Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKřehkosti II.
Výběr: drfaust
29. 01. 2004
20
0
4502
Autor
Don´t_worry
Tuhle si beru do nej... jsem poměrně překvapen, že tahle nádhernej text nedostal žádný výběr....
V dálce proplétáme ruce
a na prstech uzly
s mašlí
hodiny a hodiny
ničíme formální okraje
jak tě najít bez mapy?
pořád dál po cestě a pak zaklepat
možná tajuplně otevřu
***************************************************************************
o kritice z 28. 3. 2004, tolik nadšený jsi tehdy nebyl, ne?
(aspoň že teď :) )
zcela jistě dnes mluvím jiným jazykem...
ale myslím, že je z té předchozí kritiky vidět, že jsem tu básničku přijal...
nebo se ti to nezdá?
tehdy přijal s výhradami, zatímco dnes to vypadá, že přijal bez výhrad
nebo je to jinak?
o hrubou kůru
odírám slabá místa
slov
-----Tohle mi příjde dobré...
i ta nečesané jabloň... moc mě asi neberou ty jiskry z dlaní...
na prstech uzly*
Ale ten konec... to je celý jasný... navíc tajuplné otevření mi příjde jajo vata... vždy když otevírám dveře, jsem v očekávání, kdo je za nimi..
Don´t_worry
28. 03. 2004Don´t_worry
28. 02. 2004
Já to prostě nechápu. To se mi u tvých děl stává docela často, ale přesto je rád čtu.
Don´t_worry
23. 02. 2004Don´t_worry
23. 02. 2004Don´t_worry
22. 02. 2004Don´t_worry
22. 02. 2004
Přišlo mi avi, které považuji za nikterak opodstatněné - co si o tom myslím já víš, ani soukromá obhajoba za použití nákresu mne moc neovlivnila a na vzniklou situaci a k Tvé poslední reakci tady můžu přidat jen: "Ha ha :-)))" Víc radši ne...:-)
Don´t_worry
14. 02. 2004cekanka_ucekana
14. 02. 2004cekanka_ucekana
13. 02. 2004
samotnému se mi většinou analytická pitva příčí, ale proč někdy v aréně nezkusit... tedy takhle to být může a nemusí... aneb někdy udělá slon v porcelánu ten nejlepší pořádek - a někdy ne :)
grafickou podobu si dokážu vysvětlit jedině jako neustálé drobné přesahování okrajů a po jejich zničení návrat na začátek...
Dva kroky na okraje / a mezi námi nesčesaná jabloň - dva kroky působí spíš jako jeden krok dvou lidí, ale na okraj čeho? Snad okraj propasti, něčeho dosud nedosaženého, odkud není návratu - nebo okraj, kde člověk balancuje v nejistotě... Ty kroky směřují k sobě, až na samý okraj - a v meziprostoru zbývá jen strom - jabloň jako klasický, lehce erotický, rajský symbol, nesčesaná - vyzývavě čekající poznání...
pro hovor v okouzlení kdy uhýbáme - tedy byly ony kroky k hovoru? Ale "hovor v okouzlení" nemusí znamenat slova. Proč uhýbání, před čím? Před něčím, co by zničilo okouzlení? "uhýbáme z dlaní" je graficky potlačené spojení, a tak si ho nebudu všímat
křehká miniatura! - když se jí člověk snaží uchopit, začne se rozpadat...
jiskry a rozpálení vnímám jen jako obrazy dokreslující okouzlení a blízkost, když přijmu předchozí verše až jako metaforu tělesné blízkosti, pak se dají vnímat popisně
o hrubou kůru / odírám slabá místa / slov mě stejně jako předchozí čtenáře zaujalo... odírání slabin (! že by autorka zacházela - třeba nevědomky - až s takovými rébusy?) slov o kůru jabloně, když se na ní někdo pokouší šplhat za poznáním... a slova se implicitně stávají silnějšími, nebo se odřou až na dřeň, k mlčení. Ale odírám já, ne my... že by tedy slabá místa slov nahrazovala, omlouvala, zastiňovala přítomnost jabloně? Odírání zároveň kontrastuje s létáním jisker a působí tak syrověji; létají z dlaní kvůli vzájemnosti postav na opačných stranách jabloně, nebo (i) kvůli horečnému odírání o kůru? (!)
V dálce proplétáme ruce - přijde mi, že je to až někde, kam zrak nedohlédne... jako by ruce směřovaly rovnoběžně a oba věděli, že se v dálce propletou, ale oba té skutečnosti uhýbali okouzleným vědomím (v ne/souladu první strofou)
a na prstech uzly / s mašlí - kde si nevím rady s mašlí a uzly chápu jako neodlučitelnost... proč mašle? Dárkové balení? Požehnané spojení? Nebo jen šperk uzlů?
ničíme formální okraje / jak tě najít bez mapy - okraje chtě nechtě odkazují na začátek, kde se na okraje dělají kroky - tedy ničení okrajů (třeba očesáním jabloně?), které rozdělovaly? Formální může znamenat "někdejší, zbytečné"... a snad proto, že chybí mapa či návod to trvá hodiny a hodiny
pořád dál po cestě a pak zaklepat - vytrvalost (načatá dvěma kroky) a odvaha. ...možná tajuplně otevřu - spojení "tajuplně" a "otevřu" tady vyznívá téměř jako oxymorón a nedivím se protestům... proč tedy tajuplně? Ač svádí k striktnímu spojování se "zaklepat", chápu poslední verš spíše jako vyjádření celé básně, ve které je celé otevírání bezesporu tajuplným.
Fantazii je lepší nepokoušet... někdy
moc se mi to líbilo
před zoráním i po
*
ehm, vidím, že jsem ve snaze po stručnosti místy neprůhledný...
ale jinak by to bylo třikrát delší
rozpaleni nesedi
kdyz se na podivam z grafickeho hlediska, pripadne mi ten text (vzhledove) jako rozevlata tanecnice... coz me dostalo, vlastni fantazie :), diky
*
Kdybych měla citovat, co se mi líbí nejvíc, musela bych to opsat celé! Jsou to křehkosti a fantazie*************
Přečetl jsem, dík za avi a jestli něco víc budeš chtít říct, tak z očí do očí nebo přes zprávy, at Ti tady neděláme zbytečnej nepořádek - jak tak koukám, nevím o co Ti jde, ale věř, že říkám, co si myslím a nehledej v tom něco poschovávanýho - jako celek to klišé není - neboj (ani pro mě :-))
***/***** :-/
Don´t_worry
02. 02. 2004
První strofa: Nalezení "toho pravého", symbolika Adama a Evy, pak pár slov o tom, jak Tě přitahuje a náznak toho, že někdy jsou slova zbytečná (nebo aspoň jak to vidím já).
Nezdá se mi vhodné, ať je to cokoliv, balit to do tak vyšperkovaného papíru - člověk by pak mohl být dárkem zklamán, nebo zhnusen už tím, jaký to má darující vkus, když to balí do tohohle čehosi. Líbí se mi na tom to s těmi slovi - jinak - ne, ne a ne.
druhá: Uzly na prstech, tajuplné otevření, hledání s mapou,... Zdá se mi, že to trochu protiřečí strofě první, která je ve srovnání s ní o hodně na výši - jediné co mě trochu zaujalo je ničení formálních okrajů, což je pěkný obrat, který se dal "promrhat" v mnohem lepším dílku.
Jako celek mi to připadá prázdné - všední příběh bez zajímavého děje - klisé, klišé. Když už chceš někomu říct, co pro Tebe znamená, proč nesáhneš po pravdě a upřímnosti ? Shovávání se za tohle je opravdu (výraz, který nerad používám - je urážlivý a to já nechci :-))...
Volala's mě zpátky, tak tady mě máš - stačí :-)
...Doufám, že teď už se mi tohle dílko může nelíbit ? :-)
o hrubou kůru
odírám slabá místa
slov
síla...
tohle se mi moc líbí...myšlenka ladí s použitými metaforami...
****t
Don´t_worry
31. 01. 2004
To víš, že je...Já si ji našel...Dost silnou...Je mi to tak nějak blízký, tak asi proto...A nemáš zač ;) Vlastně já děkuju :-)
Don´t_worry
31. 01. 2004
Tak toto sa mi páči veľmi (a teším sa, že aj úplne rozumiem - síce je možné, že rozumiem niečomu inému, ako si do toho dávala, ale aj tak jasám!)
Super!!!
Don´t_worry
30. 01. 2004
hmmm, něco jo a něco ne...konec mi přijde tak trochu mimo...mám na mysli ve stylu básničky moc jednoduchý...patetický... ale jinak pěkný
Don´t_worry
29. 01. 2004Don´t_worry
29. 01. 2004
Ty umíš! Prostě a jednoduše umíš. ****
" o hrubou kůru odírám slabá místa slov "
Don´t_worry
29. 01. 2004Don´t_worry
29. 01. 2004
Ťuk, ťuk
KDO TAM?
Pan Kolega
PAN KOLEGA?
JO, KOLEGA, AHA... TO JSTE VY, TEN LEVÝ BÁSNÍK?
Ano, tak nějak už to vypadá...
TAK TEDY VYPADNĚTE!!!
No, tak teda padám, ale ten tip vám tu nechám, ju?
!!!
Už du..
Don´t_worry
29. 01. 2004
No nevím - na jednu stranu je to moc pěkný, ale zároveň je tam pár slov "navíc", co to kazej - fantazie je zvláštní a já sám z toho nejsem moudrej...:-)
Don´t_worry
29. 01. 2004Don´t_worry
29. 01. 2004
Upřímně - nedivím se (reakce na slova, která nepatřila mě)... Ale - nechci bejt protivnej - každýmu se líbí něco jiného - navíc - prolog to všechno omlouvá, takže se vzdálím - a... Ty jseš autorkou, takže tam to slovíčko nech a na "čo s tým" - nejspíš nic ;-)