Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seJsi...I.
04. 10. 2000
9
1
9604
Autor
Carodej
Jsi moji vodou a jsi moji žízní,
jsi moji touhou, co ve snech mne trýzní.
Jsi voňavou loukou, v níž brouzdám se ráno,
jsi mojím Písmem, v němž stojí psáno:
Bylo to jednou tak osudem dáno,
že vstříc mé lásce řekneš své ano.
Vložíš svou ruku do dlaně mojí,
naše dva životy navždy se spojí.
Naše dvě mysli se jedinou stanou,
budu Tvůj čarodej, Ty budeš mou manou.
Spoutáni budeme lásky své stuhou,
pevnou a heboučkou, zbarvenou duhou.
Lásečko, hvězdičko, květinko omamná,
každé Tvé zasmání je událost významná,
toužím jen libat Tě a hladit po těle,
vím jistě, že přidáš se, zpočátku nesměle...
Pak ovšem zvedneš lásky své stavidla,
šílet budeme jak na hradě strašidla,
v rozkoše extázi vstoupíme do sebe,
klesneme do pekla, vzlétneme do nebe...
1 názor
kouzelníku...víš(nějak se mi zadrhává hlas.ale to poslední dobou skoro furt..už opravdu omezím to kouření...)
chtěla jsem napsat něco hezkýho.ale
(dyž já na to nejsem.protože přeci jsem drsňák..MIMOchodem ten největší:-) a tak si radši půjdu lehnout
:-)
:-)))))))))))
Téda....já Tě miluju už tak dlouho..a Ty takhle...
..zítra je pátek..lásky se scházejí:-)
Dnes v tom vidím lásku, s kterou jsi to psal. A je mi sympatické, že se řídíš citem a zas tolik nepočítáš :o) Jsem z těch, co je báseň pohladila.
Mno jo, Bibša to řekla dobře. (Teda s tím poučením do další tvorby, já bych z takové básničky od tebe pro mě rozhodně nešílel! :o))))
Zpravidla
nezvedám stavidla.
Že však jak strašidla
mám ráda povidla...
ta se ti ale povidla! :.)
*
PS: díky, já bych to asi vysvětlit nedokázal
Carodej: vybočení z rytmu se v různých variantách používá jako regulérní a nepřekážející výrazový prostředek (např. buď zřetelně krátký nebo dlouhý řádek)
Stejně jsme divní... tady ti počítáme slabiky, hodnotíme slovesa i zájména a přitom dostat tu básničku kterákoliv z nás, tak ji nějaká kritika ani nenapadne a prostě nadšením zaleze pod peřinu a s nadšením ji čte pořád dokola. Doufám, že teď už oba šílíte na těch hradbách jako strašidla! :-)))
Vím, že kritiky stejně nic na této básničce nezmění, je hotová celá a nepředělatelná, ale zkus si z toho všeho něco vzít do další tvorby. Ono i takového náročného Merlíka jde někdy uspokojit (poeticky myslím), a to někdy i nechtě :-)
Držím palce a jdu na tvoje další básničky.
Já ti moc děkuju:o) Já tedy souhlasím, ale jen částečně, až se vzchopím, chci tam udělat ty drobné úpravy, viz Saša, čistě technicky....jen prostě zabrousit šmirglíkem, ale jinak nebudu hledat jiná slova a slabiky, jen těch pár věcí, co mi přijde rozumné:o))) Díky:-)
Carodej: no já z teorie taky nic nevím, tohle všechno jsem si odvodil sám (hodně to souvisí s muzikou)... ale když jsem to vysvětloval Rivce, řekla mi, že to mám v podstatě správně, akorát... a doplnila mě půlhodinovou přednáškou.
BTW: aréna je tu na rozebírání technických chyb, nikoliv uměleckýho dojmu (ten je nutně subjektivní). Tím chci říct, pokud dáš básničku do arény, tak s podobnou (případně mnohem tvrdší)technickou kritikou bys měl počítat.
A já opakuji, že s ní počítám a že fakt nejsem z těch, kdo by se nafoukl, rozdurdil, uraženě odešel do kouta smolit pamflet proti nespravedlivé kritice:o) Však už jsem psal, že děkuji, ne?:o)
Jo, Čaroději, báseň je docela pěkná, já jen podotknu k těm slabikám - pokud to je psáno jako písňový text, je to v pořádku i po technické stránce (ohledně slabik a tak), ale pokud chceš, aby to byla krásně čitelná a nezadrhávající báseň, tak prostě musíš počítat... A to nejen počet slabik na řádku, ale je dobré, aby vycházely i přízvuky (přízvuk je vždy na začátku slova, anebo předložky před slovem - pak už není na slově, pokud to slovo ovšem není mnohoslabičné) (:o) Ta čeština fakt není easy, že? :o).
A když se ti to povede tak pěkně seřadit, aby rytmus měla ta slova, ty verše, tak pak je to paráda. :o)
Nó jo!
Já, protože nejsem z těch, kteří umí hodnotit formu a všechny ty složitosti pro které se do arény chodí, můžu jen zasněně pokyvovat "líbí, líbí, líbí..."
Jestli ji dostala, musela slzet dojetím (A to bez ironie!).
Carodej:urcite to neni spatne, tvi kritici ti chteji pomoct... kdyz si ovsem myslis, ze mas pravdu ty, tak ji vetsinou mas. Protoze pravdu ma autor. (jako pravdu ma sef :)
Carodej: pokud víš, jak to máš číst, samozřejmě to jde, ale to víš jen ty (nebo je potřeba dílko "nastudovat")... jsou jistá pravidla, která když dodržíš, nezadrhne se nikdo, a o to jde nám. Už jsem o tom psal Zolli, pokud musíš nerytmus maskovat pauzami, nebo oddůrazněním slabik při čtení, je to nějako jako záplata na šatech. Sebelíp přišitá, sebelíp splývající je jasně poznat, a může zbytečně kazit dojem.
BTW: ty čísla jsou počty slabik ve skupinách, ale koukám, že to mám blbě... řádek s duchy je dokonce 2 3 4 3 (takže ti nevychází ani stejnej počet slabik s předchozím)
Hele, pokud mi napíšeš, že se rytmikou prostě nehodláš zabývat, přestanu se ti v ní šťourat.
Merle - mně to ale vůbec nevadí. Podívej - na jednu stranu jsem si jistý, že ta básnička splnila svůj prvotní účel - byla opravdu psána z lásky a měla něco vypovědět - v tomto ohledu myslím svůj účel splnila stoprocetně. Potěšila myslím docela dost lidiček, a v tomto ohledu také splnila svůj účel.
Pak je tu ona rytmická čistota. Je fakt, že u básní psaných přímo pro někoho konkrétního, kdy mi to navíc nějak zní v hlavě fakt slabiky nepočítám....
To ale neznamená, že bych nechtěl mít básničky bez záplat. Je fakt, že mi chyběl teoretický základ, nikdy jsem teorii poezie nestudoval, vždy jsem se řídil jen svým citem.
Proto mi tahle kritika opravdu nevadí, už proto ne, že je spíše technická a na básničku jako takovou, jak bych tak řekl - na umělecký dojem jsem dostal v celku pozitivní ohlas. Proto vám díky za oboje a já si z toho zkusím něco vzít.
sorry, mám dnes nějakou rejpavou náladu :
1.sloka, posl.řádek :"... jsi i mým Písmem ..."
2.sloka, 2.řádek : "že vstříc mojí lásce..."
3.sloka, 2.řádek : " budu Tvůj čaroděj, Ty zas mou manou"
4.sloka, 2.řádek - přebývá jedna slabika
4.sloka, 4.řádek - přebývá jedna slabika
5.sloka, 1.řádek - "...lásky svá stavidla" (jsou to TA stavidla)
... atd.
Nosná myšlenka je to krásná (ono, láska je sama o sobě krásná), máš i zajímavé obraty a rýmy (stavidla-strašidla), ale vyhazuje tě to z rytmu ... nejen tam, kde Ti chybí či přebývá slabika ...
Nezoufej si nad mým rejpáním, naopak, zdravě se na mě naštvi a zkus to znovu ... já jdu na další tvoje verše ...:c)
Jo, a jsi-li skutečně čaroděj, tak mě prosím nezačaruj, že jsem ti tak pohaněl plod tvých citů :c)))
sounhlas se Sašou...
hodně zadrhávací je např. ten řádek se strašidly... 3 2 3 3 proti 2 3 3 3 zní opravdu nedobře... ono už samotné 2 3 je jaksi divné
jinak je to hodně hodně hezké...
HE he, já se nezlobím... ale co jsou to ta čísla, co tu psal MErle? Úpravy od Saši vezmu v potaz.
Miroslawek
04. 10. 2000
No přiznávám, že slabiky tak nějak nikdy nepočítám....hmm.... co je to to 2333 nebo 3222?
Jinak ještě jednou pro Sašu - přesný opak, nezlobím se ani trošku, moc děkuju.
Viz Miroslawek - některé rýmy mi znějí lacině, vatuješ to zájmeny i slovesy (já budu, ty budeš...), jinak na mě moc přeslazené, zdrobnělinky a tak...
píše se mojí/mou vodou, touhou, žízní a ne moji vodou... dlouhé zájmeno
Saša: lásky tvé stavidla je dobře, zájmeno se váže k lásce, ne ke stavidlům... lásky té stavidla, té lásky stavidla
Jinak mě to taky vyhazuje z rytmu...
Ovšem na závěr: je to psáno z lásky, takže tím se všechno maže... :o))
Hele, přátelé, já když si to recituju, tak to asi recituju v jiném rytmu, v rytmu, který jsem cítil, když jsem to psal... nemůžu si pomoci.....
Ne že bych neakceptoval vaši konstruktivní kritiku.... ale..je to trochu jako písnička - melodie dokáže strašně změnit interpretaci... a já to prostě recituju tak, jak se podle mne má a líbí se mi to tak..... je to špatně?:-(