slibované avi, tot je jedn z několika mých jiných nicků... je tady popsáno jak vznikla jeden text
toho Zábranu doporučuju.
Skvělá knížka. Pak taky doporučuju knihu O psaní od Stephena Kinga.
tohle by tě mohlo zaujmout:-))
myslím, že celá diskuze je docela zajímavá....
(tu knížku, Jak se dělá báseň, mám... mohu půjčit)
neva, že se k tomu nevyjádřím....
prostě díky...
t
Tohle je výbornej nápad. Při čtení Klipetova díla mi to nedošlo. Ale asi napíši podobného něco o některém svém špiškovém díle. Hlavně protože to má tolik výborů.
Květinko, a mně avi nic? No nic, jsem zvyklý, ani tip mi nedáš.
TIP za inspiraci.
echm, avi? Mám Ti posílat avi vod děl, kam zavítám? a jakej tip zasek? :-)
díky za avi... já bych si na to asi po včerejšku nevzpomněl a to by byla škoda :o)
Je to hodně zajímavý a i ty komentáře pod tím jsou poučný.
Moje tvorba básní funguje hodně často tak, že si sednu k písmákovi a rovnou to píšu do něj :-)
Píšu spíše zábavné věci nebo blbůstky. Pomalu ale pozoruju, že se můj styl mění a vyvíjí. Aktivně píšu asi dva měsíce
Často mne napadaj věci v metru a píšu je na kdejaký útržky. Taky záleží, co píšu. Ale nemám vyhraněný styl a experimentuju s různejma stylama a zkoušim i nové věci. Třeba když dělám něco vázaného, tak to mi trvá mnohem déle, protože hledám rýmy a koriguju rytmus... to je ale samozřejmost. Jindy píšu zvukomalebný nonsensy a tam jen čekám na pěkná slova a nebo je vytvářím nebo deformuju. Jindy zase píšu podobně jako si tu popsal. A někdy si prostě sednu a z fleku ze mne vypadne hotová věc.
Taky musim zmínit, že občas píšu nesmysly, ve kterejch po čase nacházim zajímavý věci a dokážu si to pak vyložit i různými způsoby.
Ad opouštění... já svoje básně většinou neměnim a většinou je nechávám jako odrazy mojí osobnosti v té době, ve které jsem tu věc psal, ale menším úpravám se nebráním. Pokud bych měl udělat větší úpravu, nezahazoval bych tu starou verzi.
Tak ještě jednou díky a časem nějakej rozbor básně - další návod popisující tah na tipáž ;o) - napíši
a ještě avi pár lidem... třeba je to bude zajímat ;o)
já jsem ho posílal ještě někomu jinému... četl jsem si kvůli tomu poměrně dlouhý seznam lidí, kteří četli dílo a náhodou jsem si všiml, že tam nejseš a prostě mě napadlo, že by tě to taky mohlo zaujmout :) a třeba jsem se trefil.
tohle by tě mohlo zaujmout
díky za avi. Až budu mít klid, přelouskám si to. zatím si to vytisknu...:)
jsem zpět. tiskárna selhala, četla jsem si ve wordu.
Tahle věc je ojedinělá. Kdysi dávno jsem napsala něco velice podobně, spíš jsem si touto formou psala deník. Vybízíš čtenáře, aby to taky zkusili. Zkusím to někde vyhrabat a možná to sem taky vložím. Nebo to vezmu úplně od začátku:).
Každopádně ti musím poiděkovat za avi, protože mi to dalo zase kousíček literárního sluchu:). Zaujalo, zalíbilo.
t
jo a proč jsi mi vlastně to avi poslal?
avi k jedněm očím, kde by to mohlo být k užitku:)
Tak s chutí do toho a půl je hotovo...
Chtěl bych následovat příkladu srhy a pokusit se objasnit vznik jedné z mých nejkratších básní. Zde je:
Láhev
Podobna ženě
lákáš muže na dno
čím prázdnější tím více stoupáš v ceně
a nářky s tebou chřadnou
Tuto báseň jsem věnoval V. Nezvalovi, jeho poetistickému období, jeho rané tvorbě...
