Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Lilbeth a její mužská otázka.

14. 12. 2000
5
0
7391
Autor
Valéry

       Vyhnu se okolkům okolkujícím kol sebe, a vstoupím rázně do brázdy své kritiky, jako to činí Lilbeth se svými povídkami.        Všechny její povídky jsou studie žen, na jednu stranu jde o jakési utajené modré punčochy, pravděpodobně mužský svět nenávidí, ale nikdy to neřeknou, nikdy proti němu nevystoupí. Na druhou o ženy které mužský svět chtějí ovládnout, řídit. Ale ani o to se nikdy nepokusí. Tedy s ním jenom skrytě manipulují, a zesměšňují jeho protagonisty.        Lilbeth své ženské postavy zcela automaticky zaplétá s cizími muži, bezmála v každé povídce lze najít příhodu nevěry. Je to úkaz v jejích povídkách tak samozřejmý, že už jej ani nelze nevěrou nazvat. A taky nemá její atributy, hrdinky povídek nejsou nevěrné z lásky nebo nenávisti, vždycky lhostejně, nebo jako úplatek za protislužbu. Nikdy se nezaobírají pocitem viny nebo omylu, že se dopustily generačního omylu vztahem k mladíčkovi, nebo nevěry prosté vykonané s bývalým přítelem. Svůj prohřešek převedou do roviny potrestání a výsměchu vůči manželovi. V Lilbethiných povídkách všichni muži, snad kromě Pavla v povídce Sylva, jsou postiženi jakousi nemohoucností, bezbarvostí, jsou to kulisoví panáci kteří autorce slouží jako terče do nichž se její hrdinky strefují. A po čem, po kom, tedy Lilbethiny ženy touží? V žádné z povídek se to nedovíme, schází jim totiž pasáže snění, přání a představ, kde bychom se to mohli dočíst. Chtělo by se lacině říct že třeba: „nevědí co chtějí a nedají pokoj …“ Nu, možná že skutečně nevědí, ale nepokojné rozhodně nejsou, nebouchají dveřmi, zůstávají. Ve své dosažené jistotě? Nebo si v duchu říkají, terč jako terč?        Myslím ale že jenom takhle je popsat nelze. Lilbethiny hrdinky jsou nezralé emancipované mladé ženy. Zralé v tom co chtějí, být nezávislé až nadřazené mužům, ale nezralé ve schopnosti být na nich nezávislé ve vztahu. Jejich hlavy jsou plné myšlenek na muže, plné ironie, zesměšňování. I v povídkách kde muž nevystupuje přímo je kořenem zápletky. Takhle se ale emancipace, rozuměj klidu a sebedůvěry, nikdy nedosáhnou nedá. Dokonalá emancipace spočívá buďto v naprosté nepotřebě muže, kdy si stačí žena sama, nebo v dohodě, smlouvě o partnerství. To pak ale není o lásce. A nemyslím tím jen ve vztahu mezi mužem a ženou.        Zdá se mi že Lilbeth předkládá čtenáři dosti zoufalou, a doufám že nepravdivou, ilustraci dnešních mladých ctižádostivých žen, které se mužům vyrovnají ve všem, a ve vlastnostech neopotřebovanosti a odvahy je dokonce předčí. Ale zatím se bez nich nedovedou obejít, jako bez šašků, tupců, paroháčů a jiných sluhů, na kterých si mstí příkoří nashromážděná v genech. A nakonec i příkoří současná, mezi nimi opět příkoří neschopnosti vyrovnat se s hloupou mužskou otázkou. Tedy jakýsi bludný kruh, ze kterého lze vystoupil leda za cenu vzdání se posledního slova. Ale tohle Lilbethiny hrdinky nikdy neudělají, proto je čeká smutný osud žen nikdy neuspokojených. Nikdy nevstoupí do vod ve kterých by hleděly s plnou sebedůvěrou samy na sebe, a ne přes stín muže. Dokáží to asi až příští generace. Napadá mě tu paralela k modré krvi, ke šlechtě, i ta se dopracovala své naprosté samozřejmosti a noblesy ve vztahu, až v generacích které se v rolích pánů narodily. Koneckonců i našich dnešních horních deset tisíc tímto vývojem začíná procházet. Tak proč ne moderní ženy.        Velmi zajímavá je Lilbeth v povídkách kde ji nedráždí mužský element. Tam dokazuje že má schopnosti velmi dobré autorky, nebojí se drobnějších témat, umí je čtenáři předložit. I když se stále domnívám že je příliš chladná, neosobní, příliš často zachovává hluboký klid.        Chodec po Kaligaru.        Lilbeth hned v druhé větě nenápadně upozorní na neschopnost mužského poety, ani hezké počasí pro telefonát si neumí zařídit. A manžel hrdinky? Podivný tvor, chce obyčejné manželství, rozumím tím 2+2, a přece s ní nežije pod jednou střechou, zatímco Ona rodinu nechce, a přesto infantilní nad kočárky v městských parcích. Vzápětí následuje postelová scéna dvou opilců, přirozeně ne s vlastním mužem, ve fantaskním blábolení o planetě Kaligar, jedině že jsou oba umělci je omlouvá. Lilbeth v této povídce spojila několik svých pohrdavých myšlenek o mužích v povrchní nesourodý konglomerát.        Cesta do Aachen je příběh s velmi silným tématem přemítání matky nad svými vinami a chybami, které jimi nejsou. Kdyby totiž nebyly tyto, zastoupily by je jiné. Milující rodič když vidí své trápící se dítě, vždycky na sobě najde nějakou vinu na tom trápení. Snad bych zde autorce vytkl že se nepokusila ozřejmit kořeny Johanina životního míjení, ani niterné city mezi matkou a dcerou, když se navždycky loučí. Takové drama si žádá emoční hloubku, dítě opouští rodiče snadno, ale rodič, tahle matka, jistě ne. A navíc, symbol Aachen je mi nejasný. Bohužel Lilbeth zásadně neopouští svůj strohý rychlý styl, a to je právě téhle povídce snad nejvíc na škodu.        Sylva je vskutku zvláštní povídka, jiná Lilbeth. Zde vyjímečně hrdinka svého milého skutečně miluje, tak zjevně jak jí to jen přísná autorka dovolí. Její trápení pro bývalou Sylvu je dospělé a vědoucí. Že některým věcem, jestli mají přijít se nedá nijak zabránit, bylo by to ponižující, nejen hrdinku ale i její vztah k Pavlovi, kdyby událostem které očekává, kterých se bojí, bránila. Naštěstí nepřijdou, a tu událost, která uzavírá příběh hrdinka Honzovi velkomyslně odpouští.        V Pomstě, a je to název případný, se Lilbeth opět vrací ke své oblíbené povrchnosti děje, formy i tématu: “Večer mi šeptal, jak mu budu chybět. Já mužským citům nerozumím, ale asi mi bude chybět rovněž. Co naplat, když s ním ulehám a po jeho boku se i budím.“ – Jako co bude manžel hrdince chybět? Jako oblíbené křeslo? jako podnožka? Ani tohle ne, leda jako výlevka u dřezu. Nikdy se nedozvíme proč Lilbethiny ženy jsou jaké jsou, bez citu. Popírají ho, nebo ho nevlastní? Ve všech povídkách je cítit jejich uraženost, pocit životního nedocenění. Protože ale pro to nic nedělají, lze dedukovat že uznání očekávají jako automatické, patrně za to že vůbec jsou. Navíc v téhle povídce Lilbeth své hrdince nevěru usnadnila, žena bývalého milého Daniela bydlí za městem. Je to obdoba situace v Chodci po Kaligaru, tam zas hrdinka nebydlí se svým mužem.        Próza Bez názvu je zajímavá studie, vůbec by nevadilo že tak krátká, kdy si s ní Lilbeth jenom trošku víc pohrála. Skutečně má schopnost vzít drobné téma, a předložit ho čtenáři jako navýsost zajímavé.        Psychická podpora je povídka u níž opět ocením jistotu (talent) s kterým Lilbeth předkládá čtenáři svůj pohled na svět. I tahle povídka jí ovšem posloužila jenom k tomu, aby svou hrdinku představila jako pevného sebevědomého člověka, rozuměj ženu, muže takových vlastností v Lilbethiných prózách nenajdete. A jde nepochybně o zásadu záměrnou, nikoliv náhodnou.        Tak mě napadá při čtení Protekce, mohly by se Lilbethiny hrdinky přece jenom dožít toho že budou jednou žít klidným vyrovnaným rodinným životem? Odpověď zní nemohly, nechtěly, vyloučeno! Kdyby neměly žádný důvod posmívat se svému muži, najdou si ho, vyrobí, ve svém synovi. Tahle povídka má v sobě ovšem nejméně dvě kouzelná místa, která hovoří o autorce a činí ji velice zajímavou. Následují kousek textu je toho jasným důkazem:        „Pro svého syna bych udělala všechno na světě. Na strojní fakultě jednoho profesora znám a znala jsem ho velice dobře. Muž zatím pustil televizi. Pro něj zřejmě diskuse skončila. “ Na technice přednáší můj známý. Zajdu za ním a za Honzíka se přimluvím”, přerušila jsem dosti trapný výstup baviče z obrazovky.“        Zatímco hrdinka už připravuje nevěru na podporu svého neschopného syna, její hloupý líný muž civí na televizi, na které se producíruje trapný mužský bavič. Lilbeth zde zabila dva muže jednou ranou, nebo dokonce tři? Zdá se že její zaujetí pro popisování všemožných mužských neschopností má až maniakální charakter.        A další příklad:        “Zařídím mu modrou”, uklidňoval mne muž. “Jak prosím tě”, nenechala jsem se odbít. “Mám známou doktorku. Stačí?Teď chci spát”, pokračoval. Zavřela jsem oči a představila si způsob manželova zařizování modré knížky. Inu, pro našeho syna bychom skutečně podstoupili cokoliv.“        Tahle závěrečná pasáž povídky se mi ovšem líbí. Jestli se při ní bavila i autorka, získává kousek mých sympatií. Její zlomyslnost je tady nádherná, doufám že ji nerozzuřím když řeknu že krásně ženská.        Na Ostrově manželské blaženosti mě napadla otázka. Má Lilbeth své povídky, své postavy, svého čtenáře, ráda? Odpověď zní ne. Její způsob psaní ji ukazuje jako věčně podrážděnou intelektuálku, která apriori odmítá napsat coby jen větu ve stylu pohody, radosti a něhy. A že takové okamžiky v lidském životě přece existují, používat je v uměřeném rozsahu rozhodně nezavání růžovou knihovnou. Lilbeth se zřejmě domnívá že i jen jednou větou něhy by okamžitě ztratila svůj intelektuálský punc. Image rozhněvané mladé ženy jí však silně zužuje výrazový rejstřík, stává se tak autorkou naprosto nezaměnitelnou. Nezaměnitelnou ovšem ke své škodě v průhlednosti a stereotypu.        Škoda že se Lilbeth v tématu které ji tak zajímá nespouští hlouběji do nitra svých postav. Ten způsob převzetí moci, revoluční otřesy, a „krveprolití“, kterým se dnešní ženy prosazují, jsou velice zajímavým, současným, tématem.


Wopi
07. 06. 2002
Dát tip
Zajímavé, chytré. A to včetně následných diskusí. Jen lituji, že odpověď Lilbeth už není k dispozici. Jestli něco nechápu, tak neustélé zdůrazňování vazby otec-dcera. Opravdu je tak důležitá? Přemýšlím o mnoha lidech, které znám, o jejich přístupu k životu, lásce a k druhému pohlaví v návaznosti na jejich vztahy k rodičům a nějak pořád nevidím souvislosti.

Jochanien
26. 04. 2001
Dát tip
jo

zolli
28. 02. 2001
Dát tip
proza joj PROZA! Mé bolavé téma :o(((((

Valéry
24. 01. 2001
Dát tip
djPes: Pomsta je pro mě povrchní v tom že mi autorka nedala nahlédnout do souvislostí mimo aktuální děj. Vracím se znovu k tomu že Lilbethiny povídky vnímám jako studie bez kontextu PROČ? Umím je taky přečíst se zaujetím, ale když se nad nimi po přečtení zamyslím, nedovedu si je nikam zasadit. Autor smí napsat cokoliv, stylem jakým chce, ale mě jako čtenáře musí pro to cokoliv získat, přesvědčit, jinak nejsem jeho čtenář. A tohle Já jako čtenář či kritik smím nahlas říct ! A k tomu osobnímu, i když to sem nepatří. Ano jsem ješitný, ale tajím to, ano cítím se nedoceněný, chceš vidět moji výplatní pásku? Ženu nebiju, na děti neplatím, ale víc ti řekne domovní důvěrnice.

djPes
24. 01. 2001
Dát tip
Valéry: nikdo Ti přece neříká, že něco nesmíš říci nahlas (pak by nebylo o čem polemizovat). Myslím si, že Tě Lilbethiny povídky zaujaly, neboť jsi nejen jejich čtenář, ale navíc i kritik. Mne Pomsta jako čtenáře získala, protože se četla svižně, měla pointu (nebylo to jen vyprávění) a navíc se stala i materiálem k diskuzi o (nejen) mužské a ženské nevěře. Já se k ní vlastně dostal opačným způsobem - přes nevěru ke kritice a pak už jen "sladká" Pomsta. Jo ješitný jsem i já...jako každý mužský. Výplatní pásku ukazovat nemusíš, podívám se na svoji, tuším, že se od Tvé moc lišit nebude.

Valéry
22. 01. 2001
Dát tip
No vždyť já z boje neutíkám, jenom na tvůj výklad prostě žárlím. :) Lilbeth ti dala za pravdu tady: Odezva na kritiku

Bříza
19. 01. 2001
Dát tip
to je zajímavé !!! :c) „Večer mi šeptal, jak mu budu chybět. Já mužským citům nerozumím, ale asi mi bude chybět rovněž. Co naplat, když s ním ulehám a po jeho boku se i budím.“ čtenář nutně do jakéhokoli textu projikuje vlastní zkušenost. Tam, kde cítíš ironii, já ji necítím. Píše-li Lilbeth ústy své postavy "nerozumím mužským citům", vede mne to k názoru, že byla chybná vazba dcera-otec a tak se dotyčná "nenaučila" rozumnět mužským citům. Je postižena neschopností milovat a neuvědomuje si to, protože vůbec netuší, co to milovat znamená - totiž právě také rozumnět citům partnera a ztotožňovat se s nimi. Proto může v klidu napsat ... "brala jsem si ho z lásky..." a zní to, jako když nám slepý od narození bude tvrdit, že slunce je žluté. Proto se může vyspat s kdekým a nepovede to k vnitřnímu konfliktu. Taopak k skrytému uspokojení z "potrestání" partnera, na kterého podvědomně svaluje vinu za své dlouhodobé neuspokojení. V tomto sporu je on zástupcem otce postižené, jemuž je adresován tajný vzkaz: všímej si mne víc !!! Zklamání a rezignace jsou logickým vyústěním situace, která je opravdu neuspokojivá a bez valné perspektivy na zlepšení. Z toho také plynou cynické poznámky o výhodách vztahu s ženatým mužem, které jsou příznakem již vnitřní osobnostní adaptace na takto poškozené vztahy a m.j. známkou toho, že situace asi nepůjde změnit. - a nepiš prosím o kritické slepotě. Naopak máš z mého pohledu vzácný dar odhalovat aspekty, které zase unikají třeba mě, či druhým. Myslíš a formuluješ skvěle. Pracuješ soustředěně a cílevědomě. Přestat kritizovat by byla chyba a škoda !!!!! Je to záslužné a velice přínosné!!! Nepřestávej prosím. (p.s.: kde se autorka vyjádřila k naší kritice?)

inventor
18. 01. 2001
Dát tip
Souhlasím, že obecná výchova mužů v Čechách je navzdory tomu, že ji po staletí mají v rukou především ženy, obrácena proti nim. :-)))

Bříza
18. 01. 2001
Dát tip
to V.: o květinkovosti nebyla řeč... spíše o nesamostatnosti, nevyrovnanosti (chceš-li celoživotní nedospělosti), protože jim něco v životě chybí. Osobně si myslím, že pozitivní mužský vzor- t.j. fungující otec. Její hrdinky jsou k mužům instinktivně vábeny. Očekávají však zklamání - a proto jej také dostávají. Vlastní apoteózu si samy osudově nastartují. Kruh se uzavírá. V tomto smyslu ony JSOU oběťmi doby.

Valéry
18. 01. 2001
Dát tip
Asi bychom si měli ujasnit k čemu se vyjadřujeme. Jestli k Lilbethiným povídkám a jejich autorské výstavbě, přirozeně i s návazností na možné čtenářské pochopení a výklady. Nebo k otázce žena a muž a vývoj této otázky v čase. Budu se držet toho prvního. Lilbethiny ženy jsou ve věku řekněme od 22 do 35-40 let. Vzdělání střední až vysoké, úřednice na různých nepříliš významných postech. „Večer mi šeptal, jak mu budu chybět. Já mužským citům nerozumím, ale asi mi bude chybět rovněž. Co naplat, když s ním ulehám a po jeho boku se i budím.“ V tomhle já cítím ironii, a to co ty nazýváš zmrtvěním jako její vnější projev, ironii která se nějak narodila, kdysi, právě takové ženy kterou jsem výše definoval se takhle projevují. Je to výraz dlouhodobého zklamání ze vztahu který nenaplnil očekávání, a také trvalá rezignace na budoucnost. Budu-li extrapolovat proti chodu času, bylo tu nejdřív nějaké milenecké období, nějaký vzájemný cit, ten jako čtenář plným právem předpokládám protože tak to obvykle bývá, a autorka mi nikde nedává znamení že už v téhle minulosti bylo něco jinak. „Vdávala jsem se přesto z lásky a on prý též. Tedy mi to tenkrát tvrdil.“ „Pro svého syna bych udělala cokoliv. Tak jsem se s jeho budoucím profesorem vyspala.“ „Vztah s ženatým mužem skýtá řadu výhod. Hlavně s ním nehrozí sňatek. Našinec si žije svůj život a občas si jej jen zlehka okoření.“ „Rukou jsem mu naznačila pozdrav a opustila rázným krokem výtah, budovu i je dva. Byl to jejich život, ne můj.“ Ty ženy v nějaké etapě svého života „zledověly“. Já nevím kdy se to stalo, a co se stalo. Jestli tvůj celospolečenský výklad je správný, a Lilbeth to potvrzuje, tedy je. V tom případě já sebekriticky uznávám že jsem stižen kritickou slepotou, trhám svoji následující kritiku, a opouštím pole „kritika jako literární útvar“. :-) V.

Bříza
17. 01. 2001
Dát tip
Donutil jsi mne se k Lilbeth vrátit - a pročíst si ji pozorněji, než minule. Napíši jen svůj dojem: ženské postavy jejích povídek jsou nešťastné. Nikoli zlé - ale zaskočené. Zoufale nepřipravené na situaci. Citlivé a zraňované - což zakrývají jak mohou - nejčastěji "zmrtvěním" - "vytěsněním", nebo nezvladatelnou gestikulací, kterou neumí ovládnout (ať již křik, radikální rozchod, nebo bezcitný sex...). Postavy ponížené osudovou závislosti na mužích, od nichž čekají ukotvení a jistotu, dočkávají se však jen roztržitého občasného zájmu - a to zejména o jejich tělo, zatímco jejich "bytosti" jsou přijímány, jako nutný přívažek. K takovým mužům takové ženy NUTNĚ cítí skrytou a špatně uvědomělou nenávist. Jde o ženy zanedbané. Květiny o které se nikdo pořádně nestaral a nestará. Květiny světa, kde muži nefungují, jak mají. Otcové, bratři, milenci, manželé, náhodní chodci .... Květiny rostlé do uzavřených kruhů - které pro své vnitřní ustrojení jiné, než slabé mužské typy nikdy nepotkají, protože je nepřitahují a děsí ... plody zvrácené doby, kdy věci nefungují, jak mohou a mají...

Valéry
17. 01. 2001
Dát tip
Můj ty bože Břízo !, teď už chápu proč tě ženy milují až inventor žárlí. :) Ukaž mi na Lilbethiných hrdinkách jediný příznak květinkovosti. V.

IVANOL
10. 01. 2001
Dát tip
..nenaštveš.., fakt dobrý

Valéry
15. 12. 2000
Dát tip
No, rád bych se občas pokusil někoho zdravě naštvat. :-)

Merle
14. 12. 2000
Dát tip
vou, tak tomu říkám kritika... nemůžu říct, jestli souhlasím, nebo ne, protože na povídky nemám čas... ale přijde mi to jako dobrá práce tip

Laďa
14. 12. 2000
Dát tip
Tak to já zase můžu říct, protože jsem četla všechny ty povídky. Souhlasím s kritikem. Už dávno jsem přemýšlela, jaká je její hrdinka. Věděla jsem dobře, že je to vlastně pořád ta samá ženská, ale hledala jsem společné znaky. Valéry je sice tvrdý (á), ale vlastně má pravdu. Ještěže Lilbethiiny povídky se nezakládají na vlastním jejím životě. Valéry dobrá kritika. Takových víc a víc. Bude jich víc?

Merle
14. 12. 2000
Dát tip
jo VÍC!!!!

Vojtek
14. 12. 2000
Dát tip
Tý jo, skláním svou šíji před tebou, ó velký :-) Tak perfektní kritiku jsem ještě nečetl. Jen houšť, jen houšť...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru