Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePravda a lež
Autor
Twardowski
Na jeviště se náhle objeví muž, který je slepý – zakopává, mává před sebou rukama, natahuje krk ve směru chůze. Na levém kraji jeviště je stůl a na něm váza.
MUŽ
No tak! Pravdo, ozvi se bloudícímu, ukaž se!
(na scénu přichází postava oblečená celá v bílém, přičemž na krku má ceduli s nápisem PRAVDA)
PRAVDA
(chaoticky chodí okolo slepého muže – nestřetne se s ním, ale nevyhýbá se mu)
MUŽ
Tak pravdo! (křičí:) Jsem zoufalý!
(na scénu přichází postava celá v černém, kolem krku má také ceduli, ale s nápisem LEŽ)
LEŽ
(chodí chaoticky okolo muže, nabíhá mu, ale ten se ji zatím vždy náhodou vyhne)
MUŽ
Pravdo!
LEŽ
(konečně se jí podaří srazit se s mužem, oba upadnou)
MUŽ
Ach, ach, ach! Ublížil jsem si! (šahá si na hlavu, jako by se do ní uhodil. V tu chvíli dostane nápad – nasadí si brýle; ve stejný okamžik, zcela paralelně, si LEŽ otočí ceduli na druhou stranu, kde je napsáno PRAVDA. Oba vstanou.)
MUŽ
(Rozhlédne se kolem. Vyjeveně čte nápisy) Pravda! A tady? Taky pravda! Sakra, co s tím? Pravda j jenom jedna (mlčí) – to vím určitě, ale která z nic to je? Kdo z vás je lží?
LEŽ
(ukáže na pravdu)
PRAVDA
(ukáže na lež)
MUŽ
Aha! Tak takhle si nepomohu, ale to nevadí – mám jiný plán. (chytne za ruku nejdříve PRAVDU, pak LEŽ a postaví je čelem k sobě). Nebojte se, já jsem na vás připraven!
(mlčí)
MUŽ
Mám tu pár otázek, podle kterých spolehlivě poznám, co jste zač. Tak třeba tebe (ukáže na PRAVDU). Kolik je na nebi hvězd?
PRAVDA
Dva a půl miliónu čtyřista padesát tisíc osum set dva.
MUŽ
A ty? (ukáže na převlečenou LEŽ)
LEŽ
Dva a půl miliónu osum set dvacet tisíc pět set tři.
MUŽ
(přemýšlí, potom znalecky:) Aha! Tak takto si nepomohu! Položím vám však jinou otázku. Kolik je v hledišti žen?
LEŽ
Čtyři sta devadesát pět.
PRAVDA
Čtyřista devadesát pět.
MUŽ
(začne počítat ženy v hledišti) Čtyři sta devadesát čtyři, čtyři sta devadesát (zvýšená intonace) pět, čtyři sta devadesát (ještě více zvýšená intonace) šest, (zlomený hlas) čtyři sta devadesát sedm… Och! Tak znovu – 490, 491, 492, 493, 494 a … a nic to jsou všechny!
(ticho, pauza)
MUŽ
(přemýšlí; spatří vázu)
Mám to! (otočí se k PRAVDĚ a LŽI, ukáže na PRAVDU, vázu má za zády). Je tam ta váza?
PRAVDA
Ano
LEŽ
Ne.
MUŽ
(otočí se a spatří vázu)
(vítězně) Ha je tam, je tam!
LEŽ
Ale nebyla.
MUŽ
Co?
LEŽ
No když jsi byl otočen, tak tam nebyla.
MUŽ
Ale to by se…
LEŽ
Musela zmizet a znovu objevit. Vždyť to právě udělala.
MUŽ
Ale to vázy většinou nedělají.
LEŽ
Tahle ano.
MUŽ
Nu což, i s tím si poradím. (otočí se zády k PRAVDĚ a LŽI směrem k váze) Tak teď! Je tam ta váza nebo není?
LEŽ
Není.
PRAVDA
Je.
MUŽ
Ještě jednou, prosím.
PRAVDA
Je.
LEŽ
Není.
MUŽ
(vzteká se)
Když tu vázu upustím, rozbije se či nerozbije?
PRAVDA
Rozbije.
LEŽ
Nerozbije
MUŽ
(už drží v ruce vázu)
Teď je myslím rozhodnuto.
(Praští s vázou o zem, ale ta zapadne někam za jeviště, není nic slyšet.)
MUŽ
(rozpačitě se podívá směrem, kterým váza zmizela). NE! Co si teď počnu? (přemýšlí) Stačila by mi koruna, drobná mince.
(na jeviště vstoupí herec, který žadonocímu přinese minci; pak odejde)
MUŽ
Děkuji! Tak (směrem ke LŽI a PRAVDĚ, rozzlobeně). Vy si myslíte, že se budu ptát? Nebudu! Ne – bu – du! (ukáže na PRAVDU) pana, (ukáže na lež) orel.
(hodí mincí). Pana!
(vydá se směrem k PRAVDĚ. Cestou však zakopne, rozbije si brýle a šlápne na ně. V tu chvíli, opět paralelně, LEŽ obrátí ceduli, kde má napsáno pravda, nyní na „lež“. Muž doklopýtá k PRAVDĚ, vztahuje po ní ruku, ale do cesty mu skočí LEŽ. Chytne ji za ruku a odvádí si ji ze scény.)