Inspirovalo mě hlavně Nezvalovo Mýdlo. Zde srovnání:
Mýdlo
Jak srdce matky
rozpouští mýdlo všechen kal
voní jak růže ze zahrádky
pění jak láska puká jak žal
(pokud jsem báseň úplně věrně nezachoval, tak to omluvte, ale jde zde jen o obsahové a strukturové srovnání, nikoliv o slovíčka)
Hledal jsem věc a našel - láhev.
Jenže, jak se s ní vypořádat, jak jí dát tu nezvalovskou poezii...
Řekl jsem si, že musím uchopit tu láhev nějak netradičně, neuchopit ji jen rozumem a jejím účelem, ale i okem a vzít ji jako symbol...
Podobna ženě
Láhev má úzké hrdlo a směrem dolů se rozšiřuje, připomíná tedy postavu ženy...
lákáš muže na dno
Interpretaci nachám taktéž na čtenáři, ale rozhodně je zde jisté napětí mezi - lahví jako lahví a lahví jako ženou, protože všichni pijeme (nezaměřuji se na určení nápoje)
čím prázdnější tím více stoupáš v ceně
Opět ono napětí, které se mi bohužel vymklo z ruky, zde autor přiznává, že netušil, co všechno mohl verš znamenat, o to byl ovšem radši, když to zjistil opětovným čtením...
a nářky s tebou chřadnou
Pořád pracuji s motivem srovnání ženy s lahví, přes hledání stejných rysů, stejně jako Nezval ve svém Mýdle. Byl to ovšem jen jeden případ, různé básně tvořím různě, jako možná kdekdo. Jsem však schopen oddělit hodnoty vzniklé různými technikami tvorby, jako možná málokdo. Vím, že něco je chyba přepsat, vím, že něco je nutné přepsat, vím, že něco nemůžu dát na Písmáka, vím, že něco ano.
Snad by se na mne Víťa nezlobil.
Snad se na mne nebude zlobit srha.
Až někdy napíšu taky něco tak krátkýho, aby dlouhý povídání o tom bylo možné přečíst, teba to i udělám - je to moc příjemné počtení. Dík za to a i když jsem si vědom, že jsem zapomněl vyjádřit svůj obdiv toho, mým V i TIPem snad neopovrhneš *
srha se určitě zlobit nebude:)
k tvému příspěvku: Nejsem s to si to teď vybavit, ale myslím, že příměr s lahví už byl někde použit... což ovšem samozřejmě nevadí... skoro všechno už bylo použito, a tak nezbývý psát než o podlahových krytinách, madlech autobusů anebo pouzdrech na mobilní telefony:)
avi všem pro razanta
za avi se teda rači předem omlouvám, snad prominte
Pro mě dost dobré. Když člověk poslouchá pod oknem, ledasco se dozví-))) Za avi ď.
V oné knížečce od J. Zábrany mě nejvíc zaujal postoj k poezii Hanse Magnuse Ezensbergera .... a přesto, jeho báseň byla úžasná ...
děkuji:) (rdím se)
Je to trochu zvláštní, ale k básničce se dokážu zavřít i ve velmi rušné společnosti...
Připojil bych svůj podpis k Rowenně... básně píšu velmi podobně (pokud ne stejně).
srha:
"...nějakém exaltovaném stavu posvátného šílenství, ale u vědomí, kdy se snažíme dobrat jistého cíle, který však mnohdy dostává konkrétní obrysy až samou tvůrčí činností."
...nevidím v tvém tvrzení rozdíl, rozpor... podle mě jsi řekl dvakrát to samé, jen já tomu říkám spíš: "exaltované šílenství, které dostává konkrétní formu až samou tvůrčí činností" :)
Je třeba se do něj dostat (do toho "šílenství"), pak můžeš psát něco, čeho "nejsi" autorem. Tzn. to nejlepší, to co tě přesahuje.
Až po napsání ke mně báseň začne promlouvat, a až potom ji lze potenciálně vysvětlovat. Ale ..obzvlášť u mých vizí je vysvětlování prací nesnadnou a zdlouhavou, .. proto to raději nechávám na vidoucích čtenářích (měl jsem čest se s několika takovými na písmáku potkat) .-)
Díky...
nečetla jsem názory ostatních pod, jen přidám svůj.
Mám dva přístupy k psaní.
První, kdy vím, že chci psát.. něco chce ven. Většinou přijde sám první verš, myšlenka a pak se rozvíjí..až k pointě. To dílko vznikne ještě ten den, v tu chvíli.
Druhý, kdy si přijde spojení slov, které mě nutí přemýšlet. Nechám je, v hlavě si s nima hraju. Někdy první nápady hodím na papir... a nechám znít, přemýšlím, kam se vlastně ubírají, asi tak, jak jsi to udělal ty.. až vlastně do konce.
Zvláštní je, že takto napsanými věcmi si nejsem jistá "kvalitou"..
a potřebuju i já sama čas, abych k nim podruhé vešla, viděla obrazy, které jsem sama chtěla vytvořit, abych je přijala za své.
* V
jéj, já to žlutý nechtěla, jsem jen popletla nofliky... sorry..
:)
Překrásně s láskou, vcítěním i obohacením nejen sebe sama ale nutně všech kdo tyhle řádky přečtou. *
Tak jedna nesmělá výprava do hlubin autorovy duše:
Koniklec
Hřeb
Zvony hřebů
Krásně zní
Jdou hluboko
Až do lesa
Válka
Hodně ran
Padají ztěžka k zemi
Prosvítají hvězdy
Je po boji
Pohřeb
Počítám padlé
Ruce a kůži pálím
Těla si nechám
Krásně zní
Ptáci
Ostré tóny
Vraždí kouzlo noci
Koně se mění v myši
Moje hlava ... v dýni
Spánek
Z polštáře mizí
otisky podkov
A na pasece
klíčí bolehlav
Tato podivná věc vznikla během jedné noci. Báseň je to jistě příšerná, nicméně nejde o žádnou noční můru. Text, což mě samotnou dost překvapilo, tvoří smysluplný celek, každý řádek má svůj význam a jednotlivé sloky na sebe dějově navazují. To se teď pokusím vysvětlit.
První sloka měla původně vyjadřovat moje současné životní pocity. Svět mi připadá tvrdý a těžký, plný ostrých studených slov, která zraňují… Jako kovové hřeby, zarážené do těla zvonivými údery kladiva. Do lesa bylo myšleno jako až na dřevo kříže.
Dál se na papíře celkem logicky objevil pohřeb. Z úvah o vzniku tohoto krásného slova mě vyrušila píseň, která mi začala znít v hlavě: „ …Hřeb drží podkovu a bez podkovy se neobejde kůň…“ ( Psí Vojáci, Žiju). Píseň ve mně vyvolala zvláštní temnou, středověkou atmosféru, což se odráží hlavně v prvních třech slokách. A z človíčka trpícího na kříži se stali těžcí koně jdoucí po kamenité cestě do lesa.
Slovo pohřeb se mi už nechtělo škrtat. A tak jsem se s koňmi uprostřed lesa rozhlížela po něčem, co by se dalo zabít a pohřbít. Vzpomněla jsem si na větu, kterou jsem si kdysi někam napsala : „ Už zase vraždím stromy.“ . Tehdy to byl takový povzdech nad tím, že zase úplně zbytečně popisuji spousty papíru slovy, která neumím říct nahlas.
To byl asi zlomový okamžik, kdy mi došlo, o čem celý text bude. Vzala jsem do ruky sekeru ( tužku) a začala kácet stromy( psát ).
Válka se stromy představuje vnitřní boj. Často píšu, když mě něco trápí. Pomáhá mi, když svoje pocity nějak vyjádřím. Většinou to jsou různé kratší texty, reagující na konkrétní události, někdy jen zajímavé myšlenky, pocity. Formou jakýchsi deníkových záznamů, jindy básní, často něco mezi tím.
Když porazím hodně stromů ( hodně popsaného papíru), začne prosvítat nebe, jsou vidět hvězdy ( trochu si pročistím hlavu, něco pochopím,…).
Ruce a kůži pálím, těla si nechám. Neboli větve a kůru spálit, kmeny nechat. Vzniklé texty si později znovu pročítám a části, které „ krásně zní“ si schovám.
Čtvrtá část je celkem jasná. Noc pro mě končí ve chvíli, kdy začnou zpívat první ptáci. Pozdě k ránu se mění na brzy ráno. Kouzlo je pryč. I přes svůj pokročilý věk mám ráda pohádky. V té o popelce se koně mění zpátky v myši, kočí v kocoura a kočár v dýni…
Ve tři ráno usínám, zapomínám na koně i stromy, na to, co mě tíží. Všechny války se ale vyhrát nedají. Některé věci tím, že o nich přemýšlím, jen o to víc bolí. Po probdělé noci zůstane v hlavě paseka. A po několika málo hodinách spánku ta hlava často pořádně bolí.
Název je slovní hříčkou. Ráda si hraji se slovy, taky miluji živou i neživou přírodu. Koniklec je vlastně den. Až večer osvobozuje koně z klece a já s nimi vyrážím do lesa.
Forma básně vznikla pod vlivem zmíněné písně. Proto je tu hodně krátkých, tvrdě a temně znějících slov.
Co dodat? Snad jen že takhle jsem při psaní vůbec neuvažovala, některé souvislosti mě napadly až zpětně.
Díky všem, kdo dočetli až sem. Krásný den přeje cínový vojáček.
Pro sn_vojáčka si dovolím poslat avi všem, kteří tento text četli, jelikož by, podle mě, byla škoda, aby se o této reakci nedizvěděli. Za pochopení děkuji. (snad jsem své důvody k tomu avi dostatečně obhájil.
...a děkuji především vojáčkovi:))) za reakci.
Připomíná mi to vynikající knížečku rozhovorů mezi Karlem Sýsem a Jiřím Žáčkem: "1+1 aneb nesoustavný rozhovor o poezii" (Československý spisovatel, Praha 1986), kterou mám zrovna na stole. Do městské knihovny na Mariánském náměstí v Praze ji vrátím koncem srpna, kdybyste někdo měl zájem. Je to skutečně výtečné, svěží a poučené dílko o procesu psaní, problémech s ním spojených a hledání cesty precizního vyjádření, doporučuji.
NO já bych o ni zájem fakt měl.... avšak musím překonat svůj odpor k Sýsovi a Žáčkovi a jejich poezii... nikdy mne nezaujali...:(
Jejich básně tam nejsou :)
Tak to jo... abych byl upřímný, oni mne moc neberou... berou mě třeba ti, co je mám v oblíbených a spousta dalších...
To mě taky. Ale oceňuju zaryté celoživotní směřování k textu a co nejužšímu vyjádření vnímaného - což jejich případ je. Proto i ten rozhovor stojí za to.
Každý to máme jinak - to je zajímavé. Já obrazy nechám vyplouvat - odněkud - nevím odkud - hraje v tom roli dýchání - a když se dech prohloubí, vím, že to mám. A něco píšu - (a málokdy vím, o čem to bude - proto je možná většina mých básní tak monotématických - protože to, co mě skutečně zajímá, toho je opravdu dosti málo). Málokdy - opravdu málokdy - opravuji. Nějak se mi ty obrázky samy rovnají - do melodie, do notové osnovy - někdy mi to křičí, někdy je to ospalé - opět podle toho, jak dýchám. Někdy si říkám, že to nepíšu já. Někdy se divím, co píšu. Málokdy zapojuji rozum - ale přesto mám občas pocit, že to, co lovím - je moudřejší než já sama. Nevím nic - nebo málo - o teorii psaní - ale když se zlobím, básničky mi drnčí - drnčivá rachotivá slova se mi sama nabízejí, když jsem klidná a do něhy naladěná, slovíčka se rekrutují ze samých takových, co obsahují ž, š, č... pak zírám na výsledek...
A když dopíšu - většinou to hned nečtu. Druhý den - snad - opravuji nelogismy, opakování slova dvakrát po sobě, úplné nesmysly.... Ale většinou - když do básně zasáhnu - naruším něco v její struktuře - co už neopravím - naruším plynulost a zpěvnost toho, co jsem stvořila.
:-)
Normálně bych se styděla o tom takhle mluvit - ale tady snad můžu. :-)
samozřejmě, že můžeš.... proto jsem to sem taky dal... a potěšilo by mě, kdyby se našel někdo a dal si obdobnou práci... a vystopoval původ nějakého svého textu...
a jak jsem psal, žádný z možných tvůrčích principů není lepší ani horší...
věci jsou měřeny pouze svým výsledkem...
sebevědomí:)) to bych potřeboval:)) ...já děkuji za rekaci.
Pro mne na počátku stojí inspirace nějakou událostí, problémem, ale i verši jiných. Pak si napíšu báseň či povídku jaksi jako automat, sleduju jen dějovou či významovou linku a pak hledám tvar, rytmus a hodně škrtám a měním. Mám snahu věci dopovídat a to nikoliv z důvodu podcenění čtenáře, ale proto, že cítím potřebu věc korunovat. Občas se setkávám s názorem, že některé závěrečné verše jsou nadbytečné a asi i jsou, kdybych je nepsal pro postavy svých básní či povídek. Nejsem tvůrcem nedopovězené poezie, ačkoliv má i pro mne často půvab i význam, ale mnohokrát jsem se setkal se čtenáři, kteří mají rádi básně, jsou citliví a nešťastní, když nerozumí. Cítí se být vyřazeni. Samozřejmě že je to jen dílčí pravda. A co je pro mne nejdůležitější - mít pochopení pro člověka, který toho zdánlivě moc neumí a přesto skrytě touží po respektu, ale nedaří se mi to a proto básně často opravuji. Obsah má přednost
a pokud je poctivě míněný, promítne se i do formy. Mimochodem si myslím, že naše tvorba a její forma hodně vypovídají nejen o našich postojích, ale ještě více o některých našich vlastnostech a to platí i o kritikách. A jinak srhovi za jeho nekonvenčnost i sebevědomí spíše díky.
ježišmaryjá, teď sem si toho všim sleeping strikes back...
jinak follow child...
Hu... Tak toho jsem se bál, že mi někdo takovouhle otázku položí, resp. že se nad ní budu muset zamyslet - a zjistit, že vlastně ani nevím, jak tvořím (tvořím-li).
Obecně vzato, užívám dva postupy:
Při prvním je na počátku slovo, či častěji slovní spojení, které samo o sobě ještě nikam nesměřuje, ale natolik jsem jím nadšen (ať už pro krásu zvukomalebnou či obsahovou), že si řeknu - to si zaslouží "kabátek". Pro názornost, příkladem mi budiž "Polední pauza v zóně těžkého průmyslu" - zde vznikl ponejprv název, kteréhož atmosféru jsem se v dalším textu snažil umocnit, nebo alespoň nepoškodit. Nakolik se to podařilo, to je na čtenáři. Tento způsob psaní užívám častěji, neb je jednodušší, než druhý.
Při druhém způsobu není na začátku ni písmenko, ale představa. Něco jako malba, vzpomínka na atmosféru místa či chvíle, možno i představa fiktivní. A takovouhle představu (která má oproti básni tu výhodu, že se dá dotáhnout k naprosté dokonalosti), se pak snažím vysochat, uplácat z hlíny slov co nejpřesnější kopii. A to je úkol setsakramentsky těžký, a zejména bolestný - to když člověk pozoruje, jak se ne a ne strefit. Ale básník se nevzdává, že :)), a tak plácá a plácá, až nakonec padne vyčerpán do toho svého modelu ze slov ksichtem, a když se zvedne, zjistí, že to je to, co text potřeboval - otisk sebe sama... Za příklad tohoto způsobu mého psaní vezměmež kupříkladu poslední "Nebe nad Prahou".
Úplně jiným způsobem vzniká Vosák, ale to je bohapustá sranda, a sem, řekl bych, nepatří.
V úctě
P.H.
konečně jsem se k tomu to textíku dostal.. a... tleskám.. pro mě více než jen zajímavé! ****
děkuji, potěšil jsi mne:)! zdravím
bylo mi potesenim to cist
tip
taky by se mi víc líbila diskuze k věci než uvítací výbory a slavobrány:)))
Přijde mi to dost zcestný, degraduješ vlastní tvorbu na kuchařku.
:))
samože jsou ta dvířka... já tam mám někde ty?
dvířka, kterážto by za sebou mohla
dodržel jsem řízení
dvířka mohla
vždyť je to dobře... nebo ne?
řídící člen a řízený člen:)))
jakože dvířka říděj mohla:)
nikoli, teď už vidím, co máš namysli... myslím, že máš pravdu:)
skvělý a poučný a zajímavý prostě
ještě se vrátím, zatím tv
Sn_vojáček (a vůbec všichni):
Já především děkuji za odvahu se vyjádřit. Tvůrčích principů je mnoho. Jedním z nejpřirozenějších je skutečně ten, který zmiňuješ - je -li mi zle, špatně, smutno.... tyto pocity (a ještě mnohdy kombinovány s existenciálním neuspokojením ze žití) jsou asi nejčastějším důvodem, principem tvorby. Obvykle jsou časem autory opuštěny a plně nastupuje jejich schopnost hry s textem, jazykem.
Tím ovšem netvrdím, že nějaký tvůrčí princip je lepší než jiný. To by byla příliš velká troufalost, to by předcházelo pád - ve smyslu známého přísloví
Je mi jasné, že není vůbec jednoduché sledovat svou tvůrčí linku a najít a vystopovat všechna místa, která se do textu promítla, všechny okolnosti, které vznik textu ovlivnily, či všechna tvůrčí rozhodnutí, která se nakonec
zhmotnila v text (básničku, prózu).
Ovšem reflexe vlastního tvůrčího procesu mi příjde jako věc pro další vývoj autorovy tvorby nezbytně nutná. A pro autory, kteří tak to neuvažují, by mohla být, jak si myslím, alespoň velmi zajímavá. Proto pokud si někdo z vás dá trochu práce s obdobným stopováním, budu velmi rád, pokud mi-nám to sem napíše.
Ještě dvě věci je nutné připomenout.
1. Autoři se více méně dělí do dvou skupin: na skupinu svá díla neustále předělávající - tj. na utory, kteří s odstupem času v podstatě nikdy nejsou se svým textem spokojeni, hotovi (tito autoři své dílo spíše opouštějí), a na autory, kteří dílo dopíší a nemění ani čárku.
Podstatné je, že ani jeden z přístupů nelze hodnotit jako lepší než druhý, oba jsou stejně platné a možné.
2. Jsou díla, která vznikají pouze několik minut, a jsou díla, která vznikají dny, týdny a třeba i měsíce nebo roky. Avšak při čtení textu, ve znění možnosti nechat se textem oslovit, je tato okolnost pro čtenáře nepodstatná, neboť je před ním skryta. Dostopoval by ji leda z autorových komentářů, poznámek, deníků, z pozůstalosti.
Opět, žádná z těchto situací není nijak horší nebo lepší, neboť tímto se úspěch textu neměří.
Pro to všechno, pokud by vás byl obdobný příklad geneze díla, byl bych velmi potěšen, pokud byste se o tom rozepsali.
L.
avi všem, snad odpustíte
Skvele napsany prispevek do diskuze...:-)*
Me na psani momentalni nezbyva cas vubec, takze posledni rok to vypada, ze mam uklizet a tak strasne se mi nechce, ze dostanu nejaky skvely napad, a ja to musim ze sebe dostat na papir...a behem deseti minut to tam lezi...Teoreticky se chystam vsechno prepsat a poopravit...az bude chvilka casu...:-)
Tu knížku znám, rozhodně poučný čtení. Možná něco sesmolím, mám teď jeden nápad... Jsi chválihodně aktivní :o)
Díky za esej, je moc zajímavá. Já takhle nikdy neuvažuji.
píšu většinou v hodně vypjatých situacích, kdy to jde tak nějak samo. Spíš až zpětně nad textem přemýšlím, kde se tam některé motivy vzaly. Ale nikdy už nic neměním. Teď jsem se díky Tvé eseji takhle zamyslela nad svým posledním dílkem a celkem mě překvapilo, co všechno v tom nočním blouznění je.
Jen by mě zajímalo, jak Tě napadlo to obloukové světlo, jak už jsem psala, tak mi tam moc nesedí.
hmhmhm...tak nad tím jsem nikdy nepřemýšlela..