou. Ze to nevzdal, ze ho prezil naplno. Aj sam pre seba, nielen pre vytvaranie tiena, ak som ten pojem spravne pochopila. A kedze nik z nas nevie, kolko casu naozaj ma, myslim si, ze to najlepsie, co moze urobit, je "uchopit chvilu" a nezit "provizorne".

zvedavec
11. 07. 2003
Dát tip
;-) Ozaj, ked sa nebranis kritike prologu, je dost ucene napisany!!! Uz prva veta. :-)

cilka
10. 07. 2003
Dát tip
musela jsem se vrátit

Liso
10. 07. 2003
Dát tip
cilka nerozumiem :-) (ale nemusis vysvetlovat! :-)

cilka
10. 07. 2003
Dát tip
Myslím, že rozumíš:-)....zrovna Tobě nemusí člověk nic vysvětlovat. Znám, když někdo začne chybět...to se svět vylidní... A navíc věta - "Pachtime sa za tym, aby sme vytvarali svoj vlastny tien"... - ta mě taky zasáhla.

BorisCvek
09. 07. 2003
Dát tip
Liso: Alebo bude posilou a povzbudenim pre nieciu snahu najst v zivote cosi, co ma naozajstnu hodnotu? :-) Boris: Myslím, že o tom ten text je.... protože hledat ozajtnu hodnotu je mít popel v ústech :-/.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru