Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKoho chleba jíš, toho píseň zpívej
22. 10. 2004
3
0
5498
Autor
cempe
Lidé se stali součástí planety a nikdy se planeta nestane součástí lidstva. Halíme se do šatů a schováváme tělo, ač tělo skýtá duši, která často je viděna gesty. Před tím se klaní, protože k němu chovají úctu, protože je prý vážený. Když bychom naše nadřízené, ať už jsou jacíkoliv, obměnovali kanadskými žertíky při každém setkání a připomínali jejich neduhy a něco navíc ještě přidávali k těm neduhům. No, nedej bože stát před tebou nahý. Pro spokojený život je výhodou přitakávat. Kdo by si ničil pocit bezpečí, který si budoval tolika přetvářkami? Nebo je snad lepší se celý život schovávat v zemjamce a nebrat ohled na režimy? Je snad lepší živořit?
Má píseň, kterou budu pět je veselá. Je v ní cítit naděje v krásné zítřky a vyslyšených přáních lidu, ale co když zpívám jen vesele smutnou píseň. O tom jak lid si přeje a umírá mu naděje, jak musí živořit a sní o minulosti, kdy nebylo tak pusto. Ke každé písni patří i barvy. Je snad špatně vidět svět v barvách, mylně si myslet, že lze podle pohledu rozeznat zlo? Jak snadno se nechá člověk svésti ozubenými koly mašinérie, kterou dávno někdo předpověděl. Dá se snad tomu ubránit?
Svůj nesouhlas jen těžko lze říci písničkostrůjci. Mám nesouhlas pět, ale co když si špatně přebere mlynářovu píseň a povšimne si černého praporu anarchie, který vlaje nad zemjamkou. Mám se klanět, když můj hřbet nelze prohnout holí? Mám rovně stát, když na mě váha pravdy sedá? Jak zůstat nezkřiven? Nikdo neuznává když jsou sóla pěna více jedinci, většinou jen jedním, a to pozadí?, to křoví? Zkusme být vším napůl, otvírejme ústa jen tak na oko a on už nevidí zdali z nás nějaké ty tóny srší. Nejsme slyšet, ale vidět a na obě strany máme blízko než kdykoli předtím. Nikdo neví kdo bude o chlebu notovat a kdo chlebem zpívat.
Má píseň, kterou budu pět je veselá. Je v ní cítit naděje v krásné zítřky a vyslyšených přáních lidu, ale co když zpívám jen vesele smutnou píseň. O tom jak lid si přeje a umírá mu naděje, jak musí živořit a sní o minulosti, kdy nebylo tak pusto. Ke každé písni patří i barvy. Je snad špatně vidět svět v barvách, mylně si myslet, že lze podle pohledu rozeznat zlo? Jak snadno se nechá člověk svésti ozubenými koly mašinérie, kterou dávno někdo předpověděl. Dá se snad tomu ubránit?
Svůj nesouhlas jen těžko lze říci písničkostrůjci. Mám nesouhlas pět, ale co když si špatně přebere mlynářovu píseň a povšimne si černého praporu anarchie, který vlaje nad zemjamkou. Mám se klanět, když můj hřbet nelze prohnout holí? Mám rovně stát, když na mě váha pravdy sedá? Jak zůstat nezkřiven? Nikdo neuznává když jsou sóla pěna více jedinci, většinou jen jedním, a to pozadí?, to křoví? Zkusme být vším napůl, otvírejme ústa jen tak na oko a on už nevidí zdali z nás nějaké ty tóny srší. Nejsme slyšet, ale vidět a na obě strany máme blízko než kdykoli předtím. Nikdo neví kdo bude o chlebu notovat a kdo chlebem zpívat.
Mahoney: dnes už u nás perzekuce za názory neexistuje, - doufejme, ale to přece neznamená, že si tě režim neformuje ke své potřebě?
ale vůbec nejsi staromódní. tohle je přece současné. je to výpověď určitého věku. prostředky zcela adekvátními dnešní době. dnešní doba je pluralitní. můžeš vzít cokoliv z minulosti a uvést to v nových souvislostech. a tak:-) nevím, jestli jsem prve dal tip. tak teď ho dávám:-)
tak děkuji. Mnohokrát děkuji, takové kritiky potěší. Smutné, že si někdo dovolí hanět autorovi do očí, to se přeci v moderním světě nedělá.
hanzlíka číst nemusíš, já jen že mi to trochu připomnělo jeho styl. je to básník, který měl svůj zenit někdy v polovině 60. let.
aha. to jsem nepochopil. nečteš (nečetls) náhodou josefa hanzlíka? jinak si myslím, že učitele je potřeba pořádně prohnat. je to banda zabedněnců přesvědčených o vlastní genialitě (vím o čem mluvím, sám k nim patřím).
Já toho moc nepřečtl, ale v tuto chvíli mi to vyznívá, že bych měl. Ale ti zabednění jsou jen lidi a vím, že práce se zabedněnci tápajícími po vlastní genialitě není vůbec jednoduchá, také jsme k nim patřili a do dnes patříme. Žel náš úděl. Hanzlík mě napadá jen ten herec.
Nelíbí se mi styl, jakým to píšeš, člověk to čte a ztrácí se mu nit. Jestli chceš dát pořádný důraz myšlence Tvé úvahy, piš to S-R-O-Z-U-M-I-T-E-L-N-Ě. Ale s myšlenkou souhlasím stoprocentně, dávám Ti za ni TIP, mluvíš mi přímo z duše. Kdo by si ničil pocit bezpečí, který si budoval tolika přetvářkami?-přesné
Jestli "stojíš o hlubší kritiku" pak mě raději neber moc vážně, ale mě se to hrozně líbí... :o)
Miroslawek
16. 10. 2004
Sled nesouvislých vět a myšlenek? Není-li to záměr, chtělo by to trochu uhladit a přepsat do srozumitelnější, lidské podoby - prostě to napsat česky. Je-li to záměr, chtělo by to napsat tak, aby to bylo zřejmé a udržet konzistenci - ať je to sled nesourodých obrazů, ze kterých postupně vyvstvává smysl celé mozaiky; ne že to chvílemi navazuje a chvílemi ne.
K první větě: jsem zrovna tak součástí lidstva jako lidstvo je součástí mne. Jsem součástí Boha a On je mnou. Jsem součástí planety a ona je ve mně. Tak to cítím a proto nesouhhlasím. Z určitého úhlu pohledu bych s tvou větou mohl souhlasit, ale chtělo by to více rozvést.
Druhá a třetí věta líbí, ač na sebe nenavazují, možná i právě proto. Smysl čtvrté mi absolutně uniká - jestliže začíná slůvkem "když", mělo by následovat i nějaké "pak"..? Další věta výborná. Další dvě věty nesouhlas - bezpečí i spokojenost jen zdánlivá, tudíž bez skutečné hodnoty. Další věta - režimy? Chtělo by zasadit do kontextu, dnes už u nás perzekuce za názory neexistuje, aspoň ne státní - a ta ze strany lidí, ta nemá s režimy nic společného. Poslední věta ke které se vyjádřím: "Je snad lepší živořit?" - co je na živoření špatného? Nepřejímej, prosím, bez zamyšlení hodnoty druhých. Ne málo lidí se dobrovolně uchýlilo k askezi, protože jim to něco dává a má to pro ně smysl. Je živořit a živořit - chce to tedy téma rozvést nebo opustit. Dívat se z více úhlů.
Celkový smysl/cíl úvahy mi uniká. Není-li cílem vyslouvit soud, závěr, názor, ale jen předestřít realitu a úvahu nechat na čtenáři, pak by mělo být zřetelněji předloženo více názorů včetně svých pro a proti, s otevřených koncem - jednotlivé názory by ale asi měly být zřetelněji nalezitelné, resp. tady mi naprosto unikají.
Pišta_Hufnágl
15. 10. 2004
Pan Suchý říkal: Když jím chleba, mám plnou pusu - nemohu tudíž zpívat. Lepší je proto říkat - Koho chleba jídáváš, toho píseň zpívávej. :-)
Děkuji vám všem, zvláště Mahonymu, ví co píše. Ale je vtipné, že školní úvaha udělala to co měla. Ve škole, jako, že je to už dlouho, se strhla moc krásná diskuze, uvažoval celý učitelský sbor, a to bylo pro mě více než radostné až povznášející, a to nepomíjím, že jejich reakce jsou stejné jako Vaše. Děkuji, že jste jen potvrdili pravidlo a mimochodem třídíte odpad, jo? a proč ho děláte? S úctou autor
jo, já odpad třídím, naschvál, aby s tím měli ve spalovně víc práce, když to zase sesypávají do jednoho kontyšu
Joj o, to je tvrdá realita u nás to rovnou sypou do jedné korby. Smrt náklaďákům.