Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Násilí ve hrách aneb jak jsem psal esej

10. 10. 2004
1
0
1193
Autor
Rujha

Původně to měla být esej na přání paní učitelky ale...

Ničí počítačové hry zdravý rozum člověka? Předělávají akční hry lidi na nemyslící vražedné stroje? Případ, kdy student postřílel několik spolužáků a pak se sám zastřelil byl ojedinělý (a to i v Americe) ale vyvolal velký rozruch.[ Proč asi?] Protože onen student hrál mezi jinými hrami counter-strike, ve kterém se střílí, dělá ta hra automaticky z lidí vrahy? Zeptejte se však kde vzal ten kluk zbraň. Dal mu ji snad voják z již jmenované hry? Je lehké hodit odpovědnost za takový čin na počítačovou hru, která se nemůže bránit. Jenže výrobci se bránit mohou a také, že to udělali. Málem z toho byly soudy ale nakonec amíci prohráli, he, he, ehm…

Výzkumů na téma počítačové hry a člověk (resp. Psychika člověka) bylo dodnes uskutečněno již několik set, avšak málokterý dospěl k jednoznačnému závěru. Většina se však shoduje v jednom : Hraní her na lidi určitě nějaký vliv má avšak většinou pozitivní a z duševně zdravého člověka, který nehraje v kuse alespoň týden, se přes noc, ba ani za měsíc určitě nestane masový vrah.

Vyjde-li hra, ve které hrajete za vraha, která nožem porcuje lidi, v masokombinátu z nich udělá konzervy a pak je prodává a je-li taková hra velmi realistická [ je to super, ne?] je to určitě troufalé pobuřující a koleduje si to o malér. Koupí-li si takovouto hru, mající v červeném kroužku osmnáctku, dvanáctiletý František ( v obchodě mu poděkují, na odchodu zasalutují, a budou velmi rádi, že něco prodali) a donese si ji domů, je to již na pováženou. Doma se rodiče jako vždy hádají a tak František ozkouší novou hru. Aby unikl řevu rodičů, zabarikáduje se na půdě a zcela se ponoží do hry. Je zcela unesen její realističností a tak porcuje a porcuje. Rodiče se starají jen o své hlasivky, a tak si příští den ráno ani nevšimnou, že ve Františkově posteli nikdo nespal a jdou do práce, další den také a další zrovna tak. Smradlavému, slintajícímu, rudookému Františkovi se třetího dne však přihodí něco neočekávaného. Z bedny před ním náhle vyletí sprška jisker, obraz pohasne a spálenina je cítit všede. Smradlavý, slintající František má před svýma rudýma očima nedokončený rekord 498 rozřezaných. Smradlavý, slinrající Frantisšek si také uvědomí, že má tak trochu hlad, něco v hlavě mu praskne a on začne uvažovat : „Abych se mohl najíst, potřebuju peníze. Peníze můžu vydělat jedině prodejem konzerv, které vyrobím v masokombinátu. Musím také zakulatit můj rekord.“ Slintající František se tedy vydá na průzkum ze zabarikádované půdy. Ztěžka se vleče po domě, který nepoznává. Nicméně nad krbem nachází tátovu pamětní mačetu. Náhle se z předsíně ozve odemykání dveří. Vchází nějaká žena. Když spatří Františka, praví : Ahoj, že se taky někdy ukážeš“, koukne na hodinky, „že ty seš za školou?! Počkej až přijde táta, ten tě ztříská!“ Franta nasadil při prvních slovech nevinný úsměv, ze všeho nejvíce připomínající vražedný škleb Fredyho Kroogera a při zmínce, že přijde ještě někdo další, si dal jednu a jednu dohromady a vyšlo mu 500. Pak překvapenou maminku rozporcoval a schoval do igelitového pytle. Když uslyšel přijíždět auto, radostně zvolal : „Táta!!“ a již se hnal ke dveřím. Snad ještě nikdy se na nikoho tolik netěšil. Vteřinu po tom, co se otevřely dveře už František tancoval po trávníku před domem se zkrvavenou mačetou v jedné a tátovou hlavou v druhé ruce, a řval na celé kolo : „Pětset, juchů, jupí…“

