Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOheň, k nohe!
29. 10. 2004
3
0
3265
Autor
bohus
Oheň, k nohe!
(pouče nie mnohé)
Viete, že sa patrí
páliť jánske vatry?
V jeseni zas kahance
pre dušičky pohanské!
Tak nám vravia tradície
z ktorých prostý človek žije.
(Vravím to bez irónie)
(pouče nie mnohé)
Viete, že sa patrí
páliť jánske vatry?
V jeseni zas kahance
pre dušičky pohanské!
Tak nám vravia tradície
z ktorých prostý človek žije.
(Vravím to bez irónie)
ok....janske ohne....to jsem nevedela....ze do existuje.....to musi byt krasny....jestli to lidi doma palej....:-) Jelikoz mam doma Janka...:-) tak mu na svatek udelam fatru ze svicek.... a poviem mu...- si napol SLovak....tak tohle je nasa nova tradice. Ono uz takhle si moje dite mysli, ze jsem prozivala svy detstvi nekde v jeskyni....:-)
Andulka, tie sviecky sa chodia zapalovat na cintoriny a ked sa na ne takto zdialky v tomto obdobi pozries, tak to vyzera ako riadne ohnicky. :-) Doma na okno davam sviecku vtedy, ak nemozem ist priamo k hrobu milovaneho cloveka, uz zosnuleho. Takze zapalenou svieckou v okne mozes venovat tichu spomienku tym, ktorych si mala rada a uz je im dobre na inom svete. :-)
maia...:-)) dusicky viem co je....to je aj v Cesku i tu...:-) Ale ty janske vatry....to som nevedela...:-) maia....dakujem a krasne nedelne popoludne Bohusu......tebe aj cmukine...:-)
Janske ohne to je iba metafora, Andulka. :-) Neviem, ci riadnu vatru niekto zapaluje.
tak teda dobre, aj keď je tragédiou, keď autor musí vysvetľovať svoje dielo; jedine, že by bolo tak mnohoznačné, že má viac vysvetlení...
... primárny význam a dôvod, prečo som tieto riadky napísal je OHEŇ ako fenomén sám osebe a jeho použitie v ľudových zvykoch, ktoré sú POHANSKÉ... hoci sa tvárime na kresťanské národy, naše zvyky sú pohanské, primitívne, živočíšne... a netýkaa sa to len Dušičiek, Jánskych ohňov (doslovných), ale aj Vianoc, Veľkej noci...atď
sorry, že som vás sklamal, nie je v tom veľa poetiky..........
a znovu môžem byť obvinený z neúcty ku tradíciám, k zosnulým...atď
Nebudes obvineny z nicoho. Krastanstvo sa muselo prisposobit pohanskym zvyklostiam, ak sa chceli presadit ako ideologia. Je to pochopitelne. :-)
bohus -
ale mě jsi tou básní nezklamal, mně se líbila - právě ty kahance pre dušičky pohanské , také jsem Ti to napsala, ale asi jsi to zřejmě při další diskusi úplně přehlédl....
neprehliadol, prepáč, venoval som sa maii; a teba nebolo potrebné pochváliť... ďakujem, že si sa ozvala, potešilo ma to
patamu što jesenné ohne za dušičky sú teraz aktuálne; alebo možo aj nie, spýtaj sa jej...
ja som iba autor, ona je kritik:::---)))
Andulka, na jesen v tychto dnoch a teda konkretne v pondelok horia sviecky na cintorinoch za pokoj dusi mrtvych a on to prirovnal k janskym ohnom v juni. :-) Na jar to a na jesen ono. Tak to bude. Kazdy z tych ohnov ma svoje caro. Na jar oslava zivota a na jesen spomienka na mrtvych, pokoj ich dusi.
A bohus, je pre teba problem vysvetlit svoju basen?
Zaujala mě - obzvláště v jeseni kahance pre dušičky pohanské! ... Tip
janske vatry? To je nejaky zvyk na dusicky....ze se zapaluji nekde vatry za mrtve????
Jinak je to moc fajn, Buhusu...:)
aha...:-) ale Jana je nekdy v Juni.....tak proc maia pise ze je to aktualne?