Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seCo to znamená?
Autor
Mannaz
Všechno okolo příliš výrazné – příliš strhávající na sebe pozornost – vtíravé – agresivní … zavřela oči – a zůstala ve tmě – bez věcí, bez nápisů, bez světel – a jen tak stála – v teplé oranžové tmě, kterou si držela za víčky, dýchala ji, cítila, … slyšela ji. Byla to tma jarního města, ještě trochu vlhká deštěm, sílící se šerem, zpívající s ptáky, dýchající s větrem a šeptající s ulicí … tramvaje, taxíky, hospody, lidi, lidi … tisíce lidí ztracených ve svém hledání – veselí, zkouření, opilí, prázdní, šťastní, smutní, spěchající,spokojení, známí a cizí … a ona mezi nimi stála a nevěděla, co z toho si vybrat … jaká být, s kým, pro koho a proč …vytáhla z kapsy cigaretu a zapálila si ji – jakoby se tím snažila dát smysl tomu svému zastavení, jakoby věřila, že až dokouří, bude jí všechno jasné.
Opírala se o zeď a snažila se nemyslet na to, jak sama, jak slabá a jak malá je … a pak jí to přišlo legrační – její boty, její ruce, její kabát … to ONA … to JÁ. Zašlápla nedokouřenou cigaretu a vyšla … bez určitého úmyslu, asi domů, ale schválně delší cestou – chtěla dát příležitost něčemu, co by se mohlo stát – nebo někomu, koho by mohla potkat … mohla by, … mohla by za známýma, pít víno do parku, na pivo, do kina, se psem, za někým hodně blízkým, číst Hobbese nebo pomoct matce s vařením zítřejšího oběda, nebo … zabít čas nějak úplně jinak … taky by si mohla splnit něco ze svých povinností – jenže to jí přišlo tak nějak stejně beze smyslu … a tak prostě šla, šla – čekajíc na zázrak, na znamení, na řešení na satori … na cokoli.
A okolo ní procházeli lidé – dívka v bokovkách (které už za pár týdnů budou out, ale momentálně jsou maximálně in) (která si snad pomyslela: jak tahle může vyjít na ulici), asi patnáctiletá holka ve vytahaném svetru s velikýma očima (které hledaly) (kterou napadlo: … být tak jednou jako ona), chlapec v najkové bundě, starý pán ve starém saku, kluk s dredama za ruku s holkou s dredama, … a týpek, kterého už stoprocentně někde viděla … kývli na sebe (asi ji už taky viděl – někdy, … někde) – otočila se za ním – a setkali se pohledem.
Zrychlil se jí tep – líbil se jí.
Zůstali stát.
„Velryba, nebo G7?“ zeptal se.
„Spíš Ještěrka,“ usmála se na něho.
… a chvíli bylo ticho … (mohla by se zeptat na cigaretu, nebo na oheň, … nechtěla, aby odešel … třeba to bylo její znamení …
„Takový velký žlutý pes, že?“ odtušil.
(zajímala ho, moc si lidi nepamatoval, ale tahle byla tak nějak jiná …)
„Jo, Larisa.“
(po dlouhé době měla pocit, že chce s někým mluvit – jenom tak)
„Nemáš oheň?“
(v kapse měl dva zapalovače a jedny sirky)
Podala mu zapalovač a on jí nabídnul startku – vzala si (v kapse měla ještě skoro plnou krabičku).
„Dík.“
„Dík.“
(A pak si oba uvědomili, že sbírat lidi jenom tak na ulici se nevyplácí … buď z toho nakonec vyleze nějaká sekta, úplná tupost nebo hepatitida)
Kouřili a dívali se na sebe (snažili se přijít na to, která ze tří možností by mohla sedět …)
„Co tak to risknout a jít na pivo?“
Není důležité, který z nich to řekl. Důležité je, že toho druhého ani nenapadlo, že je to – řekněme – divné (pozoruhodné, zvláštní, nezvyklé, podezřelé, mimořádné, …)
Šli Zamříž, protože jinde bylo touhle dobou plno – plno známých, kteří by viděli, mluvili, mysleli si … a občas je dobré být bez souvislostí a bez následků – a mluvili – žádné řeči o Bohu o Dalajlámovi a o Crowleym, ani o Americe, o drogách a vlastní psychice, ani o sexu, ani o strachu, ani o budoucnosti, ani o filmech, ani o lidech, ani o psech a ani o stromech, o technice, o jídle, o lásce, o čaji, o komerci, o hudbě, o alkoholu, o systému, o cestách, o penězích … ani o sobě.
Celý večer mluvili o počasí a o tom, jakou barvu očí budou mít jejich děti.
Když zavírali, věděli, že podzim je fajn a když zasvítí jeho poslední slunce, měly by se v něm ty oči zatřpytit jako pryskyřice vyteklá z poraněného buku – jo – že to by byla celkem fajn barva.
Pak se rozešli – domů – a spát … a těsně před tím, než usnuli, si uvědomili, že se rozešli bez kontaktů … ale usnuli klidně, protože věděli, že všechno je v pořádku, protože některé náhody nejsou náhody.