Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSakurám
Výběr: vesuvanka, lýdokork, rebecca13
21. 04. 2005
20
0
7365
Autor
Petula
Sakurám
Necelý týden
Japonsko potkáváme
v ulicích Prahy.
Z Východu třešní
růžovou řadu bělí
česká ptáčnice.
Z rytmu vypadlas,
aleje rozjásané,
zmrzlá sakuro!
Tři sta šedesát
všedních dnů v kalendáři
bez květů sakur…
hihiii, nojo, Petulii, já už mám "zkažené" oko zhýčkanými fotoposťáky :o))
no.... ono.. dá a nedá vyfotit............ chjoooo... mít tak lepčejší foťáček.... :o)
kdyžtak plná velikost tady.... ale ta technická kvalita je prachmizerná... já vííííím.......
sakury
Nene, to není smrt, to je jen cesta od květů k plodům.
(Snad jen, smrt krásy květů, smrt svatebního tance stromů?)
Jenže šlechtěné sakury plody (obvykle) nepřinášejí…
Ale „plané“ ptáčnice plodné jsou…
Takový je život… Taková není smrt, ta bere šlechtěné neplodné i plané plodné, ba i šlechtěné plodné atd…
|||-_-|||
|||-_-|||
jen tak mimo sacura je druhové jméno třešně sakury čili si myslím, že v češtině užívání slova sakura jako samostatného pojmenování je ... více než sporné :)
ba ba, sacura jakžto jméno druhové však ad acta - fialová "to" vyváží...de facta..:)
JiKo: nevím, jestli je to vhodná analogie, ale třeba místo "sýkor modřinek" taky můžeš jít fotit jen modřinky, ne? :)
► _JiKo_ ◄ Díky za poznámku.
Dívám se na to však podobně jako katugiro, kterému děkuji za názor.
Obecně (hovorově) se říká „sakura“, i když to není botanicky správně. Jírovci maďalu, alias kaštanu koňskému se prostě říká „kaštan“ a šeříku zase „bez“, ačkoliv bez černý je něco úplně jiného… Nebo třeba smetanka lékařská – většinou ji nazýváme „pampeliška“.
A také jsem tuhle fotila „blatky“ (borovice blatka) a „podléšky“ (jaterník podléška)…
Prostě obecná řeč je taková a já, stejně jako mnozí, ji občas používám. Pokud bych psala dendrologickou studii o kultivarech třešní, asi bych měla zásadně používat přesné názvy. U básničky to za tak důležité nepovažuji, pokud je název obecně srozumitelný.
Tedy, pro úplnost, jedná se o tuto dřevinu:
TŘEŠEŇ SAKURA, TŘEŠEŇ OKRASNÁ
(Cerasus serrulata Lindl.) - sakura
(zdroj: http://www.darius.cz/archeus/BB_index.html)
Resumé: pojmenování za sporné nepovažuji, leč za hovorové, lidové.
Ale uznávám, že máš postřeh! ;o)
Tak zase někdy! :o)))
|||-_-|||
|||-_-|||
Sakura je naše japonská třešeň, co rostou u nás ve vedlejších ulicích? Ale ty kvetou teď..
► Milly ◄,
tak to ještě kvetou asi v místech, kde je méně sluníčka (nebo chladněji), případně to může být jiný, pozdější, kultivar.
Ty na slunci v Praze většinou již odkvetly.
|||-_-|||
|||-_-|||
Jsou u nás i na slunci i na Proseku a v Táboře taky, .. kvetou právě teď.
Díky, ►Chareas◄ !
Ale už pro letošní jaro dokvetly… (Alespoň v Praze.)
Jo, ale dám sem časem snad i jejich fotky! :o)
|||-_-|||
|||-_-|||
► Veverko ◄
O.K., díky, už rozumím.
No, ony jsou to vlastně takové čtyři pohledy, „oslavné“ i „méně oslavné“… Mohly by stát i samy o sobě, ale, myslím, že patří k sobě.
Sprostě a neuměle, jak vidno z Tvého pocitu, zde již poněkolikáté „vykrádám“ nápad, způsob sdružování miniaturek (a v předlohách i skutečných haiku) do volných, ne zcela souvisejících celků. Náladových, popisných, smutných, veselých i oslavných.
Možná, že kdyby byla každá miniaturka u samostatného obrázku, tj. sice v celku, ale více odděleny, asi by to působilo lépe.
Nakonec, co jsem viděla, tak v originálních haiku byl (alespoň u těch veřejně prezentovaných) u každé básničky i alespoň drobný obrázek, který ovšem se slovy souvisel někdy jen velmi volně…
Vztah text-obraz pak z jednotlivých dílek udělal, ač byla spolu všechna v uzavřeném cyklu, jakési samostatnější jednotky.
To se mi zde nepovedlo. A ani jsem se o to moc nesnažila, protože mi užší návaznost nepřipadala rušivá. Viděla jsem jistou (de-)gradaci od „čistého Japonska (v Praze)“ přes první porušení českou ptáčnicí k dalšímu, tvrdšímu již obrazu zmrzlé sakury až k tomu, že po většinu roku „nic“…
Nezafungovalo to asi úplně dobře. :o)
Dobře, děkuji za „nakopnutí“ (člověk by neměl být spokojený s tím, co vytvořil…). Příště se v takovémto případě pokusím o jinou formu prezentace. Uvidíme. ;o)
|||-_-|||
|||-_-|||
A japonštinu nestahuj, já ji na kompu sice už dávno mám, ale stejně těm znakům nerozumím. Jen, že je to pak mnohem hezčí, než bez…
|||-_-|||
|||-_-|||
Petulo, dle mého není třeba nějak více názorně oddělovat. Kdo cítí - rozpozná. Přečetla jsem ji alespoň čtyřikrát a taková, jaká je, se mi tuze líbí! :) ! *
A krom toho, sakury jsou nádherné samy o sobě! :)) Tak nádherné...
Krásnoočko
27. 04. 2005
O.K., ► Veverko ◄, dík, za nesouhlasnou reakci. Prosím, můžeš mi ale více přiblížit, co Ti na tom nesedí? (Výraz, zvuk, rytmus, předstva, klopotnost slov, způspob zápisu, zasazení do kontextu…?)
Jediné, co jsem s tím teď udělala je, že jsem vypustila v podstatě nadbytečný apostrof. Tedy místo:
„Z rytmu vypadla’s…“
jen
„Z rytmu vypadlas…“
Dík za případnou odezvu. ;o)
|||-_-|||
|||-_-|||
Zrovna dnes jsem obdivovala rozkvetlé sakury ve Strašnicích... potkáváme Japonsko v ulicích Prahy - je to přesně tak jak píšeš, i barva výstižná.... TIP
Petulííííííííííííííííííííííí............... sakra ...... Petulíííí .............................................................. dyk víš ....
Děkuji všem. Bez avízka…
► Bix ◄
Rok co rok chodím alejí sakur, v Praze, cestou do práce…
Rok co rok čekám, až chodníky po odkvětu…
Rok co rok promarním tu chvíli; buď není srpávné světlo, či je mokro, nebo vítr lístky rozmetá a nebo horkem hned zešednou a zhnědnou…
Rok co rok mám v hlavě novou barevnou (šedorůžovou) fotografii.
Jak to bude letos? ;o)
|||-_-|||
|||-_-|||