Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Žánr fantasy III.

28. 01. 2004
0
0
2326
Autor
Vallery

další část toho, co už asi znáte vim, že ten předchozí díl byl tak trochu o ničem.... tady vám to vynahradim.....

Dobro vítězí, zlo je poraženo….. to je přece pro děti

Motivů, které se ve fantasy příbězích vyskytují, je mnoho, ale tím, který se jak červená nit táhne většinou z nich, je věčný boj dobra a zla, pravdy a lži, přátelství a nenávisti. Častým tématem je hledání a s ním související téma cesty. Je velmi vděčné, protože kde jinde než na cestách je možné poznat fantastické kraje a zažít neuvěřitelná dobrodružství? Mnohé příběhy končí dobře nebo přinejmenším bez řešení a ponechávajíce čtenáři více možností. Že by tedy přeci jen pohádka? Kdepak! Pán prstenů také končí šťastně a copak ho někdo považuje za pohádku? Hlavním rozdílem mezi fantasy a pohádkou je kromě stylisticky odlišné obtížnosti i například to, že zatímco pohádky mají hrdiny pouze buď kladné nebo záporné, fantasy hrdinové jsou psychologicky propracovaní od nejistoty až po zradu (perfektními charakteristikami postav se vyznačuje například David Eddings). Fantasy se navíc nesnaží moralizovat (až na výjimky, ale kde ty nejsou) a v dnešní době je od samého počátku svého vzniku myšlena pro dospělé (výjimky jsou i zde, ale k tomu se ještě dostanu).

S pohádkou je to trochu jinak. Původně byla pro dospělé a byla i stylisticky propracovanější. Pohádky bylo v podstatě všechno, co se mezi lidem vyprávělo. Nebyly to tedy jen pohádky tak, jak je chápeme dnes - jednoduchý příběh pro děti s jasně určenou hranicí dobra a zla a s dobrým koncem. Dříve byly pohádky jak pro pobavení (z toho vznikla dnešní pohádka a pravděpodobně i komedie), tak pro postrašení (prapůvodce dnešních hororů a thrillerů), tak pro zdůraznění víry (legendy, pověsti, mýty), tak pro všechny možné další účely. Pohádka tehdy nahrazovala veškerou literaturu a zdaleka ne vždy měla šťastný konec. Dalo by se říct, že tehdy pohádka znamenala přibližně totéž, co dnes zveme fantastickou literaturou, ale spíše se toho tam pod její rouškou skrývalo ještě mnohem víc. To až v době (z hlediska stáří literatury jako takové) celkem nedávné jsme označili pohádku za útvar nízký, vhodný akorát tak pro děti. Téměř to vypadá, že fantasy vznikla jen proto, aby nahradila pohádku, která nám scházela a ve své zjednodušené podobě nás neuspokojovala. Fantasy je tedy pohádka pro dospělé se vším, co k takové „dospělácké“ literatuře patří.

Faktem je, že fantasy často končí dobře, a tak je shazována na úroveň pohádek. Pravděpodobně v protikladu k tomuto jevu se v poslední době objevuje stále více povídek, které končí špatně, téměř katastroficky. V soutěžích mají větší šance (protože dobrý konec je přece známka nekvality a je jenom pro děti), a tak soubor vítězných prací  vyznívá dost pesimisticky. (Abych nemluvila jen obecně, mám na mysli sborník Drakobijci 5. Ještě se o Drakobijcích zmíním.)

Jedním z děl poslední doby, která se rozdělení na pohádku a fantasy vymykají, je Harry Potter. Je to fantasy, propracovaná, stylisticky dokonalá, psychologií postav se rovnající kterékoli kvalitní literatuře. To, co ji v očích mnoha lidí (pochopitelně těch,, kteří to nečetli) činí pohádkou, je fakt, že byla celou dobu svého vzniku adresována dětem a má i dětské hrdiny. Faktem je, že i pohádkových postav je tam víc, než je u normálních fantasy příběhů běžné, nicméně ne ojedinělé. Spisovatel Moressy má svým světem k pohádce také velmi blízko. Co tedy s tím? Kam zařadit rozporuplnou Rowlingovou? Myslím, že vytvořila dílo nezařaditelné, protože škatulka s nápisem dětská fantasy nebo pohádka pro „neděti“, která by knihám o Harrym Potterovi sedla nejlépe, ještě prostě neexistuje. Na její práci je zajímavé, že místo, aby svým neobvyklým ještě-ne-žánrem omezila okruh čtenářstva na starší děti, dílo má naopak své mnohé obdivovatele i v řadách dospělých.

 

Kde se fantasy příběhy odehrávají

Většina autorů jako prostředí pro své fantasy romány používá středověk (někteří dokonce i starověk) a spolu s ním i krále, královny, princezny, prince, rytíře, hradní a městskou stráž v kroužkových košilích nebo královské rádce či chudé poddané. Někteří spisovatelé dokonce vytvářejí světy, které mají historicky odpovídající rekvizity a reálie, pouze tam vpletou i některé fantastické postupy (čarodějný rituál, prorocké schopnosti kněžek sloužících nějaké bohyni apod.). Tomu se pak říká historická fantasy. Někteří k tomu dokonce ani nepotřebují kouzla. Jak má ten svět nadpřirozené prvky nebo se v něm historie neodehrává přesně podle skutečnosti, řadí se k fantasy, nehledě na to, jestli se to jinak nápadně podobá středověké Francii (jako např. román Píseň pro Arbonee).

Zeměpisně mívají světy fantasy s naším světem pramálo společného, i když existují i výjimky (jako například Moorcock). Většinou to bývají světy mimo náš prostor a čas. V naprosto odlišné realitě. Ale ono vlastně ani vůbec není podstatné, kde jsou, ale hlavně, že jsou. Některým spisovatelům se dokonce podaří vytvořit tak kouzelný svět, že z něj pak mnozí jiní přebírají do svých vlastních světů.

Kdo asi vymyslel trpaslíky z umě vytesaných jeskyní a jeskynních dómů, kteří to v boji umějí moc dobře se sekerou? Kdo vymyslel dlouhověký národ, který je vyšší, moudřejší a spjatější s přírodou než my? Kdo první vytvořil mnohonárodnostní skupinku (nejen) lidí a vyslal ji na cestu do neznáma? Ano, hádáte správně. Zrovinka se navážím do bezpočtu autorů, kteří se méně či více nápadně snažili přebrat něco z perfektního světa mistra fantasy, pana Tolkiena.

 

Tolkien

Tolkien, to je kapitola sama pro sebe. Jeho svět je promyšlený deset tisíc let zpátky, před začátkem Frodova příběhu, a jak vidno z dodatků na konci třetího dílu, domýšlí některé věci i několik let dopředu, po skončení trilogie. Také vymyslel elfštinu a jiné jazyky a dokonce vytvořil i nové písmo. Na tomto poli je Tolkien unikát a myslím, že ještě dlouho bude. Kdo by taky kvůli románu zachycujícímu rok jeden, vymýšlel let hned deset tisíc? (Tomuto rekordu se blíží Eddings, popisující ve své fantasy přibližně sedm tisíc let. Připouštím, že oproti Tolkienovi je to historicky níže, a navíc, Eddings to nepromýšlel, jen aby psal o jednom roce, ale v průběhu několika jeho ság, se odehraje všech těch sedm tisíc let.) Nutno podotknout, že tato ojedinělá historicko-lingvistická propracovanost vychází z Tolkienova profesního zaměření. Zabýval se totiž historií anglického jazyka a vytvoření Středozemě s jejími malými i velkými obyvateli pro něj bylo vedlejší záležitostí, možná dokonce něčím, co my nazýváme odpočinkovou činností. Ovšem nic není stoprocentní a i Tolkien má některé věci logicky nedomyšlené. Na některé z těchto chyb poukazuje Tolkienův syn v otcových posmrtně vydaných Nedokončených příbězích. Navíc Tolkien píše vznešeným lyrickým stylem, který ovšem sám o sobě, bez děje, není moc čtivý (pochopitelně, pro milovníky lyriky není nic lepšího, ale takových je méně, než těch, kteří se básním vyhýbají širokým obloukem). Narozdíl od Rowlingové, u jejíchž příběhů se člověk i zasměje a jsou nesmírně strhující už pro svůj styl. Ta má ale zase jiné „vady na kráse" (např. poměrně velká role techniky v čarodějném světě) a kdyby po mě někdo chtěl, abych mu řekla svůj názor na to, jestli je lepší Harry Potter nebo Pán prstenů, odešel by s nepořízenou. Žádný není lepší. Každý má svá plus a svá mínus. Každopádně to však nejsou jediní dva zástupci kvalitní fantasy. Z dlouhé řady jmen bych mohla zmínit například již výše zmiňovaného Davida Eddingse, nebo třeba André Nortonovou, Tada Williamse, Terryho Goodkinda, Terryho Pratchetta ..... a tak dále, autory jiné národnosti než anglické a americké nevyjímaje.


Arien
01. 02. 2004
Dát tip
nečtu si kritiky nad sebou, tak je možná budu opakovat tedy - pána prstenů někteří považují za pohádku, někteří i za sci-fi (ale to není nic nenormálního, že) pohádka nenahrazovala veškerou literaturu, co třeba veškeré revoluční spisy, literatura faktu, kde jen chtějí poukázat na chyby v člověku či ve společnosti... to nebyly pohádky tolkien je sice nejznámější "vynálezce" fantasy, ale sám vlastně nic nevymyslel - trpaslíci a elfové už byli dávno a sám s oním "fantastičnem" jen vyšel z lovecrafta (mmch. zmínka o něm mi tu nějak chybí)... čímž ho ovšem nechci zpochybňovat, jeho středozem je opravdu geniálním dílem, sama mám pána prstenů doma na čestném místě a namísto nějaké andré norton byl raději uvedla andrzeje sapkowskeho, nestyď se slovanských bratrů ale jinak je ta "úvaha" docela dobrá, sama bych na nic takového neměla:))

StvN
29. 01. 2004
Dát tip
To máš vlastně pravdu. Navíc taková sekera je značně neprektický a nepohodlný nástroj, jak pro boj, tak třeba pro mazání chleba. Na druhou stranu oni ti trpajzlíci museli něčím topit a k tomu potřebovali dřevo a při zpracování dřeva je sekera nezbytná.

Kandelabr
28. 01. 2004
Dát tip
trpaslíci v dolech a jeskyních byli už v sáze o niebelunzích. tolkien si vypůjčoval hodně. jinak si nemyslím, že to jakou má trpaslík zbraň je rozhodující. To mi nepříjde jako vykrádání. Důležitý je příběh. Mnohem víc mě štvou autoři, kteří po vzoru tolkiena začnou vymýšlet svůj svět, nové jazyky a kdovíco, a na samotný příběh už se ani nesoustředí a výjde z toho blábol.

StvN
28. 01. 2004
Dát tip
Co se mě týče, je blábolem i to, co vymyslel Tolkien.

Kandelabr
28. 01. 2004
Dát tip
proč blábolem?

StvN
28. 01. 2004
Dát tip
Prostě tak. Já nevim, možná to chápu zle, ale podle mě chtěl napsat něco jako Bibli.

Kandelabr
28. 01. 2004
Dát tip
spíš bych řekl, že se do toho hrozně zažral a protože byl pečlivec tak chtěl vědět jak to bylo od začátku až do konce. ne že bych byl nějaký zarytý tolkienofil, ale líbí se mi, že má člověk možnost proniknout hlouběji, když ho to zajímá.prostě mytologie. k přečtení hobita nebo pána prstenu ji znát nemusíš. a to, že měl tolkien zásadní vliv na fantasy je nepopiratelné.

StvN
28. 01. 2004
Dát tip
Zajímalo by mě, jestli věděl, co dělá.

Vallery
28. 01. 2004
Dát tip
máš pravdu Kadelábře, neni to jen ve zbrani, .... ale když to má kulisy ála Tolkien a přitom se to tváří jako zbrusu novej svět... asi to moc o fantasii autora nevypovídá.......... a ...... ty lidi to kopírujou od Tolkiena (nebo ještě hůř.... z her na hrdiny) a ne z pověstí...... to by ta úroveň musela bejt trochu jiná (a sekyrky mi vaděj proto, že ani pořádně nedávaj smysl... copak se do skal kutá sekerama? ne.... tak proč to všichni trpaslíci ve všech příbězích s nima tak dobře uměj? protože je vyráběj? ale vyráběj přece i jiný zbraně... tak mi to někdo prosím vysvětlěte..... sekerama by měli bojovat cvičení bojovníci..... stráž... ochranka ..... a možná taky drvoštěpové, ale proč trpaslíci?) jasně, že nevěděl, že díky němu bude populární celej literární žánr :-)

StvN
27. 01. 2004
Dát tip
S několika údaji nesouhlasím. Tolkien nevymyslel trpaslíky. Ti mají původ, pokud si dobře vzpomínám v severské mytologii, stejně jako runy. Elfové jsou také staršího data. Ovšem to byli malincí létající skřítkové.

Vallery
27. 01. 2004
Dát tip
však já to ani nemyslela tak, že vymyslel "trpaslíky", ale "trpaslíky z umě vytesaných jeskyní a jeskynních dómů, kteří to v boji umějí moc dobře se sekerou"..... ať si autoři klidně používaj trpaslíky... to neni opičení... to je z mýtů a pohádek... ale ať (proboha!!!) vynechají ty sekyry....

StvN
27. 01. 2004
Dát tip
Takhle jsi to myslela. Tak to jo.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru