Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVelká ryba - Big fish
Autor
depony
Americký režisér, mimo jiné tvůrce filmů jako Ed Wood, Mars útočí či Beetlejuice, Tim Butron, je jak je vidět zaměřen na bizarnosti a fantazii. V jeho nejnovějším filmovém příběhu se od svých oblíbených témat nevzdálil a celý děj je protknut groteskními postavami a myšlenkami.
Velká ryba je drama o člověku a jeho životě na pomezí fantazie a reality. Ed Bloom (Albert Finney) je již starý muž, ale jeho vymyšlené příběhy, mnohokrát omílané dokola, jsou stále v oblibě. Jediným, kdo nedokáže ocenit jeho vyprávěčské nadání, je syn Will (Billy Crudup). Vyrůstal ve světě vymyšlených historek a tak se natruc svému otci stal novinářem. Divák občas ztratí orientaci v tom, co je skutečné a co je fantazie a především je těžké se vyznat v postavě Eda, který je ukrytý za svými vlastními neuvěřitelnými vyprávěními. Vyhrocený vztah mezi otcem a synem se má vyřešit u smrtelné postele. Očekává se definitivní vyjasnění, ukončení fantazírování a nástup pravdy, ale nic takového se neděje. Název filmu vyplývá z jedné z hlavních myšlenek, která zazní ve filmu, a to: „V malém akváriu zůstane malá ryba vždycky malou rybičkou a velká ryba si žádá prostor.“ Problém se pak projevuje ve chvíli, kdy Ed právě kvůli těmto touhám a potřebám zanedbává svou ženu (Jessica Lange) a syna. Docela zajímavý film se nakonec zvrhne do poplakávání nad mužem, jehož fantazie byla větší než on sám. Z jiného pohledu představuje mladého Eda Blooma, coby příklad správného amerického hrdiny a vzor „amerického snu“, jež se projevuje hrdým postojem, pozitivními názory a nesnesitelnou přímočarostí.
Burtonovi se podařilo naznačit divákům, co podle něj člověk potřebuje k životu. Fantazii. Protože bez ní by nedokázal život prožít, ale pouze „přežit“. Předlohu D. Wallace využil k prezentaci podivných kreatur, obrů a čarodějnic. Jde o výpravu do fantazie, o cestě z extrému do extrému.
PS: Rozhodně doporučuji vidět:) ten film stojí za to...:) Je to pro ty, kdo žijí jen ve světě faktů a ztratili tak jednu z nejúžasnějších vlastností, představivost.