Za chviličku Franta uslyšel sirény policejních aut, a zarazil se. „Co je to za chybu? Vždyť nebliká červená kontrolka!“ Po chvilce usilovného uvažování mu to došlo : „No jó, vono se to asi přeplo na vyšší stupeň obtížnosti a proto teď nebudu vědět, že po mně dou, ale já sem chytrej a tak to vím i bez toho, cha, chá!“

Franta tedy zašel pro pytel do baráku, vyšel ven … a tam na silnici stojí tři policejní auta a u nich šest policistů s namířenými zbraněmi. Něco pořád dokola opakují o nějakých rukou nahoře. „Tohle přece nikdy nedělali. Vždycky po mně hned stříleli. To bude ten další stupeň“, řekl si Franta a s mačetou v jedné a igelitovým pytlem ve druhé ruce se rozeběhl proti nim. Nejistí policisté (za zabití , ba i postřelení dítěte by je asi zavřeli) raději utekli.

„Zbabělci“, řekl si Franta a nastoupil do jednoho z aut. Otočil klíčkem a …auto akorát vydalo jakési zvuky, avšak nerozjelo se. Také shledal, že přes volant skoro nevidí. „Vyšší stupeň“, řekl si Franta a nahmatal pedály. Náhle auto poskočilo a rozjelo se z kopce. Najelo na silnici a stále zrychlovalo. Kličkovalo sem a tam, až to nakonec napálilo do stromu. Poté auto explodovalo. GAME OVER…

 


Rujha
16. 10. 2004
Dát tip
Mahoney : mno však já vím, proto se mi do tohoto tématu moc nechtělo, ale byl jsem tak trošku donucen...a úvaha to ani být neměla. Undeleted : Levely jsem čítal pravidelně, dokud tam byly věci, které by teoreticky běhaly na mým počítači, tzn. to bylo už velmi dávno :)) je možné, že jsem to četl, neříkám, že ne. Eli: To víš že jo :) štěnice, kamery, satelit, družice...

_NoBody_
13. 10. 2004
Dát tip
AŤ žije Valve, na counter strike nedam dopustit :o) tot téma je diskutovatelné na mnoho způsobů a prot také neřešitelné, jedinec se zdravou psychikou se asi jako uslintanej františek nezachová....je to o výchově a spoustě dalších věcí.

Elemmírë
12. 10. 2004
Dát tip
Rujha: Hej!!! Ty mě špehuješ!! :-D

Giltar
11. 10. 2004
Dát tip
Spravne. Souhlasim. Ale obavam se ze vice nez o rodice, kteri by dite mohli motivovat i janak jde o dite samotne. Je to vsak extreme komplikovany problem. Obavam se ze pocitacove hry nemohou nikoho ucinit vrahem samy o sobe. Pouze virtualnim...

Undeleted
10. 10. 2004
Dát tip
Jedno ma vsak zaraza, ze ty si cital kedysi clanok o nasili v Pc hrach v Leveli? V tej uvahe je dost myslienok z neho, ale tan pribeh je v poho. Noeran: Si si ista s tym revolverom? Podla mna ma tvoj brat dost rozumu aby vas v takomto pripade nepostrielal ( aj ked ho nepoznam ) all: poznam ludi, poznam plno ludi ( nechcem povedat, ze gamblerov, lebo nimi nie su ), ktory za pc travia nekonecne mnozstvo casu ( obcas sa k nim pridam aj ja ) ale kazdy z nas ( tazke priznanie ) bere zabijanie v hre ako rutinu, ktora nema nic spolocneho s realnym zivotom.

noeran
08. 10. 2004
Dát tip
mahoney: nekonečné téma, co :) nebudu tu nijak teoretizovat (a že by se dalo), přispěju jen nějakým tím faktem jaksi z praxe: bod první: JÁ - ze svého "měkkého" (lehce manipulovatelného, ovlivnitelného, blablabla) období jsem vyrostla dřív, než jsem uviděla počítač ze vzdálenosti menší něž 5 metrů, takže z určitého z tématu vyplývajícího aspektu jsem automaticky vyloučena. Později (pár let?) jsem se se světem poč. her oťukávala v podobě strategií (a to ještě převážně jen budovatelských), protože nic jinýho doma jednoduše nebylo :) Až jednou... no, bylo to jako přejít ze studniční vody na coca-colu... a stejně to nevydrželo :) Příklad: Clive Barker´s Undying -- pro začátek tam jako trotl se seriózních šklebem a zeleným kamínkem pobíhám domem, kde je za prvé tma jak... ve starém domě, za druhé tam vyjou nějaký příšery a za třetí nejen vyjou, ale chtějí mě sežrat... Nečekala jsem, až mě přivítají ty slíbené zombie, a zabila techniku hysterickým vypnutím. Od té doby jsem se to pokoušela hrát ještě několikrát, ale vždy jsem to po několika minutách s křečemi v zadku vzdala a pak se bála jít do pokoje... No nic, obávám se, že o tomhle jsem mluvit nechtěla :)) bod druhý: MŮJ BRATR - ztracený případ. V nejlepším období trávil u monitoru kolem 10-ti hodin denně. Nejraději v poměrně nevinné Mafii kosí taxíkem nicnetušící kolemjdoucí, zkazil mi chuť k jídlu, když tamtéž ve vlaku (za krásného slunného dne) rozmlátil okno i s dědečkem... Dnes prchám do zákopů, když ON prohlásí, že jde na počítač... A co teprve, když zahlédnu totálně neúhledný "sloupeček" CD - vojanina, vojanina... (jednou jsem nějakou zkusila a po chvíli vyplněné nepříčetných smíchem jsem zjistila, že jsem právě prodělala rychlokurz vulgarismů, spoustu z nich jsem vůbec neznala :) ) Jsem naprosto neotřesitelně přesvědčena, že kdyby MU jednou někdo zhasnul monitor uprostřed úderu a do ruky dal revolver, jsme barák nebožtíků... S čímž pravda dost kontrastuje JEHO nadšení pro animované filmy... Fuj, už mě to nebaví... :) ... a venku je tmaaa... že bych šla přeprat ty vlkodlaky..?

Mahoney
07. 10. 2004
Dát tip
poslední tři odstavce jsou celkem chytlavé a mají spád, pointa (GAME OVER) pobaví jako úvaha dost mělké, nerealistické a tudíž nevěrohodné.. vztah mezi hrou a psychikou záleží na tolika faktorech, že se nedá rozebrat na jedné stránce - vrozené a determinované osobnostní rysy a dispozice hráče, charakter jeho okolí, charakter vlastní hry - míra, realističnost a zdůvodnění násilí ve hře, složitost hry, příběh, princip a způsob hry = myšlenky kterým hra učí.. hry mají jak pozitivní, tak negativní dopady; pozitivní - např. odreagování vlastní agresivity, rozvoj inteligence a představivosti/předvídavosti, kontakt s cizím jazykem, trénink hospodaření, uvědomování si souvislostí mezi činy a jejich důsledky; negativní - zvýšená otupělost/tolerance vůči násilí, pasivita, sociální izolace, méně zkušeností s reálným světem a pro skutečný svět nevhodný hodnotový systém, opožděný rozvoj řečové komunikace, méně pohybu = fyzická degenerace.. hra jako taková je jen jedno kolečko celého systému, na jehož konci je duševně více či méně (ne)vyrovnaný jedinec; jako mnohem důležitější se mi jeví spíše ty faktory, které určují, kolik času chce dítě trávit u PC hry = stimulační a motivační faktory v jeho okolí, především charakterové vlastnosti rodičů a jejich přístup k dítěti a k životu, pak kamarádi, škola atd. - z širšího úhlu pohledu totiž lze říci, že chyba není ani tak ve hře, která učí agresi, jako spíš v rodičích, kteří neumí dítě pozitivně motivovat k činnostem, které by ho rozvíjely pozitivně, neboť takové dítě by se umělo lépe vyrovnat i s tím násilím ve hrách.. no a tak by se dalo pokračovat možná i v rozsahu diplomky :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru