Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDesatero pravidel dialogu
17. 04. 2005
0
0
2608
Autor
inquisitor
- Tvůj oponent není nepřítelem ale partnerem při hledání pravdy. Účast v dialogu vyžaduje trojí úctu: úctu k pravdě, k druhým a k sobě. Respektuj i pořadí.
- Snaž se druhým porozumět. Své argumenty vytvářej z pohledu posluchačů. Sebe nepotřebuješ přesvědčovat.
- Mluv jen tehdy, máš-li k věci co říci. Šetři časem svým i ostatních a své sdělení si řádně promysli a připrav.
- Aby bylo účinné mělo by být tvé sdělení stručné, strukturované, srozumitelné a sdělné.
- Mluví jen jeden. Naslouchej ostatním a snaž se pochopit podstatu jejich sdělení.
- Netriumfuj, neironizuj a nepoučuj své partnery v diskuzi, respektuj osobnost a osobní důstojnost oponentů.
- Tvrzení bez věcných důkazů nevydávej za argument. Každé tvrzení, které není samozřejmé musíš doložit.
- Jako první uváděj argumenty, popis situace, potom varianty, návrh vždy až na konec. Nejvýznamnější argument patří na závěr. Oslovuj rozum i emoce svých posluchačů.
- Drž se tématu, neutíkej od něj.
- Nesnaž se mít za každou cenu poslední slovo a nezaměňuj dialog s monologem.