Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVyhlídka na emoci
09. 08. 2000
3
0
4290
Autor
Vio
Tvář neurčitého pocitu
trochu zahleděná do sebe,
vklíněná mezi stěny
do pukliny v duši
Dva kroky vpřed a kousek zpátky
Jen trochu snahy
obejít se bez ticha
Sklidit tíhu okamžiku
a předchozích pokusů o zážitky
Vyhlídka na malou emoci
Očekávání mimiky času
přetvořené v dílo náhody
Svoboda otevřených dveří a oken
Oči usazené v rohu
Stísněný prostor pro city
Miroslawek
15. 08. 2000Miroslawek
15. 08. 2000
rozborálně souhlasím s Tynicem, ikdyž spíš podle řádku: vyhlídka na emoci
Tynicu, jo, nevím, jak píše Vio, kdybych to bývala napsala já, musela bych se přiznat, že "vyhlídka na lásku" byla sice motivem, ale pak jsem začala psát obecněji o "emoci". Jako "samovykladač" nechci si ten význam zpět zúžit jen k lásce, i když pro konkretizaci je naprosto ideální :-)
oči usazené v rohu... něco mi to připomnělo... ale tam ty oči do rohu jen mířili, že? ať zase rychle vykouknou...
Trochu složitý, ale hezký... ten styl je mi povědomý... "stísněný prostor pro city..." vyčisti si srdíčko :)
A já možná budu za debila...ale jo řeknu to : Myslím si, že je to lásce. O lásce k člověku. O lásce ke světu...taky o vnitřních barierách a neodvaze...
- Obejít se bez ticha
- Sklidit tíhu okamžiku
a předchozích pokusů o zážitky
Výše uvedené verše mi teda tenhle pocit dopřávají...
Tip pro ostatní...
Kamaráde. Nepochybuji ve Tvé schopnosti, ale zahustit jednu věc "tolika ingrediencemi" !
Ašer.
Zaujal mě už název a básnička mě oslovila, líbí se mi. Nezdá se mi, že by to bylo něčím "zahuštěno"...prostě popsané pocity a podle mě skvěle..., ano myšlenky plynou... ;-)
Brablenec_P
09. 08. 2000
Je krásné když někdo myslí stejně. Díky pane Brablenec. Básník proto i já bývá někdy nekritický ke svým věcem. Tvé dílo není zlé a jistě má hodnotu. Sleduji Tě již nějaký čas a je to dobré, ale není to přirozeně lehké.I sebenáročnější téma by mělo mít svou lehkost. To vše co jsem napsal je pozitivní a přátelská kritika. Ašer
ašer: kritice se nebráním, ba vítám ji
ale v tomto případě s tebou nesouhlasím - to není o lehkosti
každé slovo, které jsem tam napsal tam patří a vystihuje daný okamžik
není důvod to zkracovat
spíš bych řekl, že je to krátké a koncentrované
Tvář neurčitého pocitu
trochu zahleděná do sebe,
Tvář je to, kde jsou krom jiného oči. Zahledí-li se tedy něco do sebe - svou tváří - pak by to mohlo stát před zrcadlem?
vklíněná mezi stěny
do pukliny v duši
Samotná puklina jsou dvě stěny, vidím dvojí vyjádření stísněnosti v prostoru. Nejdříve "dvě stěny", které mohou omezovat i poněkud dýchatelný prostor. Pak zpřesnění. Je to jen puklina v duši. Duše má šrám. Hluboký šrám a v něm se tísní zobrazení (zrcadlené?) neurčitého cítění. Pocit umístěn do duše? On způsobuje tu puklinu?
Dva kroky vpřed a kousek zpátky
Není vysloveně zakázána představa, že jde o postup, jen se neví jakým směrem. Možná ale je to jen neopakovaný děj - tedy - o kousek dál a při postupu (kterým směrem?) couvnutí. Není jisté, je-li to postup onoho pocitu duší nebo autora či čtenáře při jeho pozorování. Osahávat své pocity je ale třeba opatrně - obzvlášť těch vklíněných do duše - a když to bolí víc než zdrávo tak "ubrat" (trochu zpátky)
Jen trochu snahy
obejít se bez ticha
Sklidit tíhu okamžiku
a předchozích pokusů o zážitky
To čtyřverší mě utvrzuje v představě, že jde o osahávání, poznávání, svého niterného pocitu. ticho snad má význam "umlčenosti", případně jistého "nenaslouchání" ? vzhledem k dalšímu verši, který hlasuje pro otevření se "pocitu", kde "sklizeň" je víc než "nebránění se" je to víceméně aktivní přístup k věci (zážitkům, okamžikům)
Vyhlídka na malou emoci
Ano, tuší se nějaký zážitek, ozývá se takové to první chvění, ještě by se to dalo umlčet, dalo by se tomu zabránit... ale má se tomu bránit?
Očekávání mimiky času
přetvořené v dílo náhody
Svoboda otevřených dveří a oken
Oči usazené v rohu
Stísněný prostor pro city
Tedy... tenhle příběh dopadá tak, že se emoci nebrání, je to jakoby náhoda, i když zřejmě uvědomělá a snad podpořená i "skutky", každopádně blížícímu se zážitku je nechán malý prostor se všemi "obvyklými" (dveře) i méně standardními (okna) únikovými cestami (otevřené). Snad pro útěk oné emoce, i pro útěk toho, kdo prostor vytváří. Svoboda je veliká (i když zabouchnu dveře, pořád ještě jsou tu okna a naopak). Sám pozorovatel se bojí (oči v rohu - krytá záda?) toho co bude ale nehodlá se o to připravit?
Vio, není to kritika, to já neumím, jen jsem si tě zkusila přečíst pod drobnohledem svého vnímání... Popisuješ stav, který znám, i když já většinou (hlavně některým druhům emocí) raděj nedovolím ... nedám prostor.
Tvůj popis mě zaujal...
*