Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZrada, Bůh, Člověk
27. 03. 2005
1
0
2937
Autor
Delph
Můžeš zradit sebe?
Vždyť každý tvůj čin pochází z tvého rozhodnutí.
Komu pak žalovat, když sobě bohem jsi.
Je to tedy vina, nebo jen změna názoru?
Na co pak zpětné víčitky?
Je to svědomí co nás krotí, nebo jen strach z našich činů?
Sám sobě bohem jsi, pro druhé člověkem.
Předchozí jsem nečetla, takže nemám na co návázat :).
Nemyslím si, že čin, který vyvolá výčitky svědomí, je zradou sebe sama. Je to moc silné slovo. Výčitky nejsou zas tak nezvyklé, že by je běžný člověk v životě nezažil. Ale zradit sebe je něco mnohem důležitějšího, má větší dopad, myslím, že není dílem náhody - což výčitky být mohou.
Nemyslím si, že člověk je sobě bohem. Řekla bych, že je to trošku nevhodný přirovnání. Je fakt, že za své skutky si vždycky může člověk sám a nese odpovědnost jen on. Nejsem věřící, ale myslím, že i někteří nevěřící mají svůj "mravní ideál" :) nebo jak to říct, který je řídí - je jakýmsi doporučením, které člověk poslechnout může nebo nemusí.
vesuvanka: no konečně někdo kdo umí myslet opravdu smekám
inlajn: ono ot bylo původně na téma "rozhodování se za druhé" já do toho aplykoval tuhle hlášku a rozepsal to...
Můžeš zradit sebe?
Vždyť každý tvůj čin pochází z tvého rozhodnutí.
Komu pak žalovat, když sobě bohem jsi.....
Ta slova určitě stojí za úvahu a snad tuším i jejich smysl i hlubokou myšlenku
Člověk může zradit sám sebe - a nemusí to být jenom nějaký špatný čin, který vyvolá výčitky svědomí a touhu něco napravit, někomu se svěřit, omluvit....ten pocit "sebezrady" a zklamání se v sobě může vyvolat například i neúspěch - zhroucení životních snů , nešťastná láska atd...., V takové situaci člověk přestává být bohem sám sobě - ztratil víru v sebe sama - nemá se komu se svěřit, sobě, a tak začíná uvažovat o bohu mimo sebe....
pěkně napsané....TIP a přání, aby Ti zazářilo sluníčko
než vyřkneš soud nad touto myšlenkou pozorně si ji přečti slovo od slova. Přeešlí kritici zapomínali na slovo "sobě" všichni viděli jen "bohem jsi"
rekalmu si nedělám nemám na co nic neprodávám a o čtenost mi nejde...
a možná jsi to přečet slovo od slova ale asi jsi to nepochopil jak to bylo myšleno...
no, je to kravinec, a pěkně zvejšky puštěnej....to myslim "negativně"....
inlajn: vše není jen o dobré básni ale i to co ta slova skrývaj já vím do hloubky co znamenají..sem o nich psal úvahu na A4