17.06.2013 23:19 | K dílu: má život smysl ? | Fëanor |
Jiří Slunce, připrav se, že budeš narážet na "nepochopení" a nesouhlas. Není to způsobeno tím, že by lidé opravdu nepochopili, že to, cos napsal, myslíš upřímně a je to pro Tebe cenné, protože to představuje vrchol Tvého osobního filosofického rozvoje. Je to tím, že Ty jsi nepochopil (jako ostatně mnoho zdejších), že tento server existuje především proto, aby se na něm prezentovala a hodnotila literární díla, a to podle jejich literární hodnoty, která je nezávislá na názoru, či upřímnosti autora. V pravdě Tvoje upřímnost nemá nic společného s literární kvalitou Tvé tvorby. |
||
17.06.2013 22:58 | K dílu: brzy přijde lásky čas | Fëanor |
No, prostě, je to příšerný... Řekl bych, že autor je možná mladý a zrovna zkoumá, jestli by psaní nebylo pro něj to ono. Na tom by nic nebylo, dělá to kde kdo, pak se na to většina vykašle, a to je dobře! Netřeba se pohoršovat. Jenže v tomto závěru mi brání 36 "děl", prakticky roční existence autora zde, název prvního textu "mám tě rád i když už nejsem vůbec mlád" a nakonec i "zdeněk, Muž, úředník, Praha", "Vztah k literatuře: můj koniček básně a literatura ,rád je čtu a občas i ěnco napíši"... Bojím se, že jestli je autor literaturou "postižen", takže psát "musí", pak to bude dlouhá a bolestivá cesta. Začal bych každopádně od pravopisu. :( |
||
17.06.2013 22:40 | K dílu: Hora nezapomíná | Fëanor |
Dík za návštěvu! :) |
||
07.03.2013 08:27 | K dílu: Martince | Fëanor |
Myslím, že Martinka si velmi ráda jednou nechá tuto báseň vytesat na hrob! | ||
07.03.2013 00:49 | K dílu: * * * | Fëanor |
Dík za názory! :) |
||
12.05.2012 16:17 | K dílu: Už zase zdáš se mi | Fëanor |
Je to ale šikovná žena, ta Acarnivora! Kdo jí pochválí, tomu poděkuje, kdo ne, tomu vylaje. :) | ||
07.03.2012 23:15 | K dílu: V hodině soudné naší | Fëanor |
Aca: A zač Ty, že tak píšeš? | ||
07.03.2012 21:16 | K dílu: V hodině soudné naší | Fëanor |
Ten inkoustový plášť, ani ta čerň, co obvykle se nosí, úrodně rozvodněné oči, tvář příslušně sklíčená – žádná z těch forem, projevů, druhů smutku nemohou mě věrně vystihnout. | ||
01.02.2012 10:47 | K dílu: * * * | Fëanor |
Hagrid: Chápej to, jak chceš. Není žádný předpis. Ani já v tom nemám jasno, je mnoho možností... ;o) | ||
31.01.2012 23:51 | K dílu: * * * | Fëanor |
Jo a dík za komentáře! :) | ||
04.01.2012 20:36 | K dílu: Naposledy | Fëanor |
Jj, s cizími manželkami je to vždycky naposledy... ;) V textu mi chybí cokoliv, co by tam bylo, aniž by to bylo explicitně prvoplánově řečeno. A "laciné víno" je až příliš laciné klišé. Zkus se mu vyhýbat. :) | ||
09.10.2011 02:40 | K dílu: Ráchel | Fëanor |
Proboha! Co jsem to napsal? Jak jsem jen mohl... ;) | ||
09.10.2011 02:35 | K dílu: Malá stráň | Fëanor |
Doufám, že sis dobře přečetla vysvětlení u knoflíku "Autor stojí o hlubší kritiku", protože to, žes ho zmáčkla, mne opravňuje surově Ti ji poskytnout. ;) A protože Tvých čtenářů jaksi ubylo a třeba tady nemáš zatím nic, tak to snad vezmeš rozumně. Aničko, přečetl jsem si pár věcí, cos sem napsala, a je to hrůza. Tohle není poezie ani omylem! 1. Nevěříš si, a tak řadíš rýmovačky pod volný verš, abys mohla případnou kritiku vázanosti s poukázáním na toto odmítnout. 2. Ano, rýmovačky nejsou volný verš, ale nejsou obvykle ani básnickým textem. A Ty bys měla nejprve zjistit něco o formách, které chceš používat, i těch, které nechceš, aby Tvoje volba potom nestála na vodě. 3. Kromě toho, že je to vnitřně rozklížené, i přes urputnou snahu to udržet zvukovými shodami na konci veršů, které jsou mimochodem mizerné (gramatický rým, předvídatelnost, banálnost), obsahuje to i všechny možné jiné chyby, jako afektovanost, klišé, přesílená slova, pro která není žádné ospravedlnění, atd. 4. Naopak to neobsahuje nic, co by na čtenáře zapůsobilo. Není tam nic "navíc", a to, co tam je, je na nic. Všechno je to ale ještě omluvitelné tím, že je Ti teprve 14 let. Začínáš, máš dost času na tom zapracovat, pokud fakt, žes toho sem tolik napsala, znamená, že psát chceš. Musíš si ale vybrat, jestli je (pardon, teprve bude!) Tvojí motivací jen, aby "byl kocour v troubě", nebo jestli bys chtěla skutečně psát. Pro ten druhý případ, Tě tu kritizuji. Musím se pokusit varovat Tě, aby sis nevzala špatný příklad z některých zde přítomných, kteří takto špatně píšou i ve svých, řekněme 39 letech, kdy už to je vážně zoufalé (Tobě ve 14 to lze zatím odpustit), a navzájem se tu poplácávají po zádech a chválí si ty hrůznosti. Pokus se neskončit v tak velké trapnosti, prosím. To už je lepší nepsat vůbec. | ||
07.10.2011 20:20 | K dílu: * * * | Fëanor |
velares: Jarní déšť byl napsán loni v květnu! Jenže to jsem ještě nebyl na Písmáku... ;) | ||
02.10.2011 01:56 | K dílu: Až budu volná | Fëanor |
Svatá prostoto! ;) Tak já teda otevřu první knihu, co mi přijde pod ruku: BÁSEŇ Mlynáři nemám kde spát Z daleka z velmi daleka Kroupy jak palcáty bože můj Slyšíte v borovicích Anežko lampu Ještě daleko velmi daleko Dobrou noc (Ivan Blatný) Tak já nevím, ale není to špatný mezi těmi knihami! ;) | ||
30.09.2011 21:51 | K dílu: The Ecstasy Of Saint Therese | Fëanor |
Viděl jsem na ČT dokument o této soše a jejím autorovi, kde ukazovali, jak se vymyká (vymykají) své současnosti, jak vlastně ani nejde o božskou extázi, ale poctivý ženský (božský) orgasmus (všimni si kam míří šíp toho poťouchlého amorka, ano, do klína!). A stejně se tahle báseň vymyká mnohému, co jsem poslední dobou četl, až se mi zatajil dech... ;) | ||
30.09.2011 21:41 | K dílu: Až budu volná | Fëanor |
Ty prostě nezklameš... Ale co já vím vlastně o životě (vesmíru a vůbec)! Děkuji, žes mě tak hezky poučila, a jdu se věnovat říkankám. Stojím tu jako kůl v plotě, čtu jenom knihy věčně o samotě a pod oknem mi mňouká kotě... že už bych to měl? ;) | ||
30.09.2011 21:36 | K dílu: Analýza básníků | Fëanor |
Tak tohle je ale vysloveně drzost! ;) Ale přesto, úplný konec mi maličko evokuje Hraběte... :) | ||
30.09.2011 21:26 | K dílu: Až budu volná | Fëanor |
Milá Acarnivoro, Máš ve zvyku napadat mé kritiky k ostatním (Tvým oblíbencům), které občas ze směsi pocitu zoufalství a snahy podat stéblo napíšu, protože se už prostě neudržím. A Tvým oblíbeným argumentem je, že všichni umí přijímat kritiku, jen ode mne to není kritika, ale čiré sprosťáctví, které přijímat netřeba. A také jsi mě vyzývala (možná zaobaleně), abych se podíval k Tobě. Činím tak občas. A teď jsem Tě nachytal! S pobavením sleduji, jak jsi "přijala" kritiku od Miroslawka, pod kterou bych se klidně podepsal -- všechna čest, řekl Ti mnohem víc, než sis zasloužila. Vytočila jsi ho docela, zdá se, a předvedla jsi vpravdě své typické úhybné manévry směrem k "absolutnímu relativismu", neboli každý má právo na jakýkoliv názor (ty špatné popliveme, ale s úsměvem na tváři), čím různorodější, tím lépe (nebude z nich vůbec nic poznat... nebude z nich poznat, k jak špatné věci se vyjadřují). A ještě k té srozumitelnosti básní (a taky k četbě). Měla by sis přečíst od Nezvala Moderní básnické směry. Je to vynikající učebnice poezie a dozvěděla by ses tam, jak je to s tou srozumitelností básní a nároky na čtenáře v tomto ohledu. Možná bys byla překvapena. Třeba i tím, že je to kniha z 30. let minulého století, a přesto popisuje modernější (a živější, životaschopnější) pohled na poezii, než razí někteří zdejší "skalní", Tebe mezi ně počítaje. | ||
30.09.2011 20:12 | K dílu: Přicházím z druhé strany | Fëanor |
Dík za návštěvu! :) | ||
01.09.2011 15:16 | K dílu: Vigilie | Fëanor |
Díky všem! :) | ||
17.08.2011 20:35 | K dílu: O vůni hliněné vody | Fëanor |
Tahle má těžký krok. Je tak nějak násilně rétorická. Něco jako Stanislav Kostka Neumann... ;) | ||
17.08.2011 20:31 | K dílu: Půlměsíce | Fëanor |
Mě taky. ;) * | ||
17.08.2011 20:09 | K dílu: Na rozloučenou | Fëanor |
Díky za návštěvy! Neloučím se s vámi, Honzyk to vystihl... ;) | ||
13.08.2011 21:41 | K dílu: Píšu ti do dlaní | Fëanor |
Pozor na ty závěry! Najdi způsob, jak to vlastně neříct, ale tak, aby to čtenáře rozervalo. | ||
13.08.2011 21:33 | K dílu: Až jednou, drahý... | Fëanor |
Mno, ten úplný závěr je sice příliš monstrózní a explicitní, ale jinak překvapuješ! * | ||
13.08.2011 18:45 | K dílu: Návratová | Fëanor |
Pro mne rozmělněno příliš mnoha slovy, zvlášť adjektivy. Je to zředěné víno, které ztratilo sílu. Téma mi tak uniká a obrazy mi přijdou vynucené. | ||
12.08.2011 21:11 | K dílu: V září | Fëanor |
Líbí se mi to. :) (tip) | ||
12.08.2011 12:24 | K dílu: Momentka | Fëanor |
Dík za návštěvu! :) | ||
28.07.2011 18:33 | K dílu: Sleva 70% | Fëanor |
Díky za návštěvu! :) | ||
26.07.2011 19:50 | K dílu: Kouzelné byliny | Fëanor |
Díky za ohlasy! :) | ||
19.07.2011 21:00 | K dílu: Poslední cigáro | Fëanor |
Was ist das "uměle", Herr Nikotin? | ||
19.07.2011 19:01 | K dílu: Tragická událost | Fëanor |
To je takové... no, Fieldovské. ;) (tip) | ||
19.07.2011 18:59 | K dílu: Poslední cigáro | Fëanor |
Ta poslední strofa to vystihuje. Slova hozený na papír jakoby nic. Je to dobrej materiál, ale chtělo by to ještě dost opracovat, aby z toho byla i dobrá báseň. Vybrat podstatné, odstranit balast, atd. Ale já mám rád neopracované kameny, a tak se mě nějak dotýká i tenhle hrubý text. A za to Ti dám teda ten tip, protože hádám, že k opracování kostlivce ze skříně už Tě asi stejně neukecám... ;) | ||
19.07.2011 18:48 | K dílu: Španělské hořkosti | Fëanor |
Díky za návštěvu a názory! :) | ||
05.07.2011 20:20 | K dílu: Ranní Anděl | Fëanor |
ACA: Ženšťino nešťastná, ve svém věku bys už aspoň mohla mít trochu soudnost! :( Tomu ani nemá smysl se pokoušet nějak oponovat. Tak jen dodám, aby to bylo úplně zřejmé: Tato i jiné moje kritiky k autorovi jsou psány v čistě literární rovině. Nepolemizuji s jeho názorem na život, vesmír a vůbec. Má právo si myslet a prožívat, co chce, a když o tom napíše dobrou báseň, smeknu, i kdyby to bylo jakkoliv v rozporu s názory mými. Jen tak pro vlastní klid jsem si prošel všechny kritiky, které jsem tu na Písmáku napsal od naší velké a zbytečné diskuse onehdá, což už je v podstatě půl roku. A mohu zodpovědně prohlásit, že jsem nenapsal ANI JEDNU negativní kritiku, kterou bych nemyslel zcela vážně, nesnažil se v ní být konstruktivní tak, aby kritizovanému přinesla nějaký zpracovatelný užitek, nebo byl _samoúčelně_ jízlivý a rýpavý. Moje snaha je nepochybně limitována mou úrovní znalostí a vkusu a výsledky nejsou tudíž dokonalé a všespasitelné. Je třeba si z toho vybrat. Ale trvám na tom, že zcela v souladu s tím, k jakému účelu byl tento server zřízen a jak je to v současnosti prezentováno, je stejně legitimní ty kritiky psát, jako tady má každý právo psát své texty. | ||
05.07.2011 19:18 | K dílu: že do plachet cesty volají | Fëanor |
Já si pořád nemůžu pomoct, tato "drobnost" je asi to nejlepší, co jsem kdy od Tebe četl. Musím se prostě o toto zjištění podělit. :) | ||
28.06.2011 20:30 | K dílu: Ranní Anděl | Fëanor |
V době, kdy to čtu má tenhle text 12 tipů, což je dost na to, aby mělo smysl se k němu hlouběji vyjadřovat. Tolik infinitivů! Myslíš, že je to dobře? Gramatický rým, dtto. Anděl je velice nabité slovo. Kdyby nebylo tolikrát použité (míněno v literatuře obecně), až jsme si zvykli, trhalo by rovnou hlavu. Myslíš, že se hodí do textu, který aspiruje (ostatně to tu někdo napsal) na vyjádření myšlenky prostým způsobem? Všechna srdce jsou v básních zlomená a všichni hledají odpovědi a naděje vždy "umírá naposled". Ostatně každé umírání v naší realitě je naposled. Mělo by vůbec smysl v tak vypjatém okamžiku deklamovat, že chci být s někým jen na chvíli? Mělo by smysl protančit jen kousek noci? Stálo by za zapsání, kdyby někdo plul značne neladně? "Jen se milovat..." Neprozrazuj, nechceš-li, ale kolik Ti je vlastně let? Co zbývá? Naplno žít. To chceme všichni, a pokud už ne, tak jsme vážně v hajzlu. (Což se občas stává.) | ||
20.06.2011 07:47 | K dílu: Zjevení | Fëanor |
Jejda! Já tak nějak očekával Tvoje obvyklé "Díky moc, ty a ty", a ono přišlo tohle. No, asi jsem se trefil, zdá se. ;) Víš, že zatímco Tvůj text vypovídá ponejvíc o tom, jak ses snažil po literární stránce, diskuse dole zase prozrazuje mnohé o Tobě, hlavně na čem nejvíc lpíš: jestli Ti záleží hlavně na tom dostat pochvalu (ať už za cokoliv), nebo dosáhnout nějakého pokroku. Ale o tomhle jsme se už, tuším, jednou bavili... | ||
20.06.2011 01:18 | K dílu: Zjevení | Fëanor |
Rev.6 [1] And I saw when the Lamb opened one of the seals, and I heard, as it were the noise of thunder, one of the four beasts saying, Come and see. [2] And I saw, and behold a white horse: and he that sat on him had a bow; and a crown was given unto him: and he went forth conquering, and to conquer. [3] And when he had opened the second seal, I heard the second beast say, Come and see. [4] And there went out another horse that was red: and power was given to him that sat thereon to take peace from the earth, and that they should kill one another: and there was given unto him a great sword. [5] And when he had opened the third seal, I heard the third beast say, Come and see. And I beheld, and lo a black horse; and he that sat on him had a pair of balances in his hand. [6] And I heard a voice in the midst of the four beasts say, A measure of wheat for a penny, and three measures of barley for a penny; and see thou hurt not the oil and the wine. [7] And when he had opened the fourth seal, I heard the voice of the fourth beast say, Come and see. [8] And I looked, and behold a pale horse: and his name that sat on him was Death, and Hell followed with him. And power was given unto them over the fourth part of the earth, to kill with sword, and with hunger, and with death, and with the beasts of the earth. [9] And when he had opened the fifth seal, I saw under the altar the souls of them that were slain for the word of God, and for the testimony which they held: [10] And they cried with a loud voice, saying, How long, O Lord, holy and true, dost thou not judge and avenge our blood on them that dwell on the earth? [11] And white robes were given unto every one of them; and it was said unto them, that they should rest yet for a little season, until their fellowservants also and their brethren, that should be killed as they were, should be fulfilled. [12] And I beheld when he had opened the sixth seal, and, lo, there was a great earthquake; and the sun became black as sackcloth of hair, and the moon became as blood; [13] And the stars of heaven fell unto the earth, even as a fig tree casteth her untimely figs, when she is shaken of a mighty wind. [14] And the heaven departed as a scroll when it is rolled together; and every mountain and island were moved out of their places. [15] And the kings of the earth, and the great men, and the rich men, and the chief captains, and the mighty men, and every bondman, and every free man, hid themselves in the dens and in the rocks of the mountains; [16] And said to the mountains and rocks, Fall on us, and hide us from the face of him that sitteth on the throne, and from the wrath of the Lamb: [17] For the great day of his wrath is come; and who shall be able to stand? -- KJV Tak mi připadá, že tohle má tak nějak (větší) koule... ;) | ||
15.06.2011 18:19 | K dílu: Pro Marii | Fëanor |
Díky všem! :) | ||
06.06.2011 07:01 | K dílu: Cesty jsou unavené | Fëanor |
Dík za názory. :) | ||
10.05.2011 12:42 | K dílu: Večer v nemocnici | Fëanor |
Dík za názory! :) | ||
07.05.2011 11:00 | K dílu: Pro Martinku, když vstává za chvilinku | Fëanor |
Láďo, už fakt, že jsi tuhle _rýmovačku_ zařadil do kategorie "volný verš", vypovídá (aspoň chci věřit) že sám si nejsi svým dílkem příliš jistý. Což je dobře! Rýmovačky totiž nemají s poezií vůbec nic společného. Jedině snad to, že si lidé -- kteří se o poezii v podstatě nezajímají, protože jinak by na ten rozdíl sami přišli -- občas tyto dvě věci pletou a zaměňují. Zčásti za to může i představa, že jedině rým dělá ze žvástů báseň. A to je taky velký omyl. Rým, pokud je dobrý, což "chvilku/Martinku" není, je jen jedním, nikoliv nejpodstatnějším (volitelným) básnickým prostředkem. Ale poezie je na druhou stranu v podstatě choroba, která postihuje natolik nevýznamné procento pošuků, že lze klidně říct: Není vlastně nic špatného na psaní rýmovaček! Nepochybně s nimi budeš u takto nepostižených lidí (kterých je 99%) slavit úspěch, zcela určitě o mnoho větší, než kdyby za Martinkou přišel s usmoleným papírem nějakej Skácel a blábolil jí o zlých laních, který vodcházej k ránu. Jen na ty internety bych to raději moc nepsal. A taky doporučuju si nechat pro sebe, že jí to posíláš smskama, z toho mne bolí už trošku moc hlava... :) | ||
06.05.2011 21:05 | K dílu: Blíže k (polemická) | Fëanor |
Je otázne, proč jsi použil "otázník"... ;) | ||
27.04.2011 21:42 | K dílu: Jarní sonet | Fëanor |
Díky všem za názory! :) | ||
29.03.2011 18:58 | K dílu: držení nože | Fëanor |
To byla řečnická otázka. Na tu se nevyžaduje odpověď, protože řečník obvykle ihned odpoví sám... ;) | ||
29.03.2011 18:52 | K dílu: Obaly | Fëanor |
U obou se mi líbí víc druhá strofa. ;) (tip) | ||
29.03.2011 18:22 | K dílu: držení nože | Fëanor |
Co se to s náma všema stalo! Přišel jarní patos... ;) Ale líbí se mi první strofa. | ||
29.03.2011 18:10 | K dílu: Na Svatého Patrika | Fëanor |
Dík! :) | ||
26.03.2011 13:58 | K dílu: Ozvěny | Fëanor |
Líbí, jen bych vypustil ty dva poslední verše. (tip) | ||
25.03.2011 23:20 | K dílu: že do plachet cesty volají | Fëanor |
Jo! (tip) | ||
25.03.2011 19:42 | K dílu: zkusil jsem to s patnáctkou | Fëanor |
Ty vole... ;) | ||
24.03.2011 18:46 | K dílu: PRAZVLÁŠTNÍ METODA OFTALMOLOGA GORAZDY | Fëanor |
To je masox! ;) (tip) | ||
24.03.2011 18:42 | K dílu: JARO (ve Skalistých horách) | Fëanor |
Rozmach ani atmosféru to nepostrádá, ale (já nemám co říkat) je to moc patetické. Nelíbí se mi třeba: "Led je mu polštářem". | ||
24.03.2011 16:40 | K dílu: Frajer slon | Fëanor |
Díky všem! Tangens: Ne, není... ;) | ||
16.03.2011 18:15 | K dílu: Láska má Bílá Opava | Fëanor |
Mno, 1. Tam u Krnova asi nemáte Lovosice, abyste věděli, jak jsou dloooooooooooooooooooooouhý. ;) 2. Forma vítězí nad obsahem. Přijde mi, že tam ta slova kladeš, padni kam padni, hlavně, že tam je zvuková shoda. 3. Nenašel jsem tam rytmus, je to takové zašmodrchané. Několikrát jsem si při čteni uvědomil, že už spím... Doporučení: Méně je někdy více. | ||
16.03.2011 14:42 | K dílu: Obraz | Fëanor |
Děkuji všem za návštěvu a vyslovené i nevyslovené názory! :) | ||
12.03.2011 13:17 | K dílu: KLUB Tonyho BÍŠA | Fëanor |
Líbí se mi první půlka, pak to trošku ztratí šmrnc. | ||
12.03.2011 12:59 | K dílu: Vypijeme souhvězdí | Fëanor |
A to je mi moc pěkné! ;) (tip) | ||
07.03.2011 01:38 | K dílu: Nevidomá Láska | Fëanor |
http://sk.wikipedia.org/wiki/Gramatick%C3%BD_r%C3%BDm | ||
07.03.2011 01:29 | K dílu: Ještě | Fëanor |
:) | ||
07.03.2011 01:22 | K dílu: Ještě | Fëanor |
Dík za názory. Příště budu míň sladit, a když, tak jenom tím medem (ten je aspoň zdravý)... :) | ||
04.03.2011 22:46 | K dílu: Píseň | Fëanor |
Je to (přinejmenším na dnešní dobu) dlouhé a ukecané, včetně toho prologu, to je fakt. ;) Ale prolog má dobrou pointu a báseň pak má v sobě jakousi sílu, letí jako čert pro Fausta, úplně sama. Jen uprostřed, mezi peklem a Fjodorem, to trochu zpomalí a jakoby nabírá dech. Tam bych škrtal. Dneska je in psát koncentrované a úsporné věci. A je to dobře, protože jedno trefené slovo vystřelí člověka třeba na měsíc. Ale co bychom si počali, když se občas chceme prostě proběhnout po louce s kopce dolů, kdyby měla 5 metrů? U mne dobrý a tip. :) | ||
04.03.2011 14:16 | K dílu: Šábes | Fëanor |
Díky všem za názory! :) | ||
26.02.2011 13:43 | K dílu: se štětcem v paži | Fëanor |
Je to takové zvláštní, ale zdá se, že to u mne funguje. Nejvíc se mi líbí poslední strofa. Tichá pošta s cigaretou je přímo hmatatelná. (tip) Ale máš tam jeden obrat, kterým mne vysloveně sereš, protože včera večer ve vlaku jsem si do notýsku zapsal něco ne zcela nepodobného, a to, prosím, jsem Tvoji báseň ještě nečetl. Jestli to projde filtrem sebekritiky a najdeš to tu v budoucnu, tak věz, že to není ukradené. ;) | ||
24.02.2011 19:40 | K dílu: minuatio sanguinis | Fëanor |
Musím ještě dodat, že ve druhé je básnický obraz, že by až Nezval zaplesal. ;) Ale třetí je nejlepší. | ||
24.02.2011 19:34 | K dílu: minuatio sanguinis | Fëanor |
Tohle je hodně, hodně dobrý! (tip) Proto Ti teď vyčtu to, co tam být nemuselo. ;) V první, čtvrtá strofa, by to chtělo ještě dobrousit, protože to opakování slova kniha tam zbytečně zavrzalo. Co by se stalo, kdyby se druhá a třetí jmenovaly "V mlze" a "Těžké srdce"? Já myslím, že nic. Připouštím, že můžeš oprávněně namítnout, proč mne nedráždí to latinské "Kniha moudrosti". | ||
24.02.2011 19:19 | K dílu: stékáš mi po zádech | Fëanor |
Dobré. Jen první dva verše mi drhnou. Co třeba "Do nebe zabodnutý měsíc / jako pochodeň"? Ale každopádně, od druhé se to rozjede a jednoho to na ten měsíc klidně vystřelí. :) (tip) | ||
20.02.2011 19:17 | K dílu: Na vyhlídce | Fëanor |
Díky za návštěvu a ohlasy! :) | ||
15.02.2011 19:46 | K dílu: Variace na Progress 2 | Fëanor |
Díky za návštěvu! :) | ||
11.02.2011 20:37 | K dílu: Variace na Progress 2 | Fëanor |
mořský koník: To je takovej trik, víš. Už jsi mi chtěla vyčinit za zdvojený nadpis, a teď nic, co? ;))) | ||
11.02.2011 03:48 | K dílu: Variace na Progress 2 | Fëanor |
coura: Raduj se a užívej si okamžik triumfu, nepochybně jsi mne dostala. ;) Kterouže kritiku? Už nevím, připomeň. | ||
11.02.2011 03:43 | K dílu: Povodeň | Fëanor |
Díky za názory! :) | ||
08.02.2011 22:04 | K dílu: Pes priviazaný o kolík v uránovej bani | Fëanor |
A co na to král bramborových lidí? ;) | ||
08.02.2011 19:46 | K dílu: Tullamore zlatavě | Fëanor |
Jethro Tull and More... ;) (tip) | ||
06.02.2011 23:06 | K dílu: Jsi česačem zralých jablek | Fëanor |
Je to takové krásně opilé, to se mi líbí, ale kazí mi to ten gramatický rým "bohyní/svatyní". To je škoda. | ||
06.02.2011 20:37 | K dílu: * * * | Fëanor |
Díky všem za názory! :) | ||
06.02.2011 13:55 | K dílu: Pre modelky | Fëanor |
Ne, to je určitě metafora. Baba byla brutální kuřačka, jediná, která chtěla kouřit, ale viděla to ve všem. I v reklamních figurínách, oslavujících 50 let existence jisté módní značky (viz Pasažér letu 1978). A když pumpa i baba ukrutně hořely, figurínám smrt nehrozila, nebyly živé. Ale oheň jim roztáhl tváře do těch obludných úsměvů... ;) | ||
06.02.2011 13:48 | K dílu: Žalúzie na očiach | Fëanor |
Tady v té cítím příliš klišé a pathosu. Ale přečetl jsem víc Tvých básní a líbí se mi, jak dobře pracuješ s jazykem. Pro člověka, jehož mateřštinou je čeština, je čtení slovenské poezie vždycky trochu náročné, ale Tvoje texty plynou snadno a stejně lehce vytvářejí i představy. A to je známkou velké vytříbenosti stylu! A je to i v téhle. I když se mi nelíbí (jak jsem psal výše) a tak prskám. U těch jiných jen mlčím a tiše tipuju. :) | ||
06.02.2011 03:59 | K dílu: Tichá cesta | Fëanor |
Ano, prostřední strofa je výborná! Ale celé si to zaslouží tip. :) | ||
06.02.2011 03:45 | K dílu: STOPY | Fëanor |
Má to všechno, co to má mít! Obzvláště se povedl rytmus. (tip) | ||
06.02.2011 03:38 | K dílu: Smutné příběhy | Fëanor |
Je fakt, že ač to tak asi nebylo zamýšleno, ta Zelená míle na to teda sedí! :) S tím opakováním slov. Podle mého skromného názoru v poezii dost záleží, jestli je to opakování z ledabylosti, které ani sem nepatří, nebo to má nějak podtrhnout a zesílit sdělení, což je (narozdíl od prózy) povoleno. O který případ jde autor ví a čtenář se obvykle dovtípí. ;) Atmosféfa a závěr se mi líbí. | ||
06.02.2011 03:29 | K dílu: Tvář | Fëanor |
A mně se to taky líbí! :) (tip) | ||
06.02.2011 03:03 | K dílu: The MONOLOK | Fëanor |
Na druhou stranu, Ferry, jak má člověk pravdivě vyjádřit, co mu to udělalo, když sem nedbale nevarován zakliknul, a nebýt zařazen mezi "zdejší snoby". Jsou věci, které by se měly opatřovat nálepkami s "Varováním ministra kultury". ;) | ||
31.01.2011 04:27 | K dílu: Podkověnka ryzí | Fëanor |
No, je fakt, že mne teď moc nenapadá, na co ten kroužek vlastně jazykově potřebujeme. Abychom poznali slova, ke kterým byla připojena předpona? Ta si musíme právě pro ten kroužek nad U pamatovat. Nevím, neráčím být lingvistou. ;) Pravidla nám diktují různé "blbosti". Je lépe se jich snažit držet, než hloubat o smyslu, protože právě tomu sami nemusíme rozumět. A zabráníme tak tomu, aby nám to druzí vytýkali. Protože to čárkované U uprostřed každopádně odpoutává pozornost od díla, což je škoda. | ||
31.01.2011 04:21 | K dílu: * * * | Fëanor |
Dík za kritiky i za mile rozverné kritiky (Brackenridge). ;) Sepiolite, budu o tom přemýšlet. :) | ||
31.01.2011 04:15 | K dílu: Něžná | Fëanor |
V tom srovnání volné/vázané to máme totálně přehozené. To, co píšeš o jednom, mi sedí na druhé, a naopak. Podle mého názoru je vázanost formy jen jedním z "básnických prostředků", který má ale značný estetický dopad, a tak právě snadno skryje nedostatky v těch ostatních. Jak praví klasik (Cimrman): ono to je často úplná blbost, ale když se to dá do veršů, tak to dobře zní. U volného verše tuto oporu nemáš. Pokud tam není něco, co Tě chytne za koule, tak Tě to prostě za ty koule nechytne a za nic se to neschová. ;) S Koníkem je to tak, že forma je velice pěkná a technicky velmi vyspělá, ale něco mi tam chybí. Neoslovuje to. Takový T. R. Field psal také takové lehké vtipné říkanky, ale i když byly často dost jednoduché, verš až chabý, většinou to mělo větší šťávu. Ale zase se tím tak moc netrap, protože to třeba časem přijde. Tvůj věk se mi nezobrazuje, a tak se děje zde typická věc -- smazávají se rozdíly. Mluvím k Tobě, aniž bych věděl, jak jsi starý a vzdělaný, jen na základě toho, co jsem od Tebe četl. A Ty máš stejnou možnost si mne přefiltrovat, podle toho, jak Ti tu kritiku tady sázím a jak Ti to přijde. To je fér ne? A případný despekt, způsobený mojí dikcí, je sice moje chyba, ale asi to víc nedokážu zabalit do politicky korektního balíčku, tak mi to budeš muset prominout. ;) Není to záměr. Ty vykřičníky. Máš v zásadě pravdu v tom, že si můžeš psát, co chceš. Ale výstřednosti obvykle procházejí tam, kde si čtenář/divák/etc. řekne: "Je to výstřední, ale ta výstřednost to dělá lepší!" Tady ty vykřičníky ruší a "zní" i maličko pavlačově. Proto jsem je (za sebe -- třeba se mnou ostatní nebudou souhlasit) zmínil. Ubraly tomu a vyvolaly obavy, které nutily nepomlčet o tom, že jsou i horší věci, třeba smajlíky, které fakt do literatury nepatří, a mohly by přijít příště. Ale byla to spíš obecná reakce, nepodezíral jsem přímo Tebe. | ||
28.01.2011 14:45 | K dílu: Podkověnka ryzí | Fëanor |
Hele nech toho masírování ega, nebo to odradí všechny čtenáře. ;) Tahle má tu formu hezky hravě zvládnutou (aspoň), ale jinak o ní platí to, co jsem Ti napsal před chvílí. A co třeba takhle občas používat i U s kroužkem? | ||
28.01.2011 14:39 | K dílu: Něžná | Fëanor |
Tak jsem si přečetl něco z Tvých textů i poznámek, které jsi pod ně učinil. Zaujalo mne obzvláště to s tím odsudkem volných veršů. Ono to svádí k tomu myslet si, že volným veršem sejmeme kus té zodpovědnosti za technickou dokonalost díla a ulehčíme si tak práci. Já si to taky dlouho myslel. Ale poslední dobou to značně přehodnocuji. Totiž dodržení vázané formy odčerpá příliš mnoho tvůrčí energie a jsme kurňa taky jenom lidi, ne? A výsledek: mnoho vázaných veršů jsou hrozné slátaniny, pokud jde o jejich obsah. No, zpátky k Tobě. Jsi toho zářným příkladem. Ty vázané nestojí za nic. Zato tahle ve volném verši mne oslovila. Pro mne to tam je a dám Ti tip. (Jen malou technickou poznámku na závěr: To zmnohonásobování vykřičníků je nešvar, který má své místo v chatu a sms, ale do literatury nepatří. A je víc takových věcí, které lidé přimíchávají a myslí si, že je to náramně prima.) ;) | ||
28.01.2011 14:26 | K dílu: Brackenridgeova uklízečka | Fëanor |
Tak to jsi ale, ve dne noční směníku, přišel o to nejlepší! ;) | ||
24.01.2011 01:18 | K dílu: Pyramida z úplňků | Fëanor |
Tahle neděle měla takovou zvláštní náladu (i tady) a Tys ji vystihla. (tip) | ||
23.01.2011 17:57 | K dílu: záblesky | Fëanor |
:) (tip) | ||
21.01.2011 02:25 | K dílu: Noční potulka II | Fëanor |
Dík za ohlasy! :) | ||
18.01.2011 17:02 | K dílu: Bouřka | Fëanor |
Freude, Freude, vždycky na tě dojde, že. Bouřka, silné emoce, mocná a neovladatelná síla. A tyč? Falický symbol jako bejk! Říkal jsem si, co to s tím pořád máš, mladá a neklidná autorko... ;) Je to blbůstka, ale roztomilá. :) | ||
17.01.2011 16:06 | K dílu: Po kapkách mizí čas | Fëanor |
To, že čtenář nevidí, co chtěl autor říct, není chyba čtenáře, ale autora, Pavlo. A autor s tím také jako jediný může něco do budoucna udělat. Coura možná chtěla spíš říct, že jak epika, tak lyrika MUSÍ mít OBSAH. Ty máš velikou představivost a fantasii, a mohlo by to i někam vést, až se zbavíš těch cingrlátek. Ale je to obrovský blok a držíš se ho úporně jako klíště... :) | ||
17.01.2011 14:04 | K dílu: Moje babička byla kurva : pro brackenbridge | Fëanor |
:) (tip) | ||
14.01.2011 15:36 | K dílu: Ontická | Fëanor |
Má to zvláštní atmosféru, budu si to muset přečíst ještě jednou později... | ||
14.01.2011 15:31 | K dílu: Martýrka | Fëanor |
Je to jak ze života! Není to náhodou ze života? ;) (razantný tip) | ||
14.01.2011 15:22 | K dílu: Endless Love | Fëanor |
No.. hats off tomuto vysvětlení. ;